آیا تست پاپ اسمیر در دوران بارداری ممکن است؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص بروز سرطان‌ها و ضایعات پیش سرطانی انجام می‌شود. این آزمایش ممکن است قبل از بارداری، در دوران بارداری و پس از زایمان انجام شود. در ادامه با مطالب بیشتری درمورد انجام این آزمایش در دوران بارداری آشنا می‌شوید.

انجام تست پاپ اسمیر در دوران بارداری

ممکن است در دوران بارداری از شما خواسته شود تا تست پاپ اسمیر انجام دهید. این آزمایش یکی از آزمایشات معمول است که ممکن است در نخستین معاینه و در اولین جلسه پس از بارداری انجام شود. انجام این آزمایش در دوران بارداری مانند سایر موارد دیگر خواهد بود. برای این کار پزشک متخصص سلول‌های دهانه رحم شما را جمع آوری کرده و برای بررسی به آزمایشگاه می‌فرستد. احتمالا پزشک بیماری‌های آمیزشی در بارداری مانند کلامیدیا، سوزاک یا HPV را هم مورد آزمایش قرار می‌دهد زیرا در صورت عدم درمان امکان آسیب رسیدن به جنین وجود دارد. در صورتی که نتیجه آزمایش غیر طبیعی باشد، پزشک معاینه کامل از دهانه رحم شما انجام خواهد داد و ممکن است انجام این تست را در چند هفته تکرار کند.

تست پاپ اسمیر چیست و چگونه انجام می‌شود؟

آزمایش پاپ اسمیر یا پاپ تست نوعی غربالگری بوده و برای بررسی سلامت دهانه رحم انجام می‌شود. این آزمایش از سلول‌های جمع آوری شده از دهانه رحم است که اهمیت زیادی در تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم می‌باشد. همچنین می‌تواند تغییراتی که در دهانه رحم بوجود آمده است و ممکن است در آینده منجربه سرطان شود را تشخیص بدهد. این آزمایش معمولا با معاینه لگن در بارداری توسط پزشک متخصص انجام شده و برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. برای انجام این آزمایش شما بر روی تخت دراز می‌کشید. پزشک متخصص برای مشاهده رحم شما، دستگاهی به نام اسپکولوم را داخل واژن شما قرار می‌دهد. سپس با استفاده از برس مخصوصی مقداری از سلول‌های دهانه رحم و مجاری واژن شما را جمع آوری کرده و در محلول نگهدارنده یا بر روی یک سطح شیشه‌ای منتقل می‌کند. در نهایت سلول‌های جمع آوری شده برای بررسی بیشتر به  آزمایشگاه ارسال می‌شود.

آیا برای انجام پاپ اسمیر باید ناشتا بود؟

برای انجام آزمایش پاپ اسمیر لازم نیست که ناشتا باشید اما رعایت نکات زیر می‌تواند نتیجه آزمایش را واضح‌ تر نشان دهد.

دو روز قبل از آزمایش:

  • دوش واژینال انجام ندهید.
  • از تامپون استفاده نکنید.
  • بهتر است که در دوران عادت ماهانه این آزمایش انجام نشود.
  • رابطه جنسی نداشته باشید.
  • از اسپری یا دئودرانت واژینال استفاده نکنید.
  • از کرم، شامپو، لوبریکانت، شیاف و داروهای واژینال استفاده نکنید.

در تست پاپ اسمیر چه چیزهای مشخص می‌شود؟

باید بدانید با انجام تست پاپ اسمیر می‌توان از تغییرات سلول‌های دهانه رحمی و به احتمال بروز سرطان دهانه رحم در آینده پی برد. شناسایی زود هنگام سرطان دهانه رحم به کمک انجام این آزمایش، می‌تواند احتمال موفقیت در بهبود و درمان این بیماری را افزایش داد. همچنین با کمک این آزمایش می‌توان به بیماری‌هایی مانند عفونت‌های دهانه رحم و واژن و عفونت‌های ویروسی مانند HPV که منجربه زگیل تناسلی می‌شود، پی برد.

عوارض تست پاپ اسمیر

باید بدانید که مراحل تست پاپ اسمیر پیچیده و دردناک نیست و هیچ عوارضی نخواهد داشت. تنها ممکن است بعد از انجام آزمایش تا چند ساعت مقدار کمی درد یا سوزش و همچنین لکه بینی جزئی داشته باشید. بهتر است برای آنکه در هنگام آزمایش کمتر احساس ناراحتی کنید کارهای زیر را انجام دهید:

  • با مشورت با پزشک می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید.
  • برای اینکه فشار کمتری در ناحیه لگن احساس کنید، حتما قبل از آزمایش ادرار کنید.
  • از پزشک بخواهید از کوچکترین سایز اسپکولوم استفاده کند.
  • در طول انجام آزمایش سعی کنید عضلات لگن را شل کنید و نفس عمیق بکشید.
  • اگر در طول آزمایش دردی احساس کردید حتما اعلام کنید.

آیا پاپ اسمیر باعث سقط جنین می‌شود؟

ممکن است به دلیل حساسیت رحم در دوران بارداری، لکه بینی خفیفی را تجربه کنید، اما این بدان معنا نیست که حتما منجربه سقط جنین شود. زیرا معمولا تخمک بارور شده در داخل رحم در نزدیکی دهانه رحم لانه گزینی نمی‌کند. حتی اگر تخمک بارور شده در قسمت پایینی رحم و نزدیک به دهانه رحم قرار داشته باشد، ضخامت دهانه رحم در سه ماه اول بارداری بسیار ضخیم است و یک خراش کوچک نمی‌تواند آسیبی به جنین وارد کرده و باعث سقط شود. متاسفانه تقریبا 15 تا 20 درصد از بارداری‌ها به سقط ختم می‌شود و تقریبا برخی از زنان باردار که مجبور به انجام تست پاپ اسمیر می‌شوند، به ناچار سقط جنین انجام می‌دهند. البته باید بدانید که این سقط، ارتباطی با انجام آزمایش پاپ اسمیر ندارد. ممکن است تا چند روز بعد از انجام این آزمایش علائم سقط جنین را تجربه کنید اما بخاطر داشته باشید که این بدان معنا نیست که پاپ اسمیر باعث آن شده است. اگر در این باره نگران هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه آزمایش

باید بدانید آزمایشات پاپ اسمیر همیشه بی نقص نبوده و گاهی نتایج منفی کاذب و مثبت کاذب نیز وجود دارد. در صورتی که جواب آزمایش شما مثبت شد بدانید که همیشه به معنای وجود سرطان دهانه رحم نیست و فقط نشان دهنده آن است که در نمونه شما سلول غیر طبیعی مشاهده شده است. در این صورت پزشک با بررسی آزمایش شما تشخیص خواهد داد که آیا شما نیاز به اقدامات تشخیصی و درمانی بیشتری دارید یا خیر. بخاطر داشته باشید حتی زمانی که نتیجه آزمایش شما منفی شده باشد، باید به پزشک مراجعه کنید تا نتیجه شما بررسی شده و شاید نیاز به غربالگری دیگری داشته باشید. در واثع منفی بودن جواب ازمایش همیشه به معنای ایمن بودن و بی نیازی به آزمایش و غربالگری دیگر نیست.

معنی اصطلاحات آزمایش پاپ اسمیر

معمولا افراد تجزیه و تحلیل آزمایش پاپ اسمیر را به پزشک متخصص خود می‌سپارند. اما اگر می‌خواهید که قبل از مراجعه به پزشک خودتان آزمایش را بررسی کنید، بهتر است معنی اصطلاحات آن را بدانید.

مشخصات بیمار و پزشک (IDENTITY): در این بخش مشخصات بیمار، پزشک و تاریخ نمونه گیری برای آزمایش نوشته می‌شود.

نوع نمونه (SPECIMEN TYPE): در این بخش روش انجام پاپ اسمیر نوشته می‌شود که یا بصورت سنتی (CONVENTIONAL) بوده و یا به روش جدید (LIQUID BASED) است.

کفایت نمونه (SPECIMEN ADEQUACY): در این بخش نظر پاتولوژیست درباره نمونه بیمار نوشته می‌شود. تفسیرهایی که در این بخش نوشته می‌شود عبارتند از:

Satisfactory به معنای رضایت بخش

Unsatisfactory به معنای رضایت بخش نبودن نمونه و احتمال خدشه دار شدن نمونه توسط التهاب و یا وجود خون است.

Endocervical/Transformation zone present or absent: قسمتی از دهانه رحم، محل گذار بافت رحم به بافت واژن است و بیشترین ریسک ابتلا به سرطان رحم در این منطقه است. حضور این منطقه به بررسی دقیق بافت‌ها کمک بسیاری می‌کند. ولی مسئله اینجاست که این بخش در افراد یائسه یا نوجوان بطور دقیق مشاهده نمی‌شود و در صورتی که حتی جواب تست شما طبیعی باشد، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری را درخواست کند.

نتیجه آزمایش (INTERPRETATION/RESULT): در این بخش ویژگی‌های باقت نمونه نوشته می‌شود. در این بخ ممکن است با یکی از موارد زیر مواجه شوید که بطور خلاصه توضیح می‌دهیم:

Inflammation: وجود التهاب و قرمزی که در بیشتر مواقع مشکل خاصی ندارد.

Organism: وجود باکتری، قارچ، انگل یا ویروس در نمونه.

Normal flora: وجود باکتری‌های نرمال واژن که طبیعی است.

Trichomonas vaginalis: احتمال وجود بیماری واژینیت.

Candida: نوعی عفونت قارچی

Shift in flora/Bacterial vaginosis: رشد غیر طبیعی باکتری‌های نرمال واژن که می‌تواند منجربه ایجاد باکتریال واژینوزیس شود.

Cellular changes consistent with herpes simplex virus: وجود ویروس هرپس تغییراتی در سلول‌ها ایجاد کرده است که باید بیشتر بررسی شود.

Epithelial cell abnormality: این بخش مهم‌ترین بخش تشخیص زود هنگام سرطان است.

Negative for intreapithelial lesion or malignancy: نتیجه منفی بوده و تغییرات سرطانی و پیش سرطانی وجود ندارد.

Atypical squamous cells of undetermined significance: وجود سلول‌های غیر طبیعی در نمونه. برای بررسی بیشتر آزمایش دیگری مورد نیاز است.

Atypical squamous cells, cannot exclude HSIL: غیر طبیعی بودن سلول‌ها بیشتر از مورد قبلی بوده و قطعا آزمایش پاپ اسمیر دیگری مورد نیاز است.

Low grade squamous in intraepithelial lesion: احتمال وجود ویروس HPV. وجود تغییرات پیش سرطانی اندکی در LSIL که در اغلب مواقع و مخصوصا در جوان‌تر ها عقب نشینی خواهد کرد.

High grade squamous in intraepithelial lesion: ئگرگونی سلولی و پیش سرطانی قابل توجه.

Squamous cell carcinoma: متاسفانه این مورد نشانه وجود سرطان است.