قویترین خوراکی های چربی سوز شکم و پهلو کدامند؟

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوراکی های چربی سوز شکم

اگر از چربی شکم و پهلو رنج می‌برید، حتما حداقل یک بار به فکر استفاده از خوراکی های چربی سوز شکم و پهلو افتاده‌اید. چربی‌های انباشته در شکم و پهلو آنقدر در زیبایی اندام تاثیر دارند که به راحتی نمی‌توان با آنها کنار آمد. بیشتر افرادی که گرفتار این چربی‌ها هستند، در سایر اندام‌های بدن خود چربی اضافه ندارد؛ حتی اگر هم داشته باشند، آب کردن چربی‌های این ناحیه برایشان از هر جای دیگری سخت‌تر و زمان‌بر تر است. امروز اختصاصاً در مورد چربی شکم و پهلو صحبت خواهیم کرد.

خوراکی‌های مناسب برای آب کردن چربی شکم و پهلو

لاغری و تناسب اندام چیزی است که هر کسی به دنبال آن است. خصوصا وقتی لباس خاصی به تن می‌کنیم یا جای خاصی می‌رویم یا مراسم خاصی در پیش داریم، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگرچه وراثت در تناسب اندام و شکل و شمایل اندام تاثیر زیادی دارد، اما سبک زندگی هر کس در اندامی که دارد و ظاهری که برای خود درست می‌کند هم تاثیرگذار است. اگر دوست دارید حتی بعد از عبور از دهه چهل زندگی خود هنوز مانند یک جوان سرزنده و شاداب به نظر برسید، حتما باید سبک زندگی سالم برای خود انتخاب کنید و به خودتان برسید. یکی از کارهایی که در این زمینه می‌توانید انجام دهید، حفظ تناسب اندام است. داشتن تناسب اندام از یک طرف مربوط به خورد و خوراک است و از طرف دیگر به سوخت و ساز و ورزش کردن به ویژه ورزشهای هوازی ارتباط دارد. ( در این مقاله بخوانید چه ورزشهایی هوازی هستند) البته موضوع وراثت را هم باید در نظر گرفت.

* حتما بخوانید: بهترین چربی سوز طبیعی برای لاغری را در اینجا بخوانید. 

خوراکی‌ها برای آب کردن چربی شکم و پهلو

  • تخم مرغ

تخم‌مرغ، منبع بسیار خوبی از پروتئین است که برای سوزاندن چربی بسیار موثر است. می‌توانید با مصرف تخم‌مرغ در صبحانه، روزتان را با سلامتی آغاز کنید.

  • لبنیات کم‌چرب

لبنیات کم‌چرب سرشار از ویتامین D و کلسیم هستند که به عضله‌سازی و کاهش چربی کمک زیادی می‌کنند. شیر، ماست وپنیر کم‌چرب، بهترین خوراکی‌ های چربی سوز هستند.

  • تخم کتان

تخم کتان یکی از بهترین خوراکی‌ های چربی سوز شکم و پهلو است. این دانه‌ها دارای اسیدهای چرب مفیدی هستند که به افزایش سوخت‌و‌ساز بدن کمک کرده و موجب سم‌زدایی در بدن می‌شوند. (همچنین در مورد خواص کندر برای لاغری می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.)

  • زغال‌اخته‌ی آبی (بلوبری)

بلوبری چربی موجود در بدن را می‌سوزاند. منبعی عالی از ویتامین‌های C ،K و منیزیم است که به سم‌زدایی بدن کمک کرده و چربی بد موجود در بدن را از بین می‌برد. همچنین فیبر و مس موجود در بلوبری به حفظ سیستم ایمنی بدن کمک کرده و موجب سوزاندن چربی و قند اضافه می‌شود.

  • سینه‌ بوقلمون

اگر می‌خواهید چند کیلویی وزن کم کنید و چربیِ برآمده‌ روی شکم را آب کنید، خوردن سینه‌ بوقلمون بهترین گزینه است. این گوشت برای افرادی که تمرینات تناسب اندام انجام می‌دهند و می‌خواهند عضلات بیشتری بسازند نیز بهترین گزینه است. این نوع گوشت سوخت‌و‌ساز بدن را افزایش داده و کالری بیشتری را برای سوزاندن در طول روز تولید می‌کند.

بوقلمون برای چربی سوزی

  • ماست یونانی

این ماست می‌تواند بهترین جایگزین برای سس مایونز، خامه‌ ترش و پنیر خامه‌ای باشد. ماست یونانی کمک می‌کند تا وزن از دست بدهید و چربی بسوزانید.

  • ماهی سالمون

با توجه به اینکه ماهی سالمون دارای چربی‌های اشباع‌شده‌ی اندکی است، لذا باید ابتدا امتحان کنید که این ماهی در بدن شما چگونه عمل می‌کند. اگر مصرف ماهی سالمون به شما کمک می‌کند تا وزن کم کنید، پس می توانید از آن استفاده کنید.

  • سرکه‌ سیب ارگانیک

شاید بتوان به سرکه سیب لقب بی رحم ترین چربی سوز شکم و پهلو را داد. سرکه‌ سیب ارگانیک می‌تواند در کاهش وزن تاثیر زیادی داشته باشد. آنزیم‌های موجود در این سرکه به تحریک دستگاه گوارش کمک می‌کند و موجب می‌شود تا دستگاه گوارش، سریع‌تر و بهتر کار کند.

  • چای سبز

چای سبز به عنوان بهترین نوشیدنی آنتی‌اکسیدانی و یکی از موثرترین خوراکی‌ های چربی سوز است. چای سبز حاوی ماده‌ای به نام کاتچین (catechin) است که یک فنول و آنتی‌اکسیدان طبیعی است و موجب می‌شود تا وزن کم کنید. چای سبز سرعت سوزاندن چربی و کالری را افزایش می‌دهد.

چای سبز برای چربی سوزی

  • دارچین

دارچین فقط یک ادویه نیست بلکه یکی از قویترین چربی سوز گیاهی است. فقط کافی است میزان مصرف روزانه‌ دارچین را افزایش دهید تا میزان چربی موجود در بدنتان کاهش یابد.

  • آووکادو

آووکادو یکی از میوه های چربی سوز شکم است. آووکادو دارای چربی اشباع‌نشده است که به آن چربی خوب نیز گفته می‌شود. چربی‌ اشباع نشده کمک می‌کند چربی‌ها سوزانده شوند.

  • طالبی

طالبی دارای فیبر است که موجب تحریک دستگاه گوارش می‌شود و حرکت مواد در روده را آسان می‌کند؛ در نتیجه در کاهش وزن تاثیر می‌گذ‌ارد.

  • سوپ سورپرایز

این سوپ یک بمب چربی سوز شکم است. فقط کافی است با خوراکی‌ های چربی سوز سوپ درست کنید. با این روش خوردن آنها راحت‌تر شده و فواید آنها نیز دو ‌برابر می‌شود. در این مقاله در مورد انواع غذاهای رژیمی خوشمزه با سبزیجات بیشتر بخوانید.

  • مارچوبه

مارچوبه یکی از بهترین خوراکی‌ های چربی سوز شکم است و اثرات مثبت فراوانی بر روی کاهش وزن بدن دارد. مارچوبه به پاک کردن بدن از سموم بد و سایر مواد زائد کمک می‌کند؛ دستگاه گوارش را تحریک می‌کند و باکتری‌های مفید در روده را حفظ می‌کند.

مارچوبه برای چربی سوزی

  • کره‌ی بادام زمینی

کره بادام زمینی یکی از خوراکی های چربی سوز است. چربی‌های غذایی مفید موجود در کره بادام زمینی کمک می‌کنند تا چربی اضافه بدن خود را بسوزانید.

  • کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از بهترین خوراکی‌ های چربی سوز است و مصرف روزانه آن می‌تواند موجب کاهش وزن زیادی شود.

  • اسفناج

این سبزی شگفت‌انگیز دارای آهن، اگزالات‌ها، پروتئین، ویتامین، منیزیم و مواد معدنی سالم فراوان دیگری است. با رژیم اسفناج می‌توانید کالری‌های اضافه را بسوزانید. مواد معدنی موجود در اسفناج، انرژی تولید کرده و سوخت‌و‌ساز را تحریک می‌کنند و به کاهش وزن کمک می‌کند.

  • گلابی

خواص شگفت‌انگیز این میوه به شما کمک می‌کند تا وزن کم کنید و شکل زیبای بدن خود را حفظ کنید. این میوه‌ سرشار از فیبر است و در صورت مصرف آن پیش از غذای سنگین، اشتها را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند تا غذای کمتری بخورید و وزن بیشتری کم کنید.

  • سیب سبز

سیب سبز یکی از بهترین مواد چربی سوز قوی است. سیب سبز کالری بسیار پایینی داشته و فیبر و پتاسیم بالایی دارد و برای سلامت و تناسب اندام بسیار مناسب است.

سیب سبز برای چربی سوزی

  • خیار

خیار هم یک چربی سوز قوی شکم است. به این میوه، میوه‌ای با کالریِ صفر نیز می‌گویند، زیرا بیشتر آن را آب تشکیل می‌دهد.

  • نان گندم کامل

نان گندم کامل یا نان سبوس‌دار، کالری کمی داشته و سرشار از اجزای اساسی مانند منیزیم، آهن، مس، منگنز و اسید پانتوتنیک است. این مواد موجب تولید حداکثر انرژی شده و دستگاه گوارش را به شیوه‌ای درست و منظم تحریک می‌کنند. مصرف روزانه نان گندم در کاهش وزن تاثیر زیادی دارد.

  • فلفل تند

فلفل تند کمک می‌کند تا چربی‌های اضافی خود را بسوزانید. فلفل‌هایی مانند هالاپینیو، هابانرو و فلفل چیپوتل (chipotles)، تاثیر خوبی بر روی بدن دارند و به غذا گرمی و انرژی می‌دهند. این فلفل‌ها دارای کپسایسین (capsaicin) هستند که فواید بی‌شماری دارد و موجب کاهش وزن می‌شود.

  • عدس

این ماده‌ی غذاییِ دارای فیبر بالا است و موجب کاهش وزن می‌شود و اشتها را کاهش می‌دهد.

  • انجیر

با خوردن این میوه‌، بدون اینکه کالری چندان زیادی دریافت کنید، می‌توانید یک خوراکی لذیذ و خوشمزه هم بخورید. انجیر میوه‌ای است که به کالری‌سوزی کمک می‌کند و می‌تواند مقدار مناسبی از فیبر را وارد معده‌کند.

  • آناناس

آناناس یک میوه‌ِ کم‌کالریِ و فاقد کلسترول و منبع بسیار خوبی از ویتامین C و منگنز است. آناناس به دلیل اینکه حاوی اسید سیتریک است، به طور گسترده‌ای در برنامه‌ی غذایی رژیمی قابل استفاده است و به کاهش وزن کمک می‌کند.

آناناس برای چربی سوزی

  • قارچ

با مصرف قارچ می‌توانید اندام آیده‌آلی داشته باشید و وزن هم کم کنید. مصرف قارچ موجب تولید انرژی و احساس سیری بیشتر می‌شود. قارچ کالری کمی دارد و غنی از ویتامین‌های بسیاری است که منبع بسیار مفیدی برای کاهش وزن هستند.

انواع معجون چربی سوز شکم و پهلو

  • روغن زیتون

با روغن زیتون می‌توانید یک معجون چربی سوز شکم و پهلو درست کنید؛ فقط کافی است آن را با مقداری آب لیمو ترش یا سرکه سیب مخلوط کنید و از آن در پخت غذا یا انواع سالادها استفاده کنید.

  • کرفس

کرفس و آب کرفس برای کاهش وزن و بهبود عملکرد روده و سلامت پوست بسیار موثر است. مصرف روزانه نیم لیتر آب کرفس قبل از صبحانه در لاغری تاثیر زیادی دارد. آب کرفس غنی شده از پتاسیم، منگنز و ویتامین‌های A، K،C و همچنین دارای ریبوفلاوین، ویتامین b6، اسید پانتوتنیک، منیزیم و فسفر است.

اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، آب کرفس را جایگزین نوشیدنی‌های با کالری بالا مانند نوشابه یا شیر قهوه کنید. نوشیدن یک لیوان آب کرفس قبل از غذا و به عنوان یک نوشیدنی ناشتا برای لاغری کمک می‌کند تا احساس سیری داشته باشید و کمتر غذا بخورید. برای تهیه آب کرفس ابتدا باید ساقه‌های کرفس را آب بگیرید یا آنها را مخلوط کرده و سپس فیبر گیاه را صاف کنید، حدود 9 ساقه به شما نیم لیتر آب کرفس می‌دهد.

کلام آخر

استفاده از خوراکی های چربی سوز شکم در کنار داشتن سبک زندگی سالم و ورزش کردن مدام می‌تواند تضمین کند تا به تناسب اندام برسید و ظاهری زیبا و جذاب داشته باشید. به یاد داشته باشید که گرفتن رژیم‌های سخت و طاقت‌فرسا، اگرچه در کاهش وزن شما می‌تواند تاثیر داشته باشد، اما این تاثیر ماندگار و پایدار نیست و خیلی زود شما را با وزنی بیشتر از قبل مواجه خواهد کرد. بنابراین اگر قصد کاهش وزن دارید، حتما از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید و آهسته و پیوسته در این مسیر قدم بردارید. همچنین میتوانید به مقاله طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب مراجعه کنید.