قطع شیردهی و پریود | چقدر بعد از قطع شیردهی پریود میشویم؟

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قطع شیردهی و پریود

وقتی به نوزاد شیر خودتان را می‌دهید، پریودی شما تا مدتی به تعویق خواهد افتاد. جای نگرانی وجود ندارد و تغییرات هورمونی پشت این موضوع هستند. سوال مهم این است که این اتفاق تا چه زمانی ادامه دارد؟ و آیا در این دوران شانس بارداری وجود دارد یا خیر. در این مقاله گهواره قصد داریم بیشتر در مورد قطع شیردهی و پریود و نکات و مشکلات مربوط به آن بیشتر توضیح دهیم. و اینکه آیا روند قطع شیردهی یا کمک گرفتن از انواع دعای از شیر گرفتن کودک تغییری در این روند ایجاد میکند؟

چرا در دوران شیردهی پریود نمی‌شوید؟

تولید شیر در بدن تحت تاثیر عمل بعضی هورمون‌هاست. هورمون مسئول تولید شیر پرولاکتین نام دارد که مانع از تخمک گذاری و در نتیجه پریود شدن افراد می‌شود. به هر نسبت که شیر بیشتری به کودک بدهید یا در کودکان دوقلو، میزان این هورمون بیشتر افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه زمان طولانی‌تری می‌برد تا بعد از از شیر گرفتن کودک، پریود رخ دهد. تغییرات هورمونی بعد از شیر گرفتن به شرایط قبل از بارداری برمی‌گردد و چرخه‌ی تخمک گذاری شما دوباره از سر گرفته می‌شود و در نتیجه دوباره پریود خواهید شد. شاید نتوان این اتفاق را از عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر دانست، اما اتفاقی ست که باید منتظرش باشید. متاسفانه همیشه قطع شیردهی و پریود رخ نمی‌دهد و مشکلاتی به وجود می‌آید که باید به آن رسیدگی کنید. 

پریود در دوران شیردهی

چقدر بعد از قطع شیردهی پریود میشویم؟

یکی از مهمترین سوالات این است که بین قطع شیردهی و پریود چقدر فاصله است؟ اولاً باید بدانید لازم نیست لزوماً شیردهی به طور کامل قطع شود که پریود شما آغاز شود. به محض شروع غذاهای جامد و کاهش میزان و تعداد دفعات شیردهی، سطح هورمون‌ها کاهش پیدا کرده و می‌توانید پریود شوید. به طور کلی فاکتورهای زیادی تعیین می‌کنند که چند روز بعد از قطع شیردهی پریود میشویم:

  • تعداد دفعات و طول زمان شیردهی
  • نحوه واکنش بدن شما به تغییرات هورمونی

اگر کودک از شیر خشک استفاده کند کمی بعد از تولد دوباره پریود خواهید شد (حدود 3 هفته). اما وقتی شیر خودتان را به او می‌دهید این زمان طولانی‌تر می‌شود. در این شرایط اولین دوره قاعدگی شما می‌تواند برای چند ماه یا حتی 1 تا 2 سال در صورت ادامه‌ی شیردهی باز نگردد. 

ایا قطع شیردهی باعث عقب افتادن پریود میشود؟

یک سوال مهم این است که ایا از شیر گرفتن بچه باعث عقب افتادن پریود میشود؟ تاثیر قطع شیردهی بر قاعدگی متفاوت است. ممکن است چند دوره‌ی اول قاعدگی شما نامنظم باشد. زمان پریود بودنتان نیز می‌تواند نسبت به گذشته متغیر باشد. به هر نسبت که میزان شیردهی در شما کاهش پیدا کند، قاعدگی نیز به روال سابق خود برمی‌گردد.

اگر در حین شیردهی دوره‌های نامنظم مانند لکه بینی مداوم، خونریزی شدیدتر از معمول یا سیکل‌های طولانی دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است دلایل دیگری به غیر از شیردهی وجود داشته باشد. پزشک شما باید معاینه کاملی انجام دهد و ممکن است نیاز به تجویز برخی آزمایشات برای رد علل دیگر داشته باشد. در هر حال قطع شیردهی و تاخیر پریود و بروز پریودهای نامنظم برای مدتی کاملاً طبیعی است و داشتن قاعدگی دیررس (یا حتی از دست رفته) غیرعادی نیست.

پریود نشدن در دوران شیردهی و احتمال بارداری

بسیاری از زنان فکر می‌کنند تا بعد از قطع شیردهی و پریود شدن باردار نخواهند شد. اما امکان باردار شدن در دوران شیردهی و عدم پریود شدن وجود دارد، هرچند احتمال بارداری کم است اما صفر نیست. بارداری ممکن است در هر زمانی از حدود 3 هفته پس از زایمان شروع شود، حتی اگر شما در حال شیردهی باشید و هنوز پریود نشده‌اید.

پریود نشدن در دوران شیردهی و احتمال بارداری

آیا پریود شدن بر شیر مادر تأثیر می‌گذارد؟

بازگشت قاعدگی تأثیر کمی بر شیر مادر دارد و در صورت تمایل می‌توانید به شیردهی ادامه دهید. برخی از زنان درست قبل از شروع قاعدگی یا برای چند روز پس از آن شاهد کاهش موقتی در مقدار شیر تولیدی خود هستند اما زمانی که پریود به پایان می‌رسد، مقدار تولید شیر افزایش می‌یابد. 

چرا بعد از قطع شیردهی پریود نمیشم؟

سرعت تغییرات هورمونی بعد از قطع شیردهی در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است برای شما کمی بیشتر زمان ببرد. اما گاهی قطع شیردهی و پریود نشدن رخ می‌دهد که فرد را نگران می‌کند. از شیر گرفتن و پریود نشدن می‌تواند به دلیل بروز حاملگی جدید باشد پس حتماً یک تست بارداری بدهید. اگر باردار نیستید باید به پزشک مراجعه کنید که با تجویز دارو سیکل تخمک گذاری شما را منظم کند. موضوع این است که تاخیر در پریود یا پریود نشدن طبیعی ست و زنان زیادی آن تجربه می‌کنند. با مصرف قرص‌های هورمونی این موضوع به راحتی قابل رفع است. 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

قطع شیردهی و پریود ممکن است آنطور که باید رخ ندهد و مشکلاتی برایتان ایجاد کند. الگوهای خونریزی طبیعی بسته به روش زایمان، سابقه پزشکی و سایر عوامل فردی متفاوت است. با این حال اگر با موارد زیر برخورد کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • خونریزی بسیار شدید که بیش از یک پد در ساعت به مدت بیش از 2 ساعت خیس می‌شود
  • خونریزی که همراه با تب رخ می‌دهد
  • گرفتگی شدید
  • لخته‌های بسیار بزرگ

همچنین فرد باید برای خونریزی غیرمعمول، پریودهای بسیار دردناک، یا سؤالاتی در مورد قطع شیردهی و پریودی به پزشک مراجعه کند.

بعد از قطع قرص شیردهی کی پریود میشم

بعد از قطع قرص شیردهی کی پریود می‌شوم؟

قرص قطع شیر یا مینی پیل قرصی ست یک قرص هورمونی ست که مانع از تخمک گذاری و در منیچه پریود شدن می‌شود. قطع پریود با قرص شیردهی که می‌تواند تا 99 درصد جلوی بارداری بعدی را بگیرد. بنابراین قطع قرص شیردهی و پریود شدن یک اتفاق عادی ست. چند روز بعد از قطع قرص شیردهی پریود میشویم؟ پاسخ به این سوال بسته به مدت زمان استفاده از قرص و ویژگی‌های هورمونی بدن شما می‌تواند متفاوت باشد. بهتر است در مورد مصرف و قطع قرص شیردهی و پریودی با پزشک خود مشورت کنید.

پریود نشدن در شیردهی باعث چاقی می‌شود؟

بله تغییرات هورمونی می‌توانند منجر به افزایش وزن شوند. بسته به نوع هورمون این اضافه وزن می‌تواند تا چندین کیلو نیز باشد. اما در مورد پریود نشدن در شیردهی نگران نباشید زیرا افزایش وزن در اثر این اتفاق می‌تواند بین 2 تا 3 کیلوگرم باشد و بعد از برگشتن به روند قبلی به مرور به وزن عادی خود برمی‌گردید.