خوردن سیب زمینی آب پز در بارداری مضر است؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن سیب زمینی آب پز در بارداری

خوردن سیب زمینی آب پز در بارداری به نظر یک انتخاب مناسب برای گنجاندن این ماده‌ی غذایی در رژیم می‌باشد. هر غذایی که در دوران بارداری مصرف می‌کنید نه تنها بر سلامتی شما بلکه روی سلامتی کودک شما نیز تأثیر می‌گذارد. سیب زمینی منبع غنی از فیبر رژیم غذایی‌، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی ضروری برای یک زن باردار است.  شما باید آن را در حد اعتدال مصرف کنید تا از اثرات جانبی احتمالی مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید.

فواید سیب زمینی در بارداری کدامند؟

سیب زمینی در بسیاری از خانه‌ها یک ماده غذایی مهم و اصلی است و در کنار سبزیجات و ادویه‌جات مختلف مصرف می‌شود. خبر خوب اینست که سیب زمینی سرشار از مواد مغذی است و برای دوران بارداری ایمن است. از این رو اگر قصد خوردن سیب زمینی آب پز در بارداری را دارید مجاز به انجام این کار هستید.  منبع اصلی انرژی که توسط سیب زمینی تامین می‌شود، گلوکز است که در کربوهیدارت‌هایی مانند سیب زمینی به وفور یافت می‌شود. بر اساس دستورالعمل‌های انجمن تغذیه سوییس مصرف 4-3 واحد کربوهیدرات به صورت روزانه در بارداری توصیه می‌شود (اگرچه این مقدار بسته به وزن قبل از بارداری مادر، وزن فعلی و روند وزن‌گیری جنین تا حدودی متفاوت است). این کربوهیدرات ها شامل نان، برنج، غلات، سیب زمینی و.... است. در ادامه برخی از فواید سیب زمینی ذکر شده است:

  1. مصرف سیب زمینی همچنین برای آن دسته از افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند مفید است. اگر سیب زمینی به خوبی پخته شود می‌تواند اسید معده را کاهش دهد.خوردن سیب زمینی به صورت آب پز باعث نرم شدن بافت فیبری و هضم آسان آن نیز می‌شود. 
  2.  ویتامین‌های موجود در سیب زمینی به بهبود زخم‌ها  و‌جذب آهن از سایر غذاها نیز کمک می‌کنند.سیب زمینی به دلیل داشتن ویتامین ث باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. همچنین به دلیل داشتن این ویتامین، مصرف آن در کنار مواد غذایی آهن‌دار، جذب این ماده مغذی را افزایش می‌دهد.
  3.  سیب زمینی حاوی فولات است که ریسک ابتلای جنین به نقایص مربوط به لوله عصبی را کاهش می‌دهد. فولات نوعی ویتامین گروه ب است که به وفور در سیب زمینی یافت می‌شود و در تشکیل لوله‌های عصبی جنین در هفته‌های اول بارداری نقش دارد و به سلامت مغز و نخاع جنین کمک می‌کند. همچنین در یک مطالعه مشخص شده است که مصرف مواد غذایی غنی از فولات می‌تواند در مراحل اولیه بارداری از سقط جنین پیشگیری کند.نقش اسیدفولیک در رشد مغز و سیستم عصبی جنین قابل توجه است. داشتن غذای غنی از فولات در مراحل اولیه‌ی بارداری احتمال سقط جنین را کاهش می‌دهد. سیب زمینی آب پز منبع غنی از ویتامین C نیز هست و به تقویت ایمنی در دوران بارداری کمک می‌نماید.
  4.  سیب زمینی سرشار از کربوهیدرات است و به عنوان منبع خوبی از انرژی برای زنان باردار عمل می‌کند. همچنین استفاده از آن همراه حبوبات مانند استفاده از عدس در بارداری که از مواد غذایی مفید در بارداری در بارداری است تبدیل می‌شود. اما، برای جلوگیری از افزایش وزن، بهتر است در خوردن سیب زمینی آب پز در بارداری اعتدال را رعایت کنید. منبع اصلی انرژی نوزاد در رحم، گلوکز است که در سیب زمینی یافت می‌شود. اگر کمبود وزن دارید و باردار هستید، سیب زمینی یکی از سالم‌ترین راه‌ها برای افزایش وزن در دوران بارداری است.
  5. سیب زمینی حاوی فیبرهای محلول و ویتامین ث است که به پایین آوردن کلسترول خون کمک می‌کنند. فیبر نیمه محلول و محلول موجود در سیب زمینی به پایین آمدن سطح کلسترول در دوران بارداری کمک می‌کند. سیب زمینی حاوی فلاونوئیدهایی است که فشار خون را کنترل می‌کنند.
  6. کاهش بیماری‌های قلبی عروقی: پوست سیب زمینی حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است که به دلیل کاهش فشار خون باعث کاهش سکته‌های قلبی و فشار خون می‌شود.
  7. سیب زمینی منبع خوب ویتامین آ و مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، آهن و کلسیم است که به رشد و نمو جنین در رحم مادر کمک می‌کنند.
  8. سیب زمینی حاوی فلاونوئید است که فشار خون را کنترل کرده و به همین سبب در دوران بارداری بسیار مفید است.

آیا خوردن سیب زمینی باعث دیابت بارداری می‌شود؟

سیب زمینی یک ماده سرشار از کربوهیدرات است و مانند هر ماده غذایی کربوهیدرات دار دیگر می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود.

خوردن سیب زمینی آب پز در بارداری برای همه‌ی افراد مفید نیست و در واقع مطالعات یک رابطه‌ی مستقیم بین خوردن سیب زمینی برای دیابت بارداری پیدا کرده‌اند. سیب زمینی مقادیر زیادی نشاسته دارد که به سرعت جذب بدن می‌شود. این موضوع می‌تواند بر متابولیسم گلوکز تأثیر بگذارد، بنابراین خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف سیب زمینی، غلظت گلوکز پلاسما و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

این مطالعه بر اهمیت مصرف سیب زمینی در حد اعتدال و جایگزینی آن‌ها با سایر سبزیجات، غلات کامل و حبوبات تاکید می‌کند تا خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید. مصرف بیش از حد سیب زمینی قبل از بارداری نیز با افزایش خطر ابتلا به دیابت همراه است.

مضرات خوردن سیب زمینی آب پز در بارداری

در دوران بارداری، شما باید مواظب عادات غذایی خود باشید. اگرچه سیب زمینی سرشار از مواد مغذی است، مصرف بیش از حد آن اما خطرات زیادی برای سلامتی نیز به همراه دارد، که برخی از این خطرات در زیر ذکر شده است:

  1. سیب زمینی‌هایی که دارای لکه‌های سبز هستند، حاوی ترکیبات سمی مانند گلیکوکالوآلوئیدها، آلفا سولانین و آلفا-کاکونین هستند که می‌تواند موجب مسمومیت غذایی با علائمی مشابه گاستروانتریت مانند استفراغ و اسهال و سایر مشکلات مرتبط با سلامت همانند سردرد، تهوع و خستگی شود. خوردن سیب زمینی سبز می‌تواند منجر به ناتوانی مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا و آنسفالی شود. همچنین مصرف بیش از حد این ترکیبات می‌تواند موجب بروز بیماری و یا حتی در موارد شدید مرگ شود.
  2. سیب زمینی به دلیل داشتن کالری بالا برای زنان بارداری که  بیشتر مستعد چاقی هستند موجب اضافه وزن شود.
  3. سیب زمینی برای اشخاصی که مبتلا به قند هستند مضر است زیرا به علت داشتن نشاسته، قند خون را بالا می برد و این گونه اشخاص اگر بخواهند از فواید سیب زمینی استفاده کنند باید آن را تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه مصرف کنند و یا از مصرف آن خودداری کنند.رژیم غذایی غنی از سیب زمینی در دوران بارداری، به عنوان محرک دیابت بارداری در زنان باردار شناخته شده است. محققان استرالیایی دریافته‌اند که احتمال ابتلا به دیابت نوع یک در کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری رژیم غذایی غنی از سیب زمینی و سایر سبزیجات پر نشاسته داشته‌اند بالاتر است.
  4. خوردن بیش از حد سیب زمین آب پز در بارداری می‌تواند منجر به ناهنجاری جنینی نیز شود زیرا سیب زمینی حاوی مقادیر زیادی آلکالوئید است. آلکالوئیدها می توانند درون بدن به دام بیفتند.

نحوه‌ی انتخاب سیب زمینی مناسب

در خرید سیب زمینی باید مراقب باشید. سیب زمینی‌هایی که انتخاب می‌کنید باید این ویژگی‌ها را داشته باشند:

  • بدون لکه 
  • بدون جوانه 
  • بدون هیچ گونه بریدگی
  • عاری از لکه‌های سیاه یا سبز
  • ریز و‌سالم (سیب زمینی های درشت معمولا نیترات بیشتری دارند)
  • قبل از پخت و پز کاملاً شسته شود

مضرات خوردن سیب زمینی در شیردهی

مصرف سیب زمینی در دوران شیردهی با تولید گاز در نوزاد همراه است از این رو توصیه می‌شود که در میزان متعادل مصرف شود. 

کاربرد ماسک سیب زمینی در بارداری

خوردن سیب زمینی آب پز در بارداری فواید و مضراتی داشت که به آن اشاره شد و سیب زمینی خام نیز فوایدی در این دوران دارد. به دلیل تغییرات هورمونی در طول بارداری پوست زن باردار دستخوش تغییرات زیادی می‌شود به همین منظور استفاد از ماسک‌های خانگی می‌تواند بسیار موثر باشد. یکی از این ماسک‌های مناسب برای دوران بارداری، ماسک سیب زمینی ست. این ماسک به از بین بردن جوش‌های سر سیاه کمک می‌کند و باعث شفافیت پوست و تقویت رنگدانه‌های آن می‌شود. برای تهیه‌‌ی این ماسک یک قاشق غذاخوری آب سیب زمینی را با یک قاشق غذاخوری لیمو مخلوط ‌کنید و آن را به مدت 15 دقیقه روی پوست بگذارید.