عوارض دوش واژینال در بارداری

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دوش واژینال در بارداری

انجام دوش واژینال در بارداری و حتی در دوران غیر از بارداری یک روش معمول و تقریبا مورد استفاده برای زنان است که به کمک آن از شر بوی نامطبوع واژن خلاص شوند؛ یا از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و حتی از بارداری پس از مقاربت، جلوگیری کنند؛ اما آیا واقعا دوش واژینال برای رهایی از این مشکلات کارساز است؟

دوش واژینال چیست؟

دوش واژینال چیست

دوش واژینال، شست و شوی رحم با آب و ترکیبات خاصی است که برای دستیابی به هدف خاصی انجام می‌شود. شستشوی رحم برای بارداری یا دوش واژینال برای جلوگیری از بارداری مورد استفاده بسیاری از خانم‌ها است. کلمه دوش به معنای شستن است. دوش داخل واژن به معنی شست و شوی واژن با آب یا مخلوطی از آب و دیگر ترکیبات است؛ مثلا آب و سرکه، آب و جوش شیرین، آب و یُد بسته بندی شده. طریقه استفاده از دوش واژینال به این صورت است که مخلوط آب از طریق یک لوله یا نازل به سمت بالا به داخل واژن وارد می‌شود و سپس مخلوط آب از طریق واژن خارج می‌شود.

به یاد داشته باشید که شستن قسمت بیرونی واژن در حین حمام با دوش واژینال متفاوت است. شستشوی بیرون واژن با آب گرم به واژن آسیبی نمی‌رساند. اما، دوش واژینال می‌تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی شود. به همین دلیل است که اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که خانم‌ها از دوش گرفتن خودداری کنند. جالب است بدانید که کارشناسان بهداشت می‌گویند دوش واژینال نه تنها برای هیچ یک از این اهداف یاد شده موثر نیست، بلکه در واقع می‌تواند خطر عفونت در بارداری، عوارض بارداری و سایر مشکلات سلامتی را نیز افزایش دهد.

عوارض دوش واژینال چیست؟

عوارض دوش واژینال

 

نه تنها استفاده از دوش واژینال در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، بلکه زنان غیر باردار نیز باید از این روش شست و شوی واژن خودداری کنند. به طور کلی اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که خانم‌ها در هر شرایطی از دوش واژن استفاده نکنند. دوش گرفتن به روش یاد شده می‌تواند تعادل لازم فلور واژن (باکتری‌هایی که در واژن زندگی می کنند) و اسیدیته طبیعی واژن سالم را تغییر دهد. واژن سالم دارای باکتری‌های خوب و مضر است. تعادل باکتری‌ها به حفظ یک محیط اسیدی کمک می‌کند. محیط اسیدی از واژن در برابر عفونت یا تحریک محافظت می‌کند. دوش واژینال می تواند باعث رشد بیش از حد باکتری‌های مضر شود. در نتیجه خانم به عفونت قارچی یا واژینوز باکتریال در بارداری مبتلا می‌شود. در صورتی که خانم قبلا عفونت واژن داشته باشد، دوش واژینال می‌تواند باکتری‌های عامل عفونت را به داخل رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها هدایت کند. این می‌تواند منجر به بیماری التهابی لگن شود که یک مشکل جدی برای سلامتی است. دوش کردن با سایر مشکلات سلامتی نیز مرتبط است.

مشکلات بهداشتی مرتبط با دوش گرفتن عبارتند از:

  • واژینوز باکتریایی (BV)، که یک عفونت در واژن است. زنانی که اغلب دوش واژینال انجام می‌دهند، پنج برابر بیشتر از زنانی که این کار را نمی‌کنند، در معرض ابتلا به BV هستند.
  • بیماری التهابی لگن، عفونت در اندام‌های تناسلی که اغلب توسط یک بیماری مقاربتی ایجاد می‌شود.
  • مشکلات دوران بارداری، از جمله زایمان زودرس و حاملگی خارج از رحم
  • بیماری‌های مقاربتی، از جمله HIV
  • تحریک یا خشکی واژن

آیا برای از بین بردن بوی واژن یا سایر مشکلات باید دوش گرفت؟

خیر؛ برای از بین بردن بوی واژن یا سایر مشکلات واژن مانند ترشح، درد، خارش یا سوزش، یا حتی عفونت رحم نباید دوش بگیرید. در واقع دوش واژینال فقط برای مدت کوتاهی بو را از بین می‌برد و مشکلات بدتری را ایجاد می‌کند. اگر دچار مشکلات زیر هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید:

  • ترشحات واژن که بوی بد می دهد (با انواع ترشحات واژن در بارداری در این مقاله بیشتر آشنا شوید)
  • سوزش، قرمزی و تورم در داخل یا اطراف واژن
  • درد هنگام ادرار کردن
  • درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی
  • اینها ممکن است نشانه های عفونت واژن یا STI باشند. ( عفونت اصلی ترین علت ریزش ناگهانی آب از واژن نیز هست.)
  • خارش واژن و ترشحات غلیظ، سفید یا سبز مایل به زرد با یا بدون بو

*مشاهده عکس ترشحات در بارداری - کدام طبیعی و کدام غیرطبیعی است

تاثیر دوش واژینال بر بارداری

تاثیر دوش واژینال بر بارداری

دوش واژینال می‌تواند باردار شدن را سخت‌تر کند و در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کند:

  • مشکل باردار شدن زنانی که حداقل ماهی یک بار از دوش واژینال استفاده می‌کنند، نسبت به زنانی که این کار را نمی‌کنند، بیشتر است.
  • دوش واژینال احتمال آسیب دیدگی لوله‌های فالوپ و حاملگی خارج از رحم را افزایش می‌دهد. حاملگی خارج از رحم زمانی است که تخمک بارور شده به جای رحم به داخل لوله فالوپ می‌چسبد. در صورت عدم درمان، حاملگی خارج از رحم می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. همچنین می‌تواند باردار شدن را برای یک زن در آینده سخت و حتی غیر ممکن کن؛ زیرا با از بین رفتن لوله‌های فالوپ، اسپرم‌ها امکان شنا در رحم و ملاقات تخمک را نخواهند داشت.
  • دوش واژینال خطر زایمان زودرس و حتی سقط جنین را افزایش می دهد. یک مطالعه نشان داد که زنانی که از دوش واژینال در بارداری استفاده می‌کنند، احتمال بیشتری برای زایمان زودهنگام دارند.

بهترین راه برای تمیز کردن واژن چیست؟

بهتر است اجازه دهید واژن خودش، خودش را تمیز کند. واژن با ایجاد مخاط به طور طبیعی خود را تمیز می کند. مخاط خون، مایع منی و ترشحات واژن را می‌شوید.

اگر نگران بوی واژن هستید، با پزشک خود مشورت کنید. اما باید بدانید که حتی واژن‌های سالم و تمیز نیز بوی ملایمی دارند که در طول روز تغییر می کند. همچنین فعالیت بدنی می‌تواند بوی قوی تر به واژن بدهد، اما این نیز طبیعی است.

مهم این است که واژن خود را تمیز و سالم نگه دارید؛ برای این کار هنگام حمام کردن، قسمت بیرونی واژن خود را با آب گرم بشویید. برخی از زنان نیز از صابون های ملایم استفاده می کنند. اما، اگر پوست حساس یا هر گونه عفونت فعلی واژن دارید، حتی صابون‌های ملایم نیز می توانند باعث خشکی و سوزش شوند.

استفاده از تامپون‌ها، پدها، پودرها و اسپری‌های معطر را فراموش کنید. این محصولات ممکن است احتمال ابتلا به عفونت واژن را افزایش دهند.

دوش واژینال بتادین چیست و چه عوارضی دارد؟

دوش واژینال بتادین یک محلول شستشوی واژن است که برای درمان عفونت واژن و ضدعفونی کردن ناحیه تناسلی کاربرد دارد. گاهی خانم‌ها به دلیل احساس سوزش واژن، خارش واژن و بوی بد واژن از این دوش استفاده می‌کنند؛

دوش واژینال بتادین به عنوان یک پاک کننده واژن و برای درمان عفونت‌های تریکوموناس، باکتریایی، عفونت‌های ترکیبی و ضدعفونی کردن واژن قبل از عمل استفاده می‌شود. این دوش برای رعایت بهداشت بهتر، پاک‌سازی مؤثر، ضدعفونی کردن و شستشوی ترشحات طبیعی، شستشوی داروهای واژینال، از بین بردن کرم‌ها و ژل‌های ضدبارداری، تمیز کردن واژن بعد از مقاربت جنسی و برای احساس تمیزی و شادابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از دوش واژینال با بتادین (پوویدون) فقط و فقط باید با دستور پزشک باشد. اما روش معمول استفاده از این دوش به شکل زیر است:

برای درمان عفونت واژن به مدت ۱۴ روز، روزانه یک مرتبه صبح هنگام (از جمله روزهای چرخه قاعدگی) استفاده شود.

برای بهداشت شخصی، ۲ بار در هفته

کلام آخر

استفاده از دوش واژینال برای جلوگیری از بارداری یا رهایی از برخی از عفونت‌ها و باکتری‌ها به کمک دوش واژینال در بارداری فقط و فقط باید تحت نظر و نظارت پزشک انجام شود. ترکیبات دوش واژینال هر چه که باشد، باید پزشک دستور استفاده از آن را صادر کند.