لوراتادین و دسلوراتادین برای کودکان

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لوراتادین و دسلوراتادین برای کودکان

شربت لوراتادین (شربت لورامنت برای کودک یا شربت لوراتکس برای کودکان) یکی از انواع شربت آنتی‌هیستامین است. انواع شربت‌های آنتی‌هیستامین مانند شربت لوراتادین برای سرفه آبریزش بینی، عطسه و حتی خارش کودکان کاربرد دارند. در ادامه در مورد مقدار مصرف شربت دس لوراتادین در کودکان و عوارض آن‌ بیشتر خواهید خواند. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. یادآوری می کنیم که قطره نفازولین برای کودکان هم می تواند در رفع احتقان بینی موثر باشد. همچنین میتوانید به مقالات مشابه مانند شربت استامینوفن کودکان نیز مراجعه کنید.

آنتی هیستامین جدید چی داریم؟!

بسیاری از مادران بدون آنکه آنتی هیستامین را بشناسند، به داروخانه مراجعه کرده و این سوال را می‌پرسند. در حالی که آنتی هیستامین خریدن مثل خریدن قطره دایمتیکون برای نوزاد نیست. قبل از پرداختن به موضوع لوراتادین و دسلوراتادین برای کودکان لازم است بدانید هیستامین یک واسطه ‌التهابی در بدن است؛ یعنی دستگاه ایمنی در برابر یک عامل غریبه مثل گرده گل یا موی حیوانات، ماده‌ای به نام هیستامین آزاد می‌کند که موجب خارش و آبریزش بینی می‌شود. همچنین در بعضی بافت‌‌ها، هیستامین به عنوان انتقال‌دهنده پیام عصبی بین سلو‌ل‌های عصبی عمل می‌کند. داروهای آنتی‌هیستامین با خنثی-کردن عمل هیستامین باعث تسکین خارش، آبریزش بینی و عطسه‌ می‌شوند. همچنین این داروها علائم مربوط به واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌ها را در مناطقی غیر از بینی مانند پوست (مانند کهیر و دانه‌های پوستی) کاهش می-دهند. پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از میزان نرمال هموگلوبین در بارداری مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید. 

* علت تجویز شربت کتوتیفن برای کودکان برای چیست | دوز مجاز و عوارض مصرف

دارو‌های آنتی هیستامین در دسته‌بندی به انواع قدیمی (نسل اول) و جدیدتر (نسل دوم) تقسیم می شوند؛ تفاوت اصلی این دو گروه در میزان عارضه جانبیِ خواب آلودگی است. آنتی ‌هیستامین‌های نسل دوم بر‌خلاف نسل اول، کمتر باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. در ادامه به بررسی دو مورد از رایج‌ترین شربت آنتی هیستامین برای کودکان نسل دوم مورد استفاده در سرماخوردگی کودکان یعنی شربت لوراتادین و دسلوراتادین برای کودکان می‌پردازیم.

قبل از مطالعه ادامه مقاله توجه کنید!

  1. به‌هیچ عنوان به کودک زیر یک ماه (نوزاد) هیچ‌گونه شربتی ندهید. 
  2. دوز دارو‌هایی که در ادامه آورده می‌شوند باید با نظر پزشک باشد و هرگز خودسرانه به کودک دارویی ندهید؛ هرچند که فروش آنها در دارو‌خانه‌ها آزاد است.
  3. سواد پزشک‌تان را با میزان دارو‌یی که تجویز می‌کند، نسنجید و به دارو‌های تجویزی وی اعتماد کنید.
  4. مطالبی که در آینده مطالعه می‌کنید، صرفا جهت افزایش آگهی بوده و توصیه‌های پزشک بهترین گزینه درمانی است. 

شربت سرماخوردگی کودکان یا انواع شربت چرک خشک کن کودکان به هیچ عنوان خود بیماری را درمان نمی‌کنند؛ بلکه با کاهش علائم سرماخوردگی نوزاد، تحمل دوره بیماری را تسهیل می‌کنند. همچنین دوره بیماری با مصرف شربت سرماخوردگی کودکان کوتاه‌تر از حالت معمول نمی‌شود.

در ادامه چند معادل حجمی کاربردی معرفی می‌شود. موارد زیر برای مواقعی است که شما پیمانه دقیقی برای مصرف شربت به‌همراه ندارید؛ سعی کنید تا جایی که امکان دارد از سرنگ (که سوزن آن را به روشی ایمن دور انداخته‌اید.) و یا پیمانه همراه شربت برای مصرف آن استفاده کنید. مصرف دقیق‌تر دارو از نظر ساعت و حجم در میزان تاثیر‌گذاری آن بسیار موثر است.

  • یک سی‌سی معادل یک میلی‌لیتر است.
  • یک قاشق چای‌خوری معادل تقریباً پنج سی‌سی است.
  • یک قاشق غذا‌خوری معادل تقریبا ً15 سی‌سی است.
  • یک سی‌سی معادل 20 قطره از قطره‌چکان استاندارد است. 

نکته: موارد فوق یک معیار کلی است و ممکن است با توجه به اندازه قاشق یا قطره‌چکان معادلی متفاوت داشته باشد.

* بهترین شربت تب بر کودکان کدام است؟ 

مقدار مصرف شربت لوراتادین در کودکان

شربت لوراتادین برای کودکان (Loratadine)

شربت لوراتادین کودکان برای چیست ؟ لوراتادین شربت کودکان یک شربت آنتی ‌هیستامین کودکان نسل دوم است. شربت لوراتادین کودکان با اسامی دیگری از جمله، کلاریتین (Claritine)، لوراتد (Lorated)، شربت لوراتکس (Loratex)، لورادین (Loradine) یا شربت نئوتادین برای سرفه نیز شناخته می‌شود. در ادامه بیشتر در مورد نکات ضروری برای مصرف لوراتادین برای بچه‌ها توضیح خواهیم داد:

مکانیسم اثر شربت لوراتادین

لوراتادین برای نوزاد با مهار گیرنده هیستامین نوع یک (H1) عمل می‌کند. شربت لوراتادین برای درمان عطسه، آبریزش از بینی و چشم‌ها، کهیر، بثورات پوستی، خارش و سایر علایم ناشی از سرماخوردگی یا حساسیت به‌کار می-رود. همچنین شربت لورامنت برای نوزاد برای درمان خارش و کهیر در افرادی که دچار واکنش‌های آلرژی پوستی مزمن هستند، استفاده می‌شود.

شربت بلتیل برای درمان سرفه کودکان، دوز و نحوه مصرف آن 

موارد مصرف شربت لوراتادین برای کودکان

اما سوال اصلی این است: شربت لوراتادین برای چی خوبه؟ از خواص شربت لوراتادین برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان سرماخوردگی در کودکانبه عنوان اولین کاربرد، شربت لوراتادین برای سرفه کودکان خوب است.
  • کاهش علائم آلرژی
  • درمان خارش و تورم ناشی از کهیر 
  • شربت لوراتادین برای گلو درد نیز مناسب است.
  • ایا شربت لوراتادین برای سرفه خوبه؟ بله این دارو به شکل گسترده مانند شربت برم هگزین برای کودکان به عنوان یک شربت ضد سرفه کودکان نیز استفاده می‌شود. در واقع شربت دس لوراتادین برای سرفه بسیار موثر هم هست.

زمان و مقدار مصرف شربت لوراتادین برای کودکان برای کاهش علائم سرماخوردگی

مانند هر داروی دیگری ‌مقدار مصرف شربت دس لوراتادین در کودکان نیز اهمیت دارد. دوز لوراتادین برای کودکان در سنین مختلف عبارتند از:

  • دوز تایید شده‌ای از شربت لوراتادین برای کودکان زیر دو سال وجود ندارد.
  • در کودکان دو تا شش ساله: شربت لوراتادین ۵ میلی گرم در روز کافی است.

توجه: در هر یک سی‌سی از داروی لوراتادین برای کودکان، یک میلی‌گرم دارو وجود دارد. حال اگر به پنج میلی‌گرم دارو نیاز باشد، باید همان پنج سی‌سی از شربت داده‌ شود. رعایت تناسب در مقدار مصرف شربت لوراتادین برای کودکان اهمیت زیادی در تاثیرگذاری دارو دارد. در مورد مقدار مصرف قرص لوراتادین برای کودکان هم باید حد مجاز رعایت شود. 

مقدار مصرف قرص لوراتادین برای کودک

 برای اشکال خوراکی این دارو به صورت قرصهای ده میلی گرمی، بزرگسالان و کودکان بالای 6 سال مجازند با توجه به دستور پزشک و با مشورت او یک قرص 10 میلی گرم در روز مصرف کنند.

عوارض جانبی شربت لوراتادین

عوارض شربت لوراتادین برای کودکان چیست؟ عوارض شربت لوراتادین برای نوزادان را نیز باید جدی بگیرید. خواب‌آلودگی و احساس خستگی عوارضی هستند که ممکن است درپی مصرف شربت دس لوراتادین کودکان ایجاد شود.

موارد منع مصرف داروی لوراتادین

  • استفاده از هر گونه شربت سرفه کودکان و شربت سرماخوردگی کودکان، بدون نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر دو سال ممنوع است. خصوصاً مصرف خودسرانه آن در کودکان زیر شش ماه می‌تواند عوارض جبران نا‌پذیری از خود بر-جای گذارد. شربت لوراتادین برای کودک یک ساله باید براساس میزان دقیق تجویز شده استفاده شود.
  • اگر کودک شما دچار بیماری کلیوی، کبدی یا ریوی مانند آسم، آمفیزم و... است، حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید.
  • مصرف همزمان چند داروی آنتی‌هیستامین به هر شکل دارویی اعم از قرص، کرم، شربت و... ممنوع است و می‌تواند خطرساز باشد.
  • درصورت داشتن آلرژی نسبت به لوراتادین یا دسلوراتادین، نباید از این دارو استفاده شود.
  • اگر کودک شما دچار فنیل‌کتونوریا (PKU) است؛ حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید. شربت لوراتادین ممکن است حاوی آسپارتام باشد و برای کودک شما که قادر به متابولیسم اسیدآمینه فنیل-آلانین نیست، مضر باشد.

توصیه‌های کاربردی

شربت لوراتادین برای کودکان را بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف نکنید.

دور از دسترس اطفال نگه‌داری کنید.

شربت لوراتادین کودکان

شربت دسلوراتادین در کودکان (Desloratadine)

شربت دسلوراتادین (که با نام تجاری شربت نئوتادین هم در بازار وجود دارد) یک شربت آنتی ‌هیستامین کودکان از نسل دوم است. شربت دسلوراتادین با اسامی دیگری از جمله، کلارینکس (clarinex)، و شربت نئوتادین (Neotadin) نیز شناخته می‌شود. مدت ماندگاری شربت دس لوراتادین کودکان نسبت به سایر آنتی‌هیستامین‌ها بیشتر بوده و از این نظر مورد توجه است.

مکانیسم اثر

شربت دسی لوراتادین کودکان با مهار گیرنده هیستامین نوع یک (H1) عمل می‌کند.

موارد مصرف شربت دسلوراتادین برای کودکان

شربت دس لوراتادین برای چیست؟ این دارو در مشکلات حساسیتی مانند رینیت آلرژیک و کهیر مزمن استفاده می شود. در کودکان بالای ۶ ماه می‌توان در رینیت آلرژیک و فصلی و کهیر مزمن با دوز مناسب از شربت دسلوراتادین استفاده کرد. شربت نئوتادین برای آبریزش بینی نوزاد نیز موثر است.

زمان مناسب و دوز مصرف شربت دسلوراتادین (یا همان نئوتادین) کودکان برای کاهش علائم سرماخوردگی

  • در کودکان شش تا 12 ماه: محاسبه دوز تجویزی باید توسط متخصص انجام شود.
  • در کودکان یک تا پنج ساله: 25/1 میلی‌گرم در روز.
  • در کودکان پنج تا شش ساله: 5/2 میلی‌گرم در روز.

توجه: در هر پنج سی‌سی از شربت نئوتادین، 5/2 میلی‌گرم دارو وجود دارد. حال اگر به 25/1 میلی‌گرم دارو نیاز باشد، باید 5/2 سی‌سی ( یعنی نصف پنج سی‌سی) و اگر به 5/2 میلی‌گرم نیاز است، باشد پتج سی‌سی از شربت داده‌ شود.

اگر باردار هستید و مشکل چسبندگی جفت دارید، می توانید عوارض چسبندگی جفت در بارداری را نیز از طریق همین سایت مطالعه کنید. 

عوارض شربت دس لوراتادین در کودکان

سردرد، تهوع، خستگی، التهاب گلو، خشکی دهان، سرگیجه، درد عضلانی و خواب آلودگی از عوارضی هستند که ممکن است درپی مصرف این شربت آنتی‌ هیستامین کودکان ایجاد شود. اگر مقدار مصرف شربت نئوتادین برای کودکان به درستی رعایت نشود، کودک دچار مسمومیت دارویی خواهد شد.

عوارض جانبی شربت دسلوراتادین کودکان

موارد منع مصرف دارو

  • استفاده از هر گونه داروی ضدسرفه و شربت سرماخوردگی کودکان، بدون نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر دو سال ممنوع است. خصوصاً مصرف خودسرانه آن در کودکان زیر شش ماه می‌تواند عوارض جبران نا‌پذیری از خود بر-جای گذارد. 
  • اگر کودک شما دچار بیماری کلیوی وکبدی است، حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید.
  • مصرف همزمان چند داروی آنتی‌هیستامین مانند دیفن هیدرامین کامپاند برای کودکان به هر شکل دارویی اعم از قرص، کرم، شربت و... ممنوع است و می‌تواند خطرساز باشد.
  • درصورت داشتن آلرژی نسبت به لوراتادین یا دسلوراتادین، نباید از این دارو استفاده شود.
  • اگر کودک شما دچار فنیل‌کتونوریا (PKU) است؛ حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید. شربت دسلوراتادین ممکن است حاوی آسپارتام باشد و برای کودک شما که قادر به متابولیسم اسیدآمینه فنیل‌آلانین نیست، مضر باشد.

توصیه‌های کاربردی

شربت لوراتادین و دسلوراتادین برای کودکان برای کودکان را بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف نکنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیگر انواع آنتی هیستامین مانند شربت سیتریزین برای کودکان به مقالات مربوطه مراجعه کنید.