خارش واژن در بارداری | انواع، علت و روش‌های درمانی

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خارش واژن در بارداری

خارش واژن یکی از مشکلات رایجی ست که در دوران بارداری در انواع واژن بسیار رایج است. مسلماً بارداری با تغییرات زیادی برای هر فردی همراه است و این طبیعی است که ناراحتی‌هایی در این مسیر برایتان پیش بیاید. با این حال با اطلاع از علتشان و روش‌های سریع درمانی می‌توانید دوران بارداری راحت‌تری داشته باشید. در ادامه در مورد خارش واژن در دوران بارداری و روش‌های درمانی آن بیشتر توضیح می‌دهیم. شما میتوانید با انواع ترشحات واژن در بارداری و دلایل آن در این مقاله بیشتر آشنا شوید. 

علت خارش واژن در بارداری چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است زنان خارش شدید واژن در بارداری را تجربه کنند از جمله:

  • عفونت قارچی یا برفک واژن اولین علت خارش دهانه واژن در بارداری ست. این عفونت در بارداری توسط قارچ کاندیدا ایجاد می‌شود. در بارداری جریان خون به سمت ناحیه‌ی لگن افزایش می‌یابد و این باعث بستگی در این ناحیه می‌شود که شرایط را برای ایجاد عفونت واژن آماده می‌کند. در حالت عادی قارچ و مخمر به مقدار کمی در واژن وجود دارند و احتقان، تنها منجر به افزایش تعدادشان می‌شود. اگر عفونت به این دلیل باشد باید شاهد آن در سه ماهه دوم بارداری باشید. این عفونت به جز خارش واژن علائم دیگری مانند ترشحات بدبو مانند پنیر و درد نیز دارد.  
  • عفونت دیگری که عامل خارش واژن هنگام بارداری ست، عفونت واژینوزباکتریال در دوران بارداری است. که همانطور که از نامش پیداست عامل باکتریایی دارد. به جز خارش از مشکلات دیگر این عفونت می‌توان به زایمان زودرس و وزن کم نوزاد به هنگام تولد اشاره کرد. علائم واژینوز باکتریایی شامل خارش، درد، سوزش درد هنگام ادرار، ترشحات بدبو و التهاب است.
  • افزایش ترشحات واژن نیز می‌تواند منجر به سوزش و خارش واژن در بارداری شود. تغییرات هورمونی، تغییر در سطح pH و ضخیم شدن دیواره‌های واژن در دوران بارداری می‌تواند منجر به افزایش ترشحات واژن شود. 

علت خارش واژن در بارداری

  • تغییرات هورمونی دلیل دیگری برای خارش واژن در حاملگی ست. به طول کلی انتظار می‌رود که تغییرات هورمونی منجر به افزایش حساسیت پوست و خشکی آن و در نتیجه خارش واژن شود. به جز این تغییرات هورمونی می‌تواند تعریق را افزایش دهد که خود به نوبه‌ی خود می‌تواند منجر به خارش حتی بیشتر شود. همچنین تغییر PH بدن در ناحیه شرایط برای ایجاد عفونت قارچی را فراهم می‌کند که خود یک دلیل اصلی خارش واژن و بارداری ست. تغییرات هورمونی و افزایش حجم و جریان خون می‌تواند یکی از دلایل ایجاد خارش واژن در ماه اول بارداری باشد.
  • بیماری‌های مقاربتی (STD) نیز می‌توانند باعث خارش و سوزش واژن شوند. نمونه‌هایی از بیماری‌های مقاربتی عبارتند از: سیفلیس، سوزاک، کلامیدیا، تریکومونیازیس و تبخال. این بیماری‌ها علاوه بر خارش باعث ترشحات سفید، ترشحات زرد و بدبو و درد نیز می‌شوند.

*مشاهده عکس ترشحات در بارداری- کدام ترشح طبیعی و کدام غیرطبیعی است

  • در اواخر بارداری سوزش واژن در بارداری نشانه چیست؟ عفونت مجاری ادراری در بارداری یک بیماری شایع در دوران بارداری است. این به دلیل تغییراتی در بدن است که باعث رشد بیش از حد فلور طبیعی واژن می‌شود. درد واژن یکی از علائم شایع عفونت ادراری و همچنین خارش، احساس سوزش هنگام ادرار کردن و کدر شدن ادرار است. بیشتر خارش واژن در ماه آخر بارداری به این موضوع مربوط می‌شود.
  • در نهایت دلیل دیگر برای خارش داخل واژن در بارداری مصرف بعضی از داروها مانند داروهای آلرژی یا سرماخوردگی، یا داروهای ضد افسردگی ست که می‌توانند خشکی واژن در بارداری را تشدید کرده و منجر به خارش شوند.

* حتما بخوانید: خارش لبه های بیرونی واژن نشانه چیست؟ و بهترین روش درمان آن کدام است؟ 

برای خارش واژن در بارداری چه باید کرد؟

روش‌های مختلفی برای درمان سریع خارش واژن در بارداری وجود دارد که در ادامه در مورد بعضی از مهم‌ترین آنها توضیح خواهیم داد:

درمان خارش واژن در بارداری با جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین یک درمان خانگی خارش واژن در بارداری ست که بسیاری از زنان در درجه‌ی اول و بعد از ظهور علائم عفونت می‌توانند از آن استفاده کنند. کافی ست هنگام حمام کردن، جوش شیرین را به آب اضافه کنید. کمی در وان بنشینید و اجازه دهید آب به درونتان نفوذ کند. درمان خارش واژن در بارداری با این روش می‌تواند بسیار موثر باشد. با این حال استفاده بیش از حد از این ماده می‌تواند منجر به خشکی پوست باشد پس باید مراقب باشید زیرا خشکی منجر به تشدید خارش می‌شود. در زمانی که دچار خارش قسمت بیرونی واژن در بارداری شده‌اید می‌توانید مقداری جوش شیرین و آب مصرف کنید تا به شکل خمیر درآید، سپس آن را روی نواحی خارش بمالید.

درمان خارش واژن با جوش شیرین

درمان خارش واژن در بارداری با سرکه

خارش واژن در بارداری و درمان خانگی آن با سرکه نیز ممکن است. چون سرکه به عنوان یک ماده‌ی ضدعفونی کننده‌ی قوی در نظر گرفته می‌شود. دو فنجان سرکه را به یک حمام گرم - نه داغ - اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه در آن بنشینید. حتماً قبل از پوشیدن لباس خود را کاملا خشک کنید. هر بدنی متفاوت است، اما بیشتر زنان پس از دو یا سه خیساندن مقداری بهبود را مشاهده خواهند کرد. استفاده از ماست ساده در ناحیه نیز ممکن است به بازگرداندن تعادل و کاهش تحریک کمک کند.

درمان فوری خارش واژن با داروهای شیمیایی

انواع پماد واژینال برای درمان خارش واژن در بارداری وجود دارد. نکته‌ی مهم این است که نباید برای خارش بدن در بارداری یا خارش واژن به صورت خودسرانه از دارویی استفاده کنید. همه‌ی آنها باید با تجویز پزشک باشند. 

  • پماد تریامسینولون اِن اِن: پماد تریامسینولون ان ان یکی از بهترین داروها برای درمان سوزش و خارش واژن در بارداری ست. این پماد برای درمان انواع عفونت‌های بارداری مفید به ویژه عفونت‌های قارچی بعلاوه التهاب ناحیه را نیز کم می‌کند که خود منجر به بهبو شرایط می‌شود. بعلاوه از آنجایی که این پماد حاوی سه ترکیب دارویی ضد التهاب، ضد قارچ و ضد باکتری می‌باشد می‌تواند برای درمان عفونت واژینوباکتری نیز استفاده شود.
  • پماد کلوتریمازول: این پاد یک پماد دراویی برای درمان عفونت‌های قارچی ست. این پملد به غشای سلول‌های قارچی حمله کرده و منجر به نابودی‌شان می‌شود. این پماد به طور کلی برای استفاده‌های درون واژنی ساخته شده است و بدون نسخه در دسترس است اما در دوران بارداری نباید بدون تجویز پزشک استفاده شود. 
  • پماد هیدروکورتیزون: این پماد برای از بین بردن خارش‌ لبه‌‌های بیرونی واژن در بارداری استفاده می‌شود. بعد از آن که در حمام جوش شیرین نشستید، و بعد از آن خودتان را خشک کردید کمی روغن بچه روی واژن بمالید و سپس از این پماد در محل برای از بین بردن خارش استفاده کنید. 

پماد هیدروکورتیزون برای خارش واژن در بارداری

* حتما بخوانید: قویترین قرص سوزش ادرار با اثرگذاری عالی 

درمان خارش واژن در بارداری با طب سنتی

مانند همیشه طب سنتی هم روش‌های موثری برای درمان خارش واژن در بارداری دارد که بعضی از مهم‌ترین آنها به شرح زیر است: (قبل از اجرای روش‌های سنتی در دوران بارداری حتماً باید با پزشک مشورت کنید تا از سلامت آنها برای جنین مطمئن شوید.)

  • درمان با عسل: عسل یک باکتری کش قوی برای درمان انواع عفونت‌های باکتریایی ست. می‌توانید در حدود 20 گرم عسل را روی ناحیه‌ی خارش بمالید و بعد از سی دقیقه آن را با آب گرم بشویید. انجام این کار به مدت دو بار در ورز می‌تواند کمک کننده باشد. 
  • درمان با سیر: سیر یک داروی طبیعی برای درمان انواعی از بیماری‌هاست. خواص آنتی بیوتیکی این ماده بر کسی پوشیده نیست. سیر می‌تواند عفونت‌های قارچی عامل خارش واژن در بارداری را از بین ببرند. برای این کار کافی ست روزانه سه حبه سیر بخورید. این مقدار سیر دستگاه ایمنی شما را نیز تقویت می‌کند. اگر خوردن سیر را دوست ندارید می‌توانید 4 حبه سیر را در نصف فنجان روغن زیتون ترکیب کرده و به مدت 10 دقیقه روی محل خارش بمالید و سپس با آب گرم بشویید. این کار را باید به مدت یک هفته و روزی دو بار انجام دهید. 
  • درمان با رزماری: رزماری نیز قدرت از بین بردن باکتری‌ها را دارد. سه تا چهار فنجان آب را جوشانده و سپس برگ‌های رزماری را به آن اضافه کرده و دربش را ببندید و اجازه دهید 15 دقیقه حرارت ببینید. سپس آن را روی موضع خارش بمالید این کار را دو بار در روز انجام دهید. 
  • درمان با شنبلیله: شنبلیله عفونت واژینو باکتری را از بین برده و PH واژن را متعادل می‌سازد. 2 قاشق غذاخوری از این تخم را شب تا صبح بخیسانید و آب آن را قبل از صبحانه بنوشید. ترکیب شنبلیله و عسل نیز می‌تواند به عنوان یک پماد موضعی استفاده شود. 

درمان خارش واژن در طب سنتی

خارش واژن در بارداری و جنسیت جنین

بسیاری متعقدند خارش واژن در بارداری از علائم بارداری دختر است. علت خارش واژن در ماه اول بارداری و اوایل حاملگی به دلیل تغییرات هورمونی و PH است و دلیلی بر دختر یا پسر دار شدن نیست. به طور کلی علائم بارداری ظاهری نشانه‌های موثقی برای بارداری جنسیت خاصی نیستند و همگی به صورت نسبی می‌باشند. تنها راه مطمئن برای اطلاع از جنسیت جنین، انجام سونوگرافی تعیین جنسیت است.

آیا خارش واژن در بارداری خطرناک است

خارش کلیتورال در دوران بارداری نسبتاً شایع است. ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی یا افزایش حجم خون و جریان خون باشد. هر دوی این موارد باعث افزایش ترشحات واژن می‌شود. خطر ابتلا به عفونت واژن، از جمله عفونت BV و قارچی نیز در دوران بارداری افزایش می‌یابد. در هر حال جای نگرانی ندارد و شما می‌توانید با یک مراجعه‌ی ساده به پزشک و دریافت پمادهای درمانی نسبت به درمان عفونت‌ها اقدام نمایید.