دعا برای زایمان راحت و بدون درد+سوره و ذکر برای وضع حمل سریع

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دعا برای زایمان راحت

تاثیر دعا و معنویات را نباید در امور زندگی نادیده گرفت. خوشبختانه در دین مبین اسلام، دستورالعمل‌های زیادی برای امور مختلف زندگی آمده است که می‌توانید از آنها کمک بگیرید، به خدا یا ائمه‌ی اطهار متوسل شوید و در زمان استرس و اضطراب آرامش بگیرید. در این مقاله از وبسایت گهواره قصد داریم در مورد دعا برای زایمان راحت توضیح دهیم. زایمان راحت یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هر زن بارداری است و خوشبختانه دعاهای معتبری برای لحظه‌ی زایمان وجود دارد که در ادامه در موردشان صحبت خواهیم کرد.

بهترین دعا برای زایمان راحت و بدون درد

درد زایمان یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های زن در این زمان است. به خصوص زمانی که تا کنون زایمان نداشته‌اند و با ناشناخته‌ها سر و کار دارند. ممکن است دچار درد شدیدی شوند یا ممکن است از فکر کردن به آن دچار استرس شوند. درحالی که ذکر صلوات می‌تواند آرامش دهنده باشد، اما یک دعای ویژه برای درد زایمان از اما باقر (ع) نقل شده است. در روایات آمده فردی به این حضرت مراجعه کرد و گفت زنش از شدت درد زایمان در شرف مرگ قرار دارد. اما باقر (ع) این دعا را به ایشان یاد می‌دهند:

«فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَى جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِى مِتُّ قَبْلَ هَـذَا وَكُنْتُ نَسْيًا مَنْسِيًّا * فَنَادَيهَا مِنْ تَحْتِهَا أَنْ لاَ تَحْزَنِى قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِيًّا * وَهُزِّى إِلَيْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْکِ رُطَبًا جَنِيًّا»

دعا برای زایمان راحت و بدون درد

این دعا درواقع آیات 23 تا 25 سوره‌ی مریم است که معنای آن چنین می‌باشد:

«آن‌گاه درد زاییدن او را به کنار درخت خرمایی کشانید (و از شدت حزن و اندوه با خود) گفت: ای کاش من از این پیش مرده بودم و از صفحه عالم به کلی نامم فراموش شده بود. پس از زیر آن درخت (روح القدس یا فرزندش عیسی) او را ندا کرد که غمگین مباش که خدای تو از زیر قدم تو چشمه آبی جاری کرد. شاخ درخت را به سوی خود حرکت ده تا از آن بر تو رطب تازه فرو ریزد.»

سپس بعد از این آیه بخوان:

«وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ.» آیه 78 سوره نحل

معنی: «و خدا شما را از بطن مادران بیرون آورد در حالی که هیچ نمی‌دانستید و به شما گوش و چشم و قلب اعطا کرد تا مگر (دانا شوید و) شکر (این نعمتها) به جای آرید.»

 و در نهایت بگویید:

«كَذَلِكَ اُخْرُجْ أَيُّهَا اَلطَّلْقُ اُخْرُجْ بِإِذْنِ اَللَّهِ.»

معنی: «ای درد به اذن خداوند این چنین خارج شو.»

به امید خدا با این دعا برای زایمان طبیعی راحت، درد کاهش پیدا خواهد کرد. 

متن دعا برای زایمان راحت و سریع

بسیاری از زنان به دلایل مختلف مانند موقعیت بد جنین یا باز نشدن کامل دهانه رحم، زایمانی طولانی دارند. یک دها برای زایمان راحت و زود از امام علی (ع) نقل شده است که به شرح زیر می‌باشد:

«حی وَلَدَتْ مَرْیَمُ وَ مَرْیَمُ وَلَدَتْ حی، یَا حَیُّ اهْبِطْ إِلَى الْأَرْضِ السَّاعَةَ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى».

معنی:

«مریم فرزند زنده‌ای زایید، بشتاب ای زنده به‌سوی زمین؛ همین الآن به اذن خداوند بشتاب»

همچنین از حضرت عیسی (ع) نیز یک دعا برای زایمان راحت داشتن آمده که چنین است:

«یَا خَالِقَ‏ النَّفْسِ‏ مِنَ‏ النَّفْسِ‏ وَ مُخَلِّصَ النَّفْسِ مِنَ النَّفْسِ ِ فَرِّجْ عَنَّا وَ خَلِّصْنَا مِنْ شِدَّتِنَا»

بهترین سوره برای زایمان راحت

بهترین سوره برای زایمان راحت

جدا از انواع دعا برای راحت شدن زایمان طبیعی، سوره‌هایی نیز وجود دارد که توصیه می‌شود در زمان نزدیک شدن زایمان طبیعی آنها را بخوانید. انواع دعا یا سوره برای زایمان راحت به شرح زیر است:

  • سه بار سوره حمد (فاتحه)
  • سه بار آیه الکرسی
  • سوره انشقاق (دعای انشقاق برای زایمان راحت)
  • سه بار سوره فلق و ناس
  • هفت بار ذکر حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ
  • سه بار ذکر یاحی یا قیوم برحمتک استغیث

کمک گرفتن از دعا و قران برای زایمان راحت به شدت موثر است. آیات قرانی آرامش بخش‌اند و منجر به کاهش استرس زایمان طبیعی خواهند شد.

دعا برای زایمان آسان و راحت به نقل از امام صادق (ع)

امام صادق (ع) برای داشتن زایمانی آسان، دستورالعمل زیر را پیشنهاد می‌دهد: در زمانی که مراحل درد زایمان طبیعی آغاز شد، دعای زیر را روی پوستی نوشته و آن را به ران خود ببندد و بعد از زایمان باز کند:

«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ، كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ مَا يُوعَدُونَ لَمْ يَلْبَثُوا إِلاَّ سَاعَةً مِنْ نَّهَارٍ كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَهَا لَمْ يَلْبَثُوا إِلاَّ عَشِيَّةً أَوْ ضُحَيهَا إِذْ قَالَتْ اِمْرَأَةُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّى نَذَرْتُ لَکَ مَا فِى بَطْنِى مُحَرَّرًا».

دعای نادعلی برای زایمان راحت

زمانی که موعد زایمان گذشت و دردتان شروع نشد یکی از دعاهایی که برای تسریع زایمان پیشنهاد می‌شود روزانه ختم دعای نادعلی ست که متن آن بدین شرح است:

بِسمِ اللهِ الرَّحمن الرَّحیم

نادِ عَلیاً مَظهَرَالعَجائِب تَجِدهُ عَوَناً لَکَ فِی النَوّائِب لی اِلیَ اللهِ حاجَتی وَعَلَیهِ مُعَوَّلی کُلَّما اَمَرتَهُ وَرَمَیتَ مُنقَضی فی ظِلّ اللهِ وَیُضِلل اللهُ لی اَدعُوکَ کُلَّ هَمٍ وَغَمًّ سَیَنجَلی بِعَظَمَتِکَ یا اللهُ بِنُبُوَّتِکَ یامُحَمَّدَ بِوَلایَتِکَ یاعَلِیُّ یاعَلِیُّ یاعَلِیُّ اَدرِکنی بِحقِّ لُطفِکَ الخَفیَّ اللهِ اَکبَرُ اَنامِن شَرِّ اَعدائکَ بَریءٌ اللهُ صَمَدی مِن عِندِکَ مَدَدی وَعَلَیکَ مُعتَمِدی بِحقِّ إِیاکَ نَعبُدُ وَ إَِیاکَ نَستَعینُ یااَبالغَیثِ اَغِثنی یااَبَاالَحَسَنَین اَدرِکنی یاسَیفَ اللهِ اَدرِکنی یابابَ اللهِ اَدرِکنی یاحُجهَّ اللهِ اَدرِکنی یا وَلِیَّ اللهِ اَدرِکنی بِحَقَّ لُطفِکَ الخَفیِّ یا قَهّارُتَقَهَّرتَ بِالقَهرِوَالقَهر ُ فی قَهرِ قَهرِکَ یاقَهارُ یاقاهِرَالعَدُوِّ یاواِلیَ الوَلِیِّ یا مَظهَرَ العَجائِبِ یامُرتَضی عَلِیُّ رَمَیتَ مَن بَغی عَلَیَّ بِسَهمِ اللهِ وَسَیفِ اللهِ القاتِلِ اُفَوَّضُ اَمری اِلیَ اللهِ اِنَّ اللهَ بَصَیرٌ بِالعَبادِ وَاِلهُکُم اِلهٌ واحِدٌ لااِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحمنُ الرَّحیمُ اَدرِکنی یاغیاثَ المُستَغیثیَنِ یا دَلیلَ المُتَحیِّرِینَ یااَمانَ الخائِفینَ یامُعینَ المُتَوَکِّلینَ یا رَاحِمَ المَساکینَ یا اِلهَ العالَمینَ بِرَحمَتِکَ وَصَلَّی اللهُ عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَالِهِ اَجمَعینَ وَالحَمدُ للهِ رَبِّ العالَمینَ

دعای نادعلی برای زایمان راحت

آماده‌ شدن برای زایمان 

بسیاری از زنان به دنبال پاسخ به این سوال‌اند که چه کنم که زایمانم راحت شود؟ از ائمه‌ی اطهار نقل شده است اگر می‌خواهید زایمان آسانی داشته باشید، بهتر است در طول بارداری برای آن آماده شوید. یکی از بهترین ادعیه برای این که دعای یستشیر برای زایمان راحت است. روزانه آن را در خانه پخش کرده و بخوانید. صدای این دعا در روحیه‌ی جنین نیز تاثیرگذار خواهد بود. 

همچنین به طور ویژه در سه ماهه‌ی آخر بارداری روزانه قران خوانده و از خدا طلب زایمانی راحت و سریع کنید. استفاده از انواع ذکر برای زایمان راحت که در بالا به آن اشاره شده است نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. دعا برای زایمان راحت اهل سنت نیز همین‌هاست که در بالا آمده است. برای دستیابی به ادعیه‌ی بیشتر می‌توانید به انواع دعا برای زایمان راحت در مفاتیح مراجعه کنید. 

* جزئیات و نحوه انجام غسل روز چهلم زایمان