علت تشنگی زیاد در کودکان چیست؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تشنگی زیاد در کودکان

بیشتر کودکان به نوشیدن آب تمایل دارند و این طبیعی است که کودکان و نوجوانان مایعات زیادی مصرف کرده و طبیعتا شاهد میل به دفع یا حتی  تکرر ادرار در کودکان باشید. همچنین نیاز کودکان به آب در شرایط مختلف، متفاوت است و به فعالیتی که دارند، شرایط آب و هوایی و غذایی که مصرف کرده‌اند بستگی دارند. اما باید بدانید، مصرف بیش از اندازه آب و عطش زیاد در کودکان ممکن است دلیل یک بیماری باشد. در ادامه این مطلب بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم.

آب خوردن کودک یک ساله و نقش آن در بدن

آب نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند. تقریبا 65 درصد از بدن کودکان را تا سنین بلوغ آب تشکیل داده است. مصرف آب به دفع مواد زائد و سموم بدن کمک کرده و برای حفظ عملکرد سلول‌های بدن امری ضروری است. آب بهترین مایع برای کنترل درست وزن گیری و تنظیم درجه حرارت بدن می‌باشد. همچنین از بروز مشکلات دهان و دندان، یبوست و عفونت نیز جلوگیری می‌کند.

از میان تمام گروه‌های سنی مختلف، دو گروه سنی کودکان و خردسالان و سالمندان باید توجه بیشتری به نوشیدن آب داشته باشند. با بالا رفتن سن حس تشنگی کم‌کم کاهش پیدا کرده و افراد باید برای تامین آب بدن خودشان دست به کار شوند. همچنین کودکان به دلیل بازیگوشی و فعالیتی که دارند ممکن است به این احساس تشنگی کمتر توجه کنند.

میزان آب مورد نیاز در کودکان

میزان آب مورد نیاز بدن کودکان در شرایط مختلف متفاوت است. تمایل به نوشیدن آب در کودکان به نوع و میزان فعالیتشان، شرایط آب و هوایی، سن و نوع غذای مصرفی آنها بستگی دارد. از چه سنی می‌توان به کودک آب داد؟ تقریبا 80درصد از شیر مادر را آب تشکیل می‌دهند، بنابراین نوزادان تا سن 6 ماهگی و تا زمانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، نیاز زیادی به مصرف آب ندارند. اما با شروع به مصرف غذای کمکی در کنار شیر مادر و بعدها با قطع شیر مادر نیاز به آب در کودکان بوجود می‌آید.

کودکان 1 تا 3 سال روزانه به 3/1 لیتر مایعات نیاز دارند. این بدان معنا نیست که کودک به این مقدار حجم از آب نیاز دارد. بلکه حدود 20درصد از آب مورد نیاز برای کودک از مواد غذایی مصرفی او تامین می‌شود. همچنین بطور روزانه شیر و یا نوشیدنی‌های دیگر مانند آب میوه مصرف می‌کند. بین سنین 5 تا 8 سالگی مصرف 5 لیوان آب در روز کافی است.

میزان آب مورد نیاز در کودکان

زیاد آب خوردن کودکان نشانه چیست؟

همه می‌دانند که آب برای ادامه زندگی ضروری است. باید بدانید که طبق نظر متخصص تغذیه کودکان، آب باید منبع اصلی هیدراتاسیون برای کودکان بالای یک سال باشد. تمام سیستم‌های اصلی بدن به آب بستگی دارد. آب باعث تنظیم دمای بدن، دفع مواد زائد و جلوگیری از یبوست می‌شود.بیشتر کودکان به نوشیدن آب تمایل دارند که این تمایلات طبیعی است. با این حال درصورتی که میزان مصرف آب کودک بیش از اندازه باشد ممکن است دلیل بر وجود یک بیماری در بدن کودک باشد که در ادامه بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم.

علت آب خوردن زیاد در کودکان (دو ساله و سه ساله)

زیاد آب خوردن تمام عملکرد اصلی بدن را مختل می‌کند و می‌تواند برای بدن خطرناک باشد. علاوه بر اینکه کمبود آب می‌تواند مضر باشد، مصرف بیش از اندازه آب می‌تواند باعث مسمومیت آب شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که مقدار نمک و سایر الکترولیت‌های بدن شما بیش از حد رقیق شده باشد. 

کمبود آب: اختلال کم آبی در بدن یا دهیدراسیون به معنای ناهماهنگی در میزان ورود و خروج آب در بدن است. این عارضه معمولا در کودکان و سالمندان رخ می‌دهد. در این عارضه مایعات زیادی از بدن خارج شده ولی مایعات جایگزین به بدن وارد نشده است. علت اصلی این مشکل در کودکان وجود عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و انگل است. از علائم آن می‌توان تب، اسهال و استفراغ را نام برد.

بیماری کلیوی: در شرایطی که میزان آب ورودی و آب خروجی از بدن یکسان نباشد، احتمال وجود بیماری‌های کلیوی وجود دارد. در واقع افرادی که بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند مدام احساس عطش و تشنگی دارند. این بدان معناست که کلیه‌های آسیب دیده قادر به جذب و نگهداری از مایعات نبوده و سریعا آن را دفع می‌کنند که این خود باعث تکرر ادرار می‌شود. همین باعث می‌شود تا سیگنال کم آبی به مغز فرستاده شود و مغز کودک را به نوشیدن بیش از حد آب ترغیب کند.

علت آب خوردن زیاد در کودکان (دو ساله و سه ساله)

دیابت: دو نوع دیابت در کودکان زیر 20 سال وجود دارد. یکی از نشانه‌های وجود این بیماری، تشنگی بیش از حد در میان کودکان است.

دیابت شیرین یا ملیتوس: بدن انسان غذاهای موجود در معده را به گلوکز که نوعی قند است تبدیل کرده و بواسطه آن انرژی مورد نظر خود را تامین می‌کند. این میزان قند بواسطه انسولین تنظیم می‌شود. در کودکانی که به این نوع دیابت دچار هستند، سلول‌های لوز المعده از بین رفته و توانایی تولید انسولین را ندارند و همین باعث افزایش میزان گلوکز خون می‌شود. در این صورت کودک مجبور به تزریق انسولین می‌شود.

دیابت بی مزه یا اینسیپیدوس: در این نوع دیابت بدن قادر به دفع ادرار غلیظ نبوده و تمامی حجم آب بدن را با ادرار دفع می‌کند. این دیابت باعث از بین رفتن هورمون‌های ضد ادرار می‌شود. این هورمون‌ها در واقع سیگنال‌هایی در خصوص آب مورد نیاز به کلیه‌ها می‌فرستند. با مبتلا شدن به این نوع دیابت، این هورمون‌ها از بین رفته و تکرر ادرار اتفاق می‌افتد که همین باعث تشنگی در کودک می‌شود. 

نارسایی احتقانی قلب: این نارسایی نوعی اختلال در پمپاژ سازی خون توسط قلب است که از نشانه‌های آن عطش مکرر و تشنگی است. البته این عارضه در میان کودکان بسیار نادر است. با این حال در مواردی برخی از کودکان به نارسایی قلبی دچار شده‌اند. در فرآیند درمان نارسایی قلبی داروهای ادرار آور با هدف دفع مایع و مواد زائد تجویز می‌شود. بنابراین کودک پس از مصرف این داروها احساس تشنگی شدید می‌کند. پس از مصرف آب بعد از این قبیل داروها نگران نباشید.

علت آب خوردن زیاد کودکان در شب

برخی از کودکان در تمام مدت احساس تشنگی کرده و ممکن است شب‌ها چندین بار برای نوشیدن آب از خواب بیدار شوند. احساس عطش و خشکی در دهان باعث تمایل بیش از اندازه آنها به آب می‌شود. همین باعث می‌شود تا کودک بطور مستمر شب‌ها از خواب بیدار شود. علت این تشنگی ممکن از به دلیل غذای مصرفی در طول روز باشد و یا فعالیت زیادی که در طی روز انجام داده است. اما اگر این تشنگی‌ها و طلب آب مدت زیادی است که اتفاق می‌افتد و حتی در شب‌ها هم وجود دارد، حتما کودک خود را جهت انجام آزمایشات مربوطه به پزشک مراجعه کنید.