علت پریود نشدن بعد از زایمان

آبان ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت پریود نشدن بعد از زایمان

سیکل قاعدگی منظم نشانه سلامتی دستگاه تولیدمثل خانم‌ها است. اگرچه برای مادرانی که تازه زایمان کرده‌اند چرخه قاعدگی دست‌خوش تغییرات جزئی در ماه‌های ابتدایی پس از زایمان می‌شود. بسیاری از مادران به دنبال علت پریود نشدن بعد از زایمان هستند. بلافاصله پس از زایمان خونریزی اتفاق می‌افتد و مدتی به طول می‌انجامد. اما نهایتا خونریزی پس از چند روز تا چند هفته متوقف می‌گردد. به طور معمول بین خونریزی پس از زایمان و اولین پریود شما فاصله زمانی وجود دارد. در هر صورت ممکن است نظم قاعدگی بعد از زایمان تا چند ماه دچار اشکال باشد.

با اولین پریود بعد از زایمان متوجه خواهید شد که نظم قاعدگی شما با پیش از زایمان تفاوت پیدا کرده است. ممکن است به مدت چند ماه دچارنامنظمی پریود بعد از زایمان باشید. معمولا این اتفاق سبب نگرانی بسیاری از خانم‌ها می‌گردد. باید در نظر داشته باشید که پریود نامنظم پس از زایمان یک امر کاملا طبیعی است. علت پریود نشدن بعد از زایمان یا تغییر در نظم قاعدگی، تغییرات هورمونی می‌باشد. به طور معمول برای تطبیق شرایط بدن با تغییرات هورمونی کمی زمان لازم است. اما این زمان برای بدن هر شخص با شخص دیگر متفاوت می‌باشد.

پریود نشدن بعد از زایمان تا چند ماه طبیعی است؟

پیش از هر چیز باید بدانید که زایمان تغییرات هورمونی فراوانی را در بدن شما ایجاد می‌نماید. بنابراین هورمون‌هایی که مسئول تنظیم قاعدگی هستند در این بازه زمانی دچار تغییرات می‌شوند. در نتیجه بسیار طبیعی است که نظم قاعدگی بعد از زایمان دست‌خوش تغییرات گردد. ضمنا عوامل بسیاری بر تطابق شرایط بدن با تغییرات هورمونی بعد از زایمان، مؤثر می‌باشند. در ادامه به بررسی علت پریود نشدن بعد از زایمان می‌پردازیم.

علت پریود نشدن بعد از زایمان چیست؟

از زمان لانه‌گزینی جفت، بدن مادر دچار تغییرات هورمونی فراوانی می‌شود. پریود نشدن بعد از زایمان نیز یکی از نتایج این تغییرات هورمونی است. برخی عوامل بیرونی نیز علت پریود نشدن بعد از زایمان می‌باشند. در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

وزن

اولین سؤالی که بسیار پرسیده می‌شود این است که آیا پریود نشدن بعد از زایمان باعث چاقی می‌شود؟ بهتر است بدانید که تمامی بانوان طی بارداری وزن اضافه می‌کنند. روند افزایش وزن گاهی اوقات تا ماه‌ها پس از زایمان نیز ادامه می‌یابد. البته باید در نظر داشته باشید که برخی از خانم‌ها به دلیل بی‌خوابی بعد از زایمان و نداشتن رژیم غذایی مناسب، وزن زیادی را در ماه‌های اول پس از زایمان از دست می‌دهند. در هر دو حالت تغییرات وزن رابطه مستقیمی با تغییرات هورمونی در بدن دارد. در واقع تغییرات وزنی مادر با علت پریود نشدن بعد از زایمان در ارتباط مستقیم می‌باشد. در واقع چاقی یا لاغری ناگهانی یک علت پریود نشدن بعد از زایمان می‌باشد.

شیردهی

مادرانی که شیردهی انحصاری دارند، دیرتر از دیگر بانوان، پس از زایمان تخمک‌گذاری می‌نمایند. زیرا هورمون محرک ترشح شیر از غدد پستانی (پرولاکتین) سبب سرکوب پروسه تخمک‌گذاری می‌گردد. بنابراین به طور معمول تا زمانی که مادر انحصارا نوزادش را با شیر خود تغذیه می‌نماید پروسه تخمک‌گذاری رخ نمی‌دهد. البته شیردهی انحصاری حدود سه تا چهار ماه به طول می‌انجامد. پس از آن تغذیه کمکی نوزاد آغاز می‌شود. در نتیجه علت پریود نشدن در دوران شیردهی هورمون پرولاکتین می‌باشد. لازم است بدانید که تا زمانی که تخمک‌گذاری منظم رخ ندهد، پریود منظم نیز وجود نخواهد داشت. بنابراین پریود نشدن بعد از زایمان با وجود شیردهی یک امر طبیعی است.

بسیاری از مادران در ارتباط با پریود نشدن در دوران شیردهی و احتمال بارداری سوالاتی مطرح می‌نمایند. بهتر است بدانید اگر قصد بارداری مجدد ندارید، به شیردهی انحصاری اکتفا نکرده و روش جلوگیری مناسب انتخاب کنید. زیرا بعضا تنظیمات هورمونی بهم می‌ریزد، تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد و دچار بارداری ناخواسته می‌شوید. 

تغییرات هورمونی

در اواخر بارداری، تغییرات هورمونی در بدن مادر اتفاق می‌افتد. این تغییرات بدن را برای زایمان و شیردهی آماده می‌نمایند. همان‌گونه که این تغییرات هورمونی به آهستگی صورت می‌پذیرد، به همان آهستگی نیز از بین خواهد رفت. عواملی مانند رژیم غذایی، رابطه جنسی، وزن، ورزش و شیردهی در بازگشت تغییرات هورمونی به شرایط اولیه، بسیار مؤثر می‌باشند. 

شرایط پیش از بارداری

اگر شما پیش از بارداری به اندومتریوز، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، پرکاری و کم‌کاری تیروئید یا هرگونه بیماری مرتبط با تغییرات هورمونی ، مبتلا بوده باشید، احتمالا پس از بارداری پریود نامنظم خواهید داشت. به ویژه اگر پیش از بارداری نیز به دلایل بیماری دچار اشکال در تنظیم سیکل قاعدگی بوده‌اید.

روش‌های تشخیص علت پریود نشدن بعد از زایمان

تشخیص علت پریود نشدن بعد از زایمان کمی مشکل می‌باشد. زیرا بسیاری از بانوان در تشخیص اولین پریود بعد از زایمان گیج می‌شوند. بسیاری از آن‌ها خونریزی پس از زایمان را با اولین پریود بعد از زایمان اشتباه می‌گیرند. اولین پریود معمولا با فاصله‌ای کوتاه از خونریزی پس از زایمان رخ می‌دهد. چرخه قاعدگی نامنظم پس از اولین پریود شایع است. معمولا چرخه قاعدگی نامنظم بین ۴ تا ۵ ماه پس از زایمان طبیعی است. برای تنظیم سیکل قاعدگی غیرطبیعی بعد از این زمان بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

تشخیص علت پریود نشدن بعد از زایمان

راه‌حل برای پریود نشدن بعد از زایمان

موارد بسیار مهمی وجود دارد که اگر مادران جوان رعایت کنند می‌توانند مشکل پریود نامنظم خود را حل کنند. موارد زیر می‌توانند به بازگشت پریود به حالت عادی کمک کند.

ورزش

بدون تردید ورزش منظم روزانه با وجود یک نوزاد بسیار سخت خواهد بود. در هر صورت بهتر است خود را مجبور کنید که ساعاتی در روز را به ورزش اختصاص دهید. ورزش یکی از بهترین روش‌ها برای بازگشت تعادل هورمونی است. علاوه بر آن ورزش به کاهش وزن کمک می‌کند. کاهش وزن به بازگشت سیکل قاعدگی به شرایط نرمال کمک می‌کند.

رژیم غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی پس از زایمان نقش مهمی در بهبودی بدن بعد از بارداری و زایمان دارد. زیرا شما طی بارداری و زایمان ویتامین‌ها و املاح زیادی را از دست می‌دهید. میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و دانه‌ها مقادیر زیادی از ریزمغذی‌های لازم برای بدن را تأمین می‌کند. این مواد روند بهبودی پس از زایمان را سرعت می‌بخشد. در نتیجه تعادل هورمونی به بدن باز می‌گردد.

کنترل استرس

استرس تأثیر زیادی بر جسم و روان دارد. مادران در روزهای ابتدایی پس از زایمان استرس زیادی را متحمل می‌شوند. دلیل این استرس‌ها، نقش‌ مادری، وظایف مادری، کم‌خوابی و دیگر وظایف شخصی می‌باشد. استرس به طور مستقیم بر سطح هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد. بنابراین بهتر است با تخلیه استرس‌ها به تنظیم سطح هورمون‌ها کمک کنید. از نحوه خوابیدن بعد از سزارین آگاه شوید و همچنین، در ارتباط با نگرانی‌های خود با اطرافیان صحبت کنید. از آن‌ها در ارتباط با کارهای روزانه کمک بخواهید. حتی ممکن است با یک مشورت با یک روانشناس دلسوز بخش زیادی از استرس‌های خود را از بین ببرید.

مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری ممنوع

مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری، سبب سرکوب تخمک‌گذاری می‌شود. در نتیجه باعث به هم ریختن سیکل قاعدگی می‌شود. می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید و در هنگام نزدیکی بعد از زایمان، روش مناسبی به غیر از قرص را برای جلوگیری از بارداری انتخاب نمایید. روشی که بر وضعیت هورمون‌ها مؤثر نباشد.

راه حل برای پریود نشدن بعد از زایمان

مصرف ویتامین‌ها

در اکثر مواقع کمبود ویتامین‌ها مانند ویتامین دی و گروه بی می‌تواند سبب بهم ریختن چرخه قاعدگی شود. بنابراین بهتر است پس از زایمان یک آزمایش خون کامل تهیه کنید. در صورت کمبود هر یک از ویتامین‌ها و املاح، ویتامین‌های ضروری را تا سه ماه پس از زایمان استفاده نمایید. ضمنا غذاهای مغذی نیز استفاده کنید. با کمی آفتاب گرفتن در روز می‌توانید مقادیری از کمبود ویتامین دی را جبران کنید. گوشت، دانه‌ها، غلات کامل و سبزیجات برگ سبز به مقادیر فراوان استفاده کنید تا کمبود ویتامین‌های بی در بدن شما جبران شود. اگر بدن شما کمبود ویتامین نداشته باشد و سالم باشید پریود شما منظم خواهد شد. این امر در کاهش ضعف و خستگی بعد از زایمان نیز موثر است.

پریود نشدن پس از زایمان برای خانمی که تازه مادر شده بسیار گیج‌کننده و عجیب خواهد بود. به خصوص که او نمی‌تواند زمان پریود خود را پیش‌بینی کند. دانستن موارد طبیعی علت پریود نشدن بعد از زایمان می‌تواند سبب اطمینان خاطر بانوانی که به تازگی مادر شده‌اند شود. علت پریود نشدن بعد از زایمان که کاملا امری طبیعی است، بیولوژیکال است و طبق این مقاله اصولا قابل کنترل و بازگشت است.