بارداری در سن چهل سالگی و خطرات آن

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بارداری در سن چهل سالگی

بارداری در سن چهل سالگی این روزها دیگر اصلا غیرعادی نیست. گرچه قدیم‌ترها کمی غیر عادی بود، اما در عصر کنونی حاملگی‌های بالای چهل سال به اندازه سایر حاملگی‌ها رواج دارد و با همه خطراتی که ممکن است داشته باشد، توسط افراد زیادی تجربه می‌شود. در عوض این موضوع که چگونه خیلی سریع باردار شویم؟ اهمیت بیشتری پیدا کرده است. 

بارداری در سن چهل سالگی و حتی بالاتر می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که دیر ازدواج کردن، ناباروری طولانی مدت و عدم اقدام به موقع برای باردار شدن تنها چند نمونه از این علل است. اینکه بارداری در سن چهل سالگی یا بالاتر تا چه اندازه می‌تواند خطرناک یا بی خطر باشد، به مسائل زیادی مربوط است. اما واقعیت این است که با همه خطراتی که در حاملگی‌های بالای چهل سال وجود دارد، نمی‌توان برای همه یک نسخه یکسان پیچید و آنها را از بارداری منع کرد. نظر یک پزشک بارداری حاذق و ماهر بر اساس فاکتورهای سلامتی هر کس بهترین و مطمئن‌ترین ملاک عمل برای باردار شدن یا نشدن در سن 40 سالگی یا بالاتر از آن است. 

مشکلات بارداری در سن چهل سالگی

واقعیت جوامع نشان می‌دهد که سن بارداری بالا رفته است. بالا رفتن سن بارداری به شدت در پاسخ سوال فاصله زمانی مناسب بین دو بارداری چقدر است؟ تاثیر گذاشته است. گرچه تقریبا تمام زنان می‌دانند که تا قبل از 35 سالگی بهترین سن برای باردار شدن است، اما بسیاری از آنها حتی بارداری اول را بالای 35 سال و حتی بالای چهل سال تجربه می‌کنند. بارداری در سن چهل سالگی  می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. اما دلیل حاملگی دیر موقع هر چه که باشد، مهم نیست؛ مهم این است که اینگونه حاملگی‌ها به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارد، زیرا اینگونه بارداری‌ها حساسیت بیشتری دارند. اساسا افزایش سن به طور ناخودآگاه سلامتی را مورد حمله قرار می‌دهد. حمله به سلامتی در پی افزایش سن ممکن است برای برخی شدت بیشتری داشته باشد و برای برخی دیگر کمتر باشد. به همین دلیل است که از همان ابتدا گفتیم حاملگی های بالای چهل سال با توجه به فاکتورهای سلامتی هر خانم، ممکن است ریسک بالایی داشته باشد یا نداشته باشد. 

دلایل حاملگی بالای چهل سال

  • دیر ازدواج کردن
  • ناباروری‌های طولانی
  • دیر اقدام کردن برای بارداری
  • شاغل بودن خانم و ترسِ از دست دادن شغل
  • ناخواسته باردار شدن

ریسک بارداری در سن چهل سالگی چیست؟

خطر بارداری در سن چهل سالگی چیست؟

گرچه در بسیاری از موارد سن بیولوژیکی تنها یک عدد است و همه چیز نیست، اما واقعیت این است که در مورد تولید مثل و باروری سن بیولوژیکی اهمیت زیادی دارد و بسیار تعیین کننده است. اگر به هر دلیل بهترین سنین برای باردار شدن را از دست داده‌اید، هرگز به این معنا نیست که دیگر نمی‌توانید یک بارداری سالم و ایمن را تجربه کنید. امروزه به مدد پیشرفت فناوری‌های مربوط به باروری، با بارداری در سن چهل سالگی نیز می توان یک فرزند سالم داشت. اما به هر حال با توجه به ریزفاکتورهای سلامتی، حاملگی بالای چهل سال در دسته حاملگی‌های پر خطر قرار می‌گیرد که خطرات آن کیس به کیس متغیر است. همچنین اگر می پرسید که آیا استرس مانع بارداری می‌شود؟ و آیا می تواند بارداری را به تعویق بیندازد؟ باید بگوییم قطعا بله. 

  • فشار خون بالا و خطر ابتلا پره‌اکلامپسی
  • دیابت بارداری
  • نقایص مادرزادی مانند سندروم داون
  • سقط جنین
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد
  • زایمان زودرس و نوزاد نارس
  • بارداری خارج از رحم
  • ناهنجاری های کروموزومی

جای شکرش باقی است که امروزه بسیاری از مشکلات احتمالی و نقایص جنین در دوران جنینی به کمک تست‌های مختلف غربالگری، آزمایشات و سونوگرافی های بارداری قابل تشخیص است. بنابراین در صورت مشکل دار بودن جنین، پزشک بارداری می‌تواند به موقع جواز ختم بارداری را صادر کند. 

فاصله سنی با فرزند در بارداری در سن چهل سالگی

فاصله سنی با فرزند در بارداری در سن چهل سالگی

اگر بهترین زمان حاملگی در زنان را از دست داده اید، احتمالا دغدغه های زیادی برای فرزند آوری دارید. به جز مسائل پزشکی در مورد بارداری در سن چهل سالگی و بالاتر، موضوع فاصله سنی با فرزند و حوصله مادر برای نگهداری از نوزاد و کودک و پرورش او نیز موضوع مهمی است. بسیاری معتقدند بارداری در سنین بالا حق مسلم یک کودک برای داشتن والدین جوان و سرحال را می‌گیرد؛ این در حالی است که عده‌ای دیگر بر این باورند که نگهداری از نوزاد و کودک به فاکتور سن ارتباطی ندارد. زیرا بسیاری از والدین جوان هستند که در سنین جوانی چندان حوصله فرزند یا فرزندان خود را ندارند و به اندازه کافی برای آنها وقت نمی‌گذارند. بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که در این قسمت از بررسی موضوع بارداری در سن چهل سالگی، سن بیولوژیکی یک عدد است و نمی‌تواند برای نگهداری و مراقبت از کودک تعیین کننده باشد. چه بسیارند مادرانی که سن بیشتر 40 سال دارند، اما بیشتر از مادران 20 ساله به فرزند یا فرزندان خود توجه می‌کنند. 

می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که به هر حال و در طبیعی‌ترین حالت ممکن، فرزندآوری بخش لاینفکی از زندگی مشترک است. بنابراین چه خوب است که زوجین به موقع به این موضوع فکر و برای آن اقدام کنند. فرزندآوری باید زمانی صورت بگیرد که نه تنها زوجین از لحاظ سلامتی و پزشکی مشکلی ندارند، بلکه از لحاظ روحی، اقتصادی و روابط فی مابین نیز باید در حداقل تنش باشند. 

بهترین سن بارداری در چند سالگی است؟

بارداری در سن چهل سالگی امکان تجربه زایمان طبیعی را کم می‌کند. بنابراین در حاملگی‌های بالای چهل سال زایمان سزارین ارجحیت دارد. گرچه بارداری در سن چهل سالگی به طور قطع ممنوعیت ندارد، اما همواره توصیه می‌شود که بانوان بهترین سن بارداری را از دست ندهند و ترجیحا در این سنین برای باردار شدن اقدام کنند تا هم راحت تر باردار شوند و هم عوارض بارداری کم و محدودتری را تجربه کنند. بین 24 تا 35 سالگی بهترین سن بارداری معرفی شده است. بدیهی است که با افزایش سن قدرت باروری کم و کمتر می‌شود. در ابتدا کاهش قدرت باروری سرعت کمتری دارد، اما به مرور بیشتر می‌شود و هر چه سن خانم به دوران یائسگی نزدیک‌تر می‌شود، قدرت باروری نیز کمتر می‌شود. با این وجود پزشکان معتقدند تا زمانی که یک خانم عادت ماهیانه می‌شود، شانس باردار شدن دارد. 

کلام آخر

بارداری در سن چهل سالگی غیر ممکن نیست، اما مسلما نیازمند پیگیری‌های بیشتر و جدی‌تری است. اگر به هر دلیل در 40 سالگی یا بعد از 40 سالگی بارداری را تجربه می‌کنید یا در فکر تجربه آن هستید، ابتدا به خدای بزرگ توکل کنید و از یک پزشک خوب و حاذق کمک بگیرید. استرس و نگرانی به خود راه ندهید و کاملا عاقلانه و هوشمندانه اقدامات لازم را انجام دهید. رژیم غذایی سالمی داشته باشید و از هر آنچه که در شما استرس و نگرانی ایجاد می‌کند، دوری کنید.