چطور به کودکی با سندرم داون شیر بدهید

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چطور به کودکی با سندرم داون شیر بدهید

پذیرفتن این مسئله که کودکی که منتظرش هستید یا کودکی که به تازگی به دنیا آورده‌اید مبتلا به سندرم داون است می‌تواند بسیار دشوار باشد. ممکن است در این زمان احساسات مختلفی را تجربه کرده و سوالات زیادی داشته باشید. اگرچه ممکن است اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد شیردهی به کودک مبتلا به سندرم داون نباشد اما ممکن است گاهی اوقات به آن فکر کنید. ممکن است بر این باور باشید که چون فرزندتان مبتلا به سندرم داون است نمی‌توانید به او شیر بدهید، در حالی که این مسئله همیشه درست نیست اما ممکن است چالش‌هایی در انجام این کار برای شما وجود داشته باشد. بنابراین، نوزادان مبتلا به سندرم داون نه تنها می‌توانند از شیر مادر بهره‌مند شوند بلکه می‌توانند با موفقیت، این مرحله را پشت سر بگذارند. اگر می‌خواهید بدانید چطور به کودکی با سندرم داون شیر بدهید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را مطالعه کنید.

سندرم داون و شیردهی

سندرم داون یا تریزومی 21 یکی از شایع‌ترین ناتوانی‌های مادرزادی است. این سندرم، یکی از مشکلات کروموزومی بوده که در اثر دریافت یک کروموزوم 21 اضافی در طول رشد به وجود می‌آید. بنابراین، در نهایت، کودک به جای داشتن دو کروموزوم 21، سه کروموزوم 21 دارد.

اگر می‌خواهید بدانید چطور به کودکی با سندرم داون شیر بدهید در ابتدا، لازم است بدانید که نوزادان مبتلا به سندرم داون یا سایر مسائل پزشکی و مادران آن‌ها، حتی بیشتر از نوزادان سالم و مادران آن‌ها می‌توانند از مزایای تغذیه با شیر مادر بهره‌مند شوند. برخی از فواید شیر مادر برای کودکان مبتلا به سندرم داون عبارت‌اند از:

  • تقویت پیوند میان مادر و کودک: شیردهی به کودک مبتلا به سندرم داون به شما کمک می‌کند که بر احساسات منفی خود در مورد این سندرم و تشخیص بیماری کودک، غلبه کنید و در نتیجه ارتباط بهتری با فرزندتان پیدا کنید.
  • احساس مفید بودن: وقتی فرزندی دارید که به مشکلات پزشکی دچار است، ممکن است احساس درماندگی کرده و فکر کنید که کاری وجود ندارد تا با آن به فرزند خود کمک کنید. این در حالی است که شیردهی به کودک مبتلا به سندرم داون، باعث می‌شود به کودک خود کمک کرده و احساس مفید بودن کنید.
  • تماس جسمی: شیردهی به کودک مبتلا به سندرم داون، باعث تماس جسمی میان شما و فرزندتان می‌شود که این ارتباط نزدیک و محبت، برای رشد جسمی و عاطفی کودک بسیار مهم است.
  • تقویت ماهیچه‌های صورت: خوردن شیر مادر، به کودک مبتلا به سندرم داون کمک می‌کند که هماهنگی حرکتی‌اش افزایش پیدا کرده و حتی عضلات صورتش تقویت شود. با توجه به حرکات نوزاد سندرم داون، تقویت عضلات صورت، حتی در گفتار کودک نیز موثر است و ممکن است به او کمک کند در آینده بهتر صحبت کند.
  • مبارزه با عفونت: نوزادان مبتلا به سندرم داون ممکن است سایر مشکلات بهداشتی را نیز تجربه کنند و بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند. شیر مادر با داشتن آنتی‌بادی‌های محافظ و خاصیت تقویت‌کننده سیستم ایمنی می‌تواند در مبارزه با عفونت گوش، بیماری تنفسی و سایر بیماری‌ها کمک‌کننده باشد.

*در این مقاله بخوانید سندرم داون از چند ماهگی قابل تشخیص است

شروع شیردهی به کودک مبتلا به سندرم داون

اگر می‌خواهید بدانید چطور به کودکی با سندرم داون شیر بدهید لازم است بدانید که بسیاری از نوزادانی که مبتلا به سندرم داون خفیف و ضعف عضلانی هستند، می‌توانند به خوبی از شیر مادر تغذیه کنند اما برخی دیگر، به دلیل داشتن کشش ضعیف عضلانی، یک زبان بزرگ و دهانی کوچک، در گرفتن سینه مادر، دچار مشکل می‌شوند.

با این حال، حتی وقتی کودک مبتلا به سندرم داون در ابتدای شیر خوردن، دچار مشکلاتی می‌شود، با گذشت زمان و دریافت کمک، ممکن است بتواند به خوبی از پس این کار بربیاید. برخی از نکات برای شروع شیردهی به کودک مبتلا به سندرم داون عبارت‌اند از:

  • سعی کنید به محض بی‌خطر بودن شیر دادن برای شما و فرزندتان، به کودک خود شیر بدهید.
  • به طور مرتب کودک را به سینه خود نزدیک کنید.
  • تا می‌توانید با فرزندتان تماس جسمی داشته باشید تا او را به گرفتن سینه تشویق کنید.
  • خیلی زود از یک متخصص شیردهی کمک بگیرید تا مطمئن شوید که از اصول و روش صحیح شیر دادن به نوزاد استفاده می‌کنید و در مسیر صحیح هستید.
  • سایر اعضای تیم مراقبت‌های بهداشتی مانند پزشکان، و گفتار درمانگرها، نیز می‌توانند به نوزاد شما در بهتر شیر خوردن کمک کنند. بنابراین، در اسرع وقت به آن‌ها مراجعه کنید. کاردرمانی در کودکان سندرم داون نیز می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

شیر دادن به کودک سندرم داون

نکاتی در مورد اینکه چطور به کودکی با سندرم داون شیر بدهید

فارغ از عوامل موثر در ایجاد سندرم داون، شیر دادن به نوزاد با نیازهای ویژه اغلب به صبر و تعهد نیاز دارد. ممکن است از همان ابتدای شیردهی به کودک، او به سینه شما بچسبد اما این احتمال نیز وجود دارد که در این مسیر با چالش‌هایی روبرو شوید. به خود و فرزندتان فرصت دهید تا هم شما یاد بگیرید چگونه به او شیر بدهید و هم او شیر خوردن را یاد بگیرد. در ادامه چند نکته در مورد اینکه چطور به کودکی با سندرم داون شیر بدهید مطرح شده است.

  1. ممکن است نتوانید بگویید فرزندتان چه زمانی گرسنه است. نوزادان مبتلا به سندرم داون ممکن است هنگام گرسنگی، نشانه‌های بسیار ظریفی را نشان دهند. بنابراین، در ابتدای شیردهی به فرزند خود، سعی کنید هر یک ساعت او را بیدار کرده و به سینه خود بچسبانید تا به شیر خوردن تشویق شود.
  2. به دلیل ضعف عضلانی، کودک شما در طول تغذیه به حمایت بیشتری نیاز دارد. ممکن است برای اینکه راحت‌ترین و مطمئن‌ترین موقعیت را برای حمایت از بدن، سر و فک فرزندتان فراهم کنید، مجبور شوید روش‌ها و وضعیت‌های شیردهی را امتحان کنید. همچنین ممکن است لازم باشد که یکی از دست‌های خود را آزاد بگذارید تا با آن بتوانید سینه خود را بگیرید. همچنین بالش شیردهی می‌تواند در این زمینه برای شما کمک‌کننده باشد.
  3. این مسئله را درک کنید که ممکن است فرزندتان از هماهنگی حرکتی لازم برای شیر خوردن برخوردار نباشد. ممکن است نوزاد مبتلا به سندرم داون، هنگام خوردن شیر و بلع، احساس خفگی کند که شیردهی به نوزاد در حالت عمودی، می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  4. آگاه باشید که نوزادان دارای ماهیچه‌های ضعیف می‌توانند در طول شیر خوردن به سرعت خسته شوند. اگر فرزندتان در هنگام شیر خوردن به خواب رفت، سعی کنید او را بیدار کرده و تا جایی که امکان دارد او را تشویق به مکیدن سینه کنید. اگر او به سرعت خسته می‌شود سعی کنید به دفعات بیشتر ولی با دوره‌های زمانی کوتاه‌تر به او شیر بدهید.
  5. محافظ سینه، ممکن است چسبیدن کودک به سینه و شیردهی به او را راحت‌تر کند. از آنجایی که یکی از ویژگی‌های کودکان مبتلا به سندرم داون، داشتن دهانی کوچک است ممکن است فرزندتان در چسبیدن به سینه و چفت کردن دهان خود مشکل داشته باشد. بنابراین در این زمان بهتر است در مورد استفاده از محافظ سینه یکی از لوازم شیردهی، با پزشک مشورت کنید.
  6. سعی کنید بدن کودک را آرام کنید. اگر می‌خواهید بدانید چطور به کودکی با سندرم داون شیر بدهید ممکن است فرزندتان در هنگام تلاش برای شیر خوردن، به پشت و گردنش قوس بدهد. برای آرام کردن او می‌توانید قبل از شیردهی، فرزندتان را قنداق کرده یا موقعیت شیردهی دیگری را امتحان کنید.
  7. اگر کودک، فورا شیر خوردن از سینه را یاد نگرفت تسلیم نشوید. برای اینکه فرزندتان از منافع شیر مادر بهره بگیرد، تلاش خود را ادامه داده و در صورت مواجهه با هر نوع مشکلی حتما با پزشک مشورت کنید.

چگونه مطمئن شوید که کودک مبتلا به سندرم داون به اندازه کافی، شیر خورده است

نوزادانی که خواب‌آلوده هستند یا توانایی مکیدن سینه در آن‌ها ضعیف است ممکن است در هر بار شیردهی، به خوبی سیر نشوند. بنابراین برای اینکه بدانید چطور به کودکی با سندرم داون شیر بدهید باید به علائمی که نشان می‌دهد او به اندازه کافی شیر خورده است یا خیر، توجه داشته باشید. در این صورت می‌توانید او را بهتر به خوردن شیر تشویق کنید. در ادامه در مورد اینکه چگونه مطمئن شوید که کودک مبتلا به سندرم داون به اندازه کافی، شیر خورده است نکات مطرح شده است.

  • اطمینان حاصل کنید که فرزند شما، پوشکش را خیس می‌کند. به محض اینکه او شیر می‌خورد باید حداقل در روز 6 پوشک را خیس کند.
  • قبل از اینکه بخواهید به فرزندتان شیر بدهید، کمی از شیر خود را بدوشید تا سینه شما آماده شیردهی به کودک باشد.
  • سعی کنید در هر بار شیردهی، فرزند خود را بیدار نگه داشته و تا جای ممکن او را به مکیدن سینه تشویق کنید.
  • برای اطمینان از اینکه کودک به اندازه کافی شیر مادر شیر خورده است، با پزشک متخصص اطفال  برای بررسی وزن فرزندتان مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که نوزادان مبتلا به سندرم داون حتی اگر شیر خشک بخورند، باز هم به آرامی وزنشان افزایش پیدا می‌کند.
  • اگر شیردهی به نوزاد به خوبی پیش نرود، پزشک ممکن است تغذیه کودک با شیر خشک مکمل شیر مادر را نیز پیشنهاد کند تا مواد مغذی به اندازه کافی به فرزندتان برسد.

در نهایت، وقتی متوجه می‌شوید فرزندتان مبتلا به سندرم داون است ممکن است شوکه شده و دلهره داشته باشید. اگر در دوران بارداری این مسئله را متوجه شده باشید وقتی کافی برای آمادگی جهت داشتن نوزادی با نیازهای ویژه دارید اما اگر بعد از زایمان انتظار این مسئله را نداشتید ممکن است موقعیت دشوارتری را تجربه کنید.

طبیعی است که بترسید یا احساس گناه داشته باشید اما لازم است بدانید که شما کمی به زمان نیاز دارید تا متوجه شوید گام بعدی در پرورش نوزاد مبتلا به سندرم داون چیست. شیردهی یکی از راه‌هایی است که می‌توانید با فرزندتان ارتباط برقرار کرده و همچنین بر احساسات منفی خود غلبه کنید. پس از اینکه یاد می‌گیرید چطور به کودکی با سندرم داون شیر بدهید می‌توانید زمان باکیفیت بیشتری را با کودک خود داشته و به رشد سالم او کمک کنید.