تسکین درد دندان کودک با دارو و درمان خانگی

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تسکین درد دندان کودک

دندان درآوردن یکی از مراحل اصلی رشد شیرخواران است که مشکلاتی برای مادران و کودکان به وجود می‌آورد. علائم دندان درآوردن کودک مانند کم خوابی، کج‌خلقی، کم‌اشتهایی و تب خفیف، مادران را به پیدا کردن سریع‌ترین راه ممکن برای تسکین درد دندان کودک مشغول می‌کند. در این مقاله درباره درمان خانگی دندان درد و مسکن دندان درد کودکان صحبت خواهیم کرد.

درد دندان درآوردن چقدر طول می‌کشد؟

دندان‌ برای جوانه زدن باید از بافت زیرین حرکت کرده و از لثه بیرون بزند. پس طبیعی است که بافت لثه دچار تورم، قرمزی، خارش و درد ‌شود. رویش هر دندان به تنهایی حدود هشت روز موجب ناراحتی کودک می‌شود. اما این روند تا دو سالگی و تکمیل دندان‌های شیری کودک کم‌وبیش ادامه دارد. به همین دلیل لازم است والدین از راهکارهایی برای تسکین درد دندان کودک استفاده کنند.

تسکین درد دندان کودک با دارو و درمان خانگی

برای تسکین درد دندان کودک می‌توان از اقدامات حمایتی برای درمان دندان درد در منزل و در موارد شدید از مسکن‌های ساده مانند استامینوفن استفاده کرد.

*شربت ایبوپروفن کودکان برای چیست + دوز مجاز و عوارض مصرف

درمان درد دندان کودکان

کاهش درد دندان درآوردن کودک با دارو

شما می‌توانید برای کاهش درد و تب کودکان برای دندان از شربت، قطره و شیاف استامینوفن 125 برای نوزادان استفاده کنید. اگر به دنبال مسکن فوری دندان درد کودک هستید، بهتر است به جای مصرف شیاف استامینوفن برای نوزادان، سراغ قطره و شربت استامینوفن کودکان بروید. اگرچه در این مقاله تعیین دوز استامینوفن به شما آموزش داده شده، اما طبق توصیه پزشکان، دوز استامینوفن برای کودکان زیر دوسال را به‌صورت خودسرانه حساب نکنید. زیرا ممکن است باعث مسمومیت کودکان با استامینوفن و عوارض ناگوار ناشی از آن شود. مصرف ایبوپروفن برای دندان درد کودکان زیر شش ماه ممنوع است. در کودکان بزرگتر می‌توانید از شربت ایبوپروفن به صورت 5 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن، هر 8-6 ساعت برای تسکین درد دندان کودک استفاده کنید. دقت کنید که به‌علت عوارض محتمل، هیچگاه مصرف استامینوفن و ایبوپروفن به صورت همزمان توصیه نمی‌شود.

*نوزاد در چند ماهگی دندان در میاورد+ دلایل تاخیر

در کودکان زیر دو سال از ژل دندان نوزاد، پمادهای موضعی ضد درد مانند بنزوکایین و سایر بی‌حس‌کننده‌ها استفاد نکنید. برخی از این‌داروها عوارض خطرناکی مانند بیماری مت‌هموگلوبینمی که ظرفیت سلول‌های خونی برای حمل‌ونقل اکسیژن کاهش می‌یابد. برخی شرکت‌های دارویی ژل دندان نوزاد گیاهی تولید کرده‌اند که تنها باید با مشورت پزشک استفاده شود.

بهتر است از مالیدن هرگونه دارو روی لثه‌های کودک خودداری کنید. زیرا در بیشتر موارد در مدت کوتاهی قبل از جذب شدن با آب دهان کودک خارج می‌شود. شاید دیفن هیدرامین کامپاند برای کودکان کمی از درد و خارش آن بکاهد یا او را راحت‌تر به خواب ببرد. اما آیا می‌دانید که تاکنون بسیاری از مادران به‌علت سهل‌انگاری و با استفاده از این‌روش، نوزاد خود را از دست داده‌اند؟

کاهش درد دندان درآوردن کودک با دارو

*حتما بخوانید: بهترین شربت تب بر قوی برای کودکان و دوز مناسب آن 

درمان خانگی دندان درد کودک

  1. در قدم اول، آرامش خود را حفظ کرده و به کودک خود منتقل کنید. چراکه درآوردن دندان کودکان یک مرحله گذرا است. می‌توانید برای تسکین درد دندان کودک از راهکارهای خانگی زیر استفاده کنید.
  2. به اندازه کافی به او شیر بدهید. او را در آغوش بگیرید و از سینه‌های خود یا شیشه شیر، نوزاد را تغذیه کنید. او در آغوش گرم مادرش احساس امنیت می‌کند و قلبش پر از مهر و محبت می‌شود.
  3. پارچه‌ تمیزی را خیس کرده و برای مدتی در فریزر قرار دهید. سپس  قسمت کوچکی از پارچه را در دهان نوزاد قرار دهید تا بجود. در صورتی‌که رژیم غذای کمکی شروع شده، به کودک پوره سیب یخ‌زده یا ماست یخ‌زده بدهید.
  4. برای تسکین درد دندان کودک، به کمک یکی از انگشتان تمیز خود، لثه‌های او را به‌آرامی ماساژ دهید.
  5. از دندان‌گیر‌های مناسب استفاده کنید. کودک هم به‌عنوان اسباب‌بازی با دندان‌گیر سرگرم شده و حواسش پرت می‌شود. هم آن‌ را می‌جود تا خارش و درد لثه‌ها را کمتر احساس کند. بهتر است نکات زیر را در استفاده از دندان‌گیر رعایت کنید:
  • دندان‌گیرهای چوبی و دندان‌گیرهای سیلیکونی یا پلاستیکی انتخاب مناسبی هستند. دقت کنید که تنها از دندان‌گیرهای سفت استفاده کنید که قطعات کوچکی مثل مهره و تزئینات نداشته باشد.
  • از دندان‌گیر سرد استفاده کنید اما به هیچ‌وجه آن را در فریزر قرار ندهید. قبل از هر بار استفاده با آب بشویید.
  • برای جلوگیری از عوارض دندان‌گیر برای نوزادتان، قبل از خرید به برچسب حلقه دندان‌گیر دقت کنید. نباید از ماده‌های فتالات، بیس‌فنول آ یا حتی عطر و اسانس در ساخت آن استفاده شده باشد.
  • بهتر است از دندان‌گیر‌ مایع‌دار استفاده نکنید.
  • سازمان غذا و داروی آمریکا همه انواع گردنبند و دستبندهایی که برای جویدن بچه‌ها طراحی شده را ممنوع کرده است. این دندان‌گیرها حاوی دانه‌هایی هستند که  در صورت بلع می‌تواند موجب خفگی نوزاد شود. 
  • برای تسکین درد دندان کودک، دندان‌گیر را با استفاده از عسل یا شکر مزه‌دار نکنید.