مصرف ادویه کاری در دوران بارداری | مفید یا مضر؟!

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ادویه کاری در بارداری

ادویه جات در آشپزی بسیار ویژه و مهم هستند زیرا طعم و مزه فوق العاده ای به غذا می دهند. ادویه جات شامل سبزیجات، میوه ها، ریشه گیاهان، پوست و دانه های خشک شده می باشند. شاید شما هم معتقد باشید که ادویه جات و  مواد غذایی تند می توانند باعث ایجاد مشکل در‌ دوران بارداری شوند زیرا نمی دانید در این دوران چه ادویه ها و مواد غذایی مجاز و غیر مجاز برای مصرف هستند. مصرف ادویه کاری در دوران بارداری یکی از همین موارد است و بسیاری از مادران نمی‌دانند که جزو ادویه های مجاز در دوران بارداری هست یا نه. در این مقاله درباره اینکه آیا ادویه کاری برای زن باردار ضرر دارد یا خیر، بیشتر صحبت می کنیم.  

ادویه کاری چیست؟

ادویه کاری در واقع ترکیبی از ادویه ها و مواد مختلف است که در غذاهای مختلف مفید واقع می شوند. بسته به منشاء و سلایق شخصی آن، ترکیبات آن نیز بسیار متفاوت است. برخی از رایج ترین مواد موجود در کاری شامل زنجبیل، دارچین، گشنیز، شنبلیله و زردچوبه است. علاوه بر این، هل، فلفل کاین و دانه خردل نیز اغلب در مخلوط ادویه کاری وجود دارند. بسیاری از این ترکیبات ظرفیت قابل توجهی از فواید را برای سلامتی دارا هستند.

ادویه کاری برای زن باردار ضرر دارد؟

خیر؛ مصرف ادویه کاری در دوران بارداری بی‌خطر است و حتی توسط متخصصین مصرف مقادیر متعادل آن توصیه می‌شود. ادویه کاری در واقع ترکیبی از ادویه ها و مواد مختلف است که در غذاهای مختلف مفید واقع می شوند. بسته به منشاء و سلایق شخصی آن، ترکیبات آن نیز بسیار متفاوت است. برخی از رایج ترین مواد موجود در کاری شامل زنجبیل، دارچین، گشنیز، شنبلیله و زردچوبه است. علاوه بر این، هل، فلفل کاین و دانه خردل نیز اغلب در مخلوط ادویه کاری وجود دارند. بسیاری از این ترکیبات ظرفیت قابل توجهی از فواید را برای سلامتی دارا هستند.  تقریباً هر نیم گرم کاری، حاوی مواد مغذی زیر است که همگی برای سلامت مادر و جنین لازم‌اند:

• کلسیم 0.1٪

• آهن 0.1٪

• ویتامین C ٪0.1

• ویتامین A ٪0.5

• فیبر 0.4٪  

• اسید فولیک 0.03 میلی گرم

• کالری 0.1 کیلو کالری

بنابراین استفاده از ادویه کاری در بارداری نه‌تنها بی‌خطر است، بلکه خطر کم‌خونی، زایمان زودرس و همچنین هرگونه عفونت را کاهش می‌دهد. بنابراین ادویه کاری در گروه ادویه های مجاز در دوران بارداری قرار می‌گیرد. بااین‌وجود، لازم است بدانید که تعادل در همه مواقع و در مورد همه‌چیز، صدق می‌کند که استفاده از ادویه کاری در بارداری نیز از این قاعد مستثنا نیست. در ادامه، با فواید و عوارض خوردن ادویه کاری در بارداری بیشتر آشنا خواهید شد.                                              

فواید ادویه کاری در بارداری چیست؟

خوردن ادویه کاری در دوران بارداری علاوه بر تأمین مواد مغذی بالا، فواید متعددی برای سلامتی دارد: 

• ادویه کاری به حفظ سطح کلسترول خون کمک می‌کند و نسبت LDL و HDL را متعادل نگه می‌دارد.

• ادویه کاری همچنین حاوی "کاربازول" است که خاصیت ضد باکتریایی دارد؛ به همین دلیل نقش مهمی در پاکسازی دستگاه گوارش از میکروب‌های مضری چون سالمونلا و اشرشیاکولی دارد. این باکتری‌ها می‌توانند برای جنین کاملاً مضر بوده و حتی منجر به برخی نواقص مادرزادی شوند.

• ماده دیگری که با استفاده از ادویه کاری در بارداری وارد بدنتان می‌شود، آلکالوئید است. این ماده، جریان خون را در بدن تسهیل می‌کند. همچنین به ترشح ماده‌ای سرم-مانند کمک می‌کند که از دیواره روده در برابر التهاب و حملات باکتریایی محافظت می‌کند. درنتیجه، حرکات روده بهبود می‌یابد و از بروز اسهال و سایر مشکلات گوارشی جلوگیری می‌شود. این مشکلات اگر با روش‌های بی‌خطر درمان نشوند، ممکن است برای درمان آنها نیاز به تجویز داروهایی باشد که ممکن است در دوران بارداری خطرناک باشند.

• همان‌طور که اشاره شد، ادویه کاری حاوی مقادیر خوبی از فیبر و انواع ویتامین‌ها بوده و بخشی از ویتامین‌های مورد نیاز مانند ویتامین سی در بارداری را تامین می‌کند. این ترکیبات در کاهش خطر ابتلا به کبد چرب حاد که در دوران بارداری شایع است، مؤثر هستند.

• با توجه به اینکه پودر کاری حاوی انواعی از ادویه‌جات مانند زردچوبه، گشنیز و چیلی است، جای تعجب نیست که این ادویه حاوی مزایای ضد التهابی باشد.

• مصرف ادویه کاری در دوران بارداری می‌تواند عوامل خطر بیماریهای قلبی، مانند کلسترول و تری گلیسیرید بالا را کنترل کند و با بهبود جریان خون، به سلامت قلب شما کمک کند.

• تحقیقات اخیر نشان می دهد که داشتن زردچوبه که مهم ترین جز آن کورکومین است د  ادویه کاری ژن‌های مسبب سرطان سینه در زنان را غیرفعال می‌کند.

• برخی تحقیقات نیز نشان می‌دهند که مصرف پودر کاری ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو نیز کمک کند؛ بنابراین خطر انواع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

مصرف ادویه کاری در بارداری ممکن است فواید زیر را نیز داشته باشد، اما هنوز اطلاعات درباره آنها قطعی نیست:

• مصرف ادویه کاری در بارداری ممکن است به کاهش قند خون کمک کند. یک مطالعه بر روی بیش از 100000 نفر، نشان داد افرادی که مقادیر متوسطی از ادویه کاری را مصرف می‌کنند، میزان قند خونشان به میزان قابل توجهی پایین‌تر از افرادی بود که کمتر از یک بار در ماه، ادویه کاری مصرف می‌کردند. این موضوع می‌تواند در پیشگیری از دیابت حاملگی نیز مؤثر باشد.

• استفاده از ادویه کاری در بارداری ممکن است سلامت مغز را بهبود بخشد. تحقیقاتی که بر روی نمونه‌های انسانی و حیوانی انجام شده، نشان داد که کورکومین، ترکیب اصلی موجود در زردچوبه، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

• خوردن ادویه کاری در دوران بارداری ممکن است باعث ایجاد احساس سیری در شما شود. در یک مطالعه مشخص شد، افرادی که وعده‌های غذایی حاوی 6 یا 12 گرم پودر کاری را خوردند، در مقایسه با افراد گروه کنترل، گرسنگی و تمایل کمتری به خوردن غذا داشتند.

• ادویه کاری خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد. پودر کاری حاوی گشنیز و زیره است، دو ادویه‌ای که اثرات ضد قارچی و ضد باکتریایی آنها در مطالعات آزمایشگاهی اثبات شده است.

خوردن ادویه کاری در دوران بارداری

 

اقدامات احتیاطی که باید درباره مصرف ادویه کاری در دوران بارداری بدانید

برخی از افراد معتقدند که کاری تند می‌تواند روده شما را تحریک کند و روده هم رحم را تحریک به شروع زایمان می‌کند. اما هیچ‌گونه شواهد علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد؛ بنابراین صحت این موضوع به‌هیچ‌وجه قابل تأیید نیست. اما زیاده‌روی در خوردن ادویه کاری در دوران بارداری می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد، نظیر:

مصرف ادویه کاری در دوران بارداری دارای مزایای بسیاری از جمله بهبود قوام پوست و سلامت موهاست. با این حال، استفاده بیش از حد از آن، می‌تواند ریشه موهای شما را تضعیف کند و باعث ریزش مو شود.

• از طرف دیگر، ادویه کاری ازنظر کربوهیدرات بسیار غنی است؛ رژیم غذایی ما نیز معمولاً حاوی کربوهیدرات‌های تصفیه شده است.  با این شرایط، اگر خوردن ادویه کاری در دوران بارداری را به‌طور منظم ادامه دهید، می‌تواند قند شما را به‌سرعت افزایش دهد. این وضعیت می‌تواند چربی خون شما را نیز، تحت تأثیر قرار دهد.

• اگر شما به مصرف غذاهای تند در بارداری عادت ندارید، ممکن است خوردن ادویه کاری در دوران بارداری باعث شود که دچار سوء هاضمه و سوزش معده شوید. به‌طورکلی، شما به دلیل تغییرات هورمونی و جسمانی بارداری، مستعد یکسری عوارض بارداری نظیر سوزش معده هستید و مصرف غذاهای تند در بارداری نظیر غذاهای حادی کاری، می‌تواند آن را تشدید کند. 

درصورتی‌که شما نسبت به خوردن غذاهای تند در بارداری حساس نباشید و تعادل را در مصرف ادویه کاری در دوران بارداری رعایت کنید، هیچ خطری متوجه جنین و شما نخواهد بود.