خوردن شکلات در بارداری | فواید و عوارض آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن شکلات در بارداری

خوردن شکلات در بارداری هوسی است که به سراغ برخی از مادران می‌آید. ازآنجاکه هر چه مادر بخورد، می‌تواند روی سلامت کودک نیز تأثیر داشته باشد، بسیاری از مادران نگران این هستند که آیا خوردن شکلات در بارداری ضرر دارد ؟ خوشبختانه خوردن مقدار متعادلی از شکلات اگر حاوی کاکائو باشد، نه‌تنها بی‌ضرر است، بلکه می‌تواند فوایدی نیز به همراه داشته باشد! اما زیاده‌روی در مصرف شکلات یا خوردن شکلاتهایی که حاوی کاکائو نیستند، نه‌تنها بی‌فایده است، بلکه عوارضی هم به همراه خواهد داشد. در ادامه به طور کامل به فواید و عوارض خوردن شکلات در بارداری اشاره شده است.

فواید خوردن شکلات در بارداری چیست؟

از فواید خوردن شکلات در بارداری باید بدانید که شکلات یک منبع غنی از منیزیم، فلاونوئیدها و تئوبرومین است. منیزیم فشار خون را تنظیم می‌کند؛ فلاونوئیدها آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند و تئوبرومین عملکرد کلیه را بهینه می‌کند و رگ‌های خونی را تحریک می‌کند تا بهتر عمل کنند. حدود 45 گرم شکلات شیری حدود 235 کالری همراه با 13 گرم چربی به بدن می‌رساند و همین مقدار شکلات تلخ، حدود 290 کالری و 19 گرم چربی دارد.

برخی از فواید خوردن شکلات در بارداری که ازنظر علمی نیز تأیید شده اند، عبارت‌اند از:

خوردن شکلات در بارداری برای پیشگیری از پره اکلامپسی

پره اکلامپسی یکی از خطرناک‌ترین عوارض بارداری است که در آن فشار خون مادر افزایش می‌یابد و پروتئین در ادرار او دفع می‌شود. این عارضه می‌تواند باعث زایمان زودرس، تشنج، مشکلات مربوط به لخته شدن خون و آسیب به کبد شود. تئوبرومین موجود در شکلات‌ها می‌تواند خطر ابتلا به پره اکلامپسی را تا حدود 70٪ کاهش دهد. خوردن شکلات به‌ویژه در سه‌ماهه سوم بارداری می‌تواند در پیشگیری از این عارضه مؤثر باشد.  

خوردن شکلات در بارداری به عنوان منبع آنتی اکسیدان 

فلاونوئیدهای موجود در شکلات‌ها آنتی‌اکسیدان‌های خوبی هستند که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند و سطح ایمنی بدن را بهبود بخشند.

خوردن شکلات در بارداری برای سلامت سیستم قلبی و عروقی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات برای سلامت قلب هم مفید هستند. بنابراین می‌توانند از بروز مشکلات قلبی در دوران بارداری و پس از تولد نوزاد، پیشگیری کنند. 

خوردن شکلات در بارداری برای کاهش استرس

خوردن شکلات تلخ در بارداری می‌تواند باعث افزایش سطح سروتونین و اندورفین در مغز شما شود. اینها باعث بهبود خلق‌وخو و افزایش نشاط می‌شوند. فلاونول‌های موجود در شکلات نیز به کاهش خستگی و استرس در مادران باردار کمک می‌کنند.

خوردن شکلات در بارداری برای داشتن نوزادان شاد 

تحقیقات نشان داده است مادرانی که در دوران بارداری شکلات تلخ بیشتری خورده‌اند، نوزادانی شادتر و سرزنده‌تر خواهند داشت. این مطالعه همچنین نشان داد که شکلات از نوزادان در مقابل استرس مادر محافظت می‌کند.

خوردن شکلات در بارداری برای تعادل سطح کلسترول 

فلاونوئیدهای موجود در شکلات تیره می‌توانند از افزایش سریع میزان کلسترول در هنگام بارداری جلوگیری کنند. آنها همچنین با ایجاد خاصیت انعطاف‌پذیری در رگ‌های خونی، باعث تسهیل جریان خون می‌شوند.

خوردن شکلات در بارداری برای دریافت مواد مغذی

شکلات حاوی یکسری مواد مغذی مانند آهن و منیزیم است که در ساخت هموگلوبین خون و بهبود متابولیسم اسیدهای چرب نقش دارند. رسوراترول (Resveratrol) موجود در شکلات نیز، برای محافظت از مغز و سیستم عصبی مفید است و می‌تواند به رشد کودک نیز کمک کند. شکلات همچنین حاوی نوعی چربی اشباع‌نشده به نام اسید اولئیک است که تقریباً می‌توان آن را معادل روغن‌زیتون در نظر گرفت. مصرف مقدار متعادلی از این نوع چربی، برای سلامت خانم‌های باردار مناسب است. 

خوردن شکلات در بارداری به دلیل خواص ضد التهابی

خاصیت ضدالتهابی شکلات در دوران بارداری می‌تواند بسیار مهم باشد؛ زیرا می‌تواند خطر سکته را کاهش دهد.

توجه: لازم به ذکر است که ما در اینجا درباره شکلات‌های کاکائویی صحبت می‌کنیم؛ سایر شکلات‌ها که سرشار از قند و چربی‌های مضر هستند، نه‌تنها هیچ فایده‌ای ندارند، بلکه برای سلامتی شما مضر نیز هستند. 

فواید و عوارض خوردن شکلات در بارداری

عوارض خوردن بیش از حد شکلات در بارداری چیست؟

اگرچه خوردن شکلات در بارداری فوایدی دارد، اما آن هم مانند سایر مواد غذایی باید در دوران بارداری زنان، در اندازه متعادل و مناسبی مصرف شود، تا معادله کالری ورودی به بدن این افراد با میزان فعالیت های آن ها دارای توازن مناسبی باشد. پس، اگر شما هم به عنوان یک زن جوان و بی تجربه، مقدار زیادی شکلات را در هر روز از دوران بارداری خود مصرف می کنید، باید دلایل زیر را در نظر داشته باشید:

افزایش سطح کافئین در بدن مادر و جنین

کته بسیار مهمی که زنان حامله باید در هنگام مصرف بیش از حد شکلات در نظر داشته باشند، متعادل نگه داشتن میزان کافئین وارده به بدن خود و جنین داخل رحمشان است. شکلات‌ها حاوی کافئین هستند و‌اگر با مصرف چای، قهوه و یا‌نوشیدنی های دیگر همراه شود، مقدار کافئین دریافتی بدن شما بیش از مقدار توصیه شده خواهد بود.

*در مورد مزایا و مضرات خوردن قهوه در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید. 

مصرف بیش‌ازحد کافئین در دوران بارداری می‌تواند بر روی انتقال‌دهنده‌های عصبی در بدن تأثیر بگذارد. این می‌تواند عملکرد طبیعی بدن را مختل کند. همچنین مصرف بیش‌ازحد کافئین علاوه بر اینکه برخی عوارض بارداری نظیر سوزش سر دل را تشدید می‌کند، می‌تواند باعث تولد نوزادان کم‌وزن و حتی سقط جنین شود. توصیه می‌شود که زنان باردار میزان کافئین خود را زیر 200 میلی‌گرم در روز نگه دارند.

بالا بودن میزان کالری شکلات

شکلات به دلیل برخورداری از قند و چربی، حاوی کالری نسبتاً بالایی است که می‌تواند باعث افزایش وزن بیشتر از مقدار توصیه‌شده در بارداری شود. میزان کالری در شکلات کاکائویی و‌شکلات شیری یکسان است اما شکلات کاکائویی از میزان چربی بیشتری نسبت به شکلات شیری برخوردار است. اضافه‌وزن داشتن در‌دوران بارداری می‌تواند منجر به‌عوارضی مانند دیابت حاملگی، واریس، فشار خون بالا و افزایش احتمال زایمان سزارین شود. 

کاهش اشتها

اگر در مصرف شکلات در بارداری زیاده‌روی کنید، ممکن است اشتهای شما برای سایر غذاها کاهش پیدا کند. درنتیجه ممکن است برخی از مواد مغذی مورد نیاز خودتان و کودکتان را دریافت نکنید.

دوباره تکرار می‌کنیم که عوارض ذکرشده در این قسمت مربوط به زیاده‌روی در شکلات‌های کاکائویی است که در مقدار متعادل، یکسری فواید هم برای سلامتی مادر و کودک دارند. اگر شما از شکلات‌های غیر کاکائویی استفاده کنید که سرشار از قند و چربی مضر هستند، اوضاع بسیار بدتر از این خواهد بود!

سوالات رایج 

مصرف شکلات شیری در بارداری چه فوایدی دارد؟

شکلات شیری دارای میزان مناسبی کلسیم و ویتامین D است، که برای رشد و تکامل استخوان های جنین ضروری است. یک لیوان شکلات شیری حدود ۲۸۵ میلی گرم کلسیم به بدنتان می‌رساند که برای رشد قلب ، ماهیچه و اعصاب جنین و لخته شدن خون مهم است. اگر در بارداری کلسیم کافی دریافت نکنید ممکن است در معرض خطر پوکی استخوان قرار بگیرید. می‌توانید گاهگاهی یک لیوان شکلات شیری برای پیشگیری از کاهش استخوان و داشتن نوزادی سالم مصرف کنید.

مصرف متعادل شکلات شیری راه مناسبی برای دریافت کالری اضافه در رژیم غذایی شما است، به ویژه اگر پزشکتان پیشنهاد کند وزن خود را افزایش دهید. یک لیوان شکلات شیری خانگی حدود ۲۰۰ کالری به بدن شما می‌رساند. اما این مقدار به نوع شیر شما بستگی دارد. شیر کم چرب کالری کمتری نسبت به شیر پرچرب دارد. با اینحال هردو آنها نسبت به سایر نوشیدنی ها بسیار انتخاب مناسبی هستند.

کدام شکلات برای دوران بارداری بهتر است؟

هرچه شکلات تیره‌تر باشد، بهتر است. شکلات‌های تیره حاوی حدود 600 ترکیب اساسی از جمله فلاونوئید ها ، منیزیم ، تئوبرومین و آهن است. فلاونوئید ها آنتی اکسیدان هستند و به تقویت ویتامین C ، کاهش فشار خون و تقویت عملکرد عروق کمک می ‎کنند. بااین‌وجود، ازآنجاکه شکلات‌های تلخ حاوی کافئین بیشتری هستند، به میزان کافئین دریافتی خود دقت کنید تا بیشتر از 200 میلی‌گرم در روز نشود. شکلات‌های شیری هم گزینه خوبی هستند؛ تقریباً هر یک تکه شکلات شیری حدود 10 میلی‌گرم کافئین دارد.  

بهتر است از شکلات ارگانیک استفاده کنید که از شکر سفید و مقدار کمی شیرین کننده دارد. سعی کنید از موس شکلات که حاوی تخم مرغ خام است استفاده نکنید. مصرف شیر شکلات، هات چاکلت و شکلات سفید در دوران بارداری مشکلی ندارد. در برخی موارد مصرف کیک شکلاتی و بستنی نیز موردی ندارد.

موس شکلاتی برای زنان باردار توصیه نمی‌شود؛ زیرا برای سلامتی کودک مناسب نیست. موس شکلاتی شامل تخم مرغ خام است که باعث ایجاد شرایطی مانند لیستروئید (listeriosis) و توکسوپلاسموز (toxoplasmosis) می‌شود. در چنین مواقعی  احتمال خطر حمل باکتری سالمئولا (salmonella) در جنین وجود دارد.

هنگام بارداری چه تعداد شکلات می‌توانید بخورید؟

تعداد شکلات‌هایی که می‌توانید بخورید به سلامتی شما قبل و در دوران حاملگی بستگی دارد. بیشتر سعی کنید از شکلات‌های خالص استفاده کنید که قند و چربی کمتری دارند. پزشک شما بهترین فردی است که می‌تواند شما را در مورد مقدار شکلاتی که مجاز به مصرف آن هستید، راهنمایی کند.  

چرا زنان در دوران بارداری هوس شکلات دارند؟

هنوز دلیل قانع‌کننده‌ای برای اشتیاق زنان باردار به‌خوردن شکلات در‌دوران بارداری وجود ندارد، ولی اعتقاد بر این است که کمبود عناصری مانند منیزیم و‌آنتی اکسیدان‌ها موجب اشتیاق برای مصرف شکلات شده‌ است.

با این حال مطالعات انجام شده با این باور در تضاد است. به خاطر اینکه زنان باردار به مصرف سبزیجات و دیگر موادمغذی نیز تمایل شدیدی دارند.

اعتقاد دیگر بر این است که شکلات باعث ایجاد حس خوب و شادی در زنان باردار شده و همین موضوع می‌تواند باعث تمایل زنان باردار به استفاده از شکلات باشد. علاوه بر این تغییرات هورمونی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود نیز می‌توانند دلیل اشتیاق زنان باردار به مصرف شکلات باشد.

با این حال، با توجه به مقاله‌ای که در مجله روانشناسی منتشر شده است، ولع زنان باردار به خوردن شکلات در دوران بارداری می‌تواند دلایل زیست شناسی نیز داشته باشد.

نتیجه‌ای که از این تحقیق می‌توان گرفت این است که زنان بدون داشتن نگرانی در مورد اضافه وزن، می‌توانند هر غذایی را در دوران بارداری بخورند.

آیا خوردن شکلات تلخ در بارداری بر جنسیت جنین موثر است؟

چنین باوری در جامعه وجود دارد که ویار شکلات در طول بارداری می تواند نشان دهنده جنسیت نوزاد باشد. بطوریکه اگر مادری در حین بارداری برای تنقلات شیرین مثل شکلات، آبنبات یا محصولات لبنی اشتیاق بیشتری داشته باشد احتمالاً نوزاد او یک دختر است. البته این باور هیچگونه پشتوانه علمی ندارد. بنابراین، حتی اگر شما اشتیاق شدیدی برای خوردن شکلات داشته باشید، ممکن است فرزند پسری را به دنیا بیاورید.

 

خوردن شکلات در بارداری در چه افرادی ممنوع است؟

با وجود همه فواید خوردن شکلات در بارداری ، اگر شرایط زیر را دارید بهتر است از مصرف آن خودداری کنید:

• اگر شما در کنترل قند خون خود مشکل دارید.

• اگر شما به دیابت حاملگی مبتلا شده‌اید.

• اگر شما دچار اضافه وزن بیش از حد انتظار شده‌اید.