روش‌ها و وضعیت‌های شیردهی | پوزیشن‌های صحیح شیردهی

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
روش‌ها و وضعیت‌های شیردهی

هیچ روش صحیح یا غلطی برای در آغوش گرفتن یا شیر دادن به نوزاد وجود ندارد و هر مادر و کودکی می‌توانند وضعیت مطلوب خود را برای تغذیه پیدا کنند. مهم این است که هردوی شما در این وضعیت شیردهی احساس راحتی کنید. هنگامی‌که اولین فرزند خود را به دنیا آورده‌اید ممکن است بخواهید برخی از روش‌ها و وضعیت‌های شیردهی را امتحان کرده و به این ترتیب اعتماد به نفس بیشتری در تغذیه فرزندتان پیدا کنید.

لازم نیست همیشه در یک وضعیت یکسان به نوزاد خود شیر بدهید. آگاهی از پوزیشن‌های صحیح شیردهی نوزاد، می‌تواند برای مادران مفید باشد زیرا زندگی از ما می‌خواهد که تطبیق‌پذیر باشیم، به خصوص وقتی فرزندتان در حال بزرگ‌تر شدن بوده و شما نیز می‌خواهید به زندگی اجتماعی خود برگردید. در ادامه مقاله با 8 روش و وضعیت شیردهی آشنا می‌شوید که می‌توانید هرکدام برای شما و فرزندتان مناسب‌تر است را انتخاب کنید اما قبل از آن لازم است نکاتی برای شیردهی مناسب به نوزاد آگاه شوید.

نکاتی برای شیردهی مناسب به نوزاد

با توجه به مزایای تغذیه با شیر مادر، پس از مطالعه روش‌ها و وضعیت‌های شیردهی به نوزاد، لازم است از چند نکته آگاه باشید تا بتوانید شیردهی مناسبی را برای خود و فرزندتان فراهم کنید که این نکات شیر دادن به نوزاد عبارت‌اند از:

  • قبل از شروع شیردهی، همه چیزهایی که نیاز دارید از جمله نوشیدنی، میان وعده، تلفن همراه، کنترل تلویزیون، کتاب یا مجله را در کنار خود بگذارید... فراموش نکنید که در این زمان، فرزندتان می‌خواهد شیر بخورد و ممکن است برای چند دقیقه نتوانید از جای خود بلند شوید.
  • اطمینان حاصل کنید که فرزندتان در موقعیت راحتی قرار دارد. هر وضعیتی را که برای شیردهی انتخاب کرده‌اید باید حمایت و ثبات کامل برای فرزندتان فراهم شود و سر و گردن و ستون فقرات او نباید پیچ بخورد.
  • اطمینان حاصل کنید که شما هم احساس راحتی و آرامش دارید. در صورت لزوم از پشتی یا بالش استفاده کنید تا از پشت یا بازوی خود حمایت کنید.
  • بررسی کنید که آیا فرزندتان به درستی سینه شما را گرفته است یا خیر. گرفت مناسب سینه باعث می‌شود شیر خوردن، برای نوزاد راحت‌تر باشد.
  • اگر گرفتن سینه توسط فرزندتان برای شما دردناک بوده یا سخت است و همچنین شیر خوردن نوزاد فقط از یک سینه است، حتما در این مورد با متخصص شیردهی مشورت کنید. او می‌تواند در این مورد نیز به شما کمک کند که چگونه شیردهی مناسبی برای فرزندتان فراهم کنید.

روش‌ها و وضعیت‌های شیردهی

علاوه بر نکاتی که مطرح شد آگاهی از روش‌ها و وضعیت‌های شیردهی و اصول و روش صحیح شیر دادن به نوزاد، به شما کمک می‌کند وضعیتی را برای شیر دادن به فرزندتان انتخاب کنید که هم برای شما راحتی بیشتری به همراه داشته باشد و هم برای فرزندتان. در ادامه با پوزیشن‌های صحیح شیردهی نوزاد به صورت آموزش شیردهی تصویری، بیشتر آشنا می‌شوید.

شیردهی آرام یا وضعیت لم‌داده

معمولا مادرانی که برای اولین بار بچه‌دار شده‌اند از وضعیت شیردهی آرام که به عنوان غذا دادن بیولوژیکی نیز شناخته می‌شود استفاده می‌کنند. اگر کودک شما به محض تولد روی سینه یا شکم شما قرار بگیرد، او به خوبی و به طور غریزی، خود را به سمت یکی از سینه‌های شما خواهد کشید و سعی می‌کند به آن بچسبد.

از سوی دیگر، تماس پوست به پوست نیز، غریزه‌های غذایی فرزندتان را تحریک کرده و نیروی جاذبه نیز به او کمک می‌کند که به خوبی به سینه شما بچسبد. با این حال، این نوع وضعیت شیردهی فقط مختص نوزادان تازه متولدشده نبوده و هر کودکی در هر سنی می‌تواند از این طریق شیر بخورد.

شیردهی آرام یا لم‌داده

وضعیت گهواره‌ای

یکی دیگر از روش‌ها و وضعیت‌های شیردهی، به نام آغوش گهواره‌ای، وضعیت شیردهی کلاسیک است که بیشتر ما چنین تصوری از شیردهی به نوزاد داریم. چنین وضعیتی شامل نشستن به صورت ایستاده بوده، در حالی که کودک به بغل قرار داشته و سر و گردن او در جلوی ساعد شما و بدنش در مقابل شکمتان قرار دارد.

اگرچه این وضعیت شیردهی بسیار محبوب است اما وضعیتی آسان برای نوزاد نیست زیرا به اندازه، آغوش‌های دیگر، برای او حمایت فراهم نمی‌کند. استفاده از بالش شیردهی یکی از لوازم شیردهی، ممکن است در فراهم کردن این حمایت موثر بوده و از وارد شدن فشار بر روی کمر یا شانه‌های شما جلوگیری کند.

شیر دادن به روش آغوش گهواره‌ای

آغوش گهواره‌ای صلیبی

این وضعیت شیردهی، تقریبا شبیه به آغوش گهواره‌ای است با این تفاوت که جای بازوهای شما متفاوت است و بنابراین بدن کودک در جلوی ساعد مخالف قرار دارد. هدف این وضعیت شیردهی این است که حمایت کافی را از گردن و شانه‌های فرزند خود فراهم کرده و به او اجازه دهید قبل از شیر خوردن، سر خود را خم کند.

این پوزیشن شیردهی برای نوزادان عالی است به خصوص نوزادان کوچک و کودکانی که در گرفتن سینه مادر، با مشکلاتی مواجه‌اند. همچنین، از آنجایی که کودک شما کاملا توسط بازوی مخالف شما پشتیبانی می‌شود، شما کنترل بیشتری بر موقعیت او داشته و می‌توانید از دست آزاد خود برای تنظیم سینه استفاده کنید.

شیردادن آغوش گهواره‌ای صلیبی

وضعیت شیردهی توپ راگبی

در این وضعیت شیردهی، به صورتی می‌نشینید که فرزندتان در امتداد ساعد شما قرار دارد. بدن او در کنار شما بوده و پاهایش به سمت پشت صندلی یا هر آنچه بر روی آن نشسته‌اید است. این یکی دیگر از روش‌ها و وضعیت‌های شیردهی بوده که بسیار مفید است زیرا به خوبی کودک شما را پشتیبانی می‌کند و در عین حال کنترل و دید خوبی از چهره وی به شما می‌دهد.

قرار گرفتن در کنار بدن شما نیز به کودک احساس امنیت می‌دهد. همچنین در موقعیت‌هایی چون زایمان سزارین، شیر دادن به نوزاد دوقلو بودن فرزندان، زودرس بودن کودک و بزرگ بودن سینه‌های مادر نیز این وضعیت شیردهی می‌تواند موقعیت مناسبی برای مادران و نوزادان باشد.

وضعیت شیردهی توپ راگبی

وضعیت شیردهی خوابیدن به پهلو

این وضعیت شیردهی در موقعیت‌هایی مثل شیردهی‌های شبانه یا شیر دادن بر روی مبل یا تختخواب می‌تواند راحت‌تر از نشستن بر روی صندلی باشد به خصوص اگر سزارین کرده و بر روی شکم خود بخیه داشته باشید. در این روش شیردهی خوابیده، شما و نوزادتان در کنار یکدیگر دراز می‌کشید به شکلی که شکم‌های شما رو به روی هم قرار بگیرد.

وضعیت شیردهی خوابیده به پهلو

وضعیت شیردهی عمودی یا آغوش کوالایی

یکی دیگر از روش‌ها و وضعیت‌های شیردهی، آغوش کوالایی یا شیردهی عمودی است؛ که در این وضعیت، فرزند شما با ستون فقرات راست و به حالت عمودی بر روی ران‌ها شما نشسته و شیر می‌خورد. اگر حمایت کافی را برای فرزندتان فراهم می‌کنید می‌توانید این وضعیت شیردهی را برای نوزاد تازه متولدشده نیز انجام دهید. این وضعیت شیردهی معمولا بهترین روش برای نوزادانی است که از رفلاکس یا عفونت گوش رنج می‌برند. همچنین می‌تواند برای نوزادان دچار زبان گره‌خورده یا تونوس ماهیچه‌ای کم مفید باشد.

شیردهی عمودی

وضعیت شیردهی آویخته

در این وضعیت، نوزاد به پشت دراز می‌کشد در حالی که شما بر روی او دولا شده و سینه خود را در دهان نوزاد قرار می‌دهید. برخی از مادران گزارش کرده‌اند که استفاده از این وضعیت شیردهی به مدتی کوتاه، به آن‌ها در حل مسئله ورم پستان کمک کرده است. همچنین برخی دیگر مطرح کرده‌اند که این وضعیت شیردهی به باز شدن مجاری شیر مسدود شده کمک می‌کند.

وضعیت شیردهی آویخته

وضعیت شیردهی در یک گردن‌آویز

یکی دیگر از روش‌ها و وضعیت‌های شیردهی، به نام شیردهی در یک گردن‌آویز است که اگرچه شیردهی در این وضعیت به کمی تمرین نیاز دارد اما با انجام آن، مادر می‌تواند از فرزندان بزرگ‌تر مراقبت کرده و حتی کارهای سبک خانه را انجام دهد. همچنین این وضعیت برای زمانی که نوزاد دوست ندارد دائما زمین گذاشته شود یا شیر خوردن او قطع شود، بسیار مناسب است.

وضعیت شیردهی در یک گردن‌آویز

در نهایت، وقتی تصمیم به استفاده از یکی از روش‌ها و وضعیت‌های شیردهی گرفتید یا وضعیت شیردهی جدیدی را پیدا کردید، حالت ایده آل این است که هر چند وقت یک بار، روش شیردهی خود را تغییر دهید. با استفاده از روش‌های متنوع، به کودک خود اجازه می‌دهید که شیر قسمت‌های مختلفی از سینه شما را بمکد و در نهایت این کار به جلوگیری از شقاق سینه در شیردهی، انسداد مجاری شیر و دیگر مشکلات شیردهی کمک می‌کند.

روش هایی برای چفت شدن صحیح دهان نوزاد

چفت شدن دهان کودک به سینه مادر بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت مکش به خوبی انجام نمی‌شود و جریان شیر به خوبی برقرار نمی‌شود. از کجا بفهمیم در حال کودک به خوبی چفت نشده است؟ چفت شدن قابل دیدن است اما اگر نشانه های زیر را دیدید بدانید که دهان به خوبی چفت نشده است:

  •  هنگام مکیدن صدای کلیک مانندی میشنوید.
  • مکش به خوبی دور سینه برقرار نمیشود.
  • لب‌های کودک به جای آنکه مامند ماهی به بیرون قرار گرفته باشد به داخل و یا زیر جمع شده است.
  • کودک کلافه است و لپ خود را می‌مکد.
  • کودک مدام سر خود را تغییر جهت می‌دهد.

حالا چه کار کنیم که لب کودک به خوبی با سینه مادر چفت شود؟ قبل از توضیح این روش باید بدانید که کودک به مرور زمان با بزرگ شدن خودش بهتر یاد می‌گیرد که چگونه دهانش را با سینه چفت کند. اما زمانی که هنوز خیلی کوچک است شما باید به او کمک کنید که این کار را یاد بگیرد.

برای این کار کودک را در آغوش گرفته و نوک سینه را به دماغ کودک بچسبانید. سپس نوک سینه را آرام به سمت دهان کودک پایین ببرید. وقتی که نوک سینه در داخل دهان قرار گرفت با یک حرکت رو به بالا؛ قسمت بالای هاله پستان را به لب بالایی بچسبانید و مجدداً با یک حرکت رو به پایین قسمت پایین را به لب پایین بچسبانید. این یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای چفت شدن دهان کودک به دور سینه است.