چه وقت بعد از سزارین از شکم بند استفاده کنیم؟

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چه وقت بعد از سزارین از شکم بند استفاده کنیم؟

اینکه چه وقت بعد از سزارین از شکم بند استفاده کنیم؟ پرسش بزرگ و مهمی برای تازه مادرشده‌ها است. خصوصا آن دسته از مادرانی که به شدت روی اندام و تناسب اندام خود حساس هستند و نمی‌خواهند بارداری باعث شود که اندامی زیبا نداشته باشند. بهتر است در وهله اول پاسخ این پرسش را از پزشک خود جویا شوید. اما معمولا یک ماه و نیم تا دو ماه (6 تا 8 هفته) پس از زایمان سزارین، زمان بستن شکم بند است. با این وجود اظهار نظرات بسیار متفاوتی در این باره وجود دارد که در ادامه شرح خواهیم داد.

بستن شکم بند بعد از زایمان چه قدر مهم است؟

اگر تناسب اندام و بازگشت به حالت قبل از بارداری و زایمان در سریع‌ترین زمان ممکن برای شما اهمیت دارد، بنابراین بستن شکم بند بعد از زایمان برای شما بسیار مهم است. البته صرف نظر از نوع زایمان، شکم بند می‌تواند کمک کند تا شکم سریع‌تر جمع شود و در جای خود قرار بگیرد. اما اشتباه نکنید؛ قرار نیست شکم بند برای شما معجزه کند. به هر حال در طی بارداری رحمی که به اندازه یک گلابی بوده است، تا اندازه یک هندوانه تغییر شکل داده و حفره شکم را پر کرده است. طبیعی است که برای بازگشت به محل اصلی خود و سایز اولیه‌اش به زمان نیاز دارد. این زمان به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که شرایط بدنی مادر و البته نوع زایمان دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها است. 

به طور کلی استفاده از شکم بند بعد از زایمان با هدف بستن شکم و نگه داشتن اندام‌های داخل شکم و ماهیچه‌ها متداول است. بستن شکم بند بعد از زایمان در سفت شدن عضلات شکم و بازگشت اندام‌ها به محل اصلی خود تاثیر دارد. اما با این وجود هنوز عوارض سزارین برای نوزاد در جای خودش باقی است. 

دقیقا چند وقت بعد از سزارین از شکم بند استفاده کنیم؟

زایمان سزارین به عنوان یک روش شناخته شده و البته متداول برای زایمان در ایران، در حقیقت یک عمل جراحی تهاجمی سنگین است که در طی آن شکم در چند لایه برش خورده و بعد دوخته می‌شود. محل سزارین به عنوان جای زخم تا مدت‌ها بعد از زایمان به مراقبت نیاز دارد. بنابراین حواستان را جمع کنید که برای بستن شکم بند بعد از زایمان سزارین عجله نکنید تا گرفتار مشکلات حاشیه‌ای نشوید یا حتی برای استفاده از درمان خانگی عفونت زخم سزارین نیز محتاط باشید و وسواس عمل داشته باشید.

واقعیت این است که پزشک معالج بهتر می‌تواند بگوید که دقیقا چه وقت بعد از سزارین از شکم بند استفاده کنیم؟ عده‌ای از پزشکان بستن شکم بند بعد از سزارین را از همان روزهای اولیه و حتی قبل از کشیدن بخیه سزارین بلامانع می‌دانند و اجازه می‌دهند و عده‌ای دیگر بهبودی زخم سزارین را نسبت به جمع شدن شکم و بازگشت آن به حالت اولیه ارجح می‌دانند و بستن شکم‌ بند بعد از زایمان سزارین را تا حداکثر دو ماه به تعویق می‌اندازند. در این بین فرقی نمی کند بخیه پرسی سزارین برای شما انجام شده باشد یا هر نوع بخیه دیگری.

نحوه بستن شکم بند بعد از سزارین

پس از سوال چه وقت بعد از سزارین از شکم بند استفاده کنیم، نحوه بستن شکم بند بعد از سزارین، سوال پر تکرار مادران است. شکم بند‌ها سایزبندی دارند و هر کس باید به تناسب سایز خود از شکم بند استفاده کند. شکم بندهایی که برای بعد از زایمان استفاده می‌شوند، باید از دو طرف باز باشند تا مادر بتواند بر اساس میزان تنگی خفیف تا متوسط شکم بند را تنظیم کند.

غالبا شکم بندهایی که برای بعد از زایمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دور شکم بسته می‌شود و تا بالای باسن را پوشش می‌دهند. گرچه شکم بندهای شورتی و گنی نیز وجود دارند و عده‌ای از آنها استفاده می‌کنند. به هر حال باید از شکم بندی استفاده کنید که در ناحیه زیرین شلوار (خشتک) سگک یا قزن داشته باشد. به این ترتیب برای دستشویی رفتن یا تعویض نوار بهداشتی مشکلی نخواهید داشت.

اگر از شکم بندهای شورتی و گنی استفاده کنید، نحوه بستن شکم بند بعد از زایمان دقیقا همانند این است که لباس زیرتان را تن می‌کنید. در صورتی که از شکم بندهای دو طرف باز استفاده می‌کنید، دقیقا همانند اینکه شالی را محکم به کمر خود می‌بندید، باید از این شکم بندها استفاده کنید. 

یادآوری می‌کنیم که بستن شکم بند بعد از زایمان به زودتر جمع شدن رحم، تسکین درد، افزایش خونرسانی و جلوگیری از افتادگی و شل شدن عضلات شکمی کمک می‌کند. البته به شرطی که پزشک اجازه آن را داده باشد. توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید بلافاصله بعد از زایمان سزارین از شکم بند استفاده کنید، حتما از مدل‌هایی استفاده کنید که قابلیت تنظیم کردن دارند و می‌توان آن‌ها را بدون اینکه به بخیه‌های سزارین فشار وارد کنند، به دور کمر بست. البته به جز موضوع بستن شکم بند، به زمان دقیق انجام سزارین نیز توجه کنید. زایمان سزارین معمولاً زودتر از طبیعی است. اینکه چرا سزارین زودتر انجام میشود به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که یکی از آنها دوری کردن از شروع درد زایمان طبیعی است. 

فایده و مزایای بستن شکم بند بعد از سزارین

فایده و مزایای بستن شکم بند بعد از سزارین

بستن شکم بند بعد از سزارین می‌تواند در محکم نگه داشتن بخیه و حفظ عضلات شکم مادر تاثیر داشته باشد. به شرطی که نحوه خوابیدن بعد از سزارین را تحت تاثیر قرار ندهد. در برخی منابع اینطور عنوان شده است که بهترین زمان استفاده از شکم بند یک روز بعد از زایمان است. با بستن شکم بند به رحم و شکم فشار وارد می‌شود و همین فشار به بازگشت فرم اصلی بدن کمک می‌کند. 

با این وجود باید یادآوری کنیم که شرایط بدنی هر فرد، نوع و اندازه برش سزارین و حتی اندازه شکم و بسیاری دیگر از فاکتورها در زمان دقیق بستن شکم بند بعد از سزارین تاثیر دارد. لذا بهترین کار این است که در این باره با پزشک خود مشورت کنید. مزایای استفاده از شکم بند بعد از زایمان:

  • کمک به بازگشت رحم به اندازه قبلی و جمع شدن شکم
  • بهبود حالت بدن
  • افزایش خونرسانی و کمک به بهبود محل برش و تورم ناشی از جراحی
  • تقویت عضلات شکم
  • حمایت از اندام‌های داخلی شکم
  • حمایت از کمر و کاهش کمر درد
  • فرم دادن به شکم
  • راحتی بیشتر برای حرکت بعد از زایمان

عوارض بستن شکم بند بعد از زایمان

عوارض بستن شکم بند بعد از زایمان سزارین جدا از عوارض بلند مدت سزارین و عوارض کوتاه مدت سزارین است. استفاده از هر محصولی به تناسب مزایا و محاسنی که دارد، معایب و عوارضی هم دارد. به همین دلیل اگر تصمیم به بستن شکم بند بعد از زایمان سزارین دارید، بد نیست اندک اطلاعاتی در مورد عوارض شکم بند داشته باشید. 

  • احتمال خونریزی به دلیل فشار زیاد به رحم.
  • احتمال پیدا شدن نشانه‌هایی از التهاب و خارش در نواحی از پوست که در تماس با چسب‌ها و لبه‌های شکم بند است.
  • تجربه درد و ناراحتی به علت استفاده از شکم بند. 
  • احتمال پیدا شدن عوارض جانبی برای ترمیم و بهبود جای بخیه سزارین.
  • احتمال ایجاد فتق به دلیل اعمال فشار ثابت بر شکم.

نکات مهم برای بستن شکم بند بعد از زایمان

نکات مهم برای بستن شکم بند بعد از زایمان

  • هرگز از شکم بندهای سفت استفاده نکنید؛ زیرا بعد از زایمان عضلات شکم در ضعیف‌ترین حالت خود هستند و در طول بارداری و زایمان فشار زیادی را تحمل کرده‌اند. 
  • در هنگام استفاده از شکم بند بعد از سزارین مراقب باشید که لبه شکم بند روی محل بخیه‌ها قرار نگیرد، زیرا باعث تحریک زخم جراحی می‌شود.
  • برای کاهش وزن و بازگشت به وزن قبل از بارداری‌تان صبر کنید و از شکم بند نیز انتظار نتیجه معجزه آسا نداشته باشید. 
  • به تغذیه خود برای کاهش وزن توجه کنید. 
  • به محض تولد فرزندتان و خروج کیسه آب، حدود 5.5 کیلو کاهش وزن خواهید داشت. ادامه روند کاهش وزن در طول زمان اتفاق می‌افتد. 
  • حتی تا یک هفته بعد از زایمان با خروج خون و مایعات از بدن شما، کاهش وزن را تجربه خواهید کرد. 
  • شیردهی به نوزاد منجر به کاهش وزن مادر می‌شود. 
  • یک ماه بعد از زایمان به طور کلی 9 کیلو کاهش وزن خواهید داشت. الباقی وزن اضافه را باید در طول زمان و حداقل تا دو ماه بعد از زایمان کم کنید. 
  • 6 هفته بعد از زایمان رحم به اندازه اصلی و قبل از بارداری می‌رسد و در داخل لگن قرار می‌گیرد. در این مرحله شکم صاف‌تر و کوچکتر از قبل خواهد بود. 
  • خروج تدریجی مایعات احتباس یافته در بدن از طریق ادرار نیز منجر به کاهش وزن می‌شود.
  • بازگشت به وزن قبل از بارداری در صورت داشتن رژیم غذایی سالم و پرخوری نکردن، 6 هفته بعد از زایمان اتفاق می‌افتد. 

کلام آخر

بستن شکم بند یکی از مراقبت های پس از زایمان سزارین است. اکنون که عوارض شکم بند و مزایای بستن شکم بند را دریافتید، می‌توانید تصمیم بگیرید که بعد از زایمان خود از این روش برای بازگشت به استایل قبل از بارداری‌تان استفاده کنید یا خیر. در هر صورت باید بدانید که اینکه دقیقا می‌توانیم چه وقت بعد از سزارین از شکم بند استفاده کنیم، فقط به نظر پزشک بستگی دارد. فراموش نکنید که ورزش و رژیم غذایی سالم، تاثیر بیشتر، بهتر، سالم‌تر و طولانی مدت‌تری در کاهش وزن و بازگشت به استایل قبل از بارداری دارد.