خوردن توت فرنگی در بارداری مجاز است؟خواص، فواید و عوارض آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن توت فرنگی در بارداری

از آنجایی که، رژیم غذایی مادر در دوران بارداری برای سلامت کودک بسیار مهم است، بنابراین این سوال که آیا خوردن توت فرنگی در دوران بارداری ضرر دارد یا خیر؟ سوالی است که نه تنها برای این میوه بلکه برای تمام خوراکی‌ها پرسیده می‌شود. خوردن میوه در دوران بارداری سالم‌ترین روش برای جلوگیری از خوردن چیزهای شیرین است. توت فرنگی به دلیل طعم ترش و شیرینی که دارد، در میان زنان بارداری بسیار محبوب است. با وجود اینکه مادران باردار باید ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی را برای رشد و تکامل جنین مصرف کنند، اما باید از خوردن برخی از مواد غذایی و خوراکی در دوران بارداری اجتناب کنند. در این مطلب از گهواره به این سوال می‌پردازیم که آیا خوردن توت فرنگی در دوران بارداری ضرر دارد یا خیر؟

خوردن توت در بارداری چه خواصی دارد؟

میل و اشتها به غذا امری جدانشدنی در دوران بارداری است. شما ممکن است در این دوران به مواد غذایی میل داشته باشید که هرگز در دوران قبل از بارداری حتی آنها را امتحان هم نکرده‌اید. در این دوران ممکن است شما جزو افرادی باشید که میل زیادی به خوردن شیرینی‌جات دارند، اما از آنجایی که نباید در این دوران قند زیادی مصرف کرد، بنابراین بهترین گزینه برای رفع میل به شیرینی، خوردن میوه است. سالاد میوه می‌تواند تمایل شما به خوراکی‌های شیرین را برطرف کند.

توت فرنگی به دلیل عطر دلپذیر و طعم لذیذ ترش و شیرینی که دارد، یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در دوران بارداری است. فواید توت فرنگی به قدری زیاد است که شاید نتوان همه آن را در این مطلب گنجاند اما بطور خلاصه می‌توان گفت که این میوه کوچک و لذیذ به دلیل برخورداری از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و سایر فواید، بسیار برای بدن مفید است. این میوه با اهر متفاوتی که دارد، از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و در جهت کنترل و درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده می‌شود. توت فرنگی سرشار از سدیم، منگنز، پتاسیم، فیبر، پروتئین، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین E، ویتامین B9، نیاسین و منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها است. همچنین از این میوه برای شادابی و درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود.

اما بپردازیم به این سوال که آیا خوردن توت فرنگی در دوران بارداری بی‌خطر است؟ در جواب باید بدانید که خوردن این میوه با طعم و عطر خوبش، در دوران بارداری بسیار خوب است. مطالعات نشان داده است که خوردن توت فرنگی در دوران بارداری علاوه بر اینکه فواید بسیاری برای مادر دارد، می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی بر جنین بگذارد. توت فرنگی سرشار از اسید فولیک بوده و مصرف آن در دوران بارداری ضروری است. همچنین این میوه می‌تواند از نقایص لوله عصبی جنین جلوگیری کرده و به سلامت مادر در دوران بارداری کمک کند. بنابراین توت فرنگی یکی از میوه‌هایی است که پزشکان خوردن آن را در دوران بارداری توصیه می‌کنند.

خوردن مربای توت فرنگی در بارداری

خوردن توت فرنگی در دوران بارداری فواید بسیاری دارد و پزشکان آن را توصیه کرده‌اند، اما باید بدانید خوردن مربا، کمپوت و غذاهای کنسروی در دوران بارداری ممکن است خطرناک باشد. بنابراین توصیه می‌شود تا قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن توت فرنگی در بارداری

خوردن توت فرنگی در بارداری چه فوایدی دارد؟

خوردن توت فرنگی در دوران بارداری چه بصورت تازه و چه یخ زده، فواید بسیاری زیادی برای مادر و جنین دارد. توت فرنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که می‌تواند به سلامت پوست در دوران بارداری و کاهش روند پیری کمک کند. علاوه بر آن به دلیل آنتی اکسیدان فراوانی که دارد می‌تواند از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند. از فواید این میوه در دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

توت فرنگی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. بنابراین می‌تواند از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و بسیاری از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت کند. علاوه بر این باعث تقویت سیستم ایمنی بدن مادر شده که باعث می‌شود مادر دوران بارداری را به راحتی و سلامت پشت سر بگذارد.

  • کمک به رشد جنین

توت فرنگی مملو از ویتامین C است که ایمنی را تقویت می‌کند و به بدن کودک کمک می‌کند آهن را از غذاهای گیاهی جذب کند. این میوه همچنین حاوی فیبر است که باعث سلامت روده می‌شود و همچنین فولات که سوخت و ساز بدن، انرژی سلولی و فعالیت آنتی اکسیدانی کودک را تامین می‌کند.

  • بهبودی چشم و بینایی

توت فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین A است که تاثیر بسیاری زیادی در سلامت قرنیه و شبکیه چشم دارد و علاوه بر آن باعث تقویت چشم و محافظت از بیایی می‌شود. این میوه از ابتلا به نابینایی و آب مروارید در سنین بالا جلوگیری می‌کند.

خوردن توت فرنگی در بارداری چه ضررهایی دارد؟

با این وجود که توت فرنگی در دوران بارداری بی‌ضرر بوده و بسیار مفید است، اما در برخی موارد خوردن این میوه و زیاده روی در مصرف آن می‌تواند برای زن باردار مضر و خطرناک باشد. مواردی که از خوردن توت فرنگی باید اجتناب کرد، عبارتند از:

این میوه می‌تواند بسیار آلرژی زا باشد. بنابراین اگر سابقه حساسیت به توت فرنگی در خانواده دارید، از خوردن این میوه در دوران بارداری اجتناب کنید.

مصرف میوه و سبزیجات خام بدن را در معرض انواع باکتری‌ها از جمله اشرشیا کلی و گروهی از انگل‌ها قرار می‌دهد. این بیماری‌ها می‌تواند باعث ایجاد عفونت شده و این عفونت از طریق جفت به جنین برسد و به او آسیب وارد کند.

فواید توت فرنگی در بارداری

خوردن توت فرنگی و تاثیر آن بر زیبایی جنین

بهترین بخش درباره توت فرنگی تنوع در خوردن آن است. این میوه لذیذ را شما می‌توانید در سالاد میوه، در اسموتی، بصورت ژله و یا حتی در کیک خانگی بگنجانید و از طعم آن لذت ببرید. توصیه می‌شود تا به سراغ توت فرنگی‌های گلخانه‌ای به دلیل مقدار زیاد آفت کش، هورمون‌های گیاهی و مواد شیمیایی که دارند، نروید. همانطور که گفته شد این میوه سرشار از ویتامین C است، این ویتامین به زیبایی و سلامت پوست کمک کرده و به روشن شدن پوست کمک می‌کند. بنابراین با وجود اینکه زیبایی جنین به ژن‌های پدر و مادر بستگی دارد، اما این میوه می‌تواند در سلامت پوست و زیبایی جنین تاثیرگذار باشد.

توت فرنگی در بارداری و جنسیت جنین (در بارداری پسر)

توت فرنگی از آن دست خوراکی‌هایی است که در دوران بارداری نمی‌توان به سادگی از آن گذشت و بسیاری از زنان باردار حتی ویار و هوس آن را دارند. رزیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در تعیین جنسیت داشته باشد. هر ماده خوراکی ارتباط مستقیمی با کاهش یا افزایش PH رحم دارد. با افزایش PH محیط رحم برای پسردار شدن مناسب است و با کاهش PH محیط رحم برای دختردار شدن مناسب می‌شود. بنابراین توت فرنگی میوه‌ای است که محیط رحم را برای پسردار شدن آماده می‌کند. 

توت فرنگی و جنسیت جنین

خوردن توت فرنگی در دیابت بارداری

همانطور که گفته شد، اگر در دوران بارداری هوس مواد غذایی شیرین دارید و یا به دیابت بارداری مبتلا هستید، می‌توانید به سراغ میوه‌های شیرین بروید. توت فرنگی گزینه خوبی برای برطرف کردن هوس یک خوراکی شیرین است. کربوهیدرات این میوه کم و شاخص گلوکز آن برابر با 40 است. بنابراین خوردن این میوه باعث ثبات قند خون و حفظ انرژی بدن می‌شود. این میوه یک خوراکی مفید در دیابت بارداری است.