از چه سنی می‌توان به کودک کیوی داد؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک کیوی داد

می‌دانیم که رسیدن کودک به شش ماهگی و آغاز استفاده از غذاهای جامد برای شما مادران بسیار جذاب است و دوست دارید خیلی زود طیفی از غذاهای متنوع را در رژیم او بگنجانید. اما باید دست نگه دارید. برخی از مواد غذایی آلرژی‌زا هستند و می‌توانند منجر به آلرژی غذایی در کودکان شیرخوار شوند و در برخی از مواقع واکنش‌ها آلرژیکی حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. یکی از این غذاهای آلرژی‌زا کیوی است که مادران باید در دادن آن به کودکشان خیلی احتیاط کنند. آنها باید بدانند از چه سنی می‌توان به کودک کیوی داد و اینکه چطور آن را به رژیمش اضافه کنند و در صورت وقوع واکنش‌های آلرژیک باید چه کنند.

اساسا اینکه از چه سنی میتوان به کودک خرما داد یا از چه سنی میتوان به کودک قارچ داد و یا از چه سنی میتوان به کودک ژله داد و ... موضوعات بسیار مهمی هستند که در هنگام تهیه غذا برای کودک یا ایجاد تنوع غذایی در رژیم غذایی کودک باید به آن توجه بسیار زیادی داشت. زیر شروع زودهنگام و بی موقع هر ماده غذایی برای کودک میتواند تبعات منفی بسیاری هم در کودکی و هم در بزرگسالی داشته باشد. 

سن مناسب خوردن کیوی در کودکان

کیوی یک میوه‌ی بسیار پرخاصیت و سرشار از فیبر و پتاسیم است که می‌تواند برای کودک بسیار مفید باشد. آنتی اکسیدان‌های آن به تقویت سیستم ایمنی بدن کرده و ناگفته نماند که طعم بسیار منحصر به فردی نیز دارد. کیوی ذاتاً کمی اسیدی است و بنابراین می‌تواند کودک را دچار معده درد کند. مصرف بیش از حد کیوی توسط کودکان می‌تواند باعث شل شدن حرکات روده و مدفوع زیاد کودکان شود.

سن مناسب خوردن کیوی در کودکان

از چه سنی می‌توان به کودک کیوی داد؟ سن مناسب برای دادن کیوی به کودک، بین هشت تا ده ماهگی است. اما اگر بدن  نوزاد شما زودتر از این موعد، به برخی مواد غذایی آلرژی نشان داد یا زخم‌ها و سوختگی‌هایی بر روی پوست زیر پوشک او نمایان شد، بهتر است میوه‌هایی مانند کیوی را در ماه‌های 10 تا 12 به برنامه غذایی او اضافه کنید. همچنین، در صورتی که خانواده شما سابقه ابتلا به انواع آلرژی‌های غذایی را دارد، بهتر است قبل از قرار دادن میوه کیوی در برنامه غذایی  نوزاد خود، حتماً به دکتر متخصص اطفال مراجعه کرده و با او مشورت نمایید.

احتیاطات در زمان دادن کیوی به نوزاد

هنگام انتخاب کیوی برای کودک خود، از ارگانیک بودن آن مطمئن شوید. از خرید کیوی دارای پوستی کبود یا دارای تورفتگی‌های قابل مشاهده خودداری کنید. خرید کیوی با لکه‌های مرطوب نیز توصیه نمی‌شود. اگر میوه رسیده نباشد، قسمت میانی کیوی می‌تواند برای بچه‌هایی که به تازگی با میوه‌های جامد آشنا شده‌اند، ناخوشایند باشد. 

میوه کیوی را هرگز با پوست، در برنامه غذایی نوزاد خود ندهید، زیرا ممکن است بلعیدن آن را برای فرزند کوچک شما دشوار کرده و باعث خفگی او گردد.

خطرات مصرف کیوی در کودکان

مشخص شده است که آلرژی به کیوی جزو آلرژی‌های کشنده نیست با این حال، این میوه ماهیت اسیدی دارد. اسیدیته‌ی میوه ممکن است بثورات دهانی، خارش اطراف دهان و مشکلات رایج پوستی در کودکان را به دنبال داشته باشد. اگر کودک شما دچار رفلاکس نوزادان است، قبل از افزودن کیوی به رژیم غذایی او، یک سال صبر کنید. آلرژی به کیوی چندان رایج نیست. با این حال، نوزادان مبتلا به تب یونجه (رینیت آلرژیک) باید از آن دوری کنند زیرا ممکن است باعث تحریکات پوستی در اطراف دهان شود.

خطرات مصرف کیوی اگر علائم آلرژی به میوه کیوی با درد دهان، تورم لب‌ها، زبان و صورت فرزند شما همراه بوده و استفراغ شدیدی را به دنبال داشته باشد، بسیار خطرناک است. البته در واکنش‌های شدید بدن  نوزاد به میوه کیوی، او احساس تنگی نفس و خستگی مفرط خواهد نمود. معمولاً این علائم حدود دو ساعت پس از خوردن میوه کیوی در بدن نوزادان ظاهر می‌شود. به همین دلیل، مادران باید مصرف هر نوع ماده غذایی جدید را در برنامه غذایی نوزاد خود، به مقدار بسیار کمی شروع نموده و اگر بدن  نوزاد هیچ گونه آلرژی نسبت به آن ماده نشان نداد، میزان آن را به آرامی افزایش دهند.

واکنش‌های آلرژیک به کیوی با آلرژی به دانه‌ی گرده یا آلرژی لاتکس مرتبط است. از این رو، اگر کودک شما به پاپایا، آناناس، دانه‌ی کنجد، کرفس، عسل، هلو، سیب، موز، آووکادو، گیلاس، آلو یا گلابی حساسیت دارد، ممکن است به کیوی نیز حساسیت داشته باشد.

خطر خفگی در کیوی

حالا که می‌دانید از چه سنی می‌توان به کودک کیوی داد، باید بدانید که این میوه می‌تواند برای کودک خطر خفگی هم داشته باشد. گوشت شیرین کیوی می‌تواند سفت و لغزنده باشد که این دو ویژگی خطر خفگی را افزایش می‌دهد. برای کاهش خطر خفگی، ابتدا مطمئن شوید که کیوی که به کودک می‌دهید حتماً رسیده باشد. برای سرو میوه برای نوزادان هرگز از اسکوب زن استفاده نکنید این کار لغزنده شدن در گلو را افزایش می‌دهد و این احتمال وجود دارد که قبل از جویده شدن در مسیر گلویی کودک قرار بگیرد.