بهترین زمان برای تست بارداری دقیقا کی است؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین زمان برای تست بارداری

اگر بهترین زمان برای تست بارداری را بدانید، زودتر می‌توانید به نتیجه قطعی برسید. چه منتظر باشید که باردار شوید و چه به طور غیر منتظره احساس کنید که عقب انداخته‌اید و نیاز به انجام تست بارداری دارید، در هر صورت باید در زمان درست برای انجام انواع تست بارداری اقدام کنید. با توجه به اینکه اضطراب و استرس هم روی باروری و هم روی شروع دوره پریودی تاثیر می‌گذارد، لذا بهترین و اولین توصیه این است که نگرانی و اضطراب به خود راه ندهید تا بدن در کمال آرامش و سکون بتواند نسبت به آنچه که در آن در حال وقوع است، عکس‌العمل نشان دهد. در این مقاله گهواره به طور اختصاصی در مورد بهترین زمان برای انجام تست بارداری صحبت خواهیم کرد و تمام جزئیات پیرامون این موضوع را برای شما شرح خواهیم داد.

تست حاملگی بعد از چند روز نشان میدهد؟

روشهای زیادی برای تشخیص بارداری در روزهای اول به روش سنتی وجود دارد اما چندان قابل اعتماد نیستند. تست بارداری یا به کمک ادرار و یا به کمک خون انجام می‌شود. در هر صورت باید میزان مشخصی از شروع قاعدگی ماهانه شما گذشته باشد و شما خونریزی نداشته باشید؛ اما اینکه دقیقا بعد از چند روز عقب انداختن می‌توان تست بارداری داد، سوالی است که همه می‌پرسند. توجه داشته باشید بسته به زمان لقاح و باروری تخمک و اینکه این اتفاق در ابتدای سیکل رخ داده است یا در اواخر سیکل، زمان مشخص شدن بارداری می‌تواند متفاوت باشد.

اما به طور کلی گفته می‌شود اگر حداکثر یک هفته از زمان شروع قاعدگی گذشته باشد، اولین نشانه های بارداری قبل از پریود را تجربه کرده باشید ( یا حتی نکرده باشید) و پریودی برای شما اتفاق نیفتاده باشد، می‌توانید با خیال راحت تست بارداری بدهید و به نتیجه آن هم استناد و اعتماد کنید.

اگرچه در بسیاری از موارد حتی بعد از یک روز عقب انداختن هم، تست بارداری جواب می‌دهد و نتیجه بارداری مثبت می‌شود؛ اما در این شرایط اگر نتیجه منفی باشد و در روزهای بعد قاعدگی هم اتفاق نیفتد، حتما لازم است مجددا تست بارداری تکرار شود.

به طور کلی از انجام تست بارداری خانگی با نمک، تست بارداری با جوش شیرین، تست بارداری با پیاز، تست بارداری با موبایل، تست حاملگی با خمیردندان، تست بارداری خانگی با قند و هر روش خانگی دیگری صرف نظر کنید؛ زیرا نتیجه حاصله از هر یک از این روش‌ها به هیچ وجه قابل استناد نیست و نمی‌توان به مثبت با منفی بودن هر یک از این روش‌ها تکیه کرد.

استفاده از انواع بی بی چک و چکاندن مقداری از ادرار در قسمت مشخص شده، ساده‌ترین، دم‌دست‌ترین و در عین حال قابل‌اعتماد‌ترین روش اولیه برای تشخیص بارداری است. به جز بی بی چک این آزمایش خون بتا است که می‌تواند به صورت صددرصد وضعیت بارداری و وجود یا عدم وجود هورمون جفت در خون را تشکیل دهد.

*چند روز بعد از لانه گزینی تست بارداری مثبت میشود

نحوه استفاده از بی بی چک برای تشخیص بارداری

یک بی بی چک دارای تاریخ انقضا از داروخانه تهیه کنید. مقداری از ادرار خود را در ظرف کوچک و یک بار مصرفی جمع‌آوری کنید؛ سپس با قطره چکانی که در بسته بندی بی بی چک وجود دارد، چند قطره از ادرار را در جای مشخص شده کیت بی بی چک وارد کنید. نتیجه نهایی را بعد از یک دقیقه به صورت زیر تفسیر کنید:

  • اگر فقط یک خط رنگی روی نوار ظاهر شد، آزمایش منفی و به معنای عدم بارداری است.
  •  اگر دو خط رنگی بر روی کیت ظاهر شود، آزمایش مثبت است و به معنای بارداری است.

گاهی خطوط روشن و ضعیفی بر روی کیت ظاهر می‌شوند که تشخیص باردار بودن یا نبودن را دچار اشکال می‌کند؛  توجه داشته باشید که دریافت یک خط مثبت ضعیف همیشه به معنای باردار بودن یا حتی باردار نبودن نیست و حتما لازم است تست در زمان دیگری مجددا تکرار شود.

توجه داشته باشید بهترین زمان برای تست بارداری با بی بی چک حداقل چند روز بعد از عقب انداختن است؛ منظور از چند روز، یک تا هفت روز، است. همچنین بهترین زمان برای انجام این آزمایش، هنگام صبح و با اولین ادرار صبحگاهی است؛ زیرا غلظت ادرار صبح به اندازه کافی زیاد است و می‌تواند به خوبی مورد آزمایش قرار بگیرد.

در مورد زودترین زمان تست بارداری باید بگوییم که بسته به زمان وقوع لقاح و اینکه حداقل دو هفته از زمان لقاح و باروری تخمک گذشته باشد، زودترین زمان انجام تست بارداری می‌تواند دقیقا در زمان شروع پریود بعدی یا یک روز تاخیر باشد و یا اینکه یک هفته از شروع پریودی گذشته باشد و خونریزی شروع نشده باشد.

به طور کلی توصیه می‌کنیم ذهن خود را با مسائلی نظیر زودترین نشانه‌های بارداری، اولین علائم بارداری، زودترین زمان انجام تست بارداری و ... مشغول نکنید. در صورت وقوع بارداری و بارور شدن تخمک، شما قطعا قبل از قطع خونریزی متوجه هیچ چیزی نخواهید شد؛ زیرا همه عوارض و علائم بارداری از هفته پنجم به بعد ظاهر می‌شوند و قبل از آن وضعیت شما کاملا عادی و طبیعی است.

اگر در زمان نامناسب از تست بارداری استفاده کنید و عجله داشته باشید، به نتیجه‌ای که حاصل می‌کنید، نمی‌توانید مطمئن باشید.

به یاد داشته باشید احساس دل درد، کمر درد، ترشح، لرز، خستگی، سردرد، درد نوک سینه و علائم این چنینی همگی می‌توانند نشانه‌های بارداری یا شروع دوره قاعدگی باشند. تنها بعد از عقب انداختن می‌توانید به بارداری خود شک کنید و تنها بعد از جواب آزمایش بتا و دریافت عدد دقیق بتا می‌توانید به بارداری خود مطمئن شوید.

از چه وقت آزمایش خون بارداری را نشان می‌دهد؟

از چه وقت آزمایش خون بارداری را نشان می‌دهد؟

آزمایش خون بهترین و مطمئن‌ترین روش برای تشخیص بارداری و شناسایی هورمون hcg در خون است. بهترین زمان برای انجام آزمایش خون نیز چند روز بعد از عقب انداختن است. به این معنی که حتما باید اجازه دهید که از زمان شروع دوره قاعدگی بعدی‌تان چند روزی گذشته باشد و قاعده نشده باشید. در این صورت می‌توانید آزمایش خون بدهید و بارداری یا عدم بارداری خود را به طور قطعی مشخص کنید.

توجه داشته باشید که برای آزمایش خون بتای بارداری نیازی به نسخه پزشک ندارید. فقط با کارت ملی می‌توانید این آزمایش را در هر آزمایشگاهی درخواست کنید؛ اما به یاد داشته باشید که حتما درخواست آزمایش "تیتر بتای بارداری" داشته باشید و نه فقط "بتای بارداری"؛ زیرا آزمایش بتای بارداری فقط مثبت یا منفی بودن بارداری را نشان می‌دهد و اعلام می‌کند که عدد بتا کمتر یا بیشتر از حد نرمال برای تشخیص بارداری بوده است و عدد دقیق بتا را گزارش نمی‌دهد. این در حالی است که آزمایش تیتر بتای بارداری دقیقا عدد بتای بارداری را مشخص و اعلام می‌کند. مثلا عنوان می‌کند که عدد بتا 645 بوده و بیشتر از 10 است و بارداری مثبت است یا عدد بتا زیر 7 بوده و کمتر از 10 است و بارداری منفی است و یا اینکه تیتر بتا در محدوده مشکوک قرار دارد و نیاز به تکرار آزمایش در دو روز آینده است.

کلام آخر

بهترین زمان برای تست بارداری، دقیقا زمانی است که می‌دانید باید پریود شوید، اما خونریزی شما رخ نداده است. اگر زمان دقیق شروع قاعدگی خود را بدانید، بهتر و سریع‌تر می‌توانید این زمان را تشخیص دهید.

در مورد عکس تست بارداری مثبت چه در بی بی چک و چه در آزمایش خون فقط می‌توانیم بگوییم که دو خط قرمز در بی بی چک و بتای بالای 10 در آزمایش خون، نشانه بارداری مثبت است.

گاهی به دلایل مختلف امکان دارد که جواب آزمایش مثبت کاذب یا منفی کاذب باشد. به هر حال اگر قاعدگی رخ نداده است و احتمال بارداری کاملا منتفی است، حتما لازم است بررسی‌های لازم انجام شود تا علت عدم شروع خونریزی کاملا مشخص شود.