خوردن سیر در بارداری | مقدار مجاز و فواید سیر در دوران بارداری

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن سیر در بارداری

خوردن سیر در بارداری بصورت افراطی می‌تواند برای مادر و جنین خطرآفرین باشد. زمان بارداری بدن خانم ها بسیار حساس تر از قبل خواهد شد، ممکن است در زمانی غیر از بارداری خیلی از خوراکی ها و غذاها را بدون روبرو شدن با مشکل مصرف کنند. اما این نکته بسیار مهم را باید در نظر داشت که، هنگام بارداری بدن ممکن است به خیلی از مواد مغذی و مقوی واکنش و یا حساسیت های آلرژیک نشان بدهد و یا اینکه آن ماده در زمان بارداری مادر و جنین را تهدید کند. سیر فقط برای عطر و طعم استفاده نمی‌شود، بلکه مزایای دارویی مختلفی نیز دارد. اما آیا مصرف سیر برای زن باردار مشکلی ندارد؟ مشخص شده است که سیر به درمان برخی از مشکلات مرتبط با بارداری مانند فشار خون بالا و گردش خون کمک می‌کند. اما اگر باردار هستید، باید نسبت به مقدار سیر موجود در رژیم غذایی خود بسیار مراقب باشید. خوردن سیر یا هر نوع غذای دیگر بر سلامت شما و همچنین سلامتی کودک شما تأثیر می‌گذارد، بنابراین باید قبل از اینکه هر نوع مواد غذای جدید را وارد لیست تغذیه بارداری خود کنید باید دقت کافی داشته باشید.

آیا خوردن سیر در دوران بارداری بی‌خطر است؟

خوردن سیر در دوران بارداری تا زمانی که در مقادیر متعادل باشد، بی‌خطر است. این امر به ویژه در سه ماهه‌ی اول بارداری صادق است. اگر می‌خواهید به غذایتان سیر بزنید، زیاد اضافه نکنید زیرا خوردن بیش از حد سیر در سه ماهه‌ی اول بارداری می‌تواند بر سلامتی جنین تاثیر منفی بگذارد. باید در سه ماهه دوم و در سه ماهه‌ سوم بارداری سیر را با احتیاط در رژیم غذایی خود با توجه به لیست پرهیز غذایی در بارداری استفاده کنید، زیرا خوردن سیر اضافی در این زمان می‌تواند فشار خون را پایین آورده و آن را رقیق کند. برای آنکه بدانید چه مقدار سیر برای شما مفید است با پزشک خود مشورت کنید.

مقدار مجاز خوردن سیر در بارداری

به طور کلی زنان باردار می‌توانند روزانه حدود دو تا چهار حبه سیر تازه مصرف کنند. این ترجمه به میزان تقریبی 600 تا 1200 میلی گرم عصاره‌ی سیر است. در دوران بارداری نیز می‌توانید بعد از مشاوره با پزشک حدود 0.03 تا 0.12 میلی لیتر روغن ضروری سیر استفاده کنید.

مقدار مجاز خوردن سیر در بارداری

فواید خوردن سیر در طول دوران بارداری

اگرچه خوردن سیر در بارداری می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد اما در صورت مصرف متعادل و به جا می‌تواند بسیار مفید باشد. در ادامه برخی از فواید خوردن سیر در دوران بارداری آورده شده است:

1. باعث کاهش سطح کلسترول و خطر مشکلات قلبی می‌شود

سیر یک داروی معروف برای مشکلات قلبی ست. خوردن سیر در دوران بارداری می‌تواند احتمال بروز این عوارض را کاهش دهد. ماده جادویی موجود در سیر، آلیسین است که به میزان کاهش کلسترول کمک می کند و آن را در میزان کنترل شده ای نگه می دارد. همین ترکیب همچنین به رقیق شدن خونتان کمک می کند و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. بعلاوه به افراد توصیه میشود برای کنترل فشار خون بالا در بارداری سیر مصرف کنند.

2. به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند

مصرف سیر می‌تواند از بروز سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ جلوگیری کند. خوردن سیر و پیاز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده و استئو فاژال را کاهش دهد. موسسه سرطان (NCI) در یک مطالعه تحقیقاتی در چین نشان داد که مصرف سیر همراه با پیاز و پیازچه به کاهش خطر مربوط به ابتلا به سرطان مری و معده ارتباط دارد.

3. خطر عفونت‌ها را کاهش می‌دهد

خوردن سیر در بارداری می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و به مبارزه با بیماری‌های مختلف کمک کند. سیر می تواند باکتری های مضر در بدن را محدود کرده و سیستم ایمنی بدن را سالم نگه می دارد. با استفاده از سیر در رژیم غذایی خود، می‌توانید با عفونت و سرماخوردگی یا آنفولانزا مقابله کرده و کودک خود را سالم نگه دارید.

4. به درمان مشکلات پوستی کمک می‌کند

خاصیت ضد میکروبی سیر، آن را به یک گزینه‌ی ایده‌آل برای درمان عفونت‌های پوستی یا حتی عفونت‌های دهان تبدیل کرده است. کاربرد موضعی سیر در چنین مواردی باعث تسکین می‌شود. با این وجود، به دلیل قوی بودن سیر، باید با احتیاط استفاده شود زیرا باعث تحریک و سوزاندن پوست می شود.

5. به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند

سیر سرشار از آلیسین است، ترکیبی که بر پایه‌ی گوگرد می‌باشد. گوگرد در جلوگیری از ریزش مو در بارداری نقش دارد و باعث رشد موهای جدید می‌شود.در هنگام خوردن در حد اعتدال مفید است. به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد سیر می تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد.

فواید خورد سیر در بارداری

6. خستگی را کاهش می‌دهد

سیر برای کاهش خستگی در زنان باردار بسیار مفید است. خستگی یک مشکل شایع در دوران بارداری است اما با خوردن سیر می‌توان اقدام به رفع این مشکل نمود. خوردن سیر می‌تواند از سرگیجه و احساس استفراغ در دوران بارداری ممانعت نماید.

7. به وزن‌گیری کودک کمک می‌کند

وزن کم هنگام تولد یکی از مشکلاتی ست که در بارداری رخ می‌دهد و سیر می‌تواند به مقابله با این موضوع کمک کند. طبق برخی مطالعات، سیر باعث افزایش وزن تولد نوزاد می‌شود. با مصرف سیر هم احتمال بروز عوارض هنگام تولد را کاهش می‌دهید، و هم مکمل‌های سیر باعث افزایش رشد در سلول‌های جفت شما می‌شوند. آزمایشات نشان داده اند که اضافه کردن عصاره سیر به سلول های جفت باعث تحریک رشد می شود. فعالیت آنزیمی که در دوران بارداری غیر طبیعی کاهش پیدا می کند، در صورت وجود سیر در رژیم غذایی بهبود پیدا می کند.

8. سلامت استخوان را بهبود می‌بخشد

سیر حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. مصرف سیر از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می‌کند. صبح‌ها 2-3 حبه سیر مصرف کنید تا استخوان‌هایتان سالم بماند. همچنین می‌توانید آن را به سالاد سبزیجات یا در هنگام پخت و پز سبزیجات اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کنند.

9. خطر ابتلا به‌پره‌اکلامپسی را‌کاهش می‌دهد

پره اکلامپسی یا فشار خون بالا یک بیماری بالقوه مضر است که یک زن از هر ده زن باردار به آن دچار می شوند. سیر خطر ابتلا به این اختلال را کاهش داده و احتمال فشار خون بالا و میزان پروتئین در ادرار را کاهش می دهد.

مصرف سیر در بارداری از دیدگاه طب سنتی

در طب سنتی آمده است که سیر دارای طبع گرم است و بنابراین زن باردار و افرادی که دارای طبع گرم هستند باید از مصرف آن خودداری کنند. توصیه شده است که اگر زن باردار می‌خواهد سیر مصرف کند باید آن را به صورت پخته یا سیر ترشی مصرف کند.

سیر و‌مسمومیت قبل از‌زایمان

چون سیر دارای فواید زیادی برای سلامت قلب بوده و توانایی پایین آوردن فشار خون را داشته و از انباشته شدن پلاکت‌ها جلوگیری کرده و فشار اکسیدی را کاهش می‌دهد، ممکن است در جلوگیری از‌مسمومیت قبل از‌زایمان و عوارض آن هم نقش داشته باشد.
محققان دانشگاه تربیت مدرس ایران گزارش دادند: موقعی که به یک گروه خانم‌های باردار مکمل سیر داده شد، فشار خونشان پایین آمد. با این حال، مطالعات باید مقدار مصرف سیر را معین کند و تعیین نماید که آیا مسمومیت قبل از‌زایمان و مشکلات مربوط به آن را کاهش می‌دهد یا نه و اگر جواب مثبت است این کاهش چقدر است.

معایب خوردن سیر در بارداری

معایب خوردن سیر در بارداری کدامند؟

یک سوال مهم این است که آیا خوردن سیر یا خوردن موسیر در بارداری ضرر دارد؟ مصرف سیر در دوران بارداری در لیست غداهای مضر در بارداری قرار ندارد اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند مشکلاتی را بوجود آورد. از جمله:

  • سیر رقیق کننده‌ی طبیعی خون است. مصرف مقادیر زیاد سیر می‌تواند منجر به خونریزی غیرقابل‌کنترل در حین زایمان شود.
  • زیاده‌روی در مصرف سیر می‌تواند منجر به افت فشار خون نیز شود. اگرچه فشار خون پایین برای زنان مبتلا به پره اکلامپسی مفید است، اما ممکن است برای دیگران مضر باشد.
  • در دوران بارداری، فشار خون به دلیل انبساط رگ‌ها در چند هفته‌ی اول کاهش می‌یابد. با این حال، هنگامی که فشار خون به سطح خطرناکی کاهش یابد، ممکن است بدن زن را به شوک بکشاند و باعث ضعف او شود.
  • سیر می‌تواند با برخی از داروهای ضدانعقادی مانند انسولین، سیکلوسپورین، کوماندین و ساکیناویر واکنش منفی نشان دهد.
  • خوردن سیر باعث آزاد شدن انسولین و کاهش سطح قند خون می‌شود.
  • همچنین ممکن است توانایی فرد در جذب ید را کاهش داده و منجر به کم‌کاری تیروئید شود.
  • افرادی که سابقه یبوست دارند بهتر است در‌خوردن سیر احتیاط کرده و یا آن را به صورت پخته مصرف کنند.
  • مصرف زیاد سیر می‌تواند ناراحتی‌های معده و گوارش را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین مصرف آن برای کسانی که سابقه بیماری‌های گوارشی دارند توصیه نمی‌شود.
  • از دیگر افرادی که باید در خوردن سیر احتیاط کنند کسانی هستند که مبتلا به آلرژی شده اند چرا که سیر باعث افزایش آلرژی در بدن خواهد شد.

بسیاری از خانم‌ها بر این باورند که خوردن سیر در دوران بارداری می‌تواند باعث سقط جنین شود. اگرچه سیر دارای خواصیاست که ممکن است باعث سقط جنین شود، اما این اتفاق تنها در شرایطی رخ می‌دهد که آن به مقدار زیاد مصرف شده باشد.

خوردن قرص‌های سیر در‌بارداری ایمن هستند؟

 مکمل های سیر در دوران بارداری برای خانم هایی با مشکلاتی مانند پری اکلامپسی و فشار خون بالا تجویز می شوند. با این وجود همیشه توصیه می شود قبل از مصرف قرص به پزشک مراجعه کنید زیرا سیر اضافی می تواند برای شما و کودک مضر باشد. سیر یک داروی قدیمی برای سلامتی است و ثابت می شود که حتی در دوران بارداری نیز مفید است، اما تنها باید در مقادیر محدود مصرف شود. با این حال به شما توصیه می شود قبل از اینکه سیر را بخشی از رژیم غذایی خود کنید، در مورد فواید و عوارض مصرف سیر برای شخص خودتان در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف سیر ترشی در بارداری مجاز است

فواید خوردن سیر در بارداری به مصرف تنها بصورت سیر خام، ختم نمی‌شود. مصرف ترشی ها نیز مثل سایر مواد‌غذایی در‌دوران بارداری مانعی ندارد. ولیچون در‌دوران بارداری معده حساس است این‌مواد باعث آزار و‌ترش کردن و‌گاهی زخم در‌معده می‌شود. مصرف سیر ترشی در بارداری به نوبه‌ی خود مشکلی ندارد اما به دلیل وجود سرکه، مصرف زیاد آن می‌تواند برای معده‌‌ی زن باردار مشکلاتی ایجاد کند.