خوردن زنجبیل در بارداری خطر دارد؟

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن زنجبیل در بارداری

خوردن زنجبیل در بارداری می‌تواند برای بعضی از زنان نگران‌کننده باشد، زیرا این تصور وجود دارد که به دلیل طبع گرمش ممکن است خطرناک بوده و در لیست پرهیز غذایی بارداری باشد. ما در این مقاله قرار است به بررسی این موضوع بپردازیم. زنجبیل در چین، هند، آفریقا، کارائیب و سایر آب و هوای گرم رشد می‌کند. ‌ریشه‌ی گیاه زنجبیل به عنوان ادویه و طعم‌دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. هزاران سال است که در بسیاری از فرهنگ ها از زنجبیل برای اهداف درمانی استفاده می‌شود. 

مصرف زنجبیل در بارداری

زنجبیل به عنوان یک ماده گیاهی در طب سنتی برای کاهش و مداوای تهوع و استفراغ و تعدیل این حالت به ویزه تهوع صبحگاهی از گذشته مورد شناخت و معرفی شده است. تحقیقات در زمینه مصرف زنجبیل در بارداری نشان دهنده آن است که مصرف روزانه ریشه گیاه زنجبیل یا پودر آن باعث کاهش میزان شدت تهوع می‌شود. همچنین بررسی‌ها نشان دادند که میزان رضایت از ریشه گیاه زنجبیل برای رفع تهوع بیشتر از پودر آن است.

در مطالعه دیگری، در گروهی از زنان باردار که در طول بارداری خود به ویژه چند ماه‌ اول که از زنجبیل استفاده می‌کردند، نسبت به گروه شاهد که هیچ استفاده‌ای از زنجبیل نداشتند، تعداد دفعات تهوع و شدت تهوع بسیار کاهش یافته بود ولی از لحاظ آماری دارای اختلاف معنی داری نبودند. در اغلب مطالعات میان مصرف ویتامین B6 و زنجبیل اثرات مشابهی دیده شده است و به این نتیجه رسیدند که زنجبیل تا 50 درصد باعث کاهش دفعات استفراغ می‌شود.

طبق مطالعات بررسی شده، مصرف روزانه پودر زنجبیل یا یک تا 2 گرم ریشه گیاه زنجبیل در بارداری به صورت روزانه، در کاهش دفعات تهوع و شدت تهوع و استفراغ بسیار مؤثر است.

فواید خوردن زنجبیل در بارداری 

اختلال‌های گوارشی و داشتن حالت تهوع به ویژه تهوع صبحگاهی، شایع‌ترین شکایت دوران بارداری است. حالت تهوع و استفراغ در این دوران در 50 تا 80 درصد زنان باردار مشاهده می‌شود و موجب سلب آرامش و سلامت آنان می‌شود. از سویی مضر بودن استفاده از داروهای شیمیایی و خطرات مصرف این داروها بر سلامت جنین، سبب شده است تا استفاده از گیاهان دارویی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شوند. خوشبختانه، ریشه‌ی زنجبیل حاوی انواعی ترکیبات گیاهی است که ممکن است به برخی از مشکلات بارداری کمک کند. تصور می‌شود که دو نوع ترکیب در زنجبیل وجود دارد که روی گیرنده‌های موجود در سیستم گوارش اثر گذاشته و به عمل معده سرعت می‌بخشند، و این موضوع به نوبه‌ی خود ممکن است به کاهش احساس حالت تهوع کمک کند. بنابراین نوشیدن چای به همراه زنجبیل چه به صورت زنجبیل تازه یا خشک ممکن است حاوی ترکیباتی با اثرات ضد تهوع باشد و برای درمان تهوع و استفراغ در بارداری مناسب است. بعلاوه مشخص شده است که زنجبیل در تسکین درد ناشی از گرفتگی رحم، که بسیاری از زنان باردار در سه ماهه‌ی اول آن را تجربه می‌کنند، از مواد غذایی مفید در بارداری محسوب می‌شود و کمک کننده است. زنجبیل نوعی ضد التهاب است که باعث کاهش درد و بیماری عروقی نیز می‌شود. به همین دلیل است که زنجبیل به همراه عسل در بارداری در داروهای خانگی استفاده می‌شود. زنجبیل یک ماده‌ی ضد التهاب عالی و طبیعی است. جدا از درمان حالت تهوع و بیماری حرکتی، خوردن زنجبیل باعث کاهش موثر دردهای ناشی از آرتروز و‌هر نوع ناراحتی معده و بیماری عروقی نیز می‌شود.
زنجبیل تازه حاوی آهن، ویتامین C و‌اسیدفولیک است، بنابراین به تقویت سیستم ایمنی جنین نیز کمک می کند و احتمال بروز نقایص مادرزادی بدو تولد را کاهش میدهد. همچنین زنجبیل باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌شود و از این طریق عوارض و خطرات احتمالی ناشی از بالا بودن کلسترول در دوران بارداری را کاهش میدهد.

خوردن زنجبیل در شیردهی هم فواید بسیاری دارد

در مرحله‌ی شیردهی، مصرف زنجبیل تازه می‌تواند به میزان موثری تولید شیر مادر را افزایش دهد. زنجبیل یکی از بهترین داروهای خانگی برای ترویج و حمایت از تولید کافی شیر مادر است.

شما می‌توانید با خیال راحت زنجبیل تازه را در دوران شیردهی مصرف کنید و مطمئن باشید که هیچ اثر سوئی بر کودک شیرخوار ندارد. با این حال، باید مکمل‌های زنجبیل موجود در بازار را تنها پس از مشورت با متخصص مراقبت‌های بهداشتی مصرف کنید.

زنجبیل در گروه غذاهای لاکتوژن قرار دارد که به طور موثری تولید شیر مادر را افزایش می‌دهد. عناصر یا کتون‌های موجود در زنجبیل سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و شرایط التهابی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این زنجبیل به کاهش ناراحتی‌های مانند حالت تهوع، استفراغ و مرگ سلول کمک می‌کند.

چگونگی مصرف زنجبیل در حین شیردهی

یکی از ساده‌ترین روش‌های مصرف زنجبیل در مرحله شیردهی، جوشاندن ریشه تازه زنجبیل در یک فنجان آب است. یک یا دو قطعه نازک از ریشه زنجبیل خام و تازه را برش داده و آنها را دو تا سه دقیقه در آب جوش بریزید. مخلوط را صاف کرده و داغ سرو کنید.

تاثیر زنجبیل بر فشار خون

به گفته‌ی متخصصین، ترکیبات شیمیایی موجود در زنجبیل ممکن است به کاهش کلسترول خون و همچنین لیپوپروتئین‌های با چگالی کم، که اجزای کلسترول هستند و می‌توانند باعث بیماری‌های قلبی شوند، کمک کند. کلسترول و لیپوپروتئین‌های با چگالی کم می‌توانند در چسباندن پلاک به دیواره‌ی شریان‌ها و رگ‌های خونی نقش داشته باشند. با ایجاد محدودیت قطر داخلی رگ‌های خونی و شریان‌ها، انسداد ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث فشار خون بالا شود. پلاک‌ها کشش شریان‌های را نیز کاهش می‌دهند و در نتیجه فشار خون بیشتر افزایش پیدا می‌کند.

مصرف زنجبیل تعداد لخته‌های خون را کاهش می‌دهد. لخته‌های خون می‌توانند باعث محدود شدن یا جلوگیری از جریان خون در سیستم گردش خون شما شوند، که می‌تواند به فشار خون بالا منتهی گردد. زنجبیل می‌تواند با جلوگیری از لخته شدن خون، به جلوگیری از حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی کمک کند.

مصرف زنجبیل در بارداری

معایب و عوارض خوردن زنجبیل در بارداری

 در دوزهای کم، زنجبیل عوارض جانبی کمی دارد. دوزهای زیاد زنجبیل - بیش از 5 گرم در روز - احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می‌دهد. زنجبیل به دلیل طبع گرمی که دارد می‌تواند منجر به بروز جوش‌های پوستی شود. 

خوردن زنجبیل در بارداری اگر از میزان مجاز بیشتر شود، ممکن است باعث بروز مشکلات زیر گردد:

  • افزایش گاز
  • سوزش سردل
  • سوزش دهان

خوردن زنجبیل در بارداری به میزان زیاد ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد بنابراین اگر اختلالات مربوط به خونریزی دارید، بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید. همیشه در مورد داروهای گیاهی که مصرف می‌کنید از جمله زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید. زنجبیل می‌تواند باعث رقیق شدن خون شود و با داروهای دیابت و فشار خون بالا تداخل ایجاد کند.

رابطه‌ی زنجبیل با سقط جنین 

برخلاف شایعات، خوردن زنجبیل در بارداری، خطر سقط جنین را افزایش نمی‌دهد. مقالات زیادی رابطه‌ی زنجبیل با سقط جنین را مورد بررسی قرار داده‌اند و با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. در حقیقت، یک مطالعه‌ی بزرگ مبتنی بر جمعیت ثابت کرده است که خوردن زنجبیل خطر بروز ناهنجاری‌های مادرزادی، مرگ و میر در هنگام زایمان/ پری‌ناتال، زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد را افزایش نمی‌دهد. البته این همه در صورتی است که تحت نظر پزشک و‌در حد متعادل مصرف شود.

روش‌های خوردن زنجبیل در‌بارداری

ریشه تازه زنجبیل. از ریشه زنجبیل تازه در بسیاری از غذاها استفاده می شود. می توان آن را به صورت رنده شده بر روی غذا یا نوشیدنی استفاده کرد.

دمنوش زنجبیل. نوشیدن یک فنجان دمنوش زنجبیل بهترین راه برای استفاده از خواص مغذی این گیاه است.،به ویژ همراه با عسل که می تواند خواص آن را چندین برابر کند. البته مانند هر ماده غذایی دیگر نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. زیرا مصرف بیش ازحد آن می تواند منجر به بروز عوارض شود.

*در مورد طرز تهیه انواع جوشانده سرماخوردگی در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

آبنبات زنجبیل. زنجبیل به شکل آبنبات، کپسول و قرص های جویدنی موجود است. سعی کنید پیش از مصرف قرص های نکات ذکر شده روی پاکت را مطالعه کنید.

زنجبیل ریز شده را به سبزی بخارپز یا سیب زمینی سرخ شده بیفزایید.

زنجبیل ریز شده را به سوپ بیفزایید.

زنجبیل تازه را به ماهی سرخ شده سالمون بیفزایید.

چای زنجبیل با افزودن برگ نعناع یا دارچین تهیه کنید.

از آن جایی که زنجبیل مقدار کمی سدیم دارد می توانید آن را به عنوان جایگزین نمک استفاده کنید.

ریشه زنجبیل را داخل کیف پلاستیکی قرار دهید و بگذارید در فریزر بماند

مصرف چه مقدار زنجبیل در دوران بارداری مجاز است؟

زنجبیل را باید در مقدار محدود یعنی کمتر از 5 گرم مصرف کنید. هیچ مقدار بهینه‌ای  برای همه‌ی زنان باردار توصیه نشده است. مانند هر غذای دیگری، در دوران بارداری یا در غیر این صورت، زنجبیل را باید به مقدار محدود مصرف کرد. با یک پزشک یا متخصص تغذیه خود در مورد دُز مناسب برای وضعیت ویژه‌ی  خود مشورت کنید. در حالت ایده‌آل، بیشتر مطالعات مصرف 1 گرم زنجبیل در روز را به عنوان میزان ایده‌آل زنجبیل مصرفی در روز تعیین کرده‌اند. شما می‌توانید آن را به صورت ریشه‌ی تازه و خشک، در چای و دمنوش‌های مناسب بارداری و یا همراه با نان و غذاهای دیگر میل کنید.

چه موقع باید از مصرف زنجبیل در دوران بارداری خودداری کنید؟

در صورت مصرف داروی ضدانعقاد خون باید از خوردن زنجبیل در بارداری جلوگیری شود. اگر داروهای رقیق کننده‌ی خون یا داروهای کاهنده‌ی فشار خون مصرف می‌کنید باید بدانید که مصرف زنجبیل می‌تواند اثر این داروها را کاهش دهد. همچنین در صورت داشتن سابقه‌ی سقط جنین یا هرگونه اختلال در لخته شدن، در مصرف زنجبیل احتیاط کنید.