شیر مادر در فریزر چقدر ماندگاری دارد؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شیر مادر در فریزر

نگهداری شیر مادر در فریزر کمک زیادی به مادران پرمشغله یا شاغل می‌کند که بتوانند کودکشان را از مواد مغذی و ضروری در شیر مادر بهره‌مند کنند. با رعایت روش‌های توصیه شده برای نگهداری و آماده سازی شیر، مادران می‌توانند ایمنی و کیفیت شیر دوشیده شده را برای سلامتی کودکشان تضمین نمایند. در این مقاله دستورالعمل‌های نگهداری شیر مادر در دماهای مختلف ارائه شده است. عوامل مختلفی (حجم شیر، دمای اتاق هنگام دوشیدن شیر، نوسانات دما در یخچال و فریزر و پاکیزگی محیط) می‌توانند در طولانی نگه داشتن شیر مادر تاثیر داشته باشند.

ذخیره ایمن شیر دوشیده شده 

قبل از دوشیدن شیر دستان خود را به خوبی با صابون و آب بشویید. اگر صابون و آب در دسترس نیست، از یک ضدعفونی کننده حاوی الکل استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد. دوشیدن شیر مادر توسط دست و پمپ هر دو مشکلی ندارند. در صورت استفاده از پمپ، کیت پمپ و لوله‌ی آن را بازرسی کنید تا از تمیز بودنش مطمئن شوید. اگر در لوله کپک دیدید سریعاً آن را عوض کنید.

ذخیره ایمن شیر دوشیده شده

ظرف نگهداری شیر مادر

از کیسه‌های نگهدارنده‌ی مخصوص شیر مادر یا ظروف تمیز با درب‌های محکم ساخته شده از شیشه یا پلاستیک برای ذخیره شیر مادر استفاده کنید. از استفاده از بطری‌های دارای نماد بازیافت شماره 7 خودداری کنید، زیرا نشان می‌دهد ظرف ممکن است از پلاستیک حاوی BPA باشد. BPA  یا ماده بیسفنول‌آ ماده‌ای ست که در برخی ظروف پلاستیکی استفاده شده است و برای نوزاد بسیار مضر است. هرگز شیر مادر را در ظرف‌های یکبار مصرف یا کیسه‌های پلاستیکی که برای نگهداری شیر مادر تهیه نشده‌اند، ذخیره نکنید.

شیر تازه دوشیده شده یا پمپ شده قابل ذخیره است:

  • شیر مادر در دمای اتاق تا 4 ساعت
  • شیر مادر در یخچال تا 4 روز
  • در فریزر بهتر است تا 6 ماه مصرف کنید اما حداکثر تا 12 ماه قابل مصرف است. اگرچه انجماد، مواد غذایی را تقریباً به طور نامحدود ایمن نگه می‌دارد، با این حال توصیه می‌شود که زمان نگهداری آنها برای بهترین کیفیت کوتاه باشد.
موقعیت و دمای نگهداری شیر مادر
فریزر 18- درجه سانتیگراد و کمتر یخچال 4 درجه سانتیگراد دمای اتاق 25 درجه سانتیگراد و بالاتر نوع شیر مادر
تا 6 ماه مصرف شود بهتر است اما تا 12 ماه ماندگاری دارد تا نهایت 4 روز تا نهایت 4 ساعت تازه دوشیده شده
هرگز شیری که یخ زدایی شده است را دوباره منجمد نکنید تا 1 روز 1 تا 2 ساعت یخ زدایی شده
تا دو ساعت بعد مصرف شود در غیر این صورت دور ریخته شود باقی مانده از بطری ( نوزاد آن را نخورده است)

نحوه ذخیره سازی شیر مادر

روی ظرف شیر تاریخ دوشیده شدن را بنویسید. هنگام قرار دادن شیر مادر در فریزر یا یخچال، آن را در قسمت درب نگهداری نکنید. این کار به محافظت از شیر مادر در برابر تغییر دما در اثر باز و بسته شدنِ در کمک می‌کند. اگر فکر نمی‌کنید ظرف 4 روز از شیر تازه دوشیده شده استفاده خواهید کرد، فوراً آن را منجمد کنید. این کار به حفظ کیفیت شیر مادر کمک می‌کند. برای جلوگیری از هدر رفتن شیر، آن را در مقادیر اندک 2 تا 4 اونس (یا مقداری که در یک وعده غذایی به شما پیشنهاد می‌شود) فریز کنید. هنگام انجماد شیر مادر در فریزر، حدود یک اینچ از فضای بالای ظرف را خالی بگذارید زیرا شیر مادر در فریزر هنگام یخ زدن منبسط می‌شود.

اگر شیر مادر را به مربی مهدکودک تحویل می‌دهید، نام کودک را روی ظرف بنویسید و در مورد سایر موارد ضروری برای ذخیره‌ی آن با مربی صحبت کنید. هنگام مسافرت، شیر مادر را می‌توانید در کیسه‌ی خنک‌کننده عایق‌بندی شده با بسته‌های یخ زده نگه دارید. پس از رسیدن به مقصد، شیر باید فوراً استفاده شود، در یخچال نگهداری شود یا منجمد گردد.

نحوه ذخیره سازی شیر مادر

نحوه استفاده از شیر فریز شده مادر

همیشه ابتدا قدیمی‌ترین شیر را ذوب کنید. با گذشت زمان، کیفیت شیر مادر ‌در فریزر می‌تواند کاهش پیدا کند.

روش‌های مختلفی برای ذوب کردن شیر مادر وجود دارد:

  • یک شب قرار دادن در یخچال
  • ظرف شیر یخ زده را در یک ظرف آب گرم یا ولرم قرار دهید.
  • زیر آب جاری ولرم نگه دارید

نکته: هرگز شیر مادر را در مایکروویو گرم نکنید. مایکروویو می‌تواند مواد مغذی موجود در شیر مادر را از بین ببرد و نقاط داغ ایجاد کند، که می‌تواند دهان کودک را بسوزاند. از شیر مادر در 24 ساعت بعد از ذوب شدن در یخچال استفاده کنید (یعنی از زمانی که دیگر کاملاً یخ زده نباشد و ذوبش آغاز شده باشد، نه از زمانی که آن را از فریزر در آورده‌اید). هنگامی که شیر مادر به دمای اتاق برسد یا دمایش بعد از ذخیره در یخچال افزایش پیدا کند، باید طی 2 ساعت استفاده شود. هرگز شیر را پس از ذوب شدن مجدداً منجمد نکنید.

روش تغذیه نوزاد با شیر دوشیده شده

نیازی به گرم کردن شیر مادر نیست. می‌توان آن را در دمای اتاق یا سرد سرو کرد. اگر تصمیم دارید که شیر  را گرم کنید، به چند نکته توجه نمایید:

  • درِ ظرف را در حین گرم کردن محکم ببندید.
  • با قرار دادن ظرف شیر در ظرف جداگانه حاوی آب گرم یا نگه داشتن آن زیر آب گرمِ (نه داغ) شیر آب به مدت چند دقیقه گرم کنید.
  • شیر مادر را مستقیماً در اجاق گاز یا مایکروویو گرم نکنید.
  • با ریختن چند قطره روی مچ دست، دمای شیر مادر را قبل از دادن آن به کودک آزمایش کنید. باید گرم باشد اما داغ نباشد.
  • شیر را به خوبی تکان دهید تا چربی آن یکنواخت شود.
  • اگر کودک شما شیرش را تمام نکرد، پس از اتمام تغذیه، باقیمانده را می‌توانید ظرف 2 ساعت استفاده کنید. پس از 2 ساعت باید دور ریخته شود.

آیا شیر مادر توی سینه خراب می‌شود؟

خیر. شیر مادر در سینه خراب نمی‌شود. بلکه غلیظ‌تر و چرب‌تر می‌شود.

تمیز کردن دقیق لوازم شیردهی و تجهیزات پمپاژ

تمیز کردن، ضد عفونی کردن و نگه داشتن تجهیزات پمپ، و سایر وسایل تغذیه‌ای به شما در محافظت از شیر مادر در برابر آلودگی کمک می‌کند. وسایلی که برای نگهداری شیر مادر در فریزر استفاده می‌کنید نیز باید کاملاً بعد از هر بار انجمادزدایی تمیز و خشک شود.