سونوگرافی nt چیست؟/ سونوگرافی nt برای چیست؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سونوگرافی ان تی NT

سونوگرافی NT (ان تی) که در غربالگری سه ماهه اول انجام می‌شود، به عنوان روش تشخیص شرایط خاص جنین مانند سندرم داون و ناهنجاری غیر ژنتیکی بدن استفاده می‌کنند. سونوگرافی کم خطرترین نوع تصویربرداری است که در طی آن با استفاده از امواج رادیویی، بافت ها و احشای بدن قابل مشاهده است. در طول دوران بارداری آزمایشات لازم و سونوگرافی‌ها با اهداف مختلفی از جمله بررسی روند طبیعی بارداری، بررسی مشکلات جفت، بررسی اختلالات جنین و غیره استفاده می‌شود. 

سونوگرافی nt یعنی چه؟

ان تی چیست؟ سونوگرافی ان تی NT در میان انواع مختلف سونوگرافی‌های انجام شده در زمان بارداری، یکی از مهمترین سونوگرافی‌های بررسی وضعیت جنین است که به عنوان مرحله نخست غربالگری سه ماهه اول بارداری انجام می پذیرد. انجام این سونوگرافی به کلیه مادران باردار (حتی مادران با بارداری های چند قلو) توصیه می‌شود. هدف این سونوگرافی بررسی شاخصی به اسم (NT (Nuchal Translucency در جنین است. منظور از این شاخص همان اندازه چین پشت گردن در جنین است.

منظور از سونوگرافی nt و nb چیست؟

سونوگرافی nt و nb همان سونوگرافی غربالگری اول بارداری است که بین هفته‌های 11 تا 13 بارداری انجام می‌شود. 

سونوگرافی nt مخفف چیست؟

دانستن مفهوم nt و nb در سونوگرافی به شما کمک می‌کند تا برای خواندن سونوگرافی nt راحت‌تر باشید و از جواب سونوگرافی خود بیشتر سر در بیاورید. 

منظور از NT ضخامت مایع پشت گردن جنین ((Nuchal Translucency)) و منظور از NB استخوان بینی جنین‌ (nasal bone) است؛ بنابراین بین سونوگرافی nt و استخوان بینی ارتباط مستقیم وجود دارد. هدف این سونوگرافی بررسی احتمال اختلالات کروموزومی است. اندازه نرمال nb در سونوگرافی آنومالی چقدر است؟ عدد نرمال nb در غربالگری اول مشخص نمیشود و تنها به وجود تیغه استخوانی اشاره میشود. مقدار نرمال nb در سونوگرافی در هفته 17 در حدود 4.5 میلیمتر است.

اهمیت سونوگرافی ان تی NT

 علت اهمیت اندازه گیری این شاخص ارتباطی است که ممکن است با سندرم داون یا منگلیسم داشته باشد. در مطالعات وسیع و تخصصی که در مورد احتمال بارداری با جنین‌های دارای مشکلات ژنتیکی شایع به خصوص سندرم داون ، سندرم پاتائو و  سندرم ادواردز در کل جهان انجام گرفته انجام شده، نشان دادند که در جنین‌های مبتلا به سندرم داون میزان شاخص NT در مقایسه با جنین‌های سالم بیشتر است. به همین خاطر در جنین‌هایی که میزان NT بالاست (بیش از 3 میلی متر) احتمال اینکه جنین به سندرم داون مبتلا باشد زیاد است.

ضرورت سونوگرافی nt برای مادران باردار چیست؟

سونوگرافی ان تی NT به تنهایی مهمترین قسمت غربالگری مرحله اول بارداری است و انجام آن در یک مرکز معتبر و  توسط فردی ماهر تا حد زیادی احتمال وجود سندرم داون را محاسبه می کند. توصیه می شود تمامی مادران باردار حتی کسانی که دو یا چند جنین دارند این سونوگرافی را انجام دهند و تفسیر سونوگرافی حاملگی nt را بر عهده پزشک بگذارند. 

آیا سونوگرافی nt همان غربالگری است؟

بله؛ سونوگرافی nt و آزمایش غربالگری در واقع مرحله اول از مراحل غربالگری دوران بارداری است؛

سونوگرافی nt و آنومالی چیست  وچه چیزهایی را مشخص می کند؟

در سونوگرافی nt چه چیزهایی مشخص میشود ؟ برای اطلاع دقیق از وضعیت بارداری در سونوگرافی ان تی NT، از بالای سر تا انتهای ستون فقرات جنین را اندازه گیری می‌کنند، سپس عرض مایع نوچال را در پشت گردن جنین را می‌سنجد. در سونوگرافی پوست به صورت خط سفید ظاهر می‌شود و مایع زیر پوست، سیاه به نظر می‌رسد.

معمولاً می‌توانید سر، ستون فقرات، اندام، دست و پا جنین را روی صفحه ببینید. سونوگرافی NT می‌تواند برخی از ناهنجاری‌های اصلی از جمله مشکلات دیواره شکم، معده و جمجمه جنین را مشخص کند. همچنین سونوگرافی بین 18 تا 21 هفته بارداری، ناهنجاری دقیق‌تری را به شما نشان می‌دهد.

سونوگرافی nt  تعیین جنسیت

حتما بخوانید : نظر مادران در مورد سونوگرافی nt چگونه انجام میشود

سونوگرافی NB چیست؟

nb در سونوگرافی چیست تفسیر آن چگونه است؟ nasal bone در سونوگرافی باید چند باشد؟ یکی دیگر از موارد مهم در طول انجام این سونوگرافی بررسی وجود استخوان تیغه بینی جنین یا همان (NB (Nazal Bone است. در اکثر جنین‌های مبتلا به سندرم داون تیغه بینی در سن 11 تا 13 هفتگی دیده نمی‌شود. چیزی به عنوان جدول اندازه نرمال nb وجود ندارد.

سونوگرافی nt در هفته چندم بارداری انجام می‌شود؟

سونو nt عدد نرمال nt در هفته 12 چند است؟ اینکه سونوگرافی nt هفته چندم بارداری برای شما انجام شود، پزشک بارداری شما حتما این موضوع را اعلام می‌کند، اما به طور کلی  انجام سونوگرافی ان تی NT از ابتدای 11 هفتگی تا پایان 13 هفتگی زمان مناسب جهت  است. انجام سونوگرافی nt در هفته 11 زود نیست؛ در واقع توصیه می‌شود این سونوگرافی در ابتدای 11 هفتگی انام شود. است؛ اما اگر سونوگرافی nt هفته دوازدهم انجام شود هم در زمان ایده‌آلی انجام شده است. در واقع اگر سن جنین کمتر از 11 هفته یا  بیش از 13 هفته و 6 روز باشد، بررسی مقدار NT فاقد ارزش است. پس در پاسخ به این سوال که سونوگرافی nt کی انجام میشه؟ باید بگوییم بین هفته 11 تا 13 بارداری. 

سونوگرافی nt باید چند باشد؟

در گزارش سونوگرافی nt میزان بالای 3 میلی متر ارتباط زیادی با وجود جنین دارای سندرم داون دارد (بعضی عدد nt بالای 2 را نشانه خطر می‌دانند) و سونوگرافی nt غیر طبیعی تلقی می‌شود و بررسی‌های تشخیصی در این جنین‌ها ضروری است. مقادیر NT  بین 2 تا 3 میلی متر هم از لحاظ بالینی مهم هستند و با توجه به شرایط بارداری و مادر آزمایش های تکمیلی برای فرد انجام می‌شود.

nt پایین نشانه چیست؟ NT کمتر از 2.5 میلی‌متر - حاملگی را در گروه کم خطر برای مشکلاتی مانند ناهنجاری‌های قلب جنین قرار می‌دهد.

زمان انجام سونوگرافی ان تی NT

انجام سونوگرافی ان تی NT از ابتدای 11 هفتگی تا پایان 13 هفتگی زمان مناسب جهت  است. هرچند انجام این سونوگرافی در ابتدای 11 هفتگی مناسب‌تر است و به دست آوردن عدد نرمال nt در هفته ۱۳ دشوارتر است. توجه داشته باشید که اگر سن جنین کمتر از 11 هفته یا  بیش از 13 هفته و 6 روز باشد، بررسی مقدار NT فاقد ارزش است. 

سونوگرافی ان تی نرمال چه عددی است؟

اعداد نرمال در سونوگرافی آنومالی nt چند است؟عدد ان تی باید چند باشه؟ اگر طول بدن جنین بین 45 میلیمتر تا 84 میلیمتر باشد، میزان نرمال عدد نرمال سونوگرافی nt  کمتر از 3.5 در محدوده نرمال قرار می گیرد و سونوگرافی nt طبیعی تلقی می‌شود؛ اما معمولاً تفسیر سونوگرافی nt و nb به این یصورت است که میزان NT متناسب با رشد جنین تغییر می کند. به همین دلیل عدد آن به سن جنین و هفته بارداری بستگی دارد.

آیا در سونوگرافی  nt جنسیت جنین مشخص میشود؟

آیا عدد nt و جنسیت جنین به هم ارتباطی دارند؟ تعیین جنسیت جنین در سونوگرافی nt غیر ممکن نیست، اما بیشتر مراکز از سونوگرافی nt در تعیین جنسیت استفاده نمی‌کنند. صحت تعیین جنسیت در سونوگرافی nt به مرکزی که سونوگرافی انجام می‌شود و تجربه و مهارت پزشک سونوگرافیست بستگی دارد. سونوگرافی nt و تعیین جنسیت دو مقوله جدا از هم نیستند، اما معمولا بیشتر پزشکان ترجیح می‌دهند در هفته‌های بالاتر بارداری در مورد جنسیت جنین صحبت کنند تا نظر قطعی در این باره بدهند؛ حتی اگر در سونوگرافی ان تی جنسیت اعلام شود از عنوان‌هایی نظیر "احتمالا، به احتمال زیاد، نه به طور قطعی و به طور پیش‌فرض و ..." استفاده می‌شود. سونوگرافی تعیین جنسیت جنین در هفته‌های 18 تا 20 بارداری انجام می‌شود.

آیا سونوگرافی nt مرحله دوم دارد؟

اگر آزمایش خون را یک مرحله از مراحل غربالگری اول بارداری در نظر بگیریم، می‌توان گفت که سونوگرافی nt مرحله اول از این مرحله غربالگری است و آزمایش خون مرحله دوم غربالگری است. اما معمولا سونوگرافی به صورت تک مرحله‌ای انجام می‌شود. البته در برخی از مراکز ممکن است ابتدا دستیار پزشک بررسی‌های اولیه را انجام دهد و مجددا پزشک متخصص سونوگرافی ارزیابی نهایی را بر عهده بگیرد. 

فرق سونوگرافی nt و آنومالی چیست؟

سونوگرافی NT همان آنومالی اسکن سه ماهه اول بارداری است و تفاوتی با هم ندارند. 

عوارض سونوگرافی nt چیست؟

معمولا انجام سونوگرافی‌ ان تی بدون عوارض است. زیرا این سونوگرافی اساسا به صورت شکمی است و منجر به دستکاری جنین نمی‌شود. ممکن است در هنگام انجام سونوگرافی به دلیل پر بودن مثانه اندکی احساس ناراحتی و فشار داشته باشید، اما در همواره این سونوگرافی عوارضی به دنبال نخواهد داشت. 

آیا در سونوگرافی ان تی طول سرویکس بررسی می‌شود؟

بله؛ سونوگرافی nt و طول سرویکس به صورت یکجا مورد بررسی قرار می‌گیرند. البته این مرحله اولین مرحله‌ای است که طول سرویکس در بارداری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اساسا بین هفته 8 تا 14 بارداری حداقل طول سرویکس 28 میلیمتر و حداکثر 56 میلیمتر باید باشد. 

تفسیر عدد نرمال NT چگونه انجام می‌شود؟

 در جواب سونوگرافی NT میزان بالای 3 میلی متر ارتباط بالایی با وجود جنین دارای سندرم داون دارد. و بررسی‌های تشخیصی در این جنین‌ها ضروری است. مقادیر NT  بین 2 تا 3 میلی متر هم از لحاظ بالینی مهم هستند و با توجه به شرایط بارداری و مادر آزمایش های تکمیلی برای فرد انجام می‌شود.

حتما بخوانید : نظر مادران در مورد تفسیر سونوگرافی nt

آیا همیشه میزان NT بالا فقط در جنین های دارای سندرم داون دیده می‌شود؟

خیر، بعضی از بیماری های ناحیه گردن مثل کیست های گردنی باعث افزایش بیش از حد میزان NT می‌شوند. 

قدرت تشخیص سندرم داون با سونوگرافی NT

اندازه طبیعی سونوگرافی NT به تنهایی64 تا 70 درصد خیال والدین را از عدم وجود سندرم داون در جنینشان راحت می‌کند. با انجام آزمایش خون غربالگری این میزان یا 85 درصد افزایش پیدا می‌کند.

درصد خطای سونوگرافی NT

بعضی اوقات، سونوگرافی NT می‌تواند نشان دهد که احتمال ابتلا به سندروم داون در جنین بسیار زیاد است. حتی اگر در واقعیت این احتمال بسیار کم باشد. این امر، مثبت کاذب نامیده می‌شود. نرخ مثبت کاذب، برای سونوگرافی NT پنج درصد است.

ترکیب اسکن NT با آزمایش خون، نتیجه دقیق‌تری می‌دهد. آزمایش خون میزان هورمون، بتا hCG و پروتئین PAPP-A را اندازه گیری می‌کند. نوزادان مبتلا به سندرم داون تمایل به سطح بالای hCG و سطح پایین PAPP-A را دارند. هنگامی که نتایج اسکن NT با آزمایش خون ترکیب شود، میزان تشخیص درست تا 90 درصد افزایش می‌یابد. این امر، تست ترکیبی نامیده می‌شود.

دقیق‌ترین آزمایش غربالگری، آزمایش NIPT است که می‌توانید به صورت خصوصی انجام دهید. قدرت ارزیابی آن 99 درصد است. NIPT دارای میزان مثبت کاذب 0.1 درصد بوده به این معنی که نتایج مثبت کاذب کمتری نسبت به تست ترکیبی حاصل می‌شود.

 افرادی که NT بالایی دارند چه باید کنند؟

سونوگرافی NT بخشی از غربالگری مرحله اول در هفته‌های 11 تا 13 بارداری است و نتایج این سونوگرافی با نتایج آزمایش خون غربالگری اول توسط نرم افزارهای آزمایشگاهی ترکیب می‌شود و با محاسبه خطر ابتلا به سندرم داون گزارش می‌شود. 

در افرادی که NT  بالای 3 دارند تست آمنیوسنتز بهترین پیشنهاد برای بررسی وجود سندرم داون در جنین است. 

در افراد با NT  بین 2تا 3 با توجه به شرایط مادر و نتایج سایر موارد مورد بررسی در غربالگری اول جهت تصمیم گیری اقدام می‌شود. توجه به این نکته خیلی مهم است که بدانیم که جواب سونوگرافی NT و  یا غربالگری‌ها نشان از وجود صددرصدی مشکل در جنین نیست و تنها نشان می‌دهد که احتمال وجود مشکلات ژنتیکی شایع در جنین چقدر است. برای اینکه از وجود این دست مشکلات ژنتیکی در جنین مطمئن شویم نیاز به آزمایشات تشخیصی است.

نتیجه جواب آزمایش nt غیرطبیعی، یک احتمال آماری است نه یک تشخیص دقیق. 

*در این مقاله بخوانید سندرم داون از چند ماهگی قابل تشخیص است

هزینه سونوگرافی غربالگری nt چه قدر است؟

سونوگرافی nt قیمت کاملا مشخص و یکسانی ندارد. زیرا هر مرکز با توجه به دولتی یا خصوصی بودن مبلغ متفاوتی بابت انجام این سونوگرافی دریافت می‌کند. در یک قالب کلی می‌توان اینطور گفت که هزینه سونوگرافی  NT در مراکز مختلف دولتی و خصوصی متفاوت است. در سال 1400 برای انجام غربالگری nt در مراکز خصوصی حداقل باید 500 هزار تومان کنار بگذارید. بدیهی است که این مبلغ در مراکز دولتی کمتر است. البته دریافت خدمات در تهران با سایر شهرستانها نیز متفاوت است. در تهران هزینه خدمات پزشکی معمولا بیشتر است، زیرا تجهیزات مراکز ارائه دهنده خدمات پیشرفته تر و به روز تر است. 

سونوگرافی nt چگونه انجام میشود؟

اگر در مورد روش سونوگرافی nt نگران هستید، باید بدانید که این سونوگرافی به آهستگی و با در نظر گرفات شرایط خاص شما انجام می‌شود. شکم شما از جهات مختلف به وسیله دستگاه سونوگرافی بررسی می‌شود. ممکن است به دلیل وضعیت خاص جنین در شکم، لازم باشد کمی غذا بخورید تا ججنین تغییر وضعیت بدهد و امکان ارزیابی درست فراهم شود. 

سونوگرافی nt باید ناشتا بود؟

خیر این سونوگرافی و آزمایش خون بعد از آن نیازی به ناشتا بودن مادر ندارد. 

آیا باید در سونوگرافی nt مثانه پر باشد؟

ابتدا از شما خواسته می‌شود مثانه‌تان را پر کنید تا ارزیابی‌های اولیه با مثانه پر انجام شود و بعد به شما اجازه داده می‌شود که مثانه را خالی کنید تا ادامه ارزیابی‌ها با مثانه خالی انجام شود.

سونوگرافی nt شکمی است یا واژینال؟

در تمام طول بارداری تمام سونوگرافی ها به صورت شکمی انجام می‌شود؛ مگر سونوگرافی هفته‌های اول بارداری برای تشخیص ساک حاملگی که معمولا به صورت واژینال است. بنابراین اگر میپرسید که آیا سونوگرافی nt واژینال است؟ باید بگوییم که خیر این سونوگرافی شکمی انجام می‌شود. 

سونوگرافی nt چند بعدی است؟

سونوگرافي nt و nb یک سونوگرافی دو بعدی است. در واقع سونوگرافی حاملگی nt nb هرگز به روش سونوگرافی سه بعدی انجام نمی‌‌شود. انجام سونوگرافی سه و چهار بعدی معمولا توسط پزشکان توصیه نمی‌شود مگر در شرایط خاص و استثنایی. لازم است در مورد آمادگی قبل از سونوگرافی nt بگوییم که حتما قبل از سونوگرافی به خوبی غذا بخورید. غذا خوردن باعث می‌شود جنین بیدار باشد و پوزیشن مناسبی داشته باشد و بهتر و سریع‌تر مورد بررسی قرار بگیرد. 

جواب سونوگرافی nt چقدر طول میکشد؟

بعد از انجام سونوگرافی، حداکثر تا نیم ساعت جواب سونوگرافی شما آماده می‌شود. البته این زمان بسته به خلوتی و شلوغی مرکزی که سونوگرافی انجام می‌دهید، ممکن است کم و زیاد شود. جواب سونوگرافی می‌تواند ترکیبی از عکس سونوگرافی nt و فیلم سونوگرافی nt باشد. البته برای ضبط فیلم سونوگرافی معمولا هزینه جداگانه دریافت می‌شود و حتما باید از قبل مسئول مربوطه در جریان خواسته شما باشد. 

حتما بخوانید : نظر مادران در مورد تعیین جنسیت جنین در سونوگرافی nt