مصرف چه مقدار متادون باعث مرگ می‌شود؟

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مصرف چه مقدار متادون باعث مرگ می‌شود

متادون مانند قرص ترآمادول و قرص بوپرنورفين یک درمان موثر برای ترک اعتیاد به هروئین است و همچنان اصلی‌ترین درمان دارویی برای وابستگی به مواد افیونی در سراسر جهان شناخته شده است. متاسفانه این دارو خاصیت وابستگی دارد و با اینکه وابستگی آن از داروی مخدر کمتر است اما خودش مشکلاتی دارد و حتی خودش اعتیادآور است و افراد می‌توانند در صورت مصرف بیش از حد دچار اور دوز و حتی مرگ شوند. بله مسمومیت با متادون کشنده است، بنابراین باید به شدت در مورد مصرف آن آگاهانه عمل کرد. در ادامه قصد داریم در این مقاله گهواره توضیح دهیم مصرف چه مقدار متادون باعث مرگ می‌شود.

میزان مقدار مجاز مصرف قرص متادن چقدر است؟

همانطور که در بالا گفته شد متادون یک داروی ترک اعتیاد است و حتماً توسط پزشک تجویز می‌شود و بدون نسخه در دسترس نیست. نکته‌ی مهم در مورد مصرف این دارو این است که هرگز نباید از دوز تجویز شده بیشتر مصرف کنید زیرا می‌تواند اعتیاد ایجاد کند. دامنه‌ی دوز تجویز شده و مقدار مصرف متادون برای بیماران می‌تواند بسیار گسترده باشد و بسته به شرایط فیزیکی فرد و شدت اعتیادش می‌تواند از 1.5 میلی گرم تا 191.2 میلی گرم متغیر باشد. بیشتر بیماران در روند ترک اعتیاد محدودیت بالای 60 میلی گرم دارند (در حدود 40 درصد) و در حدود 16 درصد از بیماران پرهیز دوز بیش از 100 میلی گرم دارند.

دامنه‌ی خطرناک مصرف متادون 

مصرف بیش از حد متادون هر ساله حدود 5000 نفر را می‌کشد، شش برابر بیشتر از اواخر دهه 1990، زمانی که تقریباً منحصراً برای استفاده در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های ترک اعتیاد تجویز می‌شد، جایی که به شدت تحت کنترل بود. در سال 2019، متادون حدود 4 درصد از مرگ و میرهای مواد افیونی را به خود اختصاص داده است. اگرچه این میزان در مقایسه با سایر مواد افیونی نسبتاً پایین است اما در آن سال حدود 3000 مرگ ناشی از مصرف بیش از حد متادون رخ داد. (همانطور که اوردوز این دارو اثرات خطرناکی دارد، ترک متادون به صورت یکباره نیز می‌تواند اثراتی خطرناکی مانند خماری متادون داشته باشد.)

مصرف چه مقدار متادون باعث مرگ می‌شود؟ پاسخ به این سوال بسیار دشوار است زیرا مقاومت بدنی هر فرد با دیگری متفاوت است. متادون می‌تواند به طرق مختلف منجر به مرگ افراد شود. مصرف متادون باید به تدریج آغاز شود. پزشک برای افراد از دوزهای بسیار پایین شروع می‌کند و بسته به نیاز دوز را افزایش میدهد. نکته‌ی مهم این است که افراد اگر از این روند تدریجی پیروی نکنند ممکن است حتی در دوزهای زیر 100 میلی گرم نیز دچار اوردوز و حتی مرگ شوند. به طور کلی یک دوز قانونی و جهانی برای میزان متادون مجاز وجود ندارد و دوز کشنده بسته به مقاومت فرد می‌تواند متفاوت باشد اما دوزهای بالای 120 میلی گرم خطرناک و دوزهای بالای 200 میلی گرم با خطر بالای مرگ سریع همراه هستند. در هر حال اطلاعات محدودی در مورد ایمنی دوزهای متادون بیشتر از یا وجود دارد.

دامنه خطرناک مصرف متادون

در صورت مصرف زیاد متادون چه باید کرد؟

گاهی با وجود احتیاط‌های لازم ممکن است دوزهای بیش از حد از این دارو مصرف شده باشد خطرناک باشد. بنابراین باید به دنبال علائم مسمومیت با متادون در بزرگسالان باشید و در صورت بروز علائم هشداردهنده فوراً اقدام کنید. مصرف بیش از حد متادون اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که دارو برای مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند. حتی پس از گذشت چندین ساعت و کاهش درد، متادون از بدن پاک نمی‌شود. دلیلی وجود دارد که به افرادی که در برنامه‌های درمانی هستند فقط یک دوز در روز داده می‌شود. تجمع دوز بعد از دوز می‌تواند عواقب مرگبار داشته باشد. علائم خوردن قرص متادون در افراد مختلف متفاوت است اما شایع‌ترین علائم مسمومیت با این قرص به شرح زیراند:

  • دستگاه گوارش: معده و ساختارهای عضلانی اطراف آن به دلیل مصرف بیش از حد متادون مستعد ابتلا به تعدادی از عوارض هستند. اینها ممکن است شامل اسپاسم، استفراغ، یبوست و موارد دیگر باشد.
  • سیستم عروقی و تنفسی: ریه‌ها نقطه‌ی حمله اولیه برای مصرف بیش از حد متادون هستند. تنفس سخت، تنفس آهسته و سفت شدن قفسه سینه ممکن است رخ دهد.
  • سیستم عصبی مرکزی: با مصرف بیش از حد متادون، گیج شدن یا سرگردانی دور از ذهن نیست. علاوه بر این، ممکن است فرد دچار خواب آلودگی یا خستگی شود.

اگر با فردی مواجه شدید که علائم مصرف بیش از حد متادون را نشان می‌دهد، فوراً به پزشک مراجعه کنید. علائم احتمالی مصرف بیش از حد متادون چیست:

  • فشار خون پایین و نبض ضعیف
  • مردمک‌های منقبض یا متمرکز
  • اسپاسم بدن در فواصل نامنظم
  • سرگیجه یا رفتار ناآرام
  • پوست سرد و لطیف
  • لب و ناخن آبی
  • نداشتن تنفس یا هوشیاری

اگر فردی بتواند صحبت کند، ممکن است سعی کند شما را از بردن او به بیمارستان منصرف کند. آنها ممکن است القا کنند که هیچ دردی احساس نمی‌کنند. این ممکن است اثرات باقیمانده‌ی متادون باشد که ناراحتی واقعی آنها را پنهان می‌کند. علائم مصرف بیش از حد ممکن است بلافاصله یا مدت کوتاهی پس از مصرف متادون ظاهر شود. با این حال شما باید هوشیارانه عمل کنید و همیشه به تهدید مصرف بیش از حد در دیگران واکنش نشان دهید.

قرص متادون بعد از چند دقیقه اثر می‌کند؟

بیمار 30-45 دقیقه بعد خوردن قرص یا شربت متادون شروع به احساس دوز بلعیده شده می‌کند. پس از تجویز عضلانی یا زیر جلدی یک دوز متادون، شروع و مدت اثر آن مشابه مورفین و تقریباً 4-6 ساعت است. برای دوز‌های بلیعیدنی کمی دیرتر است. نیمه عمر متادون در بیماران متحمل به مواد افیونی تقریباً 24 ساعت است. نیمه عمر آن در یک بیمار ساده و بدون مواد مخدر تقریباً 55 ساعت است. بنابراین، مدت اثر در بیماران بی‌تفاوت به مواد افیونی افزایش می‌یابد.

قرص متادون بعد از چند دقیقه عمل می‌کند

عوارض خودکشی با متادون

اوردوز با متادون حتی اگر قابل درمان باشد و بتوان از مرگ جلوگیری کرد، برخی عوارض آن تا درازمدت باقی خواهند ماند. بر اساس مطالعات اخیر، استفاده‌ی طولانی مدت متادون یا اوردوز با آن می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در مغز شود. نتایج نشان می‌دهد که درمان ممکن است بر سلول‌های عصبی مغز تأثیر بگذارد. همچنین می‌تواند منجر به کاهش قدرت جنسی شود که از مهمترین عوارض قرص متادون برای مردان است.

تداخل چه دارویی با متادون باعث مرگ می‌شود

حالا که درک بیشتری پیدا کردید که مصرف چه مقدار متادون باعث مرگ می‌شود لازم است بدانید که مرگ ناشی از مصرف متادون لزوماً به دلیل مصرف بیش از حد آن نیست و می‌تواند در اثر تداخل دارویی نیز رخ دهد.  مطالعات قبلی نشان داده است که مرگ و میر بیماران به دلیل مصرف بیش از حد متادون اغلب با ترکیبات دارویی مانند بنزودیازپین‌هایی مانند تداخل دارویی متادون با کلونازپام، آلپرازولام، کلردیازپوکساید، کلورازپات، دیازپام، هالازپام، لورزپام و ... (59٪)، مواد افیونی (86٪) یا کوکائین (34٪) مرتبط است. متادون به طور کلی نباید با آگونیست‌های جزئی بوپرنورفین (مصرف قرص ب 2  یا  b2)، پنتازوسین، نالبوفین یا بوتورفانول ترکیب شود. 

درمان اوردوز با متادون :

وقتی بدانید مصرف چه مقدار متادون باعث مرگ می‌شود و با علائم آن آشنا شدید، نوبت به درمان‌ فوری علائم اوردوز با این داروست. اگر نالوکسان در دسترس باشد، باید فوراً به فردی که بیش از حد مصرف کرده است تزریق شود. گام بعدی این است که با اورژانس تماس بگیرید. پس از مراجعه به بیمارستان، بسته به شدت، پزشکان ممکن است متادون را در معده خنثی کنند یا برای تخلیه‌ی محتویات معده، شستشوی معده انجام دهند. پس از تکمیل این فرآیند، به افراد مایعات IV داده می‌شود و تا زمانی که علائم مصرف بیش از حد کاهش یابد، تحت نظارت قرار می‌گیرند. پزشکان پیوسته علائم حیاتی مانند دما، نبض، فشار خون و تعداد تنفس را در طول درمان اندازه‌گیری و نظارت خواهند کرد.

درمان اوردوز با متادون

علاوه بر این، آنها ممکن است آزمایشات زیر را نیز انجام دهند:

  • آزمایش خون و ادرار
  • اشعه ایکس قفسه سینه
  • سی تی اسکن
  • نوار قلب (الکتروکاردیوگرام یا ردیابی قلب)

داشتن تدابیر ایمنی برای کاهش خطرات مصرف بیش از حد کشنده مهم است. و یکی از این اقدامات به عنوان درمان خانگی مسمومیت با شربت متادون در صورت مصرف زیاد متادون، این است که داروهایی مانند نالوکسان به راحتی در دسترس باشد. نالوکسان دارویی است که می‌تواند علائم تهدید کننده زندگی ناشی از مصرف بیش از حد مواد افیونی را معکوس کند. این دارو با مسدود کردن اثرات مواد افیونی به منظور کاهش علائم مضر ناشی از سطوح بیش از حد مواد افیونی در خون عمل می‌کند.