علائم دندان درآوردن نوزاد چیست؟

مرداد ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علائم دندان درآوردن نوزاد

دندان درآوردن یک تغییر اساسی برای نوزادان و مادران حساب می‌شود. چراکه ممکن است علائم دندان درآوردن نوزاد کلافه‌کننده باشد، هم برای خودش و هم برای مادر. به‌طور‌معمول دندان درآوردن نوزادان از شش ماهگی شروع شده و تا ۲۴ ماهگی ادامه می‌یابد. اما به این‌معنی نیست که به دنبال علت زود دندان درآوردن نوزاد خود بگردید. زیرا سن درآورن دندان می‌تواند تحت تاثیر ژنتیک باشد. حتی بعضی نوزادان با اولین دندان خود به دنیا می‌آیند و یا ممکن است علائم دندان درآوردن نوزاد از چهار ماهگی شروع شود.

سن دندان درآوردن نوزاد

همانطور که در مورد زمان دندان درآوردن نوزاد گفته شد، جوانه‌ زدن دندان‌های شیری نوزادان از 6-4 ماهگی شروع می‌شود. معمولا خارش لثه نوزاد چهار ماهه شکایت شایعی در میان مادران است. زیرا خارش لثه نوزادان از حدود 2-1 ماه قبل از دندان درآوردن شروع می‌شود. البته درآوردن دندان می‌تواند دیر‌تر از شش ماهگی نیز اتفاق بیفتد؛ اگر نوزاد شما در معاینات بالینی توسط پزشک مشکلی نداشته باشد، شروع درآوردن دندان ممکن است تا ۱۳ ماهگی هم به تعویق بیافتد. از علل غیرطبیعی دیر دندان درآوردن نوزاد می‌توان به عوامل ارثی، تغذیه نامناسب، کم‌کاری تیروئید و برخی بیماری‌های ناشایع ذکر کرد. البته این‌بیماری‌ها با علائم دیگری غیر از دیر شروع شدن علائم دندان درآوردن نوزاد هم همراه هستند.

شایع‌ترین علائم دندان درآوردن نوزاد

گاهی نوزادان بدون هیچ علامتی از درد و ناراحتی، مرحله دندان درآوردن را پشت سر می‌گذارند. اما گاهی علائم خفیفی رخ می‌دهد که به علائم دندان درآوردن نوزاد اشاره‌ای می‌کنیم: 

  • کج‌خلقی و تحریک‌پذیری شیرخوار
  • کم‌اشتهایی مخصوصا نسبت به غذاهای جامد
  • حساسیت و تورم لثه 
  • بروز دانه‌های پوستی یا قرمزی در ناحیه‌ی گونه و اطراف دهان
  • بی‌قراری و کاهش خواب
  • گاز گرفتن و جویدن هرچیزی که دستشان بیاید
  • آبریزش از گوشه دهان
  • مالیدن گوش‌ها با دست

شایع‌ترین علائم دندان درآوردن نوزاد

ارتباط دندان درآوردن نوزادان و تب؟ دندان درآوردن نوزادان و اسهال؟!

اگرچه مطالعات نشان داده‌اند که تب شدید، استفراغ و اسهال از علائم دندان درآوردن نوزاد نیستند؛ اما در برخی شیرخوران در اولین روز جوانه زدن دندان و روز پس از آن، تب خفیفی دیده می‌شود. اما تب بالاتر از 3/38 درجه هرگز! 

نکته مهمی که هر مادری در مورد نقاط عطف رشد نوزاد باید بداند، این است که دندان‌ها تقریبا از همان سنی شروع به رشد می‌کنند که با شروع غذای کمکی، مصرف شیر مادر کاهش می‌یابد. به ‌دنبال آن، کودک در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شود. احساس خارش در هنگام رویش دندان‌ها هم سبب می‌شود او هر وسیله آلوده‌ای را به دهان خود وارد کند. پس ممکن است تب و اسهال از علائم دندان درآوردن نوزاد نباشد. در صورت ادامه پیدا کردن تب بیشتر از 48-24 ساعت و یا تب بالاتر از 38 درجه، شیر‌خوار باید تحت معاینه‌ی پزشک قرار بگیرد. 

اگر فرزندتان در طی دوره‌ی دندان درآوردن گوش خود را می‌کشد، ممکن است طبیعی باشد. اما اگر با تب بالا و بی‌قراری شدید همراه باشد، می‌تواند به علت عفونت گوش میانی هم باشد. پس به پزشک مراجعه کنید تا به خیال خود، تنها با استامینوفن تب او را درمان نکنید!

ترتیب درآوردن دندان نوزادان

علائم دندان درآوردن نوزاد در بین 10-6 ماهگی، با جوانه زدن دندان‌های جلویی فک پایین شروع می‌شود؛ سپس در 12-6 ماهگی دندان‌های جلویی فک بالا ظاهر می‌شوند. سایر دندان‌ها مطابق با جدول زیر جوانه می‌زنند. البته اگر ترتیب دندان درآوردن فرزند شما متفاوت است، همواره به معنای وجود مشکل نیست. تقریبا همه دندان‌های شیری کودکان تا دو و نیم سالگی رشد می‌کند.

ترتیب دندان درآوردن فک پایین کودکان 

نام دندان شیری

زمان رویش

زمان افتادن

‌پیشین میانی

6-10 ماهگی

6-7 سالگی

پیشین کناری

10-16 ماهگی

7-8 سالگی

آسیاب اول

12-18 ماهگی

9-11 سالگی

نیش

16-23 ماهگی

9-12 سالگی

آسیاب دوم

33-20 ماهگی

۱۰-۱۲ سالگی

ترتیب دندان درآوردن فک بالای کودکان

نام دندان شیری

زمان رویش

زمان افتادن

پیشین میانی

6-12 ماهگی

۶-۷ سالگی

پیشین کناری

9-13 ماهگی

7-8 سالگی

آسیاب اول

12-19 ماهگی

9-11 سالگی

نیش

16-23 ماهگی

9-12 سالگی

آسیاب دوم

25-33 ماهگی

10-12 سالگی