افزایش شیر مادر قبل از زایمان و در بارداری

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
افزایش شیر مادر قبل از زایمان

نوع تغذیه مادران در دوران بارداری تاثیر مستقیمی بر ترکیبات شیر آنها خواهد داشت. اقداماتی زیادی وجود دارد که می‌توانید در حین بارداری انجام داده تا به بدن خود کمک کنید بلافاصله میزان زیادی کلستروم و آغوز در بارداری ایجاد کند و همچنین، بعد از زایمان نیز به تولید شیر سالم ادامه دهید. اطمینان از تهیه شیر سالم و افزایش شیر مادر قبل از زایمان، برای بیشتر مادران بسیار مهم است به ویژه اگر در گذشته شیردهی را تجربه کرده باشند. اگر اولین بار است که بچه‌دار می‌شوید ممکن است شیردهی برای شما تجربه‌ای طاقت‌فرسا باشد. چند اقدام ساده و رو به جلو وجود دارد که می‌توانید در دوران بارداری انجام دهید تا در نتیجه بعد از زایمان، افزایش شیر مادر و فراهم کردن شیر سالم برای کودک را تجربه کنید در ادامه با این اقدامات آشنا می‌شوید اما قبل از آن لازم است بدانید آیا قبل از زایمان، شیر مادر به وجود می‌آید؟

آیا این امکان وجود دارد که قبل از زایمان شیر مادر تولید شود؟

خیر. از نظر فنی، وقتی شما باردار هستید سطح هورمونی بدن شما اجازه نمی‌دهد که شیر مادر تولید کنید. میزان استروژن در دوران بارداری بسیار زیاد بوده و سپس هنگام شیردهی به شدت کاهش می‌یابد. این امر باعث می‌شود که هورمون‌ها و مواد شیمیایی دیگر در بدن افزایش پیدا کنند و در نتیجه تولید شیر اتفاق بیفتد که این اتفاق نمی‌تواند در دوران بارداری رخ دهد. در نتیجه، نداشتن ترشح شیر در بارداری کاملا طبیعی است.

چگونه می‌توان شیر مادر را قبل از زایمان افزایش داد؟

 سوال بسیاری از مادران این است که برای افزایش شیر مادر چه باید کرد؟  بسیاری از فرهنگ ها مدت هاست که برای افزایش شیر مادر به غذاها و گیاهان اعتماد کرده اند.  هرچند در این زمینه شواهدی وجود دارد که مورد تائید بوده اما واقعیت این است که هیچ تحقیق با کیفیتی برای پاسخ به این مسئله که خوردن مواد غذایی مناسب موجب افزایش شیر مادر می شود یا خیر، انجام نشده است. بنابراین، اگرچه تولید شیر در دوران بارداری امکان‌پذیر نیست اما مادران می‌توانند با انجام برخی از راهکارها برای افزایش شیر مادر قبل از زایمان، اطمینان حاصل کنند که بعد از تولد فرزندشان، به میزان کافی شیر تولید کرده و شیر آن‌ها سالم است.  با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم در دوره شیردهی شامل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و شیر گاو، علاوه بر پروتئین موادی مانند ویتامین D، کلسیم، امگا۳ و امگا۶ به بدن مادر می‌رسد. مطالعات ثابت کرده است که تغذیه مادر نه تنها در سلامتی او، بلکه در مقدار و کیفیت شیر او نیز تأثیرگذار است. از این رو تلاش‌های جدی برای تأمین نیازهای تغذیه‌ای و حمایت از مادران در دوره شیردهی صورت گرفته است. در ادامه با راه‌های افزایش شیر مادر قبل از زایمان آشنا می‌شوید.

رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنید که قند کمتری مصرف کنید

چه چیزهایی شیر مادر را زیاد می کند ؟ تمرکز بر روی کیفیت، پروتئین بالا و چربی‌های سالم در رژیم غذایی، برای مراحل بعدی بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر در پیشگیری از افزایش وزن اضافه کمک کرده و همچنین از افزایش بیش از اندازه هورمون استروژن در بدن جلوگیری می‌کند.

قند نه تنها باعث بالا و پایین رفتن خلق و انرژی می‌شود بلکه می‌تواند یکی از قدرتمندترین هورمون‌های بدن یعنی انسولین را مختل کند. انسولین به این دلیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که با تمام هورمون‌های دیگر بدن از جمله استروژن و تستوسترون، رابطه نزدیکی دارد.

البته، گاهی اوقات، هفته‌های آخر یا حتی ماه‌های آخر بارداری با ویارهای شدید همراه است که مبارزه با آن‌ها از طریق مصرف غذای سالم، برای تعادل هورمونی و در نتیجه افزایش شیر مادر قبل از زایمان بسیار ضروری است. تولید شیر، با تعادل در هورمون‌ها و مواد شیمیایی بدن در ارتباط است.

از‌استرس دوری کنید

عوامل بسیار مهمی بر روی شیر مادر و میزان آن تاثیر دارند. مهم ترین این عوامل تغذیه مادر است. داشتن استرس یکی از اصلی ترین دلایل کم شدن شیر مادر است. به همین دلیل پزشکان همیشه به افراد خانواده توصیه می کنند که محیط خانه را برای مادر باردار به محیطی به دغدغه و نگرانی تبدیل کنید. تأثير استرس بر توليد شير الزاماً مستقيم نيست. استرس در شرايط بسيار متفاوتي از لحاظ جسمي يا روحي ايجاد مي شود. اين پديده ممكن است در اثر اتفاقاتي ناخوشايند به وجو‌د آيد.

مصرف کافئین را‌کاهش دهید

مصرف 7-6 فنجان قهوه در‌روز باعث بالا‌رفتن میزان کافئین خون شده که‌برروی میزان شیر تاثیر منفی دارد. نوشابه‌های کولا، شکلات تلخ، چای، نوشابه‌های انرژی‌زا و... میزان کافئین بالایی دارند که‌تولید شیر را‌کاهش می‌دهند.

استفاده از گیاهان موثر بر تولید شیر را شروع کنید

استفاده از گیاهان موثر بر تولید شیر هم در علم و هم از طریق تجربیات، مورد مطالعه قرار گرفته است. اگرچه تاثیر این گیاهان کمتر در مطالعات اثبات شده است اما این گیاهان سال‌ها توسط زنان برای افزایش شیر مادر قبل از زایمان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در ادامه با این گیاهان آشنا می‌شوید.

  • زغال اخته
  • دانه رازیانه
  • خار مریم
  • برگ تمشک قرمز
  • جو دوسر
  • قارچ گانودرما
  • دانه‌های کتان
  • دانه کدو تنبل ( همچنین به مقاله خوردن کدو حلوایی در بارداری مراجعه کنید)
  • دلستر

روش‌های مختلفی برای مصرف این گیاهان در پایان دوران بارداری وجود دارد. البته برای اینکه مصرف این گیاهان با خطر زایمان زودرس همراه نباشند حتما در مورد استفاده از آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید. برخی از این گیاهان مانند تمشک قرمز، به افزایش قدرت و سلامت رحم برای زایمان کمک می‌کنند که این یکی دیگر از امتیازات این گیاهان است.

همچنین، تعداد زیادی چای، قرص، پودر و نوشیدنی با ترکیبات مختلف گیاهی وجود دارند که در افزایش شیر مادر قبل از زایمان موثرند.

افزایش شیر مادر قبل از زایمان

سطح آهن بدن خود را افزایش دهید

سوال بسیاری از مادران این است که برای افزایش شیر مادر چه بخوریم، برای پاسخ به این سوال لازم است بدانید بسیاری از مادران در دوران بارداری با کمبود آهن مواجه می‌شوند که اگرچه این مسئله طبیعی است اما می‌تواند با مصرف برخی از منابع طبیعی گیاهی موثر بر سلامتی، برطرف شود. کلرلا و اسپیرولینا، دو ماده غذایی نیرومند هستند که آهن زیادی نیز دارند. علاوه بر این، آن‌ها رنگ زیادی دارند که نشان‌دهنده آنتی اکسیدان سرشار در آن‌ها است.

بسیاری از مادران در مصرف گوشت قرمز یا اسفناج با مشکلاتی مواجه هستند بنابراین مصرف کلروفیل مایع می‌تواند به آن‌ها در تقویت سطح آهن بدن، کمک کند. در ارتباط با برای زیاد شدن شیر مادر چه بخوریم لازم است بدانید سطح آهن با افزایش شیر مادر قبل از زایمان و تامین شیر سالم مرتبط بوده و از بدن شما در بهبود و تولید شیر پس از زایمان حمایت می‌کند.

مصرف آب و‌شیر

تا آنجایی که می توانید آب بخورید و از بی آب ماندن بدن جدا بپرهیزید. آب، شیر، آبمیوه نوشیدنی های خوبی در دوران بارداری هستند اما مواد کافیین دار مانند قهوه را استفاده نکنید. تنها زمانی که احساس تشنگی می کنید آب ننوشید زیرا در زمان های دیگر هم حتی اگر احساسش را ندارید باید بطور منظم آب بنوشید. خود نوشیدن آب باعث ترشح بیشتر شیر در سینه های شما می شود.

مصرف سدیم را کاهش دهید

وقتی احتباس آب به خصوص در دوران بارداری زیاد است میزان مصرف نمک خود را زیر نظر داشته باشید. بیرون ریختن الکترولیت‌ها نیز می‌تواند ذخیره شیر شما را تحت تاثیر قرار دهد. اطمینان حاصل کنید که نمکی که می‌خورید نمک دریایی بوده و سعی کنید از خوردن غذاهای شور خودداری کنید.

اگر می‌خواهید بدانید چه چیزهایی شیر مادر را مقوی می‌کند لازم است بدانید کاهش مصرف سدیم، به بدن شما کمک می‌کند آب اضافه را رها کرده و الکترولیت‌ها و مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم را در کنترل خود نگه دارید. توجه داشته باشید که بسیاری از غذاهای کنسروی، گوشت‌های طعم دار و فست فودها، برای طعم دار شدن مقدار زیادی نمک دارند.

دوشیدن شیر را آغاز کنید

این کار فقط در صورتی باید انجام شود که پزشک آن را تایید کند اما یک روش عالی برای افزایش شیر مادر قبل از زایمان و تولید شیر کافی در بعد از زایمان کودک است. قبل از انجام این کار، باید اطمینان حاصل کنید که برای زایمان و تولد نوزاد آماده هستید و اگر این آمادگی وجود دارد، دوشیدن شیر قبل از زایمان به شدت اقدامی موثر است.

دوشیدن شیر مادر توسط دست قبل از زایمان، می‌تواند باعث تحریک مادر به زایمان شود زیرا این کار باعث افزایش اکسی توسین می‌شود که این هورمون در شروع زایمان و در تولید شیر مادر به شدت موثر است. اگر دوشیدن شیر مادر با اقدامات دیگری که در این مقاله مطرح شد ترکیب شود شیر مادر پس از زایمان سالم و قوی خواهد بود. البته این امر زمانی اتفاق می‌افتد که هیچ مسئله پنهانی دیگری وجود نداشته باشد.

چند روز اول شیردهی برای رشد و تحول نوزاد بسیار مهم است. پزشکان معمولا در این دوره، افت وزن را پیش‌بینی می‌کنند اما هر چقدر وزن کاهش کمتری پیدا کند، بهتر است. بنابراین تا جایی که می‌توانید به افزایش شیر مادر قبل از زایمان، اهمیت دهید تا بتوانید شیر سالم و قوی را برای فرزندتان بعد از تولد تولید کنید.

از سوی دیگر، فراموش نکنید که بعد از زایمان و برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر، حتما از متخصص شیردهی کمک بگیرید تا بتوانید به فرزندتان نیز کمک کنید که بهتر بتواند سینه شما را گرفته و از شیر مادر تغذیه کند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای سلامت کودک دارد.