مراقبت از کودک مبتلا به سرخک

تیر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مراقبت از کودک مبتلا به سرخک

بیماری سرخک کودکان در زمان های قدیم بسیار شایع بود و در دوران کودکی جزوی از مراحل رشد محسوب می شد و مورد انتظار والدین نیز بود. قبل از اینکه واکسن سرخک در دسترس قرار گیرد، سالانه حدود 450 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دادند. ولی به کمک واکسن توانسته ایم از کودکان در مقابل این بیماری محافظت کنیم. امروزه در بسیاری از موارد ابتلا کودکان بدون عوارض و مشکلی حادی بهبود پیدا می کند، ولی در بعضی موارد دیگر موجب بروز ذات الریه، عفونت مغز و در نتیجه مرگ کودک می شود. طبق آمارهای جهانی از هر 1000 کودک مبتلا به سرخک 1 یا 2 نفر آن ها می میرند.

هر چند در سال های اخیر بسیاری از والدین به دلایلی نادرست و اطلاعاتی غلط واکسیناسیون فرزند خود را انجام نداده اند و یا به تعویق انداخته اند که همین امر موجب شده هنوز بعضی از کودکان به این بیماری مبتلا شوند و به دیگران نیز انتقال دهند. به همین جهت به یاد داشته باشید در صورت مشاهده هر گونه علائم سرخک در کودکان می توانید برای اطمینان بیشتر از روش های اصولی مراقبت از کودکان در هنگام ابتلا به این بیماری، از پرستار کودک در منزل کمک بگیرید. زیرا این پرستاران کودک به خوبی روش های نگهداری و مراقبت از کودک مبتلا به سرخک را آموزش دیده اند و حتی از تغذیه سالم برای کودک در دوران بیماری اطلاعات کامل  دارند. با ما همراه باشید تا در این مقاله به اطلاعات کاملی در خصوص بیماری سرخک در کودکان و مراقبت های آن بیشتر آشنا شوید.

 

سرخک چگونه پخش می شود؟

به طور کلی ویروس سرخک وقتی که فردی آلوده به سرخک باشد و سرفه یا عطسه کند و شخصی در آن نزدیکی باشد و قطرات آلوده به این ویروس را استشمام کند، از طرق هوا به راحتی پخش خواهد شد. یا اینکه به طور مستقیم از طریق مایعات دهان یا بینی فرد آلوده به دیگران منتقل شود. یادتان باشد این ویروس سرایت بسیار بالایی دارد و تا حدود دو ساعت توانایی این را دارد که روی سطحی که بیمار آلوده آن را لمس کرده است یا در هوایی که عطسه کرده است باقی بماند.

واکسن سرخک بدون خطر است؟

واکسن سرخک هم مانند هر واکسن دیگری ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. این عوارض معمولاً خفیف است و مثل تورم و درد در محل تزریق یا تب یک روزه می باشد. آسیبی که واکسن به بدن کودک وارد می کند، در برابر خطرات جدی که در صورت ابتلا به عفونت سرخک به کودک وارد می شود، بسیار ناچیز است.

مرابت از کودک مبتلا به سرخک

روند بیماری سرخک در کودکان چگونه است؟

علائم سرخک در کودکان به طور معمول 7 تا 14 روز بعد از ابتلای کودک آغاز می شود. در ابتدا علائمی مانند تب، صرفه و آب ریزش بینی شروع می شود و گاهی حساس شدن شدید به نور هم گزارش شده است. پس از آن ممکن است لک های ریز قرمز رنگ با مرکز سفید در دهان کودک نمایان شود. ممکن است این لک ها شبیه به دانه های شن به نظر برسند. بلافاصله بعد از بروز این علائم، کودک دچار گلو درد می شود.

معمولاً بثورات پوستی که همراه با خارش نیز هستند، 3 تا 5 روز بعد از شروع علائم خود را نشان می دهند. این بثورات در ابتدا از زیر و کنار گوش تا کنار گردن شروع می شوند و به صورت نواحی نا منظم و قرمز هستند که بعد از مدتی برجسته می شوند. بعد از گذشت 1 تا 2 روز به بازو، تنه، کف دست و پا گسترش پیدا می کنند و کم کم شروع به محو شدن در ناحیه صورت می کنند.

علائم سرخک در کودکان در هنگام اوج بیماری به طوری است که کودک احساس مریضی زیادی داشته و دچار التهابات چشمی می شود. بثورات به شدت گسترش پیدا می کنند و گاهی دما بدن کودک به بیشتر از 40 درجه سانتی گراد می رشد. ولی این افزایش دما در عرض 3 تا 5 روز کاهش می یابد و کودک احساس سلامتی بیشتری می کند. به این ترتیب بثوراتی که باقی مانده اند کم کم محو می شوند. در تمام این روند بیماری، پرستار کودک در منزل می تواند در کنار شما باشد و به این ترتیب با مراقبت های ویژه از کودک در بهبودی هر چه سریع تر کودک نقش بسزایی خواهد داشت.

علائم سرخک در کودکان چیست؟

یکی از مشخص ترین علائم سرخک تب بالا است که همراه با بثورات قرمز متمایل به قهوه ای بروز می کند. هر چند این مورد تنها علائم سرخک در کودک نیست. قبل از ظاهر شدن این بثورات و بالا رفتن تب موارد دیگری هم وجود دارد که مشابه سرماخوردگی است. در اینجا به آن ها اشاره می کنیم:

  • آبریزش بینی.
  • تب.
  • سرفه.
  • قرمزی چشم.

همان طور که گفتیم؛ سرخک با درد، تب، آبریزش بینی، چشمانی قرمز و سرفه های شدید به جهت عفونت مجاری هوایی شروع می شود. در این شرایط ممکن است در ابتدا فکر کنید که کودک سرما خورده است، ولی بعد از مشاهده بثورات پوستی جوش مانند، ممکن است شک کنید که کودک دچار آبله مرغان شده است. در این شرایط شما باید علائم سرخک در کودکان و همچنین تفاوت آن با علائم آبله مرغان را بدانید تا بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. در این شرایط پرستار کودک در منزل می تواند کمک شایانی برای تشخیص و درمان این دو بیماری به شما بکند.

پرستار کودک

نقش پرستار کودک در منزل برای مراقبت از کودک مبتلا به سرخک

اکثر کودکانی که به سرخک مبتلا می شوند، بعد از اینکه به پزشک مراجعه می کنند می توانند در خانه مداوا شوند. یادتان باشد برای درمان این کودکان به هیچ عنوان آنتی بیوتیک تجویز نمی شود. زیرا سرخک یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک ها هیچ کمکی به درمان بیماری ویروسی نمی کنند. در این جا راهکارهایی برای مراقبت بهتر از کودکان مبتلا به سرخک توسط والدین یا پرستار کودک در منزل اشاره می کنیم:

- تهیه تغذیه سالم برای کودک.

- تشویق کردن کودک به استراحت.

- خوراندن نوشیدنی های فراوان به کودک و جلوگیری از کم آبی بدن.

- استفاده از استامینوفن برای پایین آوردن تب بالای کودک. ولی دقت داشته باشید با نظر پزشک باشد و زیاده روی نکنید.

- استفاده از ایبوپروفن در صورت تب بسیار زیاد و نیاز به تحریک پذیری، ولی تحت نظر پزشک.

- استفاده از منابع طبیعی ویتامین آ. زیرا سوابق ثابت کننده این امر است که کودکانی که سطح ویتامین آ در بدنشان کمتر بوده است، دچار علائم شدیدتری در بیماری سرخک می شوند.

پرستار کودک در منزل برای کودک مبتلا به سرخک چه نوع پرستاری است؟

برای نگهداری و مراقبت از کودکی که به سرخک مبتلا شده، باید پرستاری را انتخاب کنیم که با اصول اولیه نگهداری از کودک مبتلا به این بیماری تا حد امکان آشنا باشد. یعنی با توجه به مراقبت های آکادمیکی که گذرانده است، بتواند به پرستاری از این کودک بپردازد. می توانید در این شرایط پرستاری را انتخاب کنید که سابقه پرستاری از چنین بیمارانی را داشته باشد و طبق دستور پزشک عمل کند و تا پایان درمان کودک، به اقدامات پزشکی لازم ادامه دهد.