محل برش در سزارین دوم فرق دارد؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
برش در سزارین دوم

حتما و قطعا بین برش در سزارین دوم و درد زایمان سزارین دوم ارتباط مستقیم وجود دارد. در واقع این دو موضوع در کیفیت عمل و مهارت و تبحر پزشک در باز و بسته کردن شکم دلالت دارند. اینکه برش سزارین چند سانت باشد، چه قدر و چه طور بخیه بخورد؛ عمودی باشد یا افقی همگی مربوط به تجربه، مهارت و تبحر پزشک است. بدیهی است که هر برشی در بدن، درد دارد؛ پس قطعا برش در سزارین دوم هم با درد همراه است؛ اما این درد قابل تحمل، کنترل‌شدنی و حتی برای بیشتر مادران شیرین است. 

آیا محل برش سزارین دوم فرق می‌کند؟

معمولا برش در سزارین دوم در جای قبلی انجام می‌شود، اما اگر به اندازه یک میلی‌متر پایین‌تر یا بالاتر از برش قبلی انجام ‌شود هم خللی در روند کار ایجاد نمی‌کند. البته اگر به هر دلیل برش سزارین اول شما در جای مناسب و با کیفیت انجام نشده باشد، احتمال اینکه پزشک جای برش سزارین دوم را تغییر دهد، وجود دارد. در نهایت باید بگوییم که بسته به فاصله زمانی از بارداری اول، نوع و اندازه برش سزارین اول، جای سزارین اول و به طور کلی کیفیت سزارین اول، ممکن است برش سزارین دوم در جای قبلی یا با اندکی تغییر انجام شود. پزشک این موضوع را تشخیص می‌دهد. 

در مورد نحوه حمام کردن بعد از زایمان سزارین یا سوزن واژن بعد از سزارین حتما با پزشک خود مشورت کنید. 

برش سزارین دوم چگونه است و چه کیفیتی دارد؟

برش در سزارین دوم غالبا روی برش سزارین اول انجام می‌شود؛ مگر اینکه پزشک تشخیص دهد جای برش قبلی به هر دلیل خوب نبوده و بهتر است برش دوم را کمی تغییر دهد. کیفیت برش در سزارین دوم، تمایز و تفاوتی با سزارین اول ندارد. در واقع و به طور کلی کیفیت انجام زایمان سزارین با پزشک زنان شما ارتباط مستقیم دارد. اگر پزشک زنان در عمل سزارین به اندازه کافی مهارت و تبحر داشته باشد، مطمئن باشید خطری شما را تهدید نخواهد کرد. 

با انواع برش سزارین آشنا شوید

برش عرضی سزارین

این برش به اندازه 10 سانتی‌متر روی قسمت استخوان عانه (پوبیس) ایجاد می‌شود. امکان ایجاد این برش در نواحی زیر ناف تا بالای پوبیس وجود دارد، اما هر قدر به ناحیه رویش مو در منطقه بیکینی نزدیکتر باشد، از لحاظ زیبایی استانداردتر است و به ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم نیازی ندارد. اگر بخیه‌ها در برش عرض سزارین به خوبی زده شوند، جای بخيه سزارين باقی نمی‌ماند.  برش عرضی انواع مختلفی دارد که در ادامه اشاره می‌کنیم؛

  • برش فان اشتاین یا برش فن اشتاین

در این برش که به عرض 10 تا 15 سانتیمتر در بالای استخوان پوبیس ایجاد می‌شود، پوست و فاشیای زیر آن به صورت عرضی بریده شده، اما رحم به صورت طولی برش داده می‌شود. این روش بیشتر در افراد لاغر کاربرد دارد. این شکل از برش سزارین خونریزی زیاد دارد، اما جای زخم آن از نظر زیبایی وضعیت بهتری را خواهد داشت.

  • برش مای لارد

در این برش همه لایه‌ها به صورت عرضی و در 3 تا 8 سانتیمتر بالاتر از استخوان پوبیس بریده می‌شوند. به این ترتیب فاشا از عضله مستقیم شکمی جدا نمی‌شود و در نتیجه خونریزی طی جراحی کم است، اما معمولا جای زخم جراحی بیشتری دارد.

برش عمودی سزارین

برش عمودی در سزارین به برش کلاسیک سزارین نیز شهرت دارند. برش کلاسیک در سزارین در گذشته برای خارج کردن جنین بسیار مرسوم بود، اما امروز خیلی اجرا نمی‌شود و طرفداری ندارد. برش عمودی سزارین نیز انواعی دارد؛

  • برش در خط وسط یا برش میدلاین

در این روش از ناف تا بالای سمفیز پوبیس (منطقه میانی استخوان عانه) تمامی لایه‌ها بریده شده و جنین خارج می‌شود. 

  • برش پارامدین

این برش در ناحیه قدامی-طرفی شکم مادر ایجاد می‌شود.

بهترین زمان سزارین دوم دقیقا کی است؟

به طور کلی زایمان سزارین حدود دو هفته زودتر از زایمان طبیعی اتفاق می‌افتد. این قانون در هر بار تکرار سزارین رعایت می‌شود، مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد که باقی ماندن جنین در شکم و رحم مادر امکانپذیر نباشد. بنابراین سزارین در هفته سی و هشت بارداری در هر بار تجربه این عمل تکرار می شود. به عبارت دیگر سزارین دوم نیز بعد از تکمیل شدن هفته 38 بارداری باید انجام شود. به عبارت دیگر زایمان سزارین انتخابی نباید پیش از هفته 38 بارداری برنامه‌ریزی شود، مگر اینکه علت پزشکی برای انجام آن وجود داشته باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد اینکه نوزاد در چه زمانی از این محدوده زمانی (37 تا 42 هفتگی) به دنیا بیاید، به شکل چشمگیری در رشد فیزیکی و ذهنی او تفاوت ایجاد می‌کند؛ زیرا پنج هفته انتهایی برای رشد کامل نوزاد بسیار مهم است و کودکانی که زودهنگام متولد می‌شوند با خطر بیشتری برای بروز مشکلات روبه‌رو خواهند بود.

توصیه می کنیم اگر می توانید به وی بک یا زایمان طبیعی پس از سزارین هم فکر کنید؛ شاید بنا به شرایطی مجاب شوید که این کار را انجام دهید. 

آیا سزارین دوم سخت است؟

گرچه بارداری اتفاقی میمون و خجسته و زیباست و برای هر خانمی حسی از شادی و لمس معجزه خداوند را به همراه دارد، اما ترس از عوارض بارداری و ترس از زایمان می‌تواند باعث شود تا بسیاری از خانم‌ها از زیبایی‌ها و لذت‌های بارداری غافل شوند. 

بسیاری از خانم‌های باردار از عفونت قبل و بعد از بارداری، چربی اضافه شکمی بعد از بارداری، درد جای زخم بخیه زایمان، درد واژن، کشیدن بخیه و به طور کلی جراحی و زایمان می‌ترسند. همین ترس باعث می‌شود تا هم عصبی شوند و از بارداری خود آنقدرها که باید و شاید لذت نبرند. 

واقعیت این است که کم یا زیاد به هر حال پایان بارداری و ختم بارداری با درد جسمی ناشی از زایمان همراه است؛ اما کنترل این درد با ملاقات نوزاد و در آغوش گرفتن او بسیار ساده و راحت است. در واقع همه مادران بعد از زایمان با وجود درد زیادی که دارند، با اشتیاق نوزاد خود را در آغوش می‌گیرند و شیر می‌دهند. به اذن خداوند حضور سراسر انرژیِ مثبت نوزاد به مادر کمک می‌کند تا با دردهای بدنی و حالات ضعف خود کنار بیاید و بر آنها غلبه کند. 

کلام آخر

بهتر است مسئولیت برش در سزارین دوم خود را به پزشک معالج‌تان واگذار کنید و در این مورد دخالتی نداشته باشید. به هر حال پزشک با استناد به تجربه، علم و مهارت خود و با در نظر گرفتن وضعیت اختصاصی بارداری شما، در مورد نوع زایمان و نوع برش زایمان سزارین شما تصمیم می‌گیرد. در هر صورت برای تحمل مقداری درد آماده باشید؛ اما هرگز خود را نبازید و نترسید. هر مقدار برشی در بدن با خونریزی و درد همراه است. بدیهی است که در زایمان سزارین که یک عمل جراحی سنگین است، درد و خونریزی وجود داشته باشد؛ اما بیشتر مادران می‌توانند با این دردها کنار بیایند و خاطرات شیرینی از روزهای اولیه تولد نوزاد خود به یادگار بگذارند.