قرص روکین جلوگیری از بارداری و عوراض آن

دی ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص روکین جلوگیری از بارداری

روش‌های مختلفی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. یکی از این روش‌ها استفاده از قرص‌های ضدبارداری است که درصد موفقیت زیادی دارند. انواع زیادی از این قرص‌ها در بازار وجود دارند که قدرت تاثیرگذاری آنها با یکدیگر متفاوت است. یکی از این قرص‌های معروف، قرص روکین (rokin) است. قرص روکین در جلوگیری از بارداری بسیار موفق است و از این رو در کنار قرص سيپروترون كامپاند، قرص ال دی یکی از انواع معروف قرص‌های ضدبارداری است. در ادامه بیشتر در مورد شرایط مصرف و عوارض قرص روکین توضیح خواهیم داد و به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا قرص روکین از بارداری جلوگیری می‌کند.

قرص‌های پیشگیری از بارداری روکین

قرص‌های ضد بارداری در دو گروه مختلف دسته بندی می‌شوند: قرص‌های پروژسترونی و قرص‌هایی که ترکیب استروژن و پروژسترون است که این گروه دوم خود به سه دسته‌ی تک فازی، دو فازی و سه فازی تقسیم می‌شوند. روکین یک قرص ضد بارداری ترکیبی است. ترکیبات چهار قرص یاسمین روکین، قرص كنتراسمين و دروسپیل شبیه به یکدیگر است. این قرص مانع از تحریک تخمک گذاری، اختلال در روند آن و جلوگیری از آزاد شدن تخمک در طول دوره‌ی پریود شده و از این طریق مانع از باروری زن می‌شود. همچنین این قرص منجر به غلیظ شدن ترشحات واژن شده که شانس باروری تخمک را کاهش می‌دهد. موفقیت در مصرف این قرص بسیار بالاست به طوری که بعضی کارشناسان در مورد تاثیر قرص روکین در جلوگیری از بارداری، شانس موفقیت آن را 99 درصد تخمین زده‌اند. یک نکته‌ی مهم در مصرف این قرص این است که در صورت مشکوک بودن به بارداری باید بلافاصله مصرف آن را قطع کنید. بعلاوه این قرص یک قرص اورژانسی برای جلوگیری از بارداری محسوب نمی‌شود.

اگر چه مصرف قرص روکین در جلوگیری از بارداری، هدف اصلی مصرف این داروست اما از آن در درمان دردهای قاعدگی، تغییرات اشتها و اضطراب نیز استفاده می‌کنند که گاهاً مشخص شده تاثیر آن در این موارد بیشتر از تاثیرش در جلوگیری از بارداری است. یکی از مصارف قرص روکین در زمانی است که برای فرد تشخیص کیست تخمدان یا تنبلی تخمدان داده می‌شود. و همچنین می‌تواند به تنظیم قاعدگی کمک کند.

طریقه مصرف قرص روکین جلوگیری از بارداری

طریقه مصرف قرص روکین در جلوگیری از بارداری

برای شروع و آشنایی با نحوه مصرف قرص روکین در جلوگیری از بارداری باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. با این حال به طور معمول، در روش جلوگیری از بارداری با قرص روکین اولین قرص را باید روز اول قاعدگی مصرف کرد و تا 21 روز، شبی یک عدد قرص استفاده کنید. مصرف بسته‌ی بعدی با یک هفته فاصله دوباره از سر گرفته می‌شود. در طول دوره‌ی درمان بین مصرف دو قرص نباید بیش از 24 ساعت فاصله باشد. بعلاوه این قرص باید بعد از غذا و قبل از خواب مصرف شود.

عوارض قرص روکین در جلوگیری از بارداری

اگر به دنبال بهترین قرص ضد بارداری بدون عوارض هستید، باید بدانید چنین قرصی وجود ندارد. حتی داروهای گیاهی و طبیعی هم یک جنبه‌ی تاریک دارند. همانند دیگر داروها، این قرص نیز عوارض خاص خود را دارد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، سردرد، نفخ، حساس شدن پستان‌ها، ورم مچ پا، تغییر وزن، بی‌نظمی در عادت ماهیانه، افزایش فشار خون، خونریزی غیرطبیعی واژن، بالابودن سطح پتاسیم خون، تنگی نفس ناگهانی، درد در قفسه سینه، تعریق غیرطبیعی، سرگیجه، سرفه خون‌دار، بی‌حسی دست و پا، ضعف بدن، تغییر دید ناگهانی، لکنت زبان و ... اشاره کرد.

عوارض قرص روکین جلوگیری از بارداری

آیا قرص ضد بارداری روکین چاق کننده است

حتماً شما هم شنیده‌اید که قرص روکین چاق کننده است. اما اینطور نیست و این قرص به خودی خود باعث افزایش وزن نمی‌شود اما می‌تواند اشتها را افزایش دهد. خبر خوب این است که برخلاف مصرف سایر قرص‌های ضد بارداری نفح و ورم در مورد مصرف روکین اتفاق نمی‌افتد. 

قطع مصرف قرص ضد بارداری در وسط دوره

قطع مصرف قرص روکین در پیشگیری از بارداری در وسط دوره می‌تواند عوارض زیادی برایتان داشته باشد. در درجه‌ی اول باید بدانید که قطع مصرف این قرص‌ها، خاصیت ضد بارداری آنها را از بین می‌برد وباید بیشتر احتیاط کرده یا از روش‌های دیگر جلوگیری مانند کاندوم یا پیشگیری طبیعی استفاده کنید. به جز این عوارضی مانند تجربه‌ی قاعدگی‌های شدید و دردناک، کاهش سایز سینه‌ها، افزایش ترشحات واژن، افزایش تمایلات جنسی و ... نیز در کمین شما قرار دارد. قرص ضد بارداری تا چند روز اثر دارد؟ تا زمانی که این قرص را به صورت روتین و در یک دوره‌ی 21 روزه‌ی خود استفاده کنید می‌توانید از تاثیر آن در جلوگیری از بارداری مطمئن باشید. قیمت قرص ضد بارداری روکین در حدود 150 هزار تومان در سال 1400 است. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیگر قرصها میتوانید به مقاله عوارض قطع قرص مارولین مراجعه کنید.