آغوشی نوزاد چیست | از چند ماهگی می‌توان کودک را در آغوشی گذاشت؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آغوشی نوزاد

آغوشی نوزاد می‌تواند به نوزادان ما حس امنیت را بازگرداند و به آنها یادآوری کند که هنوز در خانه هستند. آنها تقریباً 9 ماه در رحم مادر بوده‌اند و اکنون وارد دنیای جدید شده‌اند که نسبت به آن حس بیگانگی دارند. کیسه آغوشی نوزاد بدن کوچک آنها را به طرف ما فشار می‌دهد و ضربان قلب ما را درست در کنار آنها قرار می‌دهد. این باعث ایجاد یک حس نزدیکی و آرامش برای نوزادان و حتی والدین آنها می‌شود. علاوه بر این با قرار دادن نوزاد در کیسه آغوشی دست شما آزاد می‌شود و می‌توانید از آنها برای کارهای دیگر استفاده کنید.

شما می‌توانید خودتان یک آغوشی نوزاد پارچه ‌ای برای کودکتان درست کنید یا اینکه یکی برای نوزادتان بخرید. حتماً می‌پرسید از کی میشه بچه رو تو آغوشی گذاشت ، آغوشی تا چه سنی استفاده میشه و مزایا و عوارض استفاده از آغوشی برای نوزاد چه چیزهایی هستند. در ادامه به همه این سؤالات پاسخ داده‌ایم.

 

مزایای استفاده از آغوشی نوزاد چیست؟

بسیاری از والدین می‌خواهند بدانند که استفاده از آغوشی نوزاد خوبه یا نه. بله آغوشی نوزاد خوبه به دلایل زیر:

  • قرار دادن نوزاد در کیسه آغوشی نوزاد پیوند بین والدین و نوزاد را تقویت می‌کند، زیرا در طول روز نزدیکی خود را حفظ می‌کنند. به نظر می‌رسد این پیوند حتی اثرات خود را تا دوران خردسالی نیز حفظ خواهد کرد.
  • به رشد کودک ازنظر جسمی و عاطفی کمک می‌کند؛ جالب است بدانید که این کودکان زودتر زبان باز می‌کنند.
  • استفاده از آغوشی نوزاد خطر ابتلا به SIDS (سندروم مرگ ناگهانی نوزاد) و همچنین خطر صاف شدن پشت سر را کاهش می‌دهد.
  • به تکامل سیستم عصبی، سلامت دستگاه تنفسی و گوارش و همچنین تعادل بدن کودکان کمک می‌کند.
  • به مادران اجازه می‌دهد که به‌راحتی تغذیه با شیر مادر را انجام دهند.
  • تولید شیر مادر را به دلیل تماس نزدیک او با کودک تقویت می‌کند.
  • آغوشی نوزاد اجازه می‌دهد تا مراقبان کودکان بدون دست آنها را حمل کنند تا درحالی‌که هنوز کودک را نگه می‌دارند، به کارهای دیگری نیز برسند. به‌خصوص اگر کودک دیگری داشته باشید قطعاً به دستانتان برای مراقبت و رسیدگی به آنها نیاز خواهید داشت و نمی‌توانید دائماً نوزادتان را در آغوش بگیرید. همچنین می‌توانید با کودکتان به پیاده‌روی بروید و هر دو از هوای آزاد لذت ببرید.
  • یکی دیگر از دلایلی که آغوشی نوزاد خوبه این است که به یادگیری بهتر محیط اطراف توسط کودک کمک می‌کند. بچه‌ها با تماشای چهره‌ها، مناظر و اتفاقات پیرامون چیزهای بیشتری یاد می‌گیرند.

واقعاً، یک نوزادی که در آغوشی قرار داده می‌شود یک کودک شاد است. آیا پدر و مادر در این هنگام خوشحال نمی‌شوند؟ نزدیکی بین دو فرد ازجمله والدین و کودک، تولید هورمون عشق (اکسی توسین) را تحریک می‌کند و درنتیجه پیوند بین آنها بیشتر و صمیمی‌تر می‌شود.

مزایای آغوشی

از چند ماهگی میتوان کودک را در آغوشی گذاشت؟

ما نوزادان خود را تقریباً یک سال در حین بارداری حمل می‌کنیم و آن‌ها به محیط گرم و ایمن رحم عادت می‌کنند. در تمام این مدت نفس و ضربان قلب ما همراهان ثابت آن‌ها است؛ اما وقتی نوزاد به دنیا می‌آید، دنیای کاملاً جدیدی را رو به روی خود می‌بیند که برای عادت کردن به آن، نیاز به زمان دارد. خوشبختانه می‌توان با استفاده از آغوشی نوزاد این فضا را دوباره برای کودک ایجاد کرد و به او در ارتباط گرفتن با دنیای جدید کمک کرد. این موضوع به‌خصوص در سه‌ماهه اول بعد از تولد بسیار اهمیت دارد.

شما می‌توانید از همان روز اول بعد از تولد استفاده از آغوشی نوزاد را شروع کنید. فقط دقت کنید که در مورد نوزادان کوچک‌تر از 4-6 ماه، باید آنها را در وضعیت رو به داخل (به سمت خودتان) قرار دهید و پشتیبانی مناسب از سر، گردن، لگن و بخش‌های تحتانی بدنشان را به عمل آورید. در مورد اینکه آغوشی تا چه سنی استفاده میشه هم تقریباً تا سن 2 تا 3 سالگی می‌توانید از کیسه آغوشی نوزاد استفاده کنید.

*علائم در رفتگی لگن در نوزادان چیست + روشهای درمان

از چه سنی نوزاد را به سمت خارج در کیسه آغوشی نوزاد ببندیم؟

در مورد اینکه چه موقع می‌توانید فرزندتان را به سمت خارج، در کیسه آغوشی قرار دهید باید بگوییم که این مسئله بستگی به سن و میزان رشد نوزاد دارد. هنگامی‌که عضلات گردن او به اندازه کافی قوی باشد که بتواند از سرش پشتیبانی کند، می‌توانید با خیال راحت او را به سمت خارج در کیسه آغوشی بنشانید. این زمان به‌طورمعمول بین 4 تا 6 ماهگی خواهد بود. علاوه بر این، در این سن دیگر نوزاد به چهره شما علاقه‌مند شده و ترجیح می‌دهد چیزهای جدیدی را در محیط پیرامونش کشف کند. با وجود تمام آنچه گفتیم باز هم شما باید به وضعیت و علائم نوزادتان توجه کنید تا بتوانید بهترین زمان برای جابه‌جایی او را پیدا کنید.

آغوشی نوزاد

آیا روبه‌جلو نشاندن نوزاد در آغوشی به گردن او آسیب می‌رساند؟

هنگامی‌که نوزادان به سمت جلو قرار دارند، کنترل سر کمتر می‌شود، به همین دلیل مطمئن‌ترین کار این است که صبر کنید تا کودک شما کنترل سر و گردن خود را به دست آورد. همان‌طور که گفتیم این زمان به‌طور میانگین برای اکثر نوزادان بین 4-6 ماهگی است اما برای هر نوزادی متفاوت است. همچنین، اجازه ندهید کودک هنگام خواب به سمت خارج باشد، زیرا ممکن است سرش به سمت جلو بیفتد و مجاری هوایی او را مسدود کند.

چرا کودکم نشستن روبه‌جلو در آغوشی نوزاد را دوست ندارد؟

به‌طورکلی بیشتر نوزادانی که نقاط عطف رشد خود را پشت سر گذاشته‌اند، عاشق نشستن روبه‌جلو هستند؛ اما هر کودکی متفاوت است، به‌خصوص نوزادان زودرس و یا آن‌هایی که دارای حساسیت بیشتری هستند، ممکن است به‌آسانی روبرو نشوند؛ بنابراین در این مورد صبور باشید و اصرار نکنید.

عوارض استفاده از آغوشی برای نوزاد چیست؟

شما باید نحوه بستن آغوشی نوزاد را به‌خوبی بلد باشید؛ زیرا اگر به‌خوبی از بخش‌های مختلف بدن ازجمله بخش‌های تحتانی آن حمایت نکند، می‌تواند به ساختار اسکلتی او آسیب برساند. به‌عنوان‌مثال قرار دادن پای کودک به همراه باسن در کیسه آغوشی نوزاد می‌تواند خطر ابتلا به دیسپلازی مفصل ران را در کودکان افزایش دهد. هنگام نشستن در آغوشی، نیمه پایینی بدن کودک شما باید در وضعیت "M" یا در حالت پا قورباغه قرار داشته باشد (پای کودک از دو طرف رهاست و از آغوشی خارج می‌شود).

سایز آغوشی نوزاد نیز باید متناسب با کودک شما انتخاب شود؛ نه بزرگ‌تر باشد که حمایت کافی را از بدن او به عمل نیاورد و نه کوچک‌تر باشد که او را آزار دهد و ساختار اسکلتی‌اش را در موقعیت نامناسبی قرار دهد.