میزان وزن گیری نرمال کودک در سال دوم

مرداد ۱۴۰۰ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
میزان وزن گیری کودک در سال دوم

میزان وزن گیری کودک در سال دوم زندگی با سال اول زندگی او تفاوت‌های بسیار زیادی دارد. اگر تا پیش از این مدام از خود و دیگران می‌پرسیدید که برای وزن گیری نوزاد چه کنیم یا اینکه هر ماه نوزاد چقدر باید وزن اضافه کند؟ اکنون باید این سوالات را به گونه دیگر بپرسید و پاسخ‌های متفاوت‌تری هم بشنوید.

واقعیت این است که مسئله رشد، وزن گیری، رشد قد و اندازه دور سر نوزادان و کودکان همیشه و در همه حال از دغدغه‌های اصلی تمام مادران بوده و هست. از همین رو آنها نه تنها تمرکز بیشتری در این موضوع دارند، بلکه تلاش بیشتری هم برای وزن گیری نوزاد و رشد جسمانی او می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از نگرانی‌های مادران در مورد وزن گیری نوزادان و کودکان کاملا بی‌مورد است و معمولا جایی برای نگرانی وجود ندارد.

 میزان وزن گیری کودک دوساله چه قدر باید باشد؟

مهمترین نکته در مورد وزن گیری نوزادان و کودکان این است که شما باید به طور کلی با نحوه محاسبه وزن نوزاد بر اساس وزن تولد آشنا باشید و حتما باید این موضوع را هم بدانید که جنسیت (دختر یا پسر بودن) در وزن گیری نوزادان و کودکان تاثیر دارد. همچنین همیشه باید قد و وزن کودک خود را با خودش مقایسه کنید و از مقایسه قد و وزن کودکان با یکدیگر جدا خودداری کنید؛ ملاک رشد کودک شما در منحنی رشد بودن اوست. اینکه دقیقا در کجای نمودار است یا چه قدر از همسالان خود بالاتر یا پایین‌تر است، اهمیت چندانی ندارد. در واقع اگر از سلامت کودک خود کاملا مطمئن هستید و تمام آزمایشات لازم برای تایید سلامت کلی او را انجام داده‌اید، هرگز نباید نگران قد و وزن کودک خود باشید. این نکته را هم به یاد داشته باشید که مسئله وراثت در قد و وزن کودک شما تاثیر دارد. 

به عنوان یک مادر کافی و آگاه اگر بدانید که نوزاد هرماه چقدر باید وزن بگیرد و وزن گیری نوزاد در ماه اول و دیگر ماه‌های زندگی او چه قدر و چگونه باید باشد و مطمئن باشید که کودک شما در نمودار رشد قرار دارد، به این معنی است که رشد نرمالی دارد و در صدک رشد مناسب قرار گرفته است و شما همه آنچه را که باید انجام بدهید، انجام داده‌اید و جایی برای نگرانی ندارید. 

اگر نوزاد شما نارس است، حتما جدول وزن گیری نوزاد نارس را مطالعه کنید. 

میزان تقریبی وزن گیری کودک در سال دوم زندگی

میزان تقریبی وزن گیری کودک در سال دوم زندگی

سال دوم زندگی کودک از پایان ماه دوازدهم شروع می‌شود. کودک 12 ماهه یا یک ساله جنب و جوش زیادی دارد و فعالیت‌های روزانه زیادی را به تناسب سن و توانایی‌هایش انجام می‌دهد. همین جا حتما باید به این موضوع اشاره کنیم که جنب و جوش زیاد کودک به شدت در وزن گیری او تاثیر دارد. حتما به یاد داشته باشید که سبک و سیاق وزن‌گیری دختران و پسران در هر سنی با هم متفاوت است و هرگز نباید با هم مقایسه شوند. 

به طور کلی در سال دوم زندگی کودک سرعت رشد فیزیکی کودک کندتر از سال اول می‌شود. به عبارت دیگر در سال دوم زندگی 5/2 کیلوگرم به وزن کودک و 12 سانتی‌متر به قد او اضافه می‌شود. این در حالی است که در سال اول زندگی 7 کیلوگرم به وزن و 25 سانتیمتر به قد اضافه می‌شود.

یادآوری می کنیم که استفاده از شیر خشک به عنوان تغذیه کمکی نوزاد در وزن او تاثیر می گذارد. لذا اگر از شیر خشک در رژیم غذایی کودک خود استفاده می کنید، حتما جدول وزن گیری نوزاد شیر خشکی را مطالعه کنید. 

وزن و قد کودکان دختر و پسر شما در پایان دو سالگی اغلب می‌تواند به شکل زیر باشد:

قد و وزن دخترها و پسرها

دخترها: یک دختر ۲۴ ماهه معمولا وزنی بین ۱۰ کیلو و ۶۰۰ گرم تا ۱۲ کیلو و ۵۰۰ گرم دارد و قد او در حدود ۸۴ سانتی‌متر و ۳ میلی‌متر تا ۸۸ سانتی‌متر و ۶ میلی‌متر است.

پسرها: کودکان پسر در ۲۴ ماهگی معمولا وزنی بین ۱۱ کیلو و ۲۰۰ گرم تا ۱۳ کیلو و ۱۰۰ گرم دارند و قد آنها نیز در حدود ۸۵ سانتی‌متر و ۹ میلی‌متر تا ۸۹ سانتی‌متر و ۹ میلی‌متر است. 

علت کم اشتهایی کودکان  در دو سالگی

به طور کلی اشتهای کودک در سال دوم تولد کمتر از سال اول است؛ همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم کودک در سال دوم تنها 2 تا 3 کیلوگرم وزن اضافه می کند. به علاوه اشتهای کودکان از یک وعده تا وعده دیگر و از روزی تا روز دیگر متفاوت است. اشتهای کودکان معمولا در صبح بسیار کم است و میل ندارند صبح ها غذایی بخورند.

بسیاری از کودکان در سال دوم تولد غذاهای دوران شیرخواری یعنی حریره و غلات را دوست ندارند و این نوع غذاها را نمی خورند. بدیهی است که ایجاد تنوع در رژیم غذایی کودک در شکل و میزان غذا خوردن او تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. 

بهتر این است که در این سن غذایی را که کودک دوست دارد به او بدهید و در دادن غذاهایی که مورد علاقه او نیست، اصرار نکنید و هیچ گاه غذایی را به زور به کودک ندهید. باید مواد غذایی مفید را در قالب غذاهای مورد علاقه کودک وارد رژیم غذایی او کنید. 

قد و وزن کودک دو ساله

به یاد داشته باشید که شیر دادن بیش از حد و استفاده از تنقلاتی که ارزش غذایی ندارند، در پر شدن شکم کودک تاثیر بسیار زیادی دارند. چنانچه به فرزند خود در سال دوم تولد به دفعات شیر بدهید، کودک به پستان مادر و مزه شیر عادت می کند و در حقیقت وابستگی زیادی به شیر پیدا می‌کند و هیچ غذای دیگری نمی‌خورد و از آنجا که شیر مادر برای کودک دو ساله کافی نیست، دچار کمبود وزن و سوء تغذیه می‌شود.

توصیه می‌کنیم از هنگام غذاخور شدن کودکتان، انواع سویق‌های مفید را در رژیم غذایی او وارد کنید. شما می‌توانید سویق را با هر غذایی که کودک دوست دارد، ترکیب کنید و به او بدهید. برای مثال در کتلت، ماکارونی، ماست، تخم مرغ، پنکیک و ... حتما سویق بریزید تا در صورتی که کودک کم غذا ‌خورد، لااقل مواد مغذی را در همان مقدار کم هم دریافت کند. 

کلام آخر

به یاد داشته باشید که به طور کلی جدول وزن گیری نوزاد پسر با جدول وزن گیری نوزاد دختر متفاوت است. حتما لازم است جدول وزن گیری نوزاد را بر اساس جنسیت او بررسی کنید. جنسیت کودکان در شکل و میزان وزن‌گیری آنها تاثیر دارد. میزان وزن‌گیری کودک در سال دوم زندگی به اندازه سال اول زندگی او نیست؛ اما حتما باید نرمال و متعادل باشد و حتما باید توجه شود که کودک مواد مغذی را از غذاهایی که می‌خورد، دریافت کند.