میزان بازی مورد نیاز کودکان در سنین مختلف

دی ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
میزان بازی مورد نیاز کودکان

زمان بازی برای نسل‌های مختلف، معانی متفاوتی دارد. برای زمان‌های مربوط به کودکی والدین امروزی، زمان بازی ممکن است به معنای ساعات نامحدود بازی کردن با بچه‌های همسایه در کوچه، دوچرخه‌سواری، بالا رفتن از درختان، هفت‌سنگ، تیله بازی و غیره باشد. در نسل امروزی، بازی کردن می‌تواند به معنای بازی بیشتر با اسباب‌بازی‌ها و همچنین بازی‌های کامپیوتری باشد.

با این حال، ما در این مقاله در مورد بازی‌ای صحبت می‌کنیم که کودکان بدون فشار و تلاش برای برنده شدن انجام می‌دهند و بازی‌هایی مورد نظر ما هستند که کودک آن‌ها را آزادانه و با استفاده از ذهن و بدن خود انجام می‌دهد. برای کودکانی که در بیشتر اوقات روز منفعل هستند، این بازی‌ها می‌تواند اهمیت زیادی برای سلامتی آن‌ها داشته باشد. در ادامه با این موضوع آشنا می‌شوید که میزان بازی مورد نیاز کودکان چقدر است.

میزان بازی مورد نیاز کودکان چقدر است؟

پاسخ به این سوال کاملا ساده و سرراست است. امروزه کودکان به طور میانگین به روزی 30 تا 60 دقیقه زمان بازی نیاز دارند. این به معنای ورزش کردن شدید روزانه که باعث فشار آوردن به کودک می‌شود نیست. این بدین معنی است که شما می‌توانید علاوه بر بازی‌های پرتحرک برای کودکان، فرصت‌هایی مثل بازی کودک با دوستانش، ورزش‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برد، بازی در پارک یا انجام یک فعالیت ساختاریافته سبک برای سرگرم کردن کودک فراهم کنید.

میزان بازی مورد نیاز کودکان چقدر است؟

فراهم کردن زمان بازی برای کودکان، چه فوایدی دارد؟

اکنون که می‌دانید میزان بازی مورد نیاز کودکان چقدر است لازم است بدانید این روال که هر روز کودک بتواند حداقل یک ساعت زمان بازی داشته باشد می‌تواند مزایای زیادی برای او به همراه بیاورد و نقش بازی در رشد کودکان را نشان می‌دهد. برخی از این مزایا در ادامه مطرح شده است.

  • فواید آشکار بازی برای سلامتی کودک که ناشی از فعالیت ذهنی و جسمی او است.
  • فرزندتان از همین دوران کودکی یاد می‌گیرد که برای لذت بردن و سرگرم شدن فعالیت بدنی داشته باشد و این روند را در بزرگسالی هم ادامه می‌دهد.
  • در ارتباط با تاثیر بازی والدین با کودکان لازم به ذکر است وقتی با فرزندتان بازی می‌کنید، رابطه میان شما و کودک تقویت می‌شود.
  • بازی در فضای باز باعث می‌شود کودک ارتباط بهتری با طبیعت داشته باشد و یاد می‌گیرد با شرایط آب و هوایی مختلف، سازگار شود.
  • کودک کار تیمی را یاد می‌گیرد و بهتر می‌تواند با همسالان خود کنار بیاید.
  • کودکان با ورزش کردن یا انجام بازی ساختاریافته، مهارت حل مسئله را یاد می‌گیرند. بازی‌های هدفمند برای کودکان موجب می‌شود آن بهتر بتوانند مشکلات خود را حل کنند.
  • کودکانی که در حال گذراندن دوران بلوغ هستند با انجام بازی‌های ساختاریافته، تصویر بدنی مثبتی از خود ایجاد می‌کنند و بهتر می‌توانند احساسات و سردرگمی‌های دوران نوجوانی را کنترل کنند.

فراهم کردن زمان بازی برای کودکان، چه فوایدی دارد؟

والدین چقدر باید با فرزندان خود بازی کنند؟

در زمان‌های گذشته پدر سر کار می‌رفت و مادر در خانه می‌ماند. او علاوه بر انجام کارهای خانه، ساعات زیادی را نیز به وقت گذراندن با فرزندان و بازی کردن با آن‌ها اختصاص می‌داد. امروز به ندرت این اتفاق می‌افتد. همان‌طور که در مورد فواید بازی با کودکان مطرح شد این بازی‌ها موجب ارتباط قوی‌تر والدین و کودکان می‌شود. والدین اغلب این احساس گناه را دارند که به اندازه کافی برای بچه‌های خود وقت نمی‌گذارند چه برسد به اینکه با آن‌ها بازی کنند.

مطالعات نشان می‌دهند که آنچه در ارتباط با میزان بازی مورد نیاز کودکان با والدین اهمیت دارد کمیت آن نیست بلکه کیفیت آن است. بنابراین، در این مورد نمی‌توان یک عدد را مطرح کرد بلکه والدین لازم است به این امر توجه کنند که بازی آن‌ها با فرزندشان کیفیت داشته باشد. فعالیت‌هایی مانند بازی‌های رومیزی، دوچرخه‌سواری، کتاب خواندن، خانه‌سازی یا بازی‌هایی مثل نمایش بازی کردن می‌توانند کیفیت لازم را برای بازی والدین با فرزندانشان فراهم کند.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که میزان بازی مورد نیاز کودکان چقدر است. نکته‌ای که ذکر آن در اینجا لازم است این است که فقط میزان بازی کودک نباید در نظر گرفته شود و نوع بازی نیز مهم است. کودک باید بتواند انواع مختلف بازی از جمله بازی‌های قانونمند، بازی کردن در بیرون از خانه، بازی‌های وانمودی و انواع دیگر را تجربه کند تا بتواند از مزایای جسمی، ذهنی، اجتماعی و هیجانی بازی بهره‌مند شود.

بنابراین، دفعه بعد که می‌خواستید تبلت را برای بازی کودک شارژ کنید کمی تامل کنید. این بدان معنا نیست که کودکی اصلا جایی برای بازی‌های منفعل نیست بلکه بدین معناست که بازی اصلی کودک در حال رشد، نباید این‌گونه بازی‌ها باشند. اهمیت بازی و میزان بازی مورد نیاز کودکان را برای سلامت فرزندتان را در نظر بگیرید و سعی کنید فرصت‌هایی را برای او فراهم کنید تا بتواند انواع بازی را تجربه کند.