سونوگرافی آنومالی چیست؟زمان و نحوه انجام آنومالی اسکن

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آنومالی اسکن یا سونوگرافی ناهنجاری

آنومالی اسکن یا سونوگرافی ناهنجاری جنین از مهم‌ترین سونوگرافی‌های دوران بارداری محسوب می‌شود. آنومالی یا ناهنجاری، شرایطی است که سلامت فرد با مشکل روبه رو شده است. بسیاری از این ناهنجاری‌های شدید اگر در زمان جنینی رخ بدهند باعث مرگ جنین می‌شوند، اما تعداد زیادی از این مشکلات مثل سندرم داون با اینکه باعث مرگ جنین نمی‌شوند اما بر روی کیفیت زندگی فرد تاثیر می‌گذارند. خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از ناهنجاری‌های شایع در زمان بارداری قابل شناسایی هستند. شناسایی ناهنجاری‌های جنینی با هدف کاهش تولد کودکان دارای مشکل جسمی یا ذهنی در طول بارداری و در تست‌های سه ماهه دوم انجام می‌پذیرد.

آنومالی اسکن یعنی چی؟/ سونوگرافی آنومالی اسکن یعنی چه؟

سونوگرافی آنومالی چیست؟ منظور از آنومالی یعنی چه؟ آنومالی یعنی ناهنجاری و سونوی آنومالی، سونوگرافی ناهنجاری یا همان آنومالی اسکن پیشرفته، سونوگرافی است که به صورت تخصصی به بررسی وجود ناهنجاری‌ها در جنین می‌پردازد.سونوگرافی آنومالی برای چیست؟ در طی این سونوگرافی کلیه اعضای قابل دیدن جنین به صورت مجزا و دقیق بررسی می‌شود و اگر هر عضوی نشانه غیرمعمول داشته باشد گزارش می‌گردد. آنومالی اسکن در بارداری جزئی از غربالگری مرحله دوم نیست و در تمام بارداری‌های تک یا چندقلو توصیه به انجام آن می‌شود.

آیا سونوگرافی ناهنجاری‌ها همان سونوگرافی NT است؟

خیر، سونوگرافی NT، سونوگرافی دیگری است که در تست‌های سه ماهه دوم بارداری جای دارد و بهتر است تمامی مادران در زمان 11 تا 13 هفتگی انجام شود. این سونوگرافی که جزیی از مرحله اول غربالگری جنین است، روشی است که به کمک آن احتمال وجود سندرم داون در جنین به وسیله شاخصی به نام NT یا همان چین پشت گردن جنین تعیین می‌شود. می توان به سونوگرافی NT، سونوگرافی غربالگری هم گفت. اما آنومالی اسکن سه ماهه دوم بارداری با هدف بررسی کلیه مشکلات قابل مشاهده در جنین در هفته های 18 تا 22 انجام می شود و بررسی مجزا در سلامت جنین است. 

*در این مقاله بخوانید سندرم داون از چند ماهگی قابل تشخیص است

آنومالی اسکن چگونه انجام میشود؟ 

اکنون که میدانید آنومالی جنین چیست شاید بخواهید بدانید که چه اعضایی از جنینی در آنومالی اسکن مورد بررسی قرار می گیرد؟ باید بدانید که در تصاویر آنومالی اسکن جنین همه اعضای قابل رویت جنین تا این سن حاملگی بررسی می‌شوند. مهمترین ارگان‌های جنین مورد بررسی شامل موارد زیر هستند:

کلیه اعضای قابل رویت جنین تا این سن حاملگی در سونوگرافی آنومالی بررسی می‌شود. مهمترین ارگان‌های جنین مورد بررسی شامل موارد زیر هستند:

• مغز و اجزای آن مثل بطن‌های مغزی 

• قلب و ساختارهای آن یعنی دهلیزها، بطن‌ها و دریچه‌های قلبی

• معده و روده‌ها

• ساختارهای عصبی مثل نخاع و ستون فقرات

• اندام‌های جنین (دست ها و پاها)

• کلیه‌ها و سیستم گردش ادرار

• اندام‌های تناسلی

• جفت

سونو آنومالی چند هفته انجام میشود؟

اگر می پرسید که آنومالی اسکن چه زمانی انجام میشود؟ یا آنومالی اسکن در هفته چندم بارداری انجام می‌شود؟ باید بگوییم که بهترین زمان آنومالی اسکن جنین از 18 تا 22 هفتگی است. هرچقدر سن جنین بالاتر باشد یعنی نزدیک به 22 هفتگی، جنین رشد بیشتری کرده و اعضا با دقت بهتری قابل بررسی هستند. بنابراین انجام سونوگرافی آنومالی اسکن در هفته 17 بارداری توصیه نمی‌شود و شروع آنومالی اسکن در هفته 18 است. البته می‌توانید درمورد اینکه آنومالی اسکن در چند هفتگی برای شما انجام شود، نظر پزشک خود را جویا شوید. 

 

 

سونوگرافی آنومالی

زمان انجام سونوگرافی ناهنجاری

سونوگرافی انومالی چند هفته انجام میشود؟ آنومالی اسکن از 18 تا 22 هفتگی قابل انجام است. هرچقدر سن جنین بالاتر باشد یعنی نزدیک به 22 هفتگی، جنین رشد بیشتری کرده و اعضا با دقت بهتری قابل بررسی هستند.

حتما بخوانید : نظر مادران در مورد زمان انجام سونوگرافی آنومالی

سونوگرافی آنومالی اسکن و تعیین جنسیت

وجود چند عامل در تعیین جنسیت جنین توسط سونوگرافی دارای اهمیت هستند.

  1. سن جنین، برای مشاهده اندام تناسلی جنین لازم است که جنین به قدری رشد کرده باشد با اندام تناسلی از سایر بافت ها قابل تمایز باشد. برای این نکته لازم است حداقل تا 14 هفتگی صبر کنید.
  2. قرار یا وضعیت جنین، حالتی که جنین در داخل رحم مادر به خود می‌گیرد برای متخصصین دارای اهمیت است. برای تعیین جنسیت نیز اگر جنین پاهایش را به هم چسبانده باشد یا به صورتی در رحم باشد که اندام تناسلی اش قابل مشاهده نباشد، نمی توان جنسیت را تشخیص داد.
  3. مهارت متخصص سونوگرافی، هرچه قدر متخصصی که سونوگرافی را انجام می‌دهد ماهرتر باشد، با اطمینان بیشتری می تواند در مورد جنسیت جنین اظهار نظر بکند، البته به شرطی که جنین سن مناسب و وضعیت مناسبی برای تشخیص جنسیت داشته باشد.

در زمان سونوگرافی آنومالی، یعنی 18 تا 22 هفتگی سن جنین برای رویت اندام جنسی مناسب است، در این زمان به شرط قرارگیری جنین در وضعیت مناسب و انجام سونوگرافی توسط فرد ماهر، با اطمینان خوبی می‌توان در مورد جنسیت جنین صحبت کرد.

حتما بخوانید: سوالات مادران درباره تعیین جنسیت در سونوگرافی آنومالی  

هزینه آنومالی اسکن جنین چه قدر است؟

هزینه انجام سونوگرافی آنومالی در مراکز مختلف دولتی و خصوصی متفاوت و از حدود تومان 300 تا 500 هزار تومان و در هر مرکزی بسته به تجهیزاتی که دارد، متغیر است. انجام این تست تحت پوشش بیمه است و حتی بیمه های تکمیلی نیز بخشی از هزینه را متقبل می شوند. 

آنومالی اسکن بهتر است یا آمنیوسنتز؟

صحبت بین بهتری یا بدتری نیست؛ اگر نیاز به انجام آمنیوسنتز دارید، این کار را انجام دهید؛ اما در هر صورت تشخیص نیاز را بر عهده پزشک متخصص و معتمد بگذارید. 

آمنیوسنتز؛ Amniocentesis، یکی از آزمایش‌‏های تشخیصی قبل از تولد است که پزشک با استفاده از نمونه‌برداری مایع آمنیوتیک شما و آزمایش آن می‌تواند اختلالات و ناهنجاری‌های کروموزمی‌ که ممکن است منجر به مشکلاتی در کودک شود، مانند سندرم داون، پیش از تولد تشخیص دهد. این آزمایش با توجه به خطرات ممکن برای همۀ زنان باردار تجویز نمی‌شود و تنها برای زنانی انجام می‌شود که سن آنها بالای ۳۵ سال باشد، در آزمایش‌های غربالگری سه ماهۀ اول یا غربالگری سه ماهۀ دوم در گروه پرخطر طبقه‌بندی‌‌شده باشند یا سابقۀ خانوادگی داشتن فرزندی با اختلالات کروموزومی یا نقص‌های لولۀ عصبی داشته باشند. 

*در این مقاله بخوانید چند درصد جواب آمنیوسنتز مثبت است

معنی آنومالی اسکن چیست؟

anomaly scan به معنی سونوگرافی تشخیص ناهنجاری در جنین است. 

آنومالی اسکن نرمال چگونه است؟

آنومالی اسکن نرمال بر اساس سن بارداری و وضعیت جنین تعیین می‌شود. بنابراین نرمال و طبیعی بودن آنومالی اسکن باید توسط مرکز سونوگرافی و با بررسی دقیق و به روز وضعیت جنین و سن بارداری انجام شود. 

آیا آنومالی اسکن سه بعدی است؟

معمولا آنومالی اسکن سه بعدی نیست و دو بعدی است، اما می‌تواند به صورت سه بعدی هم باشد. اینکه سونوگرافی سه بعدی انجام شود، پزشک تشخیص می‌دهد. روال انجام سونوگرافی آنومالی به این صورت است که ابتدا به کمک سونوگرافی آنومالی اسکن به دقت تمام اندام‌های جنین بررسی می‌شود و تنها در صورت وجود نکته مشکوک، برای انجام بررسی‌های تکمیلی، سونوگرافی سه بعدی انجام می‌شود. در این مقاله بخوانید سونوگرافی سه بعدی جنین چیست و چرا انجام میشود.

خطرات غربالگری آنومالی اسکن چیست؟

در میان تمامی روش‌های تصویر برداری از جنین سونوگرافی دو بعدی کمترین خطر را برای فرد دارد. آنومالی اسکن و سونوگرافی NT نیز از دسته سونوگرافی‌های دوبعدی است، اما کم‌خطر بودن به معنای بی‌خطر بودن نیست و ممکن است در سال‌های آینده با پیشرفت بیشتر علم پزشکی عوارضی نیز برای این نوع سونوگرافی شناخته شود. پس پزشکان نیز با در نظر گرفتن این نکات و با توجه به اینکه بررسی روند طبیعی بارداری نیاز به مشاهده جنین، جفت و رحم با سونوگرافی دارد، تنها انجام سونوگرافی های لازم و ضروری را به مادران باردار توصیه می‌کنند. سونوگرافی ناهنجاری جنین نیز یکی از تست‌های در طول بارداری است