بهترین نحوه خواباندن نوزاد تازه متولد شده

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین نحوه خواباندن نوزاد

اطلاع از بهترین نحوه خواباندن نوزاد به خصوص برای مادرانی که به تازگی وضع حمل کرده‌اند و نوزادی نورسته در خانه دارند، بسیار مهم است. باید بدانید که بهترین نحوه خواباندن نوزاد، خواباندن او به پشت است؛ زیرا در این حالت تمام راه‌های تنفسی نوزاد باز است و خطر سندرم مرگ ناگهانی به حداقل می‌رسد. بنابراین به پهلو خواباندن نوزاد یا خواباندن نوزاد روی شکم به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا در هر دو حالت خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد بالا می‌رود. ضمن اینکه به موضوع نحوه خوابیدن نوزاد توجه دارید، حتما به نوع لباس‌های نوزاد در چند هفتۀ اول پس از تولد نیز توجه داشته باشید. زیرا لباس نوزاد در راحتی خواب او تاثیر زیادی دارد. 

میزان خواب مورد نیاز نوزاد تازه متولد شده 

اگر منظورتان از روش خواباندن نوزاد تازه متولد شده این است که بهترین نحوه خواباندن نوزاد چیست؟ یک بار دیگر تکرار می‌کنیم که خواباندن نوزاد به پشت بهترین حالت خواباندن نوزاد است؛ زیرا در این حالت خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد به حداقل می‌رسد. خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد به علت خفگی در خواب بین صفر تا پایان 4 ماهگی در اوج است، اما تا پایان یک سالگی کودک را تهدید می‌کند. با این حال نوزاد پس از 4 ماهگی یاد می‌گیرد که بهترین حالت خوابیدن را برای خود انتخاب کند و تغییر حالت دهد. بنابراین از این سن به بعد والدین باید مکررا حالت‌های خواب نوزاد را چک کنند تا راه‌های تنفسی او کاملا باز باشد.

چنانچه منظورتان از روش خواباندن نوزاد تازه متولد شده این است که چه طور نوزاد را بخوابانیم، باید به شکل دیگری این سوال را پاسخ بدهیم. احتمالا روزهای اول و شاید تا یک ماه اول و گاهی تا سه ماه نخست تولد نوزاد، برای خواباندن نوزاد خود با مشکل رو‌به‌رو ‌باشید. زیرا برای اینکه نوزادان الگوی خواب درستی پیدا کنند، مدت زمانی طول می‌کشد و این مادر است که باید به او کمک کند تا یاد بگیرد در زمان نیاز و خستگی بخوابد و فرق شب و روز را درک کند.

چند روش خواباندن نوزاد تازه متولد شده

بهترین نحوه خواباندن نوزاد

ضمن اینکه در هنگام خواباندن نوزاد نکات یاد شده را رعایت می‌کنید، می‌توانید از این تکنیک‌ها برای بهتر و آسان‌تر خواباندن نوزاد استفاده کنید. یادآوری می کنیم که درست خواباندن نوزاد در استفراغ نوزاد تاثیر دارد.

  • نوزاد را خسته کنید

بازی کردن با نوزاد، باعث خسته شدن نوزاد می‌شود. نوزاد خسته راحت‌تر و سریع‌تر می‌خوابد. بازی کردن حتی برای یک نوزاد نورسته اهمیت دارد و او را خسته می‌کند. مهم این است که انرژی نوزاد کم شود و نیاز به خوابیدن در او کاملا احساس شود. 

  • به دمای محیط توجه کنید

خوابیدن در دمای مناسب زودتر و با کیفیت‌تر رخ می‌دهد. این قاعده نه فقط برای نوزاد که برای هر بزرگسالی صدق می‌کند. دمای مناسب اتاق نوزاد نه تنها به خواب بهتر و زودتر منجر می‌شود، بلکه خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را نیز کاهش می‌دهد. 

  • اتاق تاریک و جای خواب یکسان

یک روش خواباندن نوزاد تازه متولد شده این است که نور اتاق را کم کنید تا نوزاد تشخیص دهد که وقت خواب فرا رسیده است. همچنین محل خواب نوزاد را هم انتخاب کنید. یک بار او را در اتاق خودتان، یک بار در اتاق خودش و... نخوابانید. وقتی جای خواب یکسان برای او انتخاب کنید، او را شرطی می‌کنید و خوابیدن را به او یاد می‌دهید. اگر نوزاد شما عادت کرده است در آغوش شما بخوابد، آغوش خود را از او دریغ نکنید و تصور نکنید که این کار باعث بغلی شدن نوزاد می شود. 

  • ماساژ نوزاد

همانطور که بهترین نحوه خواباندن نوزاد، خواباندن او به پشت است، می توانید در این حالت پاها، شکم و پهلوی نوزاد را نیز ماساژ بدهید تا او با راحتی بیشتری بخوابد. برای این کار می‌توانید از روغن‌های مناسب نیز استفاده کنید. 

  • حمام کردن نوزاد

حمام کردن نوزاد باعث می‌شود او به شدت برای خوابیدن آماده شود.

  • آهنگ‌های لالایی یا لالایی با صدای مادر

استفاده از آهنگ‌های لالایی آرام یا لالایی خواندن نوزاد یک روش خواباندن نوزاد تازه متولد شده است که خیلی خوب هم جواب می‌دهد. زیرا باعث پرت شدن حواس نوزاد می‌شود و البته به آرامش هم می‌دهد. 

  • پرهیز از ارتباط چشمی با نوزاد

ارتباط چشمی نوزاد را هوشیارتر می‌کند و خواب را از او می‌گیرد. بنابراین در هنگام خواب چشمان خود را از نوزاد بدزدید و ارتباط چشمی با او نداشته باشید. 

  • استفاده از تاب یا گهواره یا نی نی لای لای

استفاده از هر یک از این ابزارها به عنوان یک روش خواباندن نوزاد تازه متولد شده یا نوزاد چند ماهه کاربرد دارد. تاب دادن و تکان دادن نوزاد مانند هیپنوتیزم عمل می‌کند و نوزاد را برای خوابیدن آماده می‌کند. توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از هر یک از این وسایل از خواباندن نوزاد روی شکم یا به پهلو خواباندن نوزاد خودداری کنید و او را در امن‌ترین حالت ممکن بخوابانید. 

  • استفاده از تشک سفت

تشک سفت راحتی بیشتری برای نوزاد دارد. توصیه می‌شود ملزومات خواب کودک را از جنس کرک یا پشم حیوانات انتخاب نکنید.

  • استفاده از پستانک هنگام خواب

گرچه برای استفاده از پستانک اماها و اگرهای زیادی وجود دارد، اما پستانک برای نوزاد در خواب می تواند احتمال سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش دهد. اگر نوزاد پستانک را نمی‌گیرد، اصرار نکنید و تا پایان یک ماهگی به او فرصت بدهید پستانک را قبول کند. 

معایب خواباندن نوزاد روی شکم یا به پهلو خواباندن نوزاد

معایب خواباندن نوزاد روی شکم یا به پهلو خواباندن نوزاد

  • خواباندن نوزاد روی شکم باعث وارد شدن فشار به فک نوزاد می‌شود و راه تنفس و هوای ورودی به ریه را مسدود و محدود می‌کند. 
  • از آن جهت خواباندن نوزاد روی شکم، بهترین روش خواباندن نوزاد نیست، زیرا صورت نوزاد به ملزومات خواب و زمین بیش از حد نزدیک می‌شود و همین نزدیکی زیاد تنفس نوزاد را سخت می‌کند و در نتیجه خطر سندرم ناگهانی مرگ نوزاد به علت خفگی را بالا می‌برد. 
  • خواباندن نوزاد روی شکم باعث می‌شود که میکروب‌های تشک وارد مجاری تنفسی نوزاد شود.
  • به پهلو خواباندن نوزاد نیز باعث می‌شود که او سریع‌تر به پشت برگردد و همین موضوع بسیار خطرناک است.
  • خواباندن نوزاد روی شکم و به پهلو خواباندن نوزاد تنها زمانی بلامانع است که نوزاد بیدار باشد و والد مراقب او باشد.  

بررسی نیاز نوزادان به خواب بر اساس سن

نیاز نوزادان به خواب بر اساس سن

وقتی از بهترین نحوه خواباندن نوزاد مطلع شدید، باید این را هم بدانید که هر نوزاد به تناسب سنی که دارد، در طول شبانه روز چه قدر می‌خوابد و برای تغذیه چند بار در طول خواب شبانه بیدار می‌شود. لازم است همین جا یادآوری کنیم که با بالا رفتن سن نوزاد، به تدریج خطر خواباندن نوزاد روی شکم یا به پهلو خواباندن نوزاد کم می‌شود. زیرا در هر صورت نوزاد کم کم حرکت کردن را یاد می‌گیرد و خودش به تناسب راحتی‌اش تغییر حالت می‌دهد. 

همین جا باید یادآوری کنیم که الگوی خواب نوزادان با یکدیگر کاملا متفاوت است. برخی از نوزادان از بدو تولد نسبت به سایرین کمتر یا بیشتر می‌خوابند. به طور کلی میانگین میزان نیاز نوزادان و کودکان به خواب در طی یک دوره 24 ساعته از قرار زیر است:

  • نوزادان تازه متولد شده

کمترین نیاز خواب یک نوزاد تازه متولد شده 8 ساعت در شبانه روز است. این مقدار در بیشترین حالت خود به 16 تا 18 ساعت در شبانه روز نیز می‌رسد. این نیاز خواب شب آنها را نیز در بر می‌گیرد. 

  • نوزادان 3 تا 6 ماه

نوزادان در این سن می‌توانند طولانی‌تر بخوابند. برخی از آنها در طول شب 8 ساعت یا حتی بیشتر هم می‌‌خوابند. با شروع 4 ماهگی، ممکن است نوزادان در شب دو برابر بیشتر از روز بخوابند. یعنی ساعات بیداری آنها در روز بیشتر می‌شود. 

  • نوزادان 6 تا 12 ماه

نوزادان در این سن تقریبا از تغذیه شب خلاص می‌شوند و می‌توانند تا 12 ساعت مدام بخوابند. اما با این حال احساس ناراحتی در لثه یا دندان یا حتی گرسنگی می‌تواند منجر به بیدار شدن آنها در طول شب شود. 

  • کودکان 12 ماه بیشتر

کودکان در این سنین در تمام شبانه روز بین 12 تا 15 ساعت می‌خوابند. 

کلام آخر 

بهترین نحوه خواباندن نوزاد، خواباندن نوزاد به پشت است. بنابراین خواباندن نوزاد روی شکم یا به پهلو خواباندن نوزاد را فراموش کنید و این حالت‌ها را فقط در بیداری و در زمانی که مراقب نوزاد هستید، امتحان کنید. روش خواباندن نوزاد تازه متولد شده نیز اگر با رعایت تکنیک‌های یاد شده باشد، می‌تواند برای مادر بسیار ساده و البته شیرین باشد. اگر بعد از رعایت این تکنیک ها نوزاد هنوز در خوابیدن مشکل دارد، بهتر است پوشک او را چک کنید. پوشک کثیف خواب راحت را از نوازد می گیرد. همچنین انواع شکل مدفوع نوزادان را بشناسید تا در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، بتوانید سریعا موضوع را پیگیری کنید.