انواع شربت چرک خشک کن دندان کودکان

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شربت چرک خشک کن دندان کودکان

یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از درآمدن دندان‌ها گریبانگیر کودکتان شود، عفونت لثه و بروز آبسه‌های دردناک است. این مشکلات در اثر رشد باکتری‌ها در بافت لثه رخ می‌دهند که می‌توانند منجر به ایجاد ناراحتی در افراد شوند. با بروز عفونت، زائده‌ای به نام پاکت لثه‌ای ( شبیه به جوش های چرکی و بزرگ) روی دیواره‌ی لثه شکل می گیرد که بزرگ می‌شود و از سطح دندان‌ها هم جلوتر می‌آید. این عفونت می‌تواند مشکلات زیادی داشته باشد و در اسرع وقت باید درمان شود زیرا در اثر تجمع باعث می‌شود فاصله‌ی دندان از لثه‌ها زیاد شده و از 3 میلی متر هم فراتر برود که می‌تواند دردناک باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد روش‌های درمانی و انواع شربت چرک خشک کن دندان کودکان صحبت کنیم تا بتوانید مشکل کودک خود را در خانه برطرف کنید. 

چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

یکی از اولین موارد درمانی که مادران به آن متوسل می‌شوند، شربت چرک خشک کن دندان کودکان است. انواعی از این شربت‌ها در بازار وجود دارد که شما می‌توانید از آنها برای رفع مشکل کودک خود استفاده کنید که بعضی از معروفترین آنها به شرح زیر است:

شربت کو آموکسی کلاو

شربت کو آموکسی کلاو را رسماً می‌توان بهترین و معروفترین شربت چرک خشک کن دندان کودکان دانست که بسیار قدرتمند است و ترکیبی از آموکسی سیلین و کلاوینیک اسید است. این دارو را می‌توان در دسته‌ی پنی سیلین‌ها قرار دارد که دیواره‌ی سلولی باکتری‌ها را از بین می‌برد و موجب نابودی آنها می‌شود. این دارو به صورت کپسول، ساشه و شربت عرضه می‌شود و بیشترین کاربرد آن به عنوان شربت چرک خشک کن دندان کودکان است اما برای درمان عفونت گوش میانی، سینوس‌ها، گلو،‌ دستگاه تنفسی،‌ عفونت‌های ادراری،‌ دمل‌های چرکی،‌ و عفونت‌های استخوان و مفاصل نیز استفاده می‌شود. تنها مسئله این است که شما نمی‌توانید آن را بدون تجویز پزشک از داروخانه دریافت کنید. 

شربت کو آموکسی کلاو

شیوه‌ی مصرف آن بدین صورت است که شما آن را به مدت دو تا سه روز مصرف می‌کنید و در نود درصد از مواقع همین مقدار کافی است و بعد از آن وضعیت کودک بهتر می‌شود. نکته‌ی مهم این است که نباید مصرف شربت چرک خشک کن کودکان را بدون نظر پزشک قطع کنید زیرا اگر دوره‌ی درمان کامل نشود، با قطع این شربت چرک خشک کن دندان کودکان، میکروب‌ها این بار با قدرت بسیار بیشتری رشد می‌کنند. 

شربت آموکسی سیلین

این دارو یکی از پر مصرف ترین داروها در بین ایرانیان است که هدف اصلی از مصرف آن، خشک کردن عفونت در بخش‌های مختلفی از بدن است. این دارو به صورت تخصصی برای درمان عفونت‌های قفسه‌ی سینه و سینوس، عفونت ادراری و عفونت‌های دندانی تجویز می‌شود. با این حال کاربرد پیشگیرانه نیز دارد و برای جلوگیری از بروز بعضی از عفونت‌ها نیز از آن استفاده می‌شود. آموکسی سیلین هم به صورت قرص و هم به صورت شربت در بازار وجود دارد که برای کودکان بیشتر از نوع شربت آن استفاده می‌شود. ممکن است کودک شما بعد از مصرف این شربت چرک خشک کن دندان برای کودکان، دچار بی حالی یا اسهال شود که با قطع مصرف دارو برطرف می‌شوند و نیازی نیست نگران باشید. این دارو نباید به کودکانی که به پنی سیلین آلرژی دارند داده شود. همچنین می‌توان آن را با شکم پر یا خالی مصرف کرد.

شربت آزیترومایسین

این شربت هم یک شربت چرک خشک کن دندان کودکان محسوب می‌شود که از گروه آنتی بیوتیک‌‌ها و درواقع بهترین آنتی بیوتیک برای سرماخوردگی کودکان است. از این دارو برای درمان بعضی از عفونت‌های بسیار شدید مانند عفونت‌های ریه، گوش، پوست و در بعضی موارد عفونت‌های واژینال و اندامی تناسلي استفاده می‌شود. نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان نیز می‌توانند از این دارو استفاده کنند. آزیترومایسین به صورت قرص، شربت و حتی قطره‌ی چشمی در بازار وجود دارد. احساس گیجی و خستگی، اسهال و سردرد از علایم مصرف این دارو در بین کودکان است. از این رو بهتر است در زمانی که کودک در حال مصرف این دارو است از دادن غذاهای چرب به او خودداری کنید و حتماً مطمئن باشید که مایعات زیادی مصرف می‌کند.

شربت آزیترو مایسین

شربت مترونيدازول

شربت مترونیدازول یک شربت چرک خشک کن دندان کودکان و بزرگسالان است که از گروه داروهای آنتی بیوتیکی است که هدف اصلی دارویی آن بیشتر برای درمان عفونت‌های تناسلی در زنان است. اما از این آنتی بیوتیک قوی به عنوان دارو برای درمان آبسه دندان کودکان نیز استفاده می‌شود. قرص مترونیدازول و شیاف آن نیز در بازار موجود است. از عوارض مصرف این شربت می‌توان به احساس حالت تهوع و استفراغ و بی‌اشتهایی اشاره کرد که با قطع مصرف دارو برطرف می‌شوند.

در مورد سایر داروها مانند شیاف استامینوفن 125 در این مقاله بیشتر بخوانید. 

درمان آبسه دندان کودک

بروز آبسه در کودکان دردناک است و علائم آن عبارتند از برجستگی‌های بزرگ قرمز و چرکی در لثه، درد، تورم، بزرگ شدن غدد گلو و درد و عفونت گوش کودکان. جدا از داروهایی که در بالا به آن اشاره شد می‌توانید از آب نمک هم برای درمان آبسه دندان کودک استفاده کنید و هر شب دهان او را با آب نمک شستشو دهید. از ترکاندن آبسه جداً خودداری کنید زیرا منجر به گسترش عفونت در کل دهان می‌شود. در هر حال مشکل عفونت لثه مشکل بزرگی نیست و لازم نیست نگران باشید زیرا استفاده از شربت چرک خشک کن دندان کودکان برای درمان آنها بسیار موثر است و خیلی زود مشکل کودک را برطرف می‌کند.

درمان آبسه دندان کودکان

با این حال کارهایی وجود دارد که شما می‌توانید با انجام آنها از بروز این مشکل جلوگیری کنید که از جمله‌ی آن می‌توان به رعایت بهداشت دهان نوزادان ، مسواک زدن مرتب دندان‌ها، استفاده‌ی پیوسته از دهان شویه و کنترل مصرف مواد قندی و نشاسته دار که به عنوان منبع تغذیه‌ای این باکتری‌ها محسوب می‌شوند، اشاره کرد.

سخن پایانی

درمان آبسه و مشکل عفونت دندان در کودک به راحتی با مصرف انواع شربت چرک خشک کن دندان کودکان موجود در بازار قابل درمان است. بعضی از این شربت‌ها را می‌توانید به صورت آزاد از بازار خریداری کنید اما برای دریافت بعضی از آنها به نسخه‌ی پزشک نیاز دارید. بعلاوه جدای از روش‌های درمانی شما می‌توانید خیلی پیش‌تر با رعایت بهداشت دهان کودک، از بروز این مشکلات خودداری کنید.