خوردن کاکائو در بارداری مجاز است؟

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن کاکائو در بارداری

خوردن کاکائو در بارداری می‌تواند مزایا و خطراتی را برای زنان باردار به همراه داشته باشد. برخی از متخصصین خوردن کاکائو در بارداری را به دلیل اینکه کافئین بالایی دارد، توصیه نمی‌کنند. برخی دیگر معتقدند که مصرف کاکائو از عوارض بارداری نظیر فشار خون بالا و زایمان زودرس، پیشگیری می‌کند. این موضوع مادران باردار را بر سر دوراهی قرار می‌دهد، با هوس خوردن نوتلا در بارداری که دست از سرشان برنمی‌دارد، چه کنند! از طرف دیگر نگران این هستید که نکند حتی با خوردن شیر کاکائو در اوایل بارداری سلامت جنین را به خطر بیندازند چه برسد به شکلات خالص! کدام رویکرد درست است؟ در این مقاله به فواید و مضرات خوردن کاکائو در بارداری پرداخته‌ایم.

خوردن کاکائو در‌بارداری مجاز است؟

تاکنون، نتایج مطالعات متعددی نشان داده است که خوردن کاکائو در بارداری بارداری زنان منافع زیادی برای خود مادر و جنین داخل رحم او دارد. با این حال، بسیاری از پزشکان متخصص زنان و زایمان توصیه می کنند مادرانی که در دوران بارداری خود کاکائو می‌خورند، باید میزان کافئین مصرفی روزانه خود را تا 200 میلی گرم در روز کاهش دهند، چون کاکائوحاوی کافئین بوده و می تواند با عملکرد مناسب بدن زنان در دوران بارداری تداخل پیدا کند.

مضرات خوردن کاکائو در بارداری چیست؟

چیزی که باعث ایجاد حساسیت روی خوردن کاکائو در بارداری می‌شود، کافئین موجود در آن است. حالا فرقی نمی‌کند که شما کاکائو را مستقیما با خوردن کاکائو تلخ در بارداری وارد بدنتان کنید یا مثلا با خوردن بیسکویت کاکائویی در بارداری یا سایر خوراکی‌های کاکائویی.

بدن شما می‌تواند کافئین را به سرعت و به شکل کارآمدی پردازش کند؛ اما بدن کودک ترکیبات مورد نیاز برای تجزیه کافئین را ندارد. کافئین به جفت نفوذ می‌کند و به جریان خون کودک شما منتقل می‌شود و برای مدت طولانی در آنجا باقی می‌ماند. کافئین ضربان قلب کودک شما را بالا می‌برد و بر حرکت او در رحم شما تأثیر می‌گذارد. همچنین الگوی خواب کودک را به هم می‌زند. در واقع می‌توان گفت که مصرف زیاد کاکائو در بارداری و بیش فعالی کودک به هم مربوط هستند و به دلیل تاثیرات کافئین است. 

همچنین کافئین در مقادیر زیاد، خطر نقایص قلبی را در جنین افزایش می‌دهد. کافئین همچنین مانع از جذب کلسیم و آهن در بدن مادران باردار می‌شود و این ممکن است بر رشد جنین نیز تأثیر بگذارد. علاوه بر این، طبق یک مطالعه جامع دانمارکی‌، که بر روی بیش از 80،000 مادر باردار انجام شد، مشخص شد زنانی که روزانه 8 فنجان یا بیشتر قهوه می نوشند‌، 59 درصد بیشتر از بقیه در معرض خطر سقط جنین قرار دارند. از این رو خوردن قهوه در بارداری باید کنتزل شود. این تاثیر قهوه به دلیل کافئین موجود در آن است. بنابراین زیاده روی در خوردن کاکائو در بارداری نیز می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد. 

خوردن کاکائو در بارداری تا چه مقدار مجاز است؟

آیا باید کلا قید خوردن نوتلا در بارداری را بزنید؟! خیر؛ شما هنوز هم می‌توانید گاهی با خوردن نوتلا یا خوردن کیک کاکائویی در بارداری هوس‌های غذایی خود را برطرف کنید. اما فراموش نکنید که در مورد خوردن کاکائو در بارداری محدودیت‌هایی وجود دارد و باید روی مقدار کافئینی که وارد بدنتان می‌شود، دقت کنید. مثلا قبل از خوردن شیر کاکائو در بارداری باید بدانید چه مقدار کاکائو در تهیه آن به کار رفته است. شما در بارداری باید مقدار کل کافئین مصرفی خود را به کمتر از 200 میلی گرم در روز برسانید. 

به طور کلی در هر 100 گرم پودر کاکائو حدود 230 میلی گرم کافئین وجود دارد. بنابراین اگر قصد مصرف کیک کاکائویی در بارداری را دارید، باید دقت کنید که چه مقدار پودر کاکائو در تهیه آن به کار رفته است. متاسفانه روی بسته بندی کیک‌های آماده به مقدار کافئین و حتی میزان پودر کاکائو به کار رفته در آنها اشاره‌ای نشده است. بنابراین هر وقت هوس خوردن کیک کاکائویی در بارداری را کردید، سعی کنید خودتان در خانه آن را تهیه کنید یا از فرد دیگری بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد. این موضوع در مورد خوردن بیسکویت کاکائویی در بارداری یا خوردن شیر کاکائو در بارداری نیز صدق می‌کند.

یادتان باشد که کافئین علاوه بر کاکائو در محصولات دیگری هم وجود دارد؛ مثلا:

  • یک فنجان قهوه فوری: 60 تا 80 میلی گرم کافئین دارد. 
  • یک فنجان قهوه فیلتر: 60 تا 120 میلی گرم کافئین دارد.
  • یک فنجان چای: 10 تا 50 میلی گرم کافئین دارد.
  • یک قوطی کولا 375 گرم: 48.75 میلی گرم کافئین دارد.
  • یک قوطی 250 میلی لیتری نوشیدنی انرژی زا: 80 میلی گرم کافئین دارد.

محدودیتی که در زمینه مصرف کافئین در بارداری ذکر شد، همه این موارد و از جمله نوشیدنی‌های محبوب شما نظیر چای را هم شامل می‌شود. مثلا اگر عادت دارید روزی 4 فنجان چای بخورید، بهتر است قید خوردن کاکائو در را بارداری بزنید! اما اگر مثلا نمی‌توانید در مقابل هوستان برای خوردن کیک کاکائویی در بارداری مقاومت کنید، آن روز بهتر است چای را فراموش کنید یا کمتر میل کنید.

آیا خوردن شکلات تلخ در بارداری فایده‌ای هم دارد؟

چیزهایی که قبل از این درباره خوردن کاکائو در بارداری گفتیم‌، ممکن است شما را به این نتیجه رسانده باشد که خوردن کاکائو در بارداری فقط برای برطرف کردن هوس غذایی شماست و هیچ فایده ای ندارد. در این قسمت می‌خواهیم بگوییم که اینگونه نیست. درست است که باید در میزان خوردن کاکائو در بارداری دقت کنید، اما خوردن کاکائودر بارداری می‌تواند فوایدی هم داشته باشد. چون فلاوانول موجود در کاکائو (که بخش عمده ای از یک شکلات را تشکیل می دهد) برای حفظ سلامت زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد بسیار مفید می باشد. البته، فراموش نکنید که هر چه شکلات تیره تر و تلخ تر باشد، فلاوانول موجود در آن بیشتر خواهد بود. در ادامه این مقاله، تعدادی از مزایای خوردن شکلات در دوران بارداری زنان بیان شده است، که مهم ترین این موارد عبارتند از:

1. کاهش ابتلا به پره‌اکلامپسی:
همانطور که می دانید بیماری پره‌اکلامپسی یکی از علل بروز زایمان زودرس در بیشتر زنان باردار است. در واقع، می توان ادعا کرد که با بالا رفتن سطح فشار خون و پروتئین در ادرار زنان باردار، احتمال بروز بیماری پره‌اکلامپسی هم در بدن این افراد بالا می رود. طبق نتایج مطالعات انجام شده، از آن جایی که کاکائو حاوی تئوبرومین است، بنابراین خوردن شکلات در دوران بارداری زنان خطر بروز بیماری پره‌اکلامپسی را در بدن این افراد، تقریبا تا حدود 70 درصد کاهش می دهد.
2. حاوی آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن:
به دلیل این که انواع مختلف شکلات ها سرشار از فلاونوئیدها هستند، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد عمل می کنند. در واقع، وجود خاصیت آنتی اکسیدانی در این ماده غذایی به زنان حامله کمک می کند تا سطح ایمنی بدن خود و فرزندشان را تا حد زیادی بالا برده و در مبارزه با برخی از سرطان ها موفق شوند.
3. جلوگیری از بروز بیماری های قلبی:
آنتی اکسیدان موجود در شکلات های تیره نقش برجسته ای در جلوگیری از بروز بیماری های قلبی در بدن زنان باردار ایفا می کنند، در واقع، این ماده غذایی با پشتیبانی از سیستم قلبی و عروقی زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد، باعث سلامت قلب آن ها خواهد شد. البته، فراموش نکنید که شکلات هرچه تیره تر باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و برای سلامت قلب زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد هم بسیار مفیدتر خواهد بود.

4. منبع خوب آهن و منیزیم:
تقریبا 100 گرم شکلات تیره ، 67 درصد از آهن موردنیاز بدن و 58 درصد از مینزیم مورد نیاز بدن را فراهم می کند. آهن برای حفظ تعداد هموگلوبین در طول بارداری لازم می باشد و منیزیم نیز به متابولیسم اسیدهای چرب کمک می کند.

 

توجه به‌این‌نکته ضروری است که‌پودر کاکائویی هم که در کیک‌ها و بیسکویت‌ها استفاده می‌شود، ممکن است این خواص را داشته باشد. اما این خوراکی‌ها به دلیل شکر زیادی که دارند معمولا برای مادران باردار مناسب نیستند؛ به همین دلیل معمولا خوردن کیک کاکائویی در بارداری تنها می‌تواند جنبه رفع هوس داشته باشد. البته دستورالعمل‌هایی برای تهیه کیک‌های سالم در بارداری وجود دارد که می‌توانید از آنها برای تهیه کیک‌های خوشمزه و سالم کمک بگیرید.

نکات احتیاطی درباره مصرف شکلات در بارداری

چند نکته وجود دارد که باید در طول بارداری و زمان مصرف شکلات مد نظر داشته باشید.

1. کافئین بیش از حد می‌تواند خطرناک باشد

همانطور که در فهرست بالا دیده می‌شود، شکلات مانند قهوه حاوی کافئین است. اگر بیش از حد شکلات بخورید، طبیعی است که مقدار زیادی کافئین دریافت می‌کنید که از طریق جفت می‌تواند جذب جنین شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث بروز ناتوانی کودک شود. زنان باردار بایستی مصرف کافئین را تا حداکثر ۲۰۰ میلی‌گرم در هر روز حفظ کنند.

2. چاقی

اگر چه شکلات تلخ دارای چربی و قند کم‌تری در مقایسه با شکلات‌های دیگر است، اما اگر آن را در مقادیر زیادی مصرف کنید، می‌تواند سبب چاقی در شما شود. و چنان‌چه می‌دانید چاقی برای همه‌ی آدم‌ها از جمله زنان باردار خطرات زیادی به دنبال دارد. چاقی تاثیر زیادی در فشار خون بالا دارد و بر سلامت قلب تاثیر می‌گذارد، و در عین حال برای سلامت جنین شما مضر است.

بنابراین، لطفا مقدار شکلاتی را که مصرف می‌کنید همواره در نظر داشته باشید، اگرچه در طول بارداری، می‌توانید مزایای زیادی را با خوردن شکلات دریافت کنید، اما همیشه اعتدال در مصرف هر گونه مواد غذایی کلید سلامتی و تندرستی است.

مصرف شکلات در بارداری با خوردن کاکائو در بارداری فرق دارد!

اشاره به این نکته نیز لازم است که قوانین مصرف شکلات در بارداری با خوردن کاکائو در بارداری فرق می‌کند. چون شکلات و کاکائو یکی نیستند! بعضی از شکلات‌ها مانند شکلات شیری کافئین نداشته و از این نظر ایمن‌تر از کاکائو هستند؛ اما مصرف این‌شکلات‌هادر بارداری به دلیل قند بالا و نداشتن هیچگونه فایده‌ای برای سلامتی مادر و جنین، توصیه نمی‌شود. اما اگر مادری هوس زیادی برای مصرف شکلات داشت، می‌تواند گاهی به این نیاز در حد محدودی پاسخ دهد. البته مادرانی که دیابت حاملگی دارند، بهتر است به طور کلی از مصرف آن صرف نظر کنند. 

خوردن نوتلا در بارداری نیز به دلیل قند و چربی مضری که دارد، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، مگر در حد برطرف کردن هوس. اما موضوع خوردن کاکائو تلخ در بارداری همانطور که دیدید فرق می‌کند. از طرفی نمی‌توان خواص شکلات تلخ را نادیده گرفت و از طرف دیگر باید به میزان کافئینی که وارد بدن مادر می‌شود، دقت شود. 

منبع:

https://www.hellomotherhood.com/article/535912-is-cocoa-bad-for-pregnant-women/