رژیم غذایی برای کبد چرب | لیست غذایی کبد چرب گرید 1،2،3

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
رژیم غذایی برای کبد چرب

کبد اولین جایی است که خون پس از مسیر گوارش وارد آن شده و ترکیباتی مانند پروتئین و چربی‌های مورد نیاز بدن را تولید می‌کند. کبد چرب بیماری است که امروزه بسیاری از افراد به دلیل سبک زندگی نادرست و برنامه غذایی ناسالم به آن مبتلا شده‌اند. عوارض کبد چرب می‌تواند روی بسیاری از عملکرد بدن و سلامت اندام‌ها تاثیر بگذارد و آنها را مختل کند. افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند ضروری است که یک رژیم غذایی سالم و مناسب کبد چرب را رعایت کنند. اما ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید که برای کبد چرب چه چیزهایی بخوریم و چه چیزهایی نخوریم؟ در ادامه این مطلب از گهواری به سوالات شما در این باره پاسخ می‌دهیم.

رژیم غذایی کبد چرب 

بیماری کبد چرب بیماری است که با تغییر در سبک زندگی افراد و رژیم غذایی آنها، روز به روز در حال گسترش است، بطوریکه در ایران از هر 100 نفر، 2 تا 7 نفر به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری همانطور که از اسمش پیداست، حاصل از تجمع چربی یا همان تری گلیسیرید در کبد است. در صورتی که فرد بیمار رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر ندهد، این بیماری روز به روز پیشرفت کرده و ممکن است سبب ایجاد سیروز کبدی بدخیم شود. ابتلا به کبد چرب در دو نوع ناشی از مصرف بیش از حد الکل و غیر الکلی شایع است.

علاوه بر آن کبد چرب می‌تواند دلایل دیگری مانند چاقی، کاهش وزن، سوء تغذیه، دیابت و افزایش چربی خون نیز داشته باشد. البته علت عمده این بیماری چاقی بوده که روز به روز در حال افزایش است. بیشترین شیوع این بیماری بین سنین 40 تا 60 سال است. این بیماری برای اغلب افراد علائم یا پیامدی ندارد اما تعدادی از افراد مبتلا به کبد چرب دچار التهاب و زخم‌های کبدی می‌شوند که به دلیل تجمع چربی در کبد بوجود می‌آید. بنابراین همانطور که گفته شد، رعایت یک رژیم غذایی سالم و تغییر در سبک زندگی می‌تواند در کاهش و بهبود علائم کبد چرب بسیار مفید و موثر باشد.

علاوه بر تغییر در رژیم غذایی، پایبند ماندن به این رژیم غذایی سالم بسیار مهم و ضروری است. بطر کلی بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به کبد چرب، رژیمی است که شامل موارد زیر باشد:

  • رژیم غذایی سرشار از فیبر و مصرف مواد غذایی با فیبر بالا
  • غلات کامل
  • مصرف بسیار محدود نمک، شکر و چربی‌های اشباع شده
  • اجتناب از الکل

همچنین توصیه می‌شود تا کالری مصرفی خود را به صورت روزانه کاهش داده و عادات غذایی خود را بر اساس رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیش ببرید.

رژیم غذایی کبد چرب

برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم؟

داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر می‌تواند در بهبود آنها بسیار موثر باشد. تغییراتی که یک بیمار مبتلا به کبد چرب باید آنها را رعایت کند عبارتند از:

  • برای خورن هر وعده غذایی از بشقاب و لیوان کوچک استفاده کنید تا مقدار سهم شما از غذا کنترل شده باشد.
  • خوردن صبحانه ضروری است.
  • میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر هستند و نقش مهمی در پاکسازی و سم زدایی کبد دارند.
  • هرچند میوه‌ها برای سلامتی بسیار مفید هستند، اما مصرف بیش از حد آنها به دلیل داشتن مقدار زیادی قند (فروکتوز) باید کنترل شده باشد.
  • در یافت امگا 3 مانند انواع ماهی‌ها و گردو حداقل دوبار در هفته ضروری است. در این مقاله در مورد بهترین روش پخت ماهی برای جذب امگا 3 بیشتر بخوانید.
  • از گوشت و لبنیات کم چرب استفاده شود. چربی گوشت گرفته شود.
  • از چربی‌های غیر اشباع سالم مانند ماهش، روغن زیتون و انواع مغزها استفاده شود.
  • استفاده از حبوبات و غلات به همراه غلات سبوس‌دار مفید است.
  • مصرف فرآورده‌های پره بیوتیکی و پروبیوتیکی مفید است و در درمان کبد چرب موثر است.

علاوه بر آن مواد غذایی زیر برای این بیماری مضر بوده و بهتر است تا جای ممکن محدود یا حذف شوند.

ترشیجات، انواع سس، نمک زیاد، غذاهای فریز شده، انواع سرخ کردنی‌ها، نوشابه‌های گازدار، تنقلات مانند چیپس و پفک، بیسکوییت، پیراشکی و شکلات، غذاهای چرب، مواد غذایی دارای کلسترول بالا مانند زرده تخم مرغ، دل، جگر، قلوه و مغز.

لیست غذایی کبد چرب غیر الکلی

بیماری کبد چرب غیر الکلی معمولا در افراد چاق، کم تحرک و کسانی که رژیم غذایی ناسالم دارند، رخ می‌دهد. یکی از روش‌های مهم و تاثیرگذار در درمان بیماری کبد چرب، داشتن یک رژیم غذایی سالم است. بیشتر مواد غذایی که افراد مبتلا به این بیماری باید مصرف کنند یا از آنها دوری کنند را در بالا نام بردیم. در ادامه لیست غذاهایی که برای افراد مبتلا به این بیماری مناسب است را آوردیم.

  • سبزیجات سبز رنگ

آزمایشات نشان داده است که سبزیجات با برگ سبز و سبز رنگ برای جلوگیری از افزایش و تجمع چربی در کبد بسیار کمک می‌کند. اسفناج، کلم بروکلی و کلم فندقی می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. استفاده از این سبزیجات در سالاد و غذاها و یا درست کردن چیپس آنها در بهبود این بیماری بسیار مفید است.

  • قهوه

قهوه به عنوان یکی از بهترین انواع نوشیدنی گرم برای صبحانه برای کاهش آنزیم‌های غیر طبیعی کبد چرب بسیار مناسب است. طبق مطالعات انجام شده مصرف قوه برای بیماران مبتلا به کبد چرب نسبت به افرادی که نوشیدنی کافئین دار مصرف نمی‌کنند، آسیب کمتری وارد می‌کند.

  • امگا 3

ماهی‌های چرب مانند آزاد، ماهی تن، قزل آلا و ساردین منبع بسیار خوبی برای اسیدهای چرب امگا 3 هستند. امگا 3 می‌تواند به بهبود سطح چربی کبو و کاهش التهاب نیز کمک کند. علاوه بر آن طبق تحقیقات انجام شده افراد مبتلا به کبد چرب که گردو می‌خورند عملکرد کبدشان و بهبود آنها نیز بهتر است.

  • پنیر سویا یا توفو باعث کاهش چربی کبد می‌شود و علاوه بر اینکه چربی پایینی دارد، سرشار از پروتئین است.
  • کربوهیدرات‌هایی مانند غلات کامل به بدن انرژی می‌دهند و فیبر آنها معده را پر کرده و برای کاهش وزن بسیار موثر هستند.
  • آووکادو سرشار از چربی‌های سالم بوده و حاوی مواد شیمیایی است که می‌تواند آسیب‌های کبدی راکاهش دهد. همچنین به کنترل وزن نیز کمک می‌کند.
  • چای سبز می‌تواند ذخیره چربی کبد را کاهش دهد و عملکرد کبد را بهبود ببخشد.

لیست غذایی کبد چرب

برنامه هفتگی رژیم غذایی کبد چرب

برنامه رژیم غذایی برای هر فرد مبتلا به کبد چرب متفاوت است و هر فرد باید بر اساس پیشرفت بیماری، شرایط فیزیکی و سن نیز یک برنامه اختصاصی داشته باشد. با این حال مواد غذایی مناسب در هر وعده آورده شده است که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید.

  • مواد غذایی مناسب در وعده صبحانه

جو دو سر به همراه کره بادام زمینی و موز

شیر کم چرب به همراه قهوه

مقدار کمی سنگک به همراه پنیر کم چرب و گردو

یک عدد تخم مرغ آبپز

  • مواد غذایی مناسب در وعده نهار

سالاد اسفناج به همراه سرکه و روغن زیتون

فیله مرغ به همراه روغن زیتون و سبزیجات

نخود سبز، فلفل دلمه‌ایف کلم بروکلی و چند قارچ

  • مواد غذایی مناسب در وعده شام

ماهی ساردین به همراه بروکلی پخته شده

انواع توت

یک لیوان شیر

ماسب کم چرب به همراه گردو و شوید

سالاد لوبیا سبز یا سالاد کاهو

رژیم غذایی ذکر شده بسیار مفید هستند اما باید توجه شود که تنها یکی از موارد در هر وعده مصرف شود.

برنامه هفتگی رژیم غذایی کبد چرب

رژیم غذایی برای کبد چرب گرید 1

کبد چرب گرید 1 ساده‌ترین نوع کبد چرب است که در اثر مصرف مواد غذایی ناسالم به وجود می‌آید. این نوع کبد چرب با رعایت رژیم غذایی سرشار از فیبر، امگاه 3 و محدود کردن مواد غذایی مضر می‌تواند بیماری را کنترل کرده و علائم آن را برطرف کند. بنابراین می‌توان گفت که داشتن یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای در درمان این نوع کبد چرب می‌تواند موثر باشد.

رژیم غذایی برای کبد چرب گرید 2

بیماری کبد چرب گرید 2 کمی پیچیده‌تر از گرید 1 بوده و به تبع درمان آن نیز مشکل‌تر است. در این گرید وضعیف بیمار سخت‌تر بوده و نیاز به رعایت رژیم غذایی مخصوص از طرف پزشک متخصص دارد. علاوه بر رژیم غذایی مخصوص انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزش، اجتناب از مصرف الکل، کم کردن وزن، مصرف سبزیجات و میوه‌ها، غلات سبوب‌دار، امگا3، قهوه، چای سبز، انواع کلم و لیمو ترش، سیر، گریپ فروت، آجیل، محدود کردن نمک و شکر، کنترل کلسترول و سطح قند نیز بسیار اهمیت دارد. 

رژیم غذایی کبد چرب گرید 2

رژیم غذایی برای کبد چرب گرید۳

کبد چرب گرید 3 که نام علمی آن فیبروز کبد است، بسیار خطرناک‌تر و شدیدتر از دو گرید قبلی است. در کبد چرب گرید 3 3 علائم زیر به وضوح دیده می‌شود:

قسمت‌های مختلفی از بافت کبد دچار آسیب شده و در ادامه دیافراگم  بیمار مسدود می‌شود.

مقدار بسیاری از چربی در بافت کبد رسوب کرده و باعث التهاب کبد می‌شود.

التهاب کبد باعث افزایش گردش خون در کبد می‌شود.

این گرید از بیماری را نمی‌توان به سادگی و با داروهای معمولی و تغییر در رژیم غذایی درمان کرد. هرچند که این موارد در بهبود آن بی‌تاثیر نیست. توصیه می‌شود تا در این مرحله از بیماری مقدار کربوهیدرات مصرفی کاهش پیدا کند. مصرف سبزیجات خام و میوه‌ها باعث پاکسازی و سم زدایی کبد می‌شود.

آیا شیر برای کبد چرب مضر است؟

پروتئین موجود در لبنیات به کاهش آسیب‌های کبدی کمک می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود لبنیات را حتما در رژیم غذایی خود قرار دهید.

آیا مرغ برای کبد چرب مضر است؟

اگر مبتلا به کبد چرب هستید، توصیه می‌شود تا مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانید و در عوض از پروتئین‌های حیوانی کم چرب مانند گوشت مرغ، ماهی، میگو، بوقلمون و سترمرغ استفاده کنید.

آیا کباب برای کبد چرب مضر است

آیا کباب برای کبد چرب مضر است؟

همانطور که گفته شد، مصرف گوشت قرمز باعث افزایش چربی در کبد می‌شود. بنابراین مصرف گوشت قرمز با هر روش پخت برای افراد مبتلا به کبد چرب مضر است و توصیه می‌شود تا میزان آن به حداثل برسد. 

آیا آبگوشت برای کبد چرب مضر است؟

این غذای اصیل ایرانی فواید بسیاری دارد، اما باید بدانید از آنجایی که غذای بسیار چربی است و با گوشت قرمز درست می‌شود، بنابراین برای افراد مبتلا به کبد چرب این غذا باید با احتیاط مصرف شود و در مصرف آن زیاده‌روی نشود.

آیا ترشی برای کبد چرب مضر است؟

ترشیجات بسیار پرطرفدار است، اما باید در مصرف آن احتیاط شود. ترشی باعث کاهش کلسیم در بدن، افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان، ضعف اعصاب، سکسکه‌های مغزی و قلبی می‌شود. علاوه بر آن مواد غذایی که طبع سرد دارند مانند ترشی می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به کبد چرب شوند.

غذاهای مفید برای کبد چرب کودکان

کبد چرب بیماری است که کودکان را نیز مانند بزرگسالان درگیر خود می‌کند. رژیم غذایی کودکان با کبد چرب تفاوت زیادی با بزرگسالان مبتلا به این بیماری ندارد، اما توصیه می‌شود که برنامه غذایی توسط پزشک متخصص تهیه شود. با این حال مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه‌ها، فیبر، حبوبات، غلات سبوس‌دار و اجتناب از فست فود، غذاهای چرب، کربوهیدرات، قند و نمک نیز می‌تواند به بهبود این بیماری کمک کند.