ماساژ پرینه برای داشتن زایمان آسان

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ماساژ پرینه برای زایمان

واژن شما به گونه‌ای طراحی شده است که کشیده شود و در هنگام زایمان، کودک در آن جا بگیرد و  چند هفته پس از زایمان، به همان اندازه‌ی اولیه‌اش بازگردد. پرینه یا بافت‌های کف لگنِ بین واژن و مقعد، کمی الاستیک بوده و ممکن است هنگام زایمان دچار پارگی شوند. از آنجایی که سر کودک شما باید از یک دریچه‌ی نسبتاً کوچکی رد شود، ممکن است بخواهید بدانید آیا راهی وجود دارد که بتوانید خود را برای زایمان آماده کنید. ماساژ پرینه برای زایمان، می‌تواند به آماده‌سازی کف لگن برای زایمان کمک کند.

ماساژ پرینه چیست

ماساژ پرینه برای زایمان، یکی از انواع ماساژ در دوران بارداری و نوعی کشش ملایم و دستی بر کف لگن برای آماده‌سازی ماهیچه‌ها و پوست بین واژن و مقعد برای تولد کودک است. هدف از انجام این ماساژ، کاهش خطر پارگی و ایجاد زخم در هنگام زایمان است.

آیا ماساژ پرینه به کاهش درد زایمان کمک می‌کند

برخی از شواهد نشان می‌دهد که انجام ماساژ پرینه برای زایمان در آخرین ماه بارداری می‌تواند خطر پارگی واژن و پرینه و اپی‌سیتومی را کاهش دهد. اما مطالعات زیادی در این زمینه صورت نگرفته است، و یافته‌ها بدون نتیجه بوده‌اند. با این حال، اگرچه محققین از موثر بودن آن مطمئن نیستند، با اینحال انجام آن نمی‌تواند شرایط را بدتر کند و زنان زیادی به تاثیرگذاری آن اقرار کرده‌اند. هیچ مطالعه‌ای نشان نداده است که ماساژ پرینه برای زایمان، باعث کاهش درد هنگام زایمان طبیعی می‌شود.

زمان شروع ماساژ پرینه برای زایمان

کارشناسان توصیه می‌کنند یک یا دو بار در هفته و در ماه هفتم بارداری و در فاصله‌ی زمانی بین هفته 34 و 36 در بارداری خود ماساژ پرینه را انجام دهید. برخی منابع می‌گویند می‌توانید هر روز  ماساژ را تکرار کنید. مانند بسیاری از موارد در دوران بارداری، توصیه‌ها متفاوت است و ممکن است بسته به شرایط فرد متفاوت باشند.

روغن‌های مناسب برای ماساژ پرینه برای زایمان

ممکن است از انواع مختلف روغن برای ماساژ پرینه استفاده کنید. هدف اصلیِ استفاده از روغن، روان کردن برای از بین بردن اصطکاک است. انتخاب نوع روغن به ترجیح شخصی، دسترسی و بودجه‌ی شما بستگی دارد.

انواع گزینه‌های مناسب عبارتند از:

  • روغن‌های طبیعی، مانند آفتابگردان، انگور، نارگیل، بادام یا زیتون
  • روان‌کننده‌ها، مانندK-Y ژل، که انتخاب خوبی ست زیرا محلول در آب است
  • روان‌کننده‌های مخصوص واژن

هر روغنی که انتخاب می‌کنید، از استفاده از روغن‌های مصنوعی یا روان‌کننده‌هایی مانند روغن کودک، روغن معدنی یا ژله‌ی نفتی خودداری کنید.

روش انجام ماساژ پرینه زایمان

روش انجام ماساژ پرینه برای زایمان

تشخیص اینکه چگونه می‌توانید برای خودتان ماساژ پرینه را انجام دهید، آسان نیست، بنابراین لازم است که یک ویزیت با متخصص فیزیوتراپی کف لگن داشته باشید. او می‌تواند چند ماه پیش از موعد مقرر، روش درست را به شما نشان دهد. برخی از شرکت‌های بیمه ممکن است این نوع فیزیوتراپی را تحت پوشش خود قرار دهند، اما هزینه‌ی آن بسته به برنامه‌ی شما متفاوت خواهد بود.

برای انجام ماساژ پرینه، مراحل زیر را در خانه امتحان کنید:

  1. دستان خود را کاملاً بشویید و مطمئن شوید که ناخن‌هایتان کوتاه شده است.
  2. در حالت آرام و در حالی که سر خود را بر بالش گذاشته‌اید روی تخت دراز بکشید و پاهایتان را از هم باز کنید.
  3. دو قطره روغن نارگیل، روغن زیتون یا هر روغن دیگری که برای واژن مناسب است را روی انگشت شست و پرینه خود بمالید (فقط از روغن معدنی یا وازلین پرهیز کنید).
  4.  انگشت شست خود را تا اولین بند وارد واژن کنید. (شما فقط قرار است پرینه‌ی خود را ماساژ دهید، نه کلِ دیواره‌ی واژن را.)
  5. به آرامی در واژن خود به سمت پایین و به سمت مقعد فشار وارد کنید.
  6. همانطور که انگشت شست خود را از چپ به راست به شکل U حرکت می‌دهید، فشار را حفظ کنید (یک ساعت را تصور کنید و از ساعت 3 به 9 حرکت کنید).
  7. باید احساس کشش و کمی سوزش کنید اما هرگز نباید احساس درد کنید.
  8. ماساژ را به مدت سه تا پنج دقیقه ادامه دهید.
  9. ماساژ پرینه برای زایمان را هفته‌ای یک یا دو بار (و حداکثر یک بار در روز) تا زمان زایمان تکرار کنید.
  10. اگر برایتان سخت است که آن قسمت را در واژنتان پیدا کنید، از همسرتان بخواهید این کار را انجام دهد. اگر به نظر می‌رسد ماساژ پرینه بسیار ناخوشایند یا وقت‌گیر است، ایرادی ندارد آن را انجام ندهید.

مزایای ماساژ پرینه برای زایمان

اگرچه مزایای ماساژ پرینه برای زایمان هنوز از طریق مطالعات علمی اثبات نشده است، با اینحال فواید ذکر شده برای ماساژ پرینه برای زایمان عبارتند از:

  • خطر پارگی و صدمات را کاهش می‌‌دهد: از هر 15 زن که به طور مرتب ماساژ پرینه را انجام می‌دهند، یک نفر نیاز به اپی‌تیوتومی ندارد و در غیر این صورت پارگی که نیاز به بخیه دارد را تجربه می‌‌کنند.
  • خطر اپیزوتومی (برش در ناحیه‌ی واژن) را کاهش می‌دهد.
  • از زخم جلوگیری می‌کند.
  • درد پس از زایمان را کاهش می‌دهد.
  • خطر بی‌اختیاری ادرار بعد از زایمان و بی‌اختیاری مدفوع را کاهش می‌دهد.
  • اگر این اولین زایمان واژینالتان باشد، ماساژ پرینال ممکن است مفیدتر باشد و اگر کف لگنِ بسیار محکمی داشته باشید و درد لگن را تجربه کرده باشید، ممکن است بسیار مفید باشد. به کسانی که دارای بافت زخم شده هستند کمک می‌کند. زنانی که آسیب قبلی داشته‌اند یا کسانی که دارای پرینوم سفت و سخت هستند بیان کردن که ماساژ پرینه برای زایمان به آنها کمک زیادی کرده است.
  • بافت‌ها را آماده می‌کند. ماساژ باعث افزایش جریان خون می‌شود و پوست و بافت‌ها ساده‌تر و با درد کمتری در هنگام زایمان کشیده می‌شوند.
  • نیاز به بخیه در هنگام زایمان را کاهش می‌دهد. حتی اگر ماساژ از پارگی جلوگیری نکند، یک مطالعه نشان می‌دهد که ممکن است نیاز به بخیه را تا 10 درصد کاهش دهد.

مزایای ماساژ پرینه برای زایمان

معایب ماساژ پرینه برای زایمان

ماساژ پرینه با معایبی نیز همراه است:

  • ممکن است هیچ نتیجه‌ای نداشته باشد.
  • به وقت گذاشتن و مداومت نیاز دارد. برای تجربه‌ی هر یک از مزایای احتمالی، باید چهار تا شش هفته‌ی آخر بارداری مرتباً ماساژ پرینه را انجام دهید.
  • ماساژ بیش از حد سخت می‌تواند جریان خون به مناطقی که قبلاً خون زیادی به خود جذب نمی‌کردند را تقویت کند، این امر می‌تواند التهاب را افزایش داده و منجر به سوزش، ناراحتی و درد شود.
  • اگر به عفونت قارچی، تبخال یا هرگونه عفونت واژینال مبتلا هستید، قبل از اقدام به ماساژ پرینه با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر ماساژ پرینه برای زایمان حتی درد کمی ایجاد کرد، آن را متوقف کنید و از پزشک خود بپرسید آیا به فیزیوتراپی نیاز است یا خیر.

آیا بعد از زایمان باید به انجام ماساژ پرینه ادامه دهید؟

با وجود اینکه انجام ماساژ پرینه برای زایمان می‌تواند مفید باشد اما برای بسیاری از زنان این سوال مطرح می‌شود که آیا باید بعد از زایمان به انجام آن ادامه دهند یا خیر. پاسخ این سوال منفی ست، نباید و احتمالاً نمی‌خواهید که بعد از زایمان ماساژ پرینه را ادامه دهید. با این وجود، باید به محض اینکه بعد از زایمان، احساس آمادگی کردید، انقباض کف لگن ملایم یا همان ورزش کگل را امتحان کنید تا بررسی کنید و ببینید آیا می‌توانید دیواره‌ی واژن خود را احساس کنید یا خیر. بیش از حد آن را انجام ندهید، اما مرتباً کگل را ادامه داده تا بهبود جریان خون در منطقه افزایش یابد و خطر بی‌اختیاری را کاهش دهید. همچنین ایده‌ی خوبی است که چهار تا شش هفته پس از زایمان از پزشک خود بخواهید که یک نوبت فیزیوتراپی برایتان بنویسد، تا کف لگنتان را معاینه کرده و تمریناتی که برای کمک بهبودی لازم است را برایتان توضیح دهد به خصوص اگر شما دارای ضعف عملکردی لگن، درد یا بی‌اختیاری باشید.