خوردن شیرینی در بارداری | عوارض خوردن شیرینی زیاد در دوران حاملگی

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن شیرینی در بارداری

خوردن شیرینی در بارداری یکی از علایق بعضی مادران باردار است. اما آیا خوردن شیرینی در بارداری خطری برای مادر و جنین دارد؟ مادران باردار همیشه نگران شیوه‌ی تغذیه‌ی خود هستند که البته این نگرانی تا حدودی نیز به جا است. چرا که مواد غذایی که مادر می‌خورد به جنین رسیده و مراحل رشد او را شکل می‌دهد. از طرفی مادر باردار در حالت جسمی خاصی قرار داشته و باید از مواد غذایی مناسب در بارداری استفاده کرده و مراقبت بیشتری بر روی تغذیه در دوران‌ بارداری داشته باشد. به همین جهت همواره سؤالات بسیاری در ذهن مادران باردار وجود دارد؛ مصرف چه میزان شیرینی در بارداری بدون خطر است؟ 

میل به‌شیرینی در‌بارداری

خوردن شیرینی در بارداری امری طبیعی برای مادران باردار است. خانم‌های باردار در این دوران به مواد غذایی خاصی میل شدیدی پیدا می‌کنند. این اتفاق به علت تغییرات هورمونی رخ داده و کاملا طبیعی است. ممکن است بعضی از شما مادران ویار شدیدی به شیرینی داشته باشید و هر زمان از روز دلتان بخواهد یک کیک شکلاتی بزرگ بخورید! یا هوس تعداد زیادی شیرینی خامه‌ای یا انواع دسر برای افطار کنید! در این صورت باید راجع به این موضوع بدانیم که اگر میزان زیادی شیرینی بخوریم، چه اتفاقی میافتد.

خوردن شیرینی زیاد در بارداری چه عوارضی برای مادر دارد؟

به طور کلی می توان گفت که تمامی زنان در دوران حاملگی باید میزان مناسبی از مواد قندی را توسط غذاهایی که در طول روز استفاده می کنند به راحتی دریافت نمایند. با این وجود باید این نکته را در نظر داشت که در طول دوران حاملگی مقدار مصرف قند دارای محدودیت بوده و باید کاملا آگاهانه آن را کنترل نمود چرا که زیاده روی در خوردن آن خطراتی را برای مادر و جنین به دنبال دارد. از جمله این خطرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش وزن بیش از حد: خوردن شیرینی زیاد در بارداری مانند کلوچه، شیرینی و کیک منجر به‌افزایش بیش از حد وزن مادر شده و به دنبال آن مشکلاتی از قبیل کمردرد، سختی در تنفس و ... را به وجود می‌آورد. همچنین کاهش این وزن پس از بارداری بسیار مشکل بوده و ممکن است عوارض نامطلوبی را برای شما به همراه داشته باشد.
  2. کمبود مواد مغذی: شیرینی‌ها اغلب فقط شما را سیر کرده و ماده‌ی غذایی مفیدی مثل پروتئین یا ویتامین در خود ندارند؛ بنابراین شما پس از خوردن مقدار زیادی شیرینی احساس سیری کرده و نمی‌توانید مواد مغذی مورد نیاز خود و کودکتان را میل کنید.
  3. تشدید علائم بارداری: خوردن شیرینی زیاد در بارداری ممکن است علائمی مثل استفراغ، سوزش سر دل و نوسانات خلقی را تشدید کند.
  4. خستگی و بیحالی: شیرینی‌ها موجب افزایش ناگهانی قند خون و همچنین کاهش ناگهانی آن می‌شوند. مصرف مقدار زیادی شیرینی، مانع از تولید نوعی ماده‌ی شیمیایی خاص در مغز شده و باعث می‌شود شما احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشید.
  5. افزایش احتمال ابتلا به مشکلات دهان و دندان: شما باید در صورت مصرف مواد قندی در دوران بارداری، بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید؛ چرا که در این دوران بیشتر مستعد این مشکلات هستید. علاوه بر این در دوران بارداری جهت استفاده از داروها و درمان‌های دندانپزشکی محدودیت‌هایی وجود دارد.
  6. افزتیش سطح ساکارز در‌خون: خوردن شیرینی بیش از حد در دوران بارداری منجر به افزایش سطح ساکارز در خون‌‌‌‌ می‌شود. منبع اصلی ساکارز در رژیم غذایی غذاها و نوشیدنی‌‌‌‌‌‌های ‌شیرین است. عاقلانه ترین گزینه در دوران بارداری، عدم مصرف مواد غذایی حاوی ساکاروز، به جز‌‌‌‌ میوه‌‌‌‌‌ها ‌است.

* حتما بخوانید: لیست کامل غذاهای پایین آورنده قند خون در بارداری 

خوردن شیرینی زیاد در بارداری چه عوارضی برای جنین دارد؟

خوردن شیرینی زیاد در بارداری تأثیرات نامطلوبی بسیاری بر سلامت جنین دارد. این کار موجب افزایش بیش از حد وزن جنین در شکم مادر می‌شود. درنتیجه‌ی این اتفاق احتمال زایمان طبیعی سخت، اجبار به سزارین، زایمان زودرس و خونریزی پس از زایمان افزایش پیدا می‌کند. بر اساس تحقیقات، مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین در بارداری، بر حافظه و مهارت‌های یادگیری کودک در آینده تأثیرات منفی دارد. همچنین ممکن است احتمال ابتلای کودک به بیماری‌هایی مثل چاقی، دیابت، آسم و ... افزایش یابد.

مقدار مجاز مصرف شیرینی در بارداری چقدر است؟

متوسط مصرف روزانه شیرینی در خانم‌ها 100 کیلوکالری در روز (25 گرم یا 6 قاشق غذاخوری) است. به نظر‌‌‌‌ می‌‌‌رسد برای خانم‌هایی که سالم، لاغر و فعال هستند، این مقدار معقول به نظر برسد. در واقع این عدد به عوامل متعددی از جمله وزن شما، سطح سوخت و ساز بدن شما، فعالیت روزانه‌ی شما و ... بستگی دارد. اما بهتر است میزان کالری که شما از مواد قندی و شیرینیجات در طول روز دریافت می‌کنید، بیشتر از ده درصد کل کالری غذایی روزانه نباشد. نوشابه و غذاهای فرآوری شده و محصولات صنعتی همگی حاوی شکر هستند و افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی باید مراقب میزان شکر مصرفی‌شان باشند. خانم‌‌‌‌‌‌های ‌باردار بهتر است تا جای ممکن از مصرف قند و شکر و غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات‌‌‌‌‌‌های ‌تصفیه شده و نان‌‌‌‌‌‌های ‌سفید پرهیز کنند.

*همچنین بخوانید جدول قند خون در بارداری +میزان قند خون نرمال در بارداری چقدر است؟

چطور میل شدید به شیرینی را کنترل کنیم؟

هوس شدید به مواد غذایی خاص در دوران بارداری طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد؛ اما باید مصرف این مواد غذایی کنترل شده و به اندازه باشد. در این بین بعضی از شما مادران باردار به مواد غذایی شیرین تمایل بسیاری پیدا می‌کنید؛ اگرچه شیرینی مورد علاقه‌ی اکثر مردم و بسیار خوشمزه است! همان‌طور که گفته شد مصرف میزان مناسبی از شیرینی در دوران بارداری بی‌خطر است، البته به شرطی که شما مبتلا به دیابت بارداری نباشید. زیرا شیرینی‌جات هیچ جایی در رژیم غذایی دیابت بارداری ندارند.

  • تعداد وعده‌های غذایی خود را بیشتر کنید: البته به خاطر داشته باشید که باید در هر وعده حجم کمتری میل کنید. این کار باعث می‌شود تا در طول روز سطح قند خون شما در محدوده‌ی نرمال باقی بماند. و باعث جلوگیری از ویار شدید به مواد غذایی شیرین می‌شود. اما اگر بین وعده‌های غذایی فاصله‌ی زیادی باشد و قند خون شما افت کند، تمایل زیادی به مصرف شیرینی‌جات پیدا می‌کنید.
  • خوراکی‌های سالم را جایگزین کنید. می‌توانید از مواد غذایی شیرین ولی سالم استفاده کنید، با این کار هم میل به شیرینی در شما برطرف می‌شود و هم مواد مغذی و ویتامین به خود و کودکتان می‌رسانید؛ چی بهتر از این؟! 
  • استفاده از میوه‌های مجاز در بارداری: انبه، موز، آناناس، توت و سیب میوه‌هایی هستند که علاوه بر طعم شیرین، بسیار برای شما و کودک مفید هستند.
  • آب‌میوه‌ها: مثل آب لیموشیرین، سیب، آناناس، هلو اما توجه داشته باشید مصرف زیاد آبمیوه به دلیل قند بالایی که‌داردمجاز نمی‌باشد.
  • میوه‌های خشک شده: برگه‌ی زردآلو، سیب خشک و ... را میل کنید. همچنین مصرف آجیل در بارداری هم ویتامین و هم فیبر زیادی دارد؛ به همین جهت یبوست ناشی از بارداری را نیز بهبود می‌بخشند. البته دقت کنید که در مصرف میوه‌های خشک نباید زیاده روی کرد؛ چرا که کالری زیادی دارند.
  • ماست میوه‌ای: برای تهیه‌ی این دسر فوق العاده باید میوه را پوست گرفته و خرد کنید. سپس نیم ساعت با آب بپزید تا نرم شود. در این مرحله میوه را با ماست داخل مخلوط‌ کن بریزید تا یکدست شود. دسر شما آماده است! نوش جان کرده و از فواید بسیار مصرف ماست و میوه لذت ببرید.
  • به میزان کافی آب بنوشید: نوشیدن روزانه 10 لیوان آب علاوه بر فواید بسیار دیگری که دارد، میل شدید به شیرینی را کنترل می‌کند.
  • ریلکسیشن کنید: ذهن آرام یکی از موارد بسیار مهم برای بارداری خوب است، پس هرگز فراموشش نکنید. علاوه بر این استرس و اضطراب باعث افزایش میل به خوراکی‌های شیرین و پرخوری می‌شود. می‌توانید تمرینات یوگا را انجام دهید. یا حتی فقط برای چند دقیقه چشمانتان را ببندید، موسیقی ملایمی گوش کنید و اجازه دهید تا ذهنتان آرام شود. 
  • شیرینی‌ها را از دسترس خارج کنید: وقتی شما مقدار زیادی شیرینی در خانه دارید، میل بیشتری به خوردن آن پیدا می‌کنید. پس خوراکی‌هایی از این قبیل را در خانه نگه ندارید و هر وقت لازم بود به‌اندازه‌ی مورد نیاز خریداری و میل کنید. 

همه‌ی ما اهمیت سبک زندگی سالم را میدانیم که یکی از فاکتورهای آن داشتن تغذیه‌ی سالم است. این اهمیت در بارداری دوچندان می‌شود چرا که شما موجودی عزیز را درون خود پرورش می‌دهید. توصیه‌های بالا همگی علاوه بر کنترل میل شدید به شیرینی و خوردن شیرینی زیاد در بارداری بوده وبه سبک زندگی سالم‌تر و شاداب‌تر کمک می‌کنند.

میل به شیرینی در بارداری نشانه‌ی چیست؟

اطلاع از جنسیت نوزاد، همیشه از چالش‌های خانواده‌ها بوده است. بعضی از مادران یا اطرافیان آن‌ها سعی می‌کنند با روش‌هایی مثل میزان پف کردن صورت مادر، شکل بزرگ و گرد شدن شکم، ضربان قلب مادر و یا حتی ویار جنسیت جنین را حدس بزنند! طبق این ادعا مادری که میل به خوردن شیرینی در بارداری دارد، فرزندش دختر است! اما هیچ منبع علمی برای این گفته‌ها وجود ندارد و به نوعی فقط حدس و سرگرمی است.