معرفی داروی گیاهی برای درمان خواب زیاد

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
داروی گیاهی برای درمان خواب زیاد

درحالی که بیشتر ما اعتراض داریم که بی‌خوابی داریم یا شبها خوابم نمی‌برد، بعضی دیگر درست برعکس این مشکل را دارند و با پرخوابی دست و پنجه نرم می‌کنند که می‌تواند به همان اندازه مخرب باشد و بر ریتم شبانه روزی بدن تاثیر منفی بگذارد. به طور کلی اختلالات خواب می‌توانند کیفیت زندگی را به شدت تحت‌تاثیر خود قرار دهند از این رو باید بلافاصله مورد بررسی و درمان قرار بگیرند. برای درمان پر خوابی روش‌های شیمیایی زیادی وجود دارد اما در این مقاله می‌خواهیم در مورد انواع و بهترین داروی گیاهی برای درمان خواب زیاد توضیح دهیم پس در ادامه همراه ما باشید. 

بهترین داروی گیاهی برای درمان خواب آلودگی

صرف نظر از علت خواب زیاد در طب سنتی، ما با دو نوع خواب آلودگی سر و کار داریم. خواب آلودگی که بیشتر ما تجربه می‌کنیم مشکل‌ساز نیست و زیاد رخ می‌دهد که به دلیل شرایط زندگی یا کاری احساس خواب آلودگی داشته باشیم. اما گاهی این حالت جنبه‌ی بیمار گونه پیدا می‌کند و به خواب آلودگی بیش از حد تبدیل می‌شود. خواب آلودگی بیش از حد (EDS) تمایل به خواب رفتن در طول روز است زمانی که انتظار می‌رود فرد بیدار باشد. EDS می‌تواند بر هوشیاری، تمرکز، توجه و سلامت کلی افراد تأثیر مخرب بگذارد. با این حال باید بدانید این عارضه به خودی خود یک اختلال خواب نیست. در عوض، نشانه‌ای از سایر اختلالات مرتبط با خواب است که باید به صورت عمقی مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد. آنچه در ادامه توضیح دادیم به صورت عمومی در مورد علت خواب سنگین در طب سنتی، دستوری ساده و و لیستی از گیاهان دارویی برای درمان خواب زیاد در میزان طبیعی و نه بیمارگونه است.

جینسینگ

اولین گزینه در لیست ما به عنوان داروی گیاهی برای درمان خواب زیاد یا یک قرص ضد خواب گیاهی گیاه جینسینگ است. این مکمل گیاهی یک داروی قدیمی برای رفع خستگی است و انرژی و سلامت عمومی را بهبود می‌بخشد. با وجود آنکه در گذشته از این گیاه اغلب در طب سنتی چینی استفاده می‌شد اما امروزه با گسترش اطلاعات در مورد خواص این گیاه، استفاده‌ی گسترده‌تری در دنیا دارد. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه هر دو نوع جینسینگ آمریکایی و آسیایی می‌توانند به بهبود خستگی در افراد مبتلا به بیماری مزمن کمک کنند.

جینسینگ برای رفع خواب زیاد

در طب سنتی چینی، جینسینگ پاناکس (معروف به جینسنگ آسیایی) به عنوان یک ماده‌ی سم زدا استفاده می‌شد که اعتقاد بر این بود که انرژی را به شما برمی‌گرداند. امروزه از آن به عنوان یک مکمل غذایی برای بهبود سلامت عمومی و همچنین مشکلات سلامتی مانند اختلالات قلبی عروقی، افسردگی، اختلال نعوظ، گرگرفتگی یائسگی – و خستگی نیز استفاده می‌شود. شما می‌توانید ریشه‌ی جینسینگ را مانند یک دمنوش ضد خواب دم کرده و بنوشید. 

روغن نعناع

اگرچه روغن نعناع به عنوان یک مکمل غذایی برای درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS) استفاده می‌شود، اما رایحه‌ی شیرین روغن نعناع می‌تواند به عنوان یک داروی گیاهی برای رفع کسالت و خواب‌آلودگی یا درمان خواب زیاد در طب سنتی نیز مفید باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از روغن‌های ضروری، مانند نعناع، می‌تواند به بهبود انرژی و رفع خستگی کمک کرده و به عنوان یک دمنوش رفع خواب آلودگی عمل کنند، اما به تحقیقات بیشتری نیاز است. فقط یک مطالعه تحقیقاتی بالینی کوچک نشان داد که روغن نعناع فلفلی -این داروی گیاهی برای رفع خواب آلودگی- می‌تواند برای بهبود عملکرد در حین ورزش و کاهش خستگی موثر باشد بنابراین آن را به عنوان یک گزینه درمان پرخوابی با داروهای گیاهی پیشنهاد می‌دهند. 

ریشه شیرین بیان

اگر خستگی و خواب آلودگی به قدری در شما زیاد شده است که بدون چند فنجان قهوه در روز اصلاً نمی‌توانید سر پا بمانید، نیاز به یک درمان گیاهی پرخوابی قوی و سریع برای آن خواهید داشت. ریشه شیرین بیان به عنوان یکی از بهترین انواع داروی گیاهی برای درمان خواب زیاد استفاده می‌شود و با افزایش تولید کورتیزول در بدن، شما را سرحال و شارپ می‌کند.

همچنین این گیاه، که به تنظیم عملکرد طبیعی سیستم کمک می‌کند و به بدن شما اجازه می‌دهد تا بهتر با استرس مقابله کند، هزاران سال است که در طب آیورودا و چینی استفاده می‌شود. برای کمک به بازیابی سطح کورتیزول، به دنبال ریشه‌ی شیرین بیان به شکل عصاره یا قرص رفع خواب آلودگی گیاهی باشید. اگر از داروهای رقیق کننده خون، پتاسیم یا داروهای فشار خون استفاده می‌کنید، قبل از مصرف ریشه شیرین بیان با پزشک خود مشورت کنید زیرا شیرین بیان می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. 

ماکا

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که عصاره ماکا اثر ضد خستگی بر روی حیوانات دارد. این به خاطر خواص مشابه کافئینش در ایجاد سرحالی و به عنوان یک داروی گیاهی برای کمتر خوابیدن شناخته شده است. افرادی که به طور مداوم از این ریشه استفاده می‌کنند احساس هوشیاری، انگیزه و انرژی بیشتری دارند. در برخی از فرهنگ‌ها، ماکا به عنوان یک غذای برشته یا پخته یا در سوپ به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان خواب زیاد تهیه می‌شود. کسانی که به دنبال ریشه ماکا به عنوان دارویی برای رفع خستگی هستند، معمولا آن را در پودرها، عصاره های مایع و کپسول‌ها پیدا خواهند کرد. افرادی که مشکل تیروئید دارند باید قبل از مصرف ماکا با پزشک خود مشورت کند. 

ماکا برای رفع خواب زیاد

کوردیپس

یک مطالعه‌ی منتشر شده در سال 2015 در پزشکی مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد نشان می‌دهد که این قارچ دارویی که در طب چینی به عنوان یک داروی گیاهی برای رفع خواب زیاد و درمان طبیعی پیشرو برای مبارزه با خستگی، بهبود ضعف عضلانی و افزایش عملکرد ورزشی محبوب است، در واقع به مبارزه با خستگی کمک می‌کند. همچنین این ماده دارای خواص ضد پیری و ضد تومور نیز هست و به مبارزه با التهاب که ممکن است دلیل خستگی باشد، کمک می‌کند.

این گیاه دارویی به طور معمول به شکل پودر، کپسول و مایع مصرف می‌شود. در هر حال اطمینان از کیفیت محصول بسیار مهم است. کوردیسپس می‌تواند علائم بیماری های خود ایمنی مانند بیماری ام اس و خطر خونریزی را افزایش دهد. ( در مورد علت بیماری ام اس در زنان در این مقاله بیشتر بخوانید) اگر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا استروئید مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از کوردیپس با پزشک خود صحبت کنید.

بهار نارنج

یکی دیگر از انواع داروی گیاهی رفع خستگی بهارنارنج (گل یا شکوفه درخت نارنج) است که ما ایرانی‌ها دسترسی ساده‌ای به آن داریم. این دمنوش گیاهی نه تنها به رفع خستگی کمک می‌کند بلکه می‌تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد و بنابراین یک قرص آرام‌بخش گیاهی باشد و به کمک آن بتوانید روز سودمند‌تر و کارآمدتری داشته باشید. اگر این دمنوش برای درمان پرخوابی در طب سنتی با به لیمو و بادرنجبویه مصرف شود خواص آن حتی چند برابر می‌شود. بعلاوه این دمنوش به تقویت سیستم گوارشی و معده و کاهش سردردهای عصبی و میگرنی نیز کمک می‌کند.

زنجبیل

اگر به دنبال یک داروی گیاهی برای درمان خواب زیاد و خستگی خود و یک داروی ضد خواب طبیعی می‌گردید، حتماً زنجبیل را امتحان کنید. عصاره یا چای زنجبیل به طور موثر خستگی و وضعیت افسردگی را تسکین می‌دهد و کیفیت خواب را در بیماران مبتلا به سندرم خستگی مزمن بهبود می‌بخشد. وضعیت خستگی تا حدی با کیفیت خواب و وضعیت افسردگی در بیمار مرتبط است. زنجبیل با بهبود گردش خون و سطح قند خون می‌تواند خستگی را کاهش داده و می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند! شما هم می‌توانید از عصاره‌ی این گیاه استفاده کنید یا هم می‌توانید کمی از آن را در چای خود ریخته و بنوشید.

زنجبیل برای رفع خواب زیاد

رویبوس  

رویبوس یک چای گیاهی قرمز و بسیار موثر در درمان خواب زیاد است که در درمان خواب سنگین در طب سنتی، عملکردی مشابه کافئین دارد با این اثرات مضر این ماده را ندارد و می‌واند به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان خواب زیاد استفاده شود. شما می‌توانید از این دمنوش نشاط آور و انرژی زا برای رفع خستگی و خواب آلودگی صبح استفاده کنید زیرا با افزایش ضربان قلب منجر به افزایش هوشیاری می‌شود. اما دقیقاً به خاطر همین خاصیتش است که نباید توسط افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی مصرف شود. بعلاوه این دمنوش گزینه‌ی مناسب برای افرادی ست که می‌خواهند مصرف کافئینشان را کنترل کنند بنابراین یک دمنوش مناسب بارداری محسوب می‌شود.

یربا میت

یربا میت یک چای گیاهی از آمریکای جنوبی و یک داروی ضد خواب گیاهی است. قرن‌هاست که توسط قبایل بومی مصرف می‌شود. یربا میت به عنوان یک داروی گیاهی برای رفع خستگی و خواب آلودگی به عنوان یک عنصر در نوشیدنی های انرژی زا شناخته شده است. این چای دارای طعمی دودی با نت‌های خاکی سنگین است. این داروی گیاهی ضد خواب طعمی تند دارد که با قهوه قابل مقایسه است و عطری قوی دارد.  یربا میت حاوی کافئین بیشتری نسبت به چای سبز و کمتر از یک فنجان قهوه است. این چای آمریکای جنوبی همچنین حاوی تئوبرومین است، ترکیبی شبیه ال-تئانین که سطح انرژی را افزایش می‌دهد. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که یربا میت این داروی گیاهی برای کم شدن خواب می‌تواند استقامت و عملکرد ورزشی افراد را افزایش دهد.

چای سبز

چای یک درمان موثر و معجون ضد خواب بسیار معروف است.  چای سبز می‌تواند به چند روش مختلف به کاهش احساسات مرتبط با خستگی و درمان خواب آلودگی زیاد در طب سنتی کمک کند. از آنجایی که چای سبز حاوی کافئین است، می‌تواند به کاهش احساس خستگی و فرسودگی روز را به شما کمک کند. همچنین خواص آرامش بخش اثبات شده‌ای دارد. به عنوان مثال، شواهد نشان می‌دهد که نوشیدن 3 تا 4 فنجان (750 تا 1000 میلی لیتر) چای سبز کم کافئین در طول روز می‌تواند خستگی و سطوح نشانگرهای استرس را کاهش دهد و همچنین کیفیت خواب را بهبود بخشد بنابراین شما با سرحالی بیشتری از خواب بیدار می‌شوید. همچنین مکمل عصاره چای سبز احساس خستگی در عضلات بعد از کار یا ورزش زیاد را نیز از بین می‌برد که به شادابی بیشتر شما کمک می‌کند. مصرف بیش از حد این دمنوش در شیردهی، منجر به کاهش تولید شیر می‌شود.

چای سبز برای رفع خواب زیاد

چای سیاه

درست است که این گزینه یا دمنوش ضد خواب آلودگی در پایان لیست داروی گیاهی برای درمان خواب زیاد ما آمده است اما همیشه اولین انتخاب ما ایرانیان برای افزایش انرژی و رفع خستگی بوده است. مانند چای سبز، چای سیاه به دلیل فوایدی برای سلامتی شناخته شده است که شامل کاهش خطر بیماری قلبی، تنظیم قند خون و بهبود سلامت سیستم ایمنی بدن می‌شود. هر دوی این چای ها از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شوند و بنابراین به عنوان چای واقعی شناخته می‌شوند. دیگر چای های واقعی عبارتند از چای اولانگ، چای پوئر و چای سفید. از میان چای های واقعی، چای سیاه حاوی بالاترین میزان کافئین است. چای سیاه همچنین حاوی مقدار متوسطی ال-تئانین است که به افزایش انرژی کمک می‌کند.

سخن پایانی

انواع داروی گیاهی برای درمان خواب زیاد توسط متخصصین طب سنتی معرفی شده‌اند که همگی می‌توانند به نوبه خود بسیار موثر باشند. به عنوان مثال گزینه‌ی منتخب برای درمان خواب زیاد خیراندیش، چکاندن دو قطره روغن سیاهدانه در بینی با کاهش رطوبت مغز می‌تواند به رفع خستگی و افزایش انرژی در طول روز کمک کند. با این حال از آنجایی که اثرات انواع داروی گیاهی برای خواب زیاد به طور کامل مشخص نشده است، بهتر است از یک متخصص در مورد علت خواب سنگین در طب سنتی مشاوره بگیرید که برای رفع خواب آلودگی چه دارویی بخوریم. به ویژه اگر در مورد پرخوابی کودکان سوالی دارید و درمان خواب زیاد با داروهای گیاهی را به صورت خودسرانه انجام ندهید.