عوارض قرص متادون برای مردان و قدرت باروری اسپرم

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض قرص متادون برای مردان

ترک مواد مخدر پروسه‌ی دشواری دارد و از این رو بسته به نوع اعتیاد از داروهای کمکی کم‌خطرتری استفاده می‌شود که فرد بتواند به کمک آنها اعتیادش را راحت‌تر کنار بگذارد. یکی از این داروهای ترک اعتیاد، متادون است. از این دارو به طور ویژه در روند ترک تریاک، هروئین و دیگر مواد مخدر خطرناک استفاده می‌شود. این دارو تنها با نسخه‌ی پزشک و به صورت قرص و شربت متادون مصرف می‌شود. شکل ظاهری قرص متادون یک قرص سفید رنگ و معمولی مانند بسیاری قرص‌های دیگر است و بنابراین از نظر ظاهری شاید برای بیشتر افراد قبل تشخیص نباشد. متادون در انواع متادون 5، متادون 20 و متادون 40 در بازار وجود دارد. از آنجایی که درصد مردانی که به این مواد اعتیاد پیدا می‌کنند بیشتر از زنان است، باید در مورد مصرف متادون برای این گروه تحقیقات بیشتری انجام شود. در ادامه قصد داریم به طور ویژه در مورد عوارض قرص متادون برای مردان توضیح دهیم پس در ادامه همراه ماه باشید. 

عوارض عمومی قرص متادون

مانند هر قرص دیگری، متادون نیز یک جنبه‌ی مثبت و منفی دارد. جنبه‌ی مثبت آن که در بالا توضیح داده شد و به عنوان یک قرص ترک تریاک و به طور کلی مواد مخدر کمک می‌کند. اما جنبه‌ی منفی آن نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. عوارض و تاثیر متادون به دو گروه عوارض عمومی و عوارض جنسیتی تقسیم می‌شوند. عوارض عمومی دارو عوارضی هستند که صرفه نظر از جنسیت در افراد مختلف رخ می‌دهد. عوارضی که در ادامه آمده از هر صد نفر در یک نفر رخ می‌دهد. 

  • یبوست
  • احساس تهوع یا استفراغ
  • خواب آلودگی، خستگی و سرگیجه
  • سردرد خفیف

عوارض عمومی مصرف متادون

  • احساس سرما یا عرق کردن بیشتر از حد معمول
  • خشکی چشم، دهان و بینی
  • توهم، تغییر در خلق و خو یا احساس گیجی
  • عوارض متادون بر کلیه و کبد: متادون می‌تواند اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر کلیه داشته باشد. این اثرات شامل رابدومیولیز (منجر به آسیب حاد کلیه)، تغییرات حجمی، لیپیدوز و آمیلوئیدوز کلیه، رشد کلیه در دوران بارداری و رد پیوند کلیه است. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد درمان با متادون ممکن است عملکرد کبد را بدون توجه به وضعیت بیماری زمینه‌ای کبد بدتر کند.

این عوارض قرص متادون برای مردان بسته به مقاومت فردی بدن یا دوز مصرفی می‌تواند متفاوت باشد. با این حال برخی عوارض دیگری هم هستند که اگرچه در تعداد کمتری از افراد رخ می‌دهند اما خطرناک‌تراند و باید جدی گرفته شوند:

  • مشکلات تنفسی، نفس کم عمق یا تنگی نفس 
  • ضربان قلب نامنظم  -سریعتر یا کندتر از حد معمول-
  • از دست دادن موقت بینایی یا سردرد ضربان‌دار دائمی دارید که هنگام سرفه یا زور زدن بدتر می‌شود (افزایش فشار روی مغز)

در صورت مشاهده‌ی این علائم و تاثیر قرص متادون بر اسپرم فوراً با پزشک تماس بگیرید. در موارد نادر واکنش‌های آلرژیکی خطرنام نیز در صورت مصرف قرص متادن رخ می‌دهد که به شرح زیراند:

  • بثورات پوستی شامل خارش، قرمزی، متورم، تاول یا لایه شدن پوست
  • خس خس
  • گرفتگی در قفسه سینه یا گلو 
  • مشکل در تنفس یا صحبت کردن 
  • تورم در دهان، صورت، لب، زبان یا گلو

عوارض آلرژیک به متادون

در صورت مشاهده‌ی علائم مصرف متادون در مردان یا ضررهای قرص متادون نیز باید خورد به پزشک مراجعه کنید. عوارضی که در بالا توضیح داده شد می‌تواند زمانی رخ دهد که شما دوز تجویز شده توسط پزشک یا دستور العمل او برای نحوه مصرف قرص متادون را رعایت کرده‌اید. اما عوارض مصرف خودسرانه متادون می‌تواند به مراتب حتی شدیدتر نیز باشد و آسیب‌هایی جدی یا دائمی به بخش‌های مختلف بدن وارد کند.

عوارض مردانه‌ی متادون چیست؟

قرص متادون چه عوارضی دارد ؟ به دلیل خصوصیات‌های جنسی متفاوت و سطح هورمون‌های جنسی، عوارض قرص متادون برای مردان می‌تواند با زنان متفاوت باشد. این عوارض به شرح زیراند:

عوارض قرص متادون بر اسپرم

یکی از مهمترین عوارض قرص متادون برای مردان، عوارض شربت متادون بر اسپرم و تاثیر مخربی است که بر آنها می‌گذارد. مصرف این دارو حتی در دوز‌های توصیه شده می‌تواند منجر به کاهش سطح هورمون تستوسترون در بدن آنها شود. با افت این هورمون مردانه، تولید اسپرم افت شدیدی می‌کند. متادون علاوه بر این که حجم انزال را کاهش می‌دهد، تحرک اسپرم‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده که منجر به کم شدن قدرت باروری مردان می‌شود. به عنوان یکی دیگر از عوارض و تاثیر متادون بر اسپرم و اثرات قرص متادون ، این دارو به مقدار کم در مایع منی انسان دفع می‌شود و در طول رابطه جنسی از مرد به زن منتقل می‌شود.

عوارض قرص متادون بر بیضه

از دیگر عوارض قرص متادون برای مردان می‌توان به تاثیر منفی آن بر بیضه‌ها اشاره کرد. از آنجایی که متادون بر رشد تستوسترون تاثیر کاهشی دارد، با گذشت زمان منجر به بروز هیپوگنادیسم مردانه می‌شود. وقتی بیضه‌ها تستوسترون کمتری تولید کنند، پس بالطبع کوچکتر نیز می‌شوند و بنابراین مرد در مسیر ناباروری یا باروری دشوار قرار می‌گیرد. همچنین اگر فرد در دوران نوجوانی از این قرص استفاده کند رشد بیضه و آلت دچار مشکل می‌شود و به اندازه‌ی کافی بزرگ نخواهند شد که مشکلات دیگری از جمله اختلالات نعوظ یا عدم ارضای شریک جنسی را به همراه دارند.

عوارض قرص متادون بر ریش و موی بدن مردان

افت تستوسترون که از عوارض قرص متادون برای مردان است، منجر به اختلال در رشد ریش و سبیل یا موهای بدن مردانه مانند موی سینه یا دست و پا می‌شود. در این حالت موها کم پشت شده یا در بعضی نقاط حتی کچلی رخ می‌دهد.

عوارض مردانه ‌ی متادون

بروز صفات زنانه

حتی اگر مصرف شربت متادون برای بدن به شکل تجویز شده انجام شود می‌تواند تستوسترون را کاهش دهد و این موضوع باعث بروز صفات زنانه در مردان می‌شود که از جمله‌ی آنها می‌توان به بزرگ شدن سینه‌ها یا سینه‌های شل و زنانه در مردان اشاره کرد. توده‌های عضلانی در سراسر بدن افت می‌کنند و مرد اندام ظریف‌تری پیدا می‌کند. بعلاوه تراکم توده‌ی استخوانی نیز کم می‌شود که باعث می‌شود قدرت بدنی مرد کاهش پیدا کند و نتواند کارهای سنگین انجام دهد. مردی که دچار کاهش سطح تستوسترون شده است، دچار خستگی مفرط می‌شود، گر گرفتگی را تجربه می‌کند، نمی‌تواند تمرکز کند و میل جنسی خود را نیز از دست می‌دهد. 

در مورد اطلاع از سایر مضرات متادون برای مردان یا علائم مصرف شربت متادون در مردان با پزشک خود مشورت کنید. 

آیا ترک متادون ممکن است؟

سوالی که بعد از مشخص شدن عوارض قرص متادون برای مردان پیش می‌آید این است که آیا می‌توان مصرف این قرص را نیز ترک کرد و در صورت ترک قرص آیا عوارض آن جبران پذیراند؟

مانند هر داروی مخدری، متادون را نیز می‌توانید در یک برنامه‌ی صحیح و علمی ترک کنید. خوشبختانه عوارض مصرف قرص متادون نیز همگی قابل کنترل و رفع هستند. خماری متادون و عوارض به جا مانده از مصرف این قرص بسته به میزان شدت اعتیاد یا وابستگی به آن می‌تواند متفاوت باشد. از آنجایی که عوارض قرص متادون برای مردان هورمونی هستند، بعد از ترک آن و خروجش از خون، هورمون‌ها می‌توانند به سطح نرمال برگردند و در نتیجه تعداد اسپرم و سایر مشکلات درست شود. اما اگر مصرف بیش از حد یا طولانی مدت بوده باشد، برخی از عوارض ممکن است به صورت درصدی برگردند و فرد مجبور به تحملشان باشد. 

همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که در مصرف متادون توسط مردان وجود دارد این است که همزمان در حالی که در روند درمان ترک اعتیاد متادون مصرف می‌کنند، دوباره به اعتیاد خود برگشته و آن ماده‌ی مخدر را با متادون مصرف می‌کنند. عوارض مصرف همزمان متادون و تریاک، شربت تریاک یا هروئین و دیگر مواد مخدر و حتی تداخل دارویی متادون با کلونازپام و دیگر داروهای مشابه به مراتب می‌تواند بسیار شدیدتر و مخرب‌تر باشد که منجر به بدتر شدن شرایط و بروز مشکلات دائمی می‌شود. 

به عنوان توصیه‌ی نهایی برای به حداقل رساندن عوارض مصرف متادون برای مردان یا مضرات قرص متادون توصیه می‌شود که حتماً این دارو را در دوز توصیه شده و زیر نظر متخصص مصرف کنید. اگر در مورد نحوه مصرف قرص متادون 20، یا قرص متادون ۴۰ عوارض و اثرات جانبی آنها دیگری سوالی دارید با پزشک مشورت کنید. اگر حس می‌کنید به مصرفش وابستگی پیدا کرده‌اید و اگر یک دوز را جا بیاندازید دچار مشکل می‌شوید یا بری رسیدن نوبت مصرف بعدی لحظه شماری می‌کنید، حتماً با پزشک خود در میان بگذارید.