نکاتی که باید در مورد مصرف فولیک اسید قبل و هنگام بارداری بدانید

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مصرف فولیک اسید قبل و هنگام بارداری

فولیک اسید یک ویتامین B9 است که هم در برخی غذاها وجود دارد و هم می‌توان آن را به صورت قرص مصرف کرد. اگر تصمیم دارید که بچه‌دار شوید لازم است مصرف فولیک اسید قبل و هنگام بارداری را در نظر بگیرید. این کار باعث محافظت از کودک در برابر نقص لوله عصبی مانند اسپینابیفیدا می‌شود. در ادامه به این موضوع بیشتر پرداخته شده است.

چرا مصرف فولیک اسید قبل و هنگام بارداری مهم است؟

همه شما احتمالا می‌دانید که هم تغذیه بانوان و هم تغذیه‌ آقایان قبل از بارداری می‌تواند در سلامت جنین تاثیر داشته باشد. همان‌طور که مطرح شد فولیک اسید یک ویتامین B است که در بسیاری از مکمل‌ها و غذاهای غنی‌شده وجود دارد. فولیک اسید، شکل مصنوعی فولات است. اسیدفولیک توسط بدن برای ایجاد سلول‌های جدید و تولید DNA استفاده می‌شود. این کار برای رشد و نمو طبیعی در طول زندگی لازم است.

مصرف فولیک اسید قبل و هنگام بارداری بسیار حیاتی است. این کار برای رشد مناسب اعضای بدن یک کودک در حال رشد مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف اسیدفولیک قبل از بارداری می‌تواند از نقایص مادرزادی از جمله نقص جدی لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا و آنانسفالی جلوگیری کند.

 

مصرف فولیک اسید در دوران بارداری چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

سالانه بیش از 300 هزار نوزاد در سراسر جهان با نقص لوله عصبی متولد می شوند. به طور معمول، لوله عصبی تا 28 روز پس از بارداری به نخاع و مغز تبدیل می‌شود. اگر لوله عصبی به درستی بسته نشود، نقص لوله عصبی رخ می‌دهد. آنانسفالی وضعیتی است که در آن مغز به درستی رشد نمی‌کند. نوزادانی که با آنانسفالی متولد شده‌اند نمی‌توانند زنده بمانند. نوزادان متولدشده با اسپینا بیفیدا یا انسفالوسل ممکن است با چندین عمل جراحی، فلج و ناتوانی طولانی‌مدت روبرو شوند.

طبق مطالعات، مصرف مکمل اسیدفولیک توسط مادر به طور قابل توجهی خطر نقص مادرزادی قلب در کودک را کاهش می‌دهد. همچنین، طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، نقایص مادرزادی قلب زمانی اتفاق می‌افتد که قلب یا رگ‌های خونی قبل از تولد به طور طبیعی رشد نکنند. آن‌ها ممکن است بر دیواره‌های داخلی قلب، دریچه‌های قلب یا عروق و رگ‌های قلب تاثیر بگذارند. از سوی دیگر، مصرف فولیک اسید به کاهش احتمال شکاف لب و شکاف کام کمک می‌کند.

مصرف فولیک اسید قبل و هنگام بارداری چقدر باید باشد؟

از آنجایی که ممکن است در طول یک ماه تلاش برای باردار شدن، حامله شوید، ایده‌آل این است که شروع مصرف فولیک اسید دو ماه قبل از قطع استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری باشد. اگر قبلا پیشگیری از بارداری را متوقف کرده‌اید، مشکلی نیست. از حالا شروع به مصرف آن کرده و تا هفته دوازدهم بارداری به مصرف ادامه دهید.

توصیه می‌شود تمام زنانی که می‌خواهند باردار شوند روزانه 400 میکروگرم اسیدفولیک قبل از بارداری و تا هفته دوازدهم بارداری، زمانی که ستون فقرات کودک در حال رشد است، مصرف کنند. اگر قبل از بارداری از مکمل‌های اسیدفولیک استفاده نکردید، باید به محض اطلاع از بارداری، شروع به مصرف آن کنید.

فولیک اسید در بارداری

آیا می‌توانید فولیک اسید کافی از غذاها دریافت کنید؟

فولات طبیعی در بسیاری از غذاها از جمله سبزیجات برگ‌دار، چغندر و کلم بروکلی یافت می‌شود؛ یا مثلا خوردن عدس در بارداری به این علت توصیه می‌شود که سرشار از آهن و فولیک اسید است. در برخی کشورها نیز برخی از غذاها با فولیک اسید غنی شده‌اند که شامل موارد زیر هستند:

  • غلات صبحانه
  • برنج
  • نان
  • ماکارونی

بسیاری از وعده‌های غلات صبحانه غنی شده حاوی 100 درصد اسیدفولیک مورد نیاز شماست. حتی در این صورت، دانستن میزان دقیق دریافت فولیک اسید دشوار است، مگر اینکه میزان فولات و اسیدفولیک را در هر چیزی که می‌خورید در نظر بگیرید. هیچ تضمینی وجود ندارد که اسیدفولیک کافی از غذا دریافت کنید، بنابراین استفاده از قرص فولیک اسید مهم است. از سوی دیگر، اگر در اوایل بارداری دچار تهوع صبحگاهی هستید، ممکن است خوردن غذاهای غنی شده برای دریافت اسیدفولیک مورد نیاز دشوار باشد.

چه کسانی به دوز بالاتری از فولیک اسید نیاز دارند؟

اگر احتمال نقص لوله عصبی در بارداری شما زیاد باشد به شما توصیه می‌شود که دوز بالاتر فولیک اسید (5 میلی‌گرم) دریافت کنید. اگر موارد زیر در شما وجود دارد به دوز بالاتری از فولیک اسید نیاز دارید.

  • دیابت دارید
  • شما یا همسرتان نقص لوله عصبی دارید
  • شما یا همسرتان سابقه خانوادگی نقص لوله عصبی دارید
  • در بارداری‌های قبلی سابقه نقص لوله عصبی در جنین داشته‌اید
  • داروهای ضد تشنج یا ضد صرع مصرف می‌کنید
  • داروهای ضد ویروس برای درمان HIV مصرف می‌کنید

در نهایت، اگر تصمیم دارید بچه‌دار شوید، علاوه بر مصرف فولیک اسید قبل و هنگام بارداری ، لازم است مصرف سایر ویتامین‌ها را نیز در نظر بگیرید. این ویتامین‌ها به صورت کپسول، قرص و انواع قابل جویدن موجودند. برای جلوگیری از ناراحتی معده، لازم است آن‌ها را با غذا مصرف کنید.

به یاد داشته باشید حتما در مورد دوز صحیح ویتامین‌ها با پزشک مشورت کنید زیرا مصرف بیش از اندازه مکمل‌ها برای کودک سمی است. همچنین باید غذاهای غنی شده با اسیدفولیک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.