کدام نوع سزارین بهتر است؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کدام نوع سزارین بهتر است؟

اینکه کدام نوع سزارین بهتر است؟ سوالی است که بسیاری از بانوان باردار در مورد آن پرس و جو می‌کنند. همین جا روشن می‌کنیم که زایمان سزارین یک نوع بیشتر ندارد؛ سزارین یک عمل جراحی است. در طی این فرایند جراحی ناحیه زیر شکم و بالای مثانه برای خارج کردن جنین در چند لایه برش داده می‌شود. آنچه در شکل عمل سزارین تغییر ایجاد می‌کند، نوع بیهوشی برای انجام عمل سزارین است. بنابراین اگر این سوال را اینگونه بپرسیم که کدام نوع بیهوشی برای سزارین بهتر است؟ سوال علمی‌تر و بهتری پرسیده‌ایم. 

کدام نوع بیهوشی برای سزارین بهتر است؟

فعلا در مورد اینکه چرا سزارین زودتر انجام میشود؟ صحبتی نمی کنیم؛ اما با توجه به اینکه انواع بیهوشی در سزارین وجود دارد، کسب اطلاعات در این باره برای مادران بارداری که این شکل از زایمان را برای خود انتخاب کرده‌اند، خالی از لطف نیست. 

انواع بیهوشی در سزارین

بیهوشی در سزارین یا از نوع بیهوشی کامل است و یا از نوع بی‌حسی در بیهوشی کامل همانطور که از نامش پیداست، مادر باردار کاملا بیهوش می‌شود و به تعبیری به خواب می‌رود و هیچ چیزی از روال عمل متوجه نمی‌شود. این در حالی است که در بی دردی، منطقه‌ای از بدن (کمر به پایین) بی حس شده و عمل جراحی انجام می‌شود. بنابراین مادر می‌تواند فرایند تولد نوزاد خود را مشاهده کند. یادآوری می کنیم که نوع بیهوشی سزارین در این مسئله که تا چند بچه میتوان سزارین کرد؟ تاثیری ندارد.

روش‌های بی دردی برای زایمان سزارین

بی دردی در زایمان سزارین به چند روش محتمل است. اینکه برای یک مریض از کدام روش استفاده شود، به شرایط اختصاصی او و نظر پزشک بستگی دارد. 

  • بی دردی موضعی یا آنستزی لوکال

این نوع بی حسی یا بی درد همچون بی حسی در دندانپزشکی یا بی حسی در عمل لیزیک چشم است.

  • بی دردی منطقه‌ای یا آنستزی رژیونال

روش‌های بی دردی برای زایمان سزارین

در این نوع بی دردی یا بی حسی ماده بی حسی مستقیما به عصبی تزریق می‌شود که مسئول حس دهی به منطقه مورد نظر است. این نوع بی‌دردی یا بی‌حسی به دو روش اپیدورال و یا اسپاینال انجام می‌شود. در هر دو روش ناحیه شکم و کمر به پایین بی حس می‌شود. میزان داروی بیهوشی، محل تزریق داروی بیهوشی و مدت زمان لازم تا رسیدن به بی حسی و بی دردی در هر دوی این روش‌ها متفاوت است. 

بیهوشی کامل در سزازین چگونه است؟

در بیهوشی کامل یا بیهوشی عمومی یا آنستزی جنرال، مادر باردار با تزریق موادی به داخل خون و یا از راه تنفس کاملا بی‌هوش می‌شود.

سزارین با بیهوشی کامل

اینکه کدام نوع بیهوشی برای سزارین بهتر است، بستگی به وضعیت بیمار و نظر پزشک معالج او دارد. بنابراین برای اینکه تشخیص دهید کدام نوع سزارین بهتر است برای شما انجام شود، حتما با پزشک بارداری خود مشورت کنید. باید یادآوری کنیم که نوع بیهوشی می تواند در عوارض بلند مدت سزارین، عوارض کوتاه مدت سزارین و عوارض سزارین برای نوزاد تاثیرگذار باشد. 

اپیدورال و اسپاینال را بیشتر بشناسید

تکلیف بیهوشی عمومی و جنرال کاملا مشخص است؛ اما بی دردی یا بی حسی موضعی به دو روش اپیدورال یا اسپاینال همیشه جای این سوال را باقی می‌گذارد که کدام روش نسبت به دیگری بهتر است و ارجحیت دارد. باید بدانید که در هر دو روش ناحیه شکم و کمر به پایین بی حس می‌شوند. با توجه به اینکه در هر نقطه‌ای از بدن این سلول‌های عصبی هستند که درد را از طریق نخاع به مغز می‌رسانند، بنابراین قطع ارتباط بین نخاع و مغز باعث بی حسی و بی دردی می‌شود. 

در هر دو روش اپیدورال و اسپاینال ماده بي حسي در كنار طناب نخاعي تزریق می‌شود. در روش اپيدورال ماده بي حسي در پشت و در ناحیه كمر و در قسمت خارجي غلافي كه نخاع و مايع نخاعي را پوشانده است، تزريق مي‌شود و سوزن وارد مايع نخاعي نمی‌شود. این در حالی است که در روش اسپاينال سوزن از غلاف نخاع عبور می‌کند و وارد مايع نخاعي مي‌شود و در آن تزريق مي‌شود. بی حسی و بی دردی در روش اسپاینال سریع‌تر است، زیرا ماده بي حسي كاملا نزديك به نخاع تزريق مي‌شود. همین شکل تزریق است که باعث می‌شود بسیاری بپرسند که آیا سزارین باعث کمردرد می‌شود؟

بی حسی در اپیدورال و اسپاینال چگونه ادامه دار می‌شود؟ 

در هر دو روش یاد شده به منظور اینکه مدت زمان بی حسی یا بی دردی بعد از ورود سوزن به کمر طولانی شود، لوله بسيار نازكي به نام كاتتر را از داخل سوزن وارد محل تزریق می‌کنند. در روش اسپاينال اين لوله وارد مايع نخاعي در درون غلاف می‌شود و در روش اپيدورال خارج غلاف و مايع نخاعي قرار می‌گیرد. در نهایت سوزن را از لوله خارج می‌کنند و از یک لوله نرم و منعطف برای تزریقات بعدی استفاده می‌کنند. 

هنوز زود است که انتخاب کنید کدام نوع سزارین بهتر است برای شما انجام شود. بهتر است جزئیات هر یک از این روش‌ها را نیز مطالعه کنید. 

بررسی جزئیات بی دردی اپيدورال و اسپاینال

  • اپيدورال

اپیدورال روش شایعی برای زایمان سزارین است. بی حسی به روش اپیدورال می‌تواند از 25 دقیقه تا 20 ساعت به طول بیانجامد. در این روش داروهای بی حسی بر اساس درد بیمار و نیاز او تزریق می‌شوند. احتمال بروز ضعف جزئی و گذرا در پاها در هنگام راه رفتن در این روش وجود دارد که به مرور بهتر می‌شود. در این روش بیمار با وجود داشتن بي دردي می‌تواند به خوبی راه برود. 

  • اسپاينال

در این روش به دلیل اینکه محل تزریق ماده بی حسی متفاوت است و در درون مايع نخاعي تزریق می‌شود، در عین حالی که سرعت بی حسی بیشتر است، مقدار تزریق ماده بی حسی کمتر است. با این وجود احتمال سر درد، كاهش فشار خون و ضربان قلب در اين روش شايع‌تر است. 

اکنون می‌توانید تا حدودی تشخیص دهید که کدام نوع سزارین بهتر است یا کدام نوع بیهوشی برای سزارین بهتر است؟ با این وجود این شما نیستید که انتخاب می‌کنید. پزشک بیهوشی و پزشک زنان شما با توجه به وضعیت اختصاصی که از نظر جسمانی دارید، یکی از این روش‌ها را انتخاب خواهد کرد. 

چه کسانی نمی‌توانند از بی حسی اپيدورال و اسپاینال استفاده کنند؟

چه کسانی نمی‌توانند از بی حسی اپيدورال و اسپاینال استفاده کنند؟

  1. کسانی که سابقه اختلالات خونریزی دهنده مانند هموفیلی یا مصرف داروهای ضد انعقاد خود دارند. 
  2. در صورتی که در محل ورود سوزن عفونتی (عفونت پوستی) وجود داشته باشد. 
  3. کسانی که مقدار پلاکت خون آنها کم است. 
  4. در صورتی که فشار مغز بالا باشد. 
  5. در صورتی که فشار خون پایین باشد. 
  6. در صورتی که در ستون مهره‌ها ناهنجاری وجود داشته باشد. 
  7. در صورت وجود اختلالات انعقادی در خون
  8. در صورت وجود عفونت خونی 
  9. در صورت سابقه حساسیت به داروهای بی‌حسی ناحیه‌ای

آیا سزارین باعث کمردرد می‌شود؟

آیا سزارین باعث کمردرد می‌شود؟

این سوال پس از سوال کدام نوع سزارین بهتر است؟ فراوانی زیادی دارد. زیرا اساسا تعداد زیادی از خانم‌ها بعد از وضع حمل و تجربه زایمان سزارین از درد کمر شکایت دارند. گرچه به نقل از بیشتر منابع هنوز هیچ دلیل علمی و پزشکی برای اینکه بی حسی نخاعی بتواند منجر به کمردرد شود، وجود ندارد، اما برخی از یافته ها حکایت از این دارد که فاکتورهایی نظیر سن مادر، وزن مادر، تعداد حاملگی و نوع سوزن می‌تواند با ایجاد کمردرد ارتباط معنی داری داشته باشد. در واقع در عین حالی که چاقی، سابقه زایمان‌های مکرر و سن بالای بارداری می‌تواند احتمال کمردرد را بیشتر کند، استفاده از سوزن‌های باریک می‌تواند این احتمال را کاهش دهد. 

بنابراین اینکه آیا سزارین باعث کمردرد می‌شود یا نمی‌شود، می‌تواند به فاکتورهای یادشده ارتباط داشته باشد. ‌شما می‌توانید به کمک دوش آب گرم، حرکات ورزشی ساده و مداوم، درست خوابیدن و استفاده از تشک صاف و مسطح و نه خیلی نرم، کمپرس گرم و سرد، ماساژ درمانی و پیاده‌روی سبک کمردرد خود را تسکین دهید. 

کلام آخر

توصیه می‌کنیم برای تشخیص اینکه کدام نوع سزارین بهتر است یا کدام نوع بیهوشی برای سزارین بهتر است برای شما انجام شود، به پزشک معالج خود اعتماد کنید و اجازه بدهید او هر آنچه را که به صلاح شماست، انجام دهد. درست است که انواع بیهوشی در سزارین وجود دارد، اما اینکه کدام نوع بیهوشی برای چه کسی مناسب است، به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که فقط یک پزشک می‌تواند تشخیص دهد.