کپسول پونیکا چیست و تاثیرات آن بارداری در بارداری چگونه است؟

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کپسول پونیکا و بارداری

داروهای شیمایی زیادی برای تقویت بارداری وجود دارند مانند لتروزول اما همیشه بعضی افراد به دنبال گزینه های گیاهی هستند. ( در مقاله قرص لتروزول و دوقلوزایی در این مورد بیشتر بخوانید.) تاثیر کپسول پونیکا برای بارداری و باردار شدن از جهت ترکیبات گیاهی خاصی است که در این قرص وجود دارد. کپسول پونیکا، فرآورده‌ای دارویی با ترکیبات گیاهی است که در بازار به شکل کپسول‌های 500 میلی گرمی وجود دارد. 

قرص پونیکا برای بارداری چه تاثیری دارد؟

قرص پونیکا برای بارداری چه تاثیری دارد؟

با توجه به اینکه کپسول پونیکا در درمان بسیاری از بیماری‌های زنانه موثر است، استفاده از این داروی گیاهی (مکمل درمان‌های مدرن) می‌تواند در بهبود وضعیت تولید مثل خانم تاثیر مثبت داشته باشد.  از آنجا که قرص پونیکا برای تنبلی تخمدان، کیست تخمدان، تنظیم هورمون‌های زنانه و ... موثر است، استفاده از آن می‌تواند مسیر باردار شدن را سریع کند. در کنار مصرف انواع قرص بهتر است انواع معجون خانگی برای تقویت تخمدان را نیز امتحان کنید.

مهمترین موارد کاربرد کپسول پونیکا 

  • کنترل علائم ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا همان تنبلی تخمدان
  • تقویت تخمدان‌ها
  • تسکین دردهای دوران قاعدگی (دیسمنوره)
  • درمان انواع عفونت‌های واژینال و رحم
  • درمان بیماری التهابی لگن (PID)
  • کمک به درمان مشکل سرویسیت (عفونت ناحیه دهانه رحم یا زخم دهانه رحم)
  • درمان عفونت‌های دوران پس از زایمان
  • تنظیم دوره‌های قاعدگی در زنان
  • کمک به شروع قاعدگی در زنانی که دچار تاخیر یا توقف قاعدگی شده‌اند (آمنوره)
  • درمان کیست‌های تخمدان
  • تنظیم سطح هورمون‌های زنانه

ترکیبات کپسول پونیکا چیست؟

ترکیبات کپسول پونیکا چیست؟

کپسول پونیکا فاقد مواد نگهدارنده و رنگ‌های شیمیایی است و از عصاره خشک هسته انار تولید شده است. برخی شرکت‌های تولید کننده به جز عصاره انار، گیاهان دیگری همچون مرزه و رازیانه را نیز به ترکیبات این کپسول اضافه کرده‌‌اند. مواد موثره این کپسول فنشون، استراگول، تیمول و پونیکا است؛ این دارو تاثیری فوق‌العاده در درمان مشکلات زنان دارد.

ویتامین‌ها، مواد معدنی و آلاژیک اسید که یک ترکیب پلی فنلی با خاصیت آنتی اکسیدانی است، از دیگر مواد ارزشمند موجود در کپسول پونیکا هستند.

آیا باید از مصرف قرص پونیکا در پریودی جلوگیری کرد؟

بله؛ استفاده از کپسول پونیکا در دوران بارداری و عادت ماهانه ممنوعیت دارد. همچنین مصرف این محصول برای کسانی که کیست سینه دارند باید با مشورت پزشک طب سنتی صورت گیرد. (در مورد علائم کیست سینه در این مقاله بیشتر بخوانید)

آیا قرص پونیکا باعث سقط جنین می‌شود؟

استفاده از کپسول پونیکا در دوران بارداری جایز نیست. تاکنون هیچگونه عوارض جانبی برای این دارو یافت نشده است. اما اگر باردار هستید یا به تازگی متوجه بارداری خود شده‌اید، حتما مصرف این دارو را قطع کنید.

*در مورد بهترین قرص پسردار شدن تضمینی در این مقاله بیشتر بخوانید

عوارض قرص پونیکا چیست؟

تاکنون هیچگونه عوارض جانبی برای این دارو یافت نشده است.

آیا کپسول پونیکا برای بارداری خوب است؟

آیا کپسول پونیکا برای بارداری خوب است؟

کپسول پونیکا تقویت کننده هورمون‌های زنانه، تقویت کننده تخمدان‌ها، تنظیم‌کننده قاعدگی و حتی موثر در درمان بیماری‌های التهابی لگن است. با توجه به اینکه هر اختلالی در دستگاه تناسلی زنانه می‌تواند از وقوع بارداری جلوگیری کند، لذا استفاده از این کپسول با نظر پزشک و به عنوان یک مکمل درمانی، می‌تواند در مسیر بهبودی مشکلات زنانه و وقوع بارداری موثر باشد. 

مقدار و نحوه مصرف کپسول پونیکا

اگرچه مقدار و نحوه مصرف کپسول پونیکا توسط شرکت تولید‌کننده یادآوری شده است، اما حتما این دارو را تحت نظر و نظارت پزشک مصرف کنید. 

  • دو بار در روز. صبح ناشتا یک عدد کپسول پونیکا و شب قبل از خواب یک عدد کپسول پونیکا مصرف شود.
  • در طول دوره عادت ماهیانه کپسول پونیکا مصرف نشود.
  • اگر نوبت مصرف کپسول پونیکا را فراموش کردید، به محض به یادآوردن، کپسول پونیکا را میل کنید. چنانچه نوبت مصرف دوز بعدی نزدیک است، از خوردن نوبت فراموش شده خودداری کنید، مصرف نوبت‌های بعد را مطابق برنامه قبلی ادامه دهید.
  • هرگز دو نوبت مصرف کپسول پونیکا را یکجا مصرف نکنید.
  • این دارو بهتر است با معده خالی میل شود.

کپسول پونیکا چه تاثیری در تنبلی تخمدان دارد؟

کپسول پونیکا چه تاثیری در تنبلی تخمدان دارد؟

کپسول پونیکا به دلیل داشتن ترکیبات گیاهی موثر، هورمون های زنانه را تنظیم می‌کند و مانع افزایش هورمون‌های مردانه می‌شود. در نتیجه در رشد کیست‌های تخمدان اختلال ایجاد کرده و از به وجود آمدن آنها جلوگیری می‌کند و در صورت وجود کیست، به مرور زمان کیست‌ها را از بین می‌برد.

با توجه به اینکه التهاب بیش از حد در بدن به بالا رفتن سطح آندروژن کمک می‌کند و همواره یکی از دلایل اصلی تنبلی تخمدان، به وجود آمدن کیست تخمدان است، لذا استفاده از این کپسول به دلیل داشتن خواص ضد التهابی از به وجود آمدن التهاب و عفونت جلوگیری می‌کند و در درمان تنبلی تخمدان موثر است. البته توصیه همیشگی این است که تحت نظر پزشک از هر دارویی، ولو داروهای کاملا گیاهی، استفاده کنید. 

تاثیر کپسول پونیکا در بهبود تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

PCOS یا تخمدان پلی کیستیک، چرخه قاعدگی طبیعی را قطع کرده و بارداری را دشوارتر می‌کند. بین 70 تا 80 درصد زنان مبتلا به PCOS دارای مشکلات باروری هستند. کپسول پونیکا با برطرف کردن مشکلات مربوط به کیست تخمدان، در کاهش خطر ناباروری نقش مهمی ایفا می‌کند.

تاثیر انار در درمان نازایی

با توجه به اینکه کپسول پونیکا تهیه شده از عصاره هسته انار است، بد نیست در مورد تاثیر مثبت انار در درمان نازایی و وقوع بارداری نیز کمی صحبت کنیم؛ 

بد نیست بدانید که انار می‌تواند با افزایش جریان خون به رحم و ضخیم کردن پوشش داخلی رحم به درمان نازایی با کمتر شدن احتمال سقط جنین و ترویج رشد سالم جنین کمک کند.

انار افزون بر آنکه سرشار از فیبر رژیمی، فولات و ویتامین‌های A ،E، C ،B1، B2 ،B3 ،B5 ،B6 و مواد معدنی مثل آهن، کلسیم و روی است و باعث تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به سرطان می‌شود، برای بهبود توان باروری خانم‌ها نیز بسیار مفید است.

انار حاوی فولیک اسید و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث افزایش گردش خون به رحم می‌شوند، شانس لقاح را بیشتر می‌کنند و از بروز آسیب به جنین در دوره بارداری جلوگیری می‌کنند.

انار می‌تواند به عنوان یک مکمل برای افزایش طول عمر، حفظ چرخه باروری و نرخ رشد استفاده شود؛ اما حتما باید دوز دقیقی از انار برای رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده شود تا عوارض جانبی ظاهر نشود. 

استفاده از مخلوط مقدار مساوی دانه انار پودر شده و پودر پوست انار به صورت نصف قاشق چایخوری در یک لیوان آب گرم به میزان دو بار در روز برای چند هفته می‌تواند تاثیرات خوبی در بدن داشته باشد؛ توجه کنید که این مخلوط را در شیشه در بسته نگه دارید که هوا نگیرد. همچنین می‌توانید روزانه انار یا آب انار مصرف کنید.

کلام آخر

ارتباط کپسول پونیکا و بارداری ارتباط نقض‌شده‌ای نیست؛ اما بدیهی است که در جریان درمان‌های ناباروری بهتر است که تحت نظر و نظارت پزشک از هر ترکیب گیاهی و دارویی استفاده کنید و مراقبت دوز مصرفی دارو باشید.