خواص روغن کرچک برای ابرو، تقویت و رشد آن+طریقه مصرف

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص روغن کرچک برای ابرو

مدل ابروها در طی سال‌های مختلف، تغییرات فراوانی کرده است؛ از ابروهای نازک کمانی گرفته در دهه 70 تا ابروهای پرشت و ضخیم که اواخر مورد توجه زنان قرار گرفته است. از زمانی که ابروهای پرپشت با بافت ضخیم مد شده، بازار مملو از سرم‌ها، روغن‌ها و کرم‌های تقویت کننده و پرپشت کننده ابروها شده است. اما آیا این محصولات شیمیایی نتیجه موثری هم برای ابروها دارند؟ همیشه محصولات گیاهی یکی از گزینه‌های موثر و مفید در درمان و زیبایی هستند. روغن کرچک اولین چیزی است که به عنوان پرپشت کننده و تقویت کننده ابروها، مو و مژه‌ها به ذهن آدم می‌رسد. در ادامه این مطلب از گهواره به خواص روغن کرچک برای ابرو، مو و مژه می‌پردازیم.

خواص روغن کرچک برای ابرو 

روغن کرچک یک روغن شفاف، غلیظ، زرد رنگ و کاملا طبیعی است. این روغن به دلیل غلظت بالایی که دارد، به تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و معمولا می‌توان از ترکیب این روغن با روغن‌های نارگیل و بادام، یک روغن بسیار قدرتمند و مفید برای مراقبت از پوست و مو به دست آورد.

روغن کرچک یک روغن گیاهی چند منظوره است که با استخراج از دانه‌های گیاهی به همین نام به دست می‌آید. این دانه‌های لوبیا شکل حاوی آنزیم سمی به نام ریسین هستند، که البته در فرآیند گرمایشی که در روند تهیه روغن وجود دارد، این آنزیم از بین می‌رود. از هزاران سال پیش مردم از این روغن برای مصارف گوناگون دارویی، درمانی و صنعتی استفاده می‌کنند. در مصر باستان، مردم از روغن کرچم به عنوان سوخت در لامپ‌ها و همچنین درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند روزش چشم و کمک به زایمان استفاده می‌کردند. 

روغن کرچک یکی از بهترین گزینه‌‌ها برای مراقبت از پوست و مو است. از این روغن در بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود. فواید روغن کرچک بیشمار است، اما بطور کلی می‌توان گفت که این روغن می‌تواند بسیاری از مشکلات پوست و موی شما را برطرف کند. بسیاری از مردم از روغن کرچک به عنوان یک درمان طبیعی تقویت کننده مو استفاده می‌کنند. روغن کرچک با روان کردن ساقه مو، از بین بردن شوره و پوسته پوسته‌های سر، افزایش انعطاف پذیری و کاهش شکنندگی مو، به درمان ریزش مو، تقویت و ضخیم شدن آن کمک می‌کند. بنابراین استفاده از این روغن برای ابروها می‌تواند از ریزش آنها جلوگیری کرده و باعث تقویت و پرپشت شدن آنها شود.

روغن کرچک برای ابرو

روغن کرچک برای ابرو و مژه

همانطور که می‌دانید، از روغن کرچک می‌توان به عنوان یکی از بهترین محصولات مراقبتی پوست و مو استفاده کرد. این روغن دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب، اسید ریسینوئیک، ویتامین E و سایر مواد معدنی و مغذی دیگر است، بنابراین فواید بسیاری برای پوست و مو دارد. البته باید بدانید که این روغن یک راه‌حل یک روزه نیست و برای اینکه به نتیجه دلخواه برسید باید صبور باشید. از فواید این روغن برای ابرو و مژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت کننده مژه و ابرو

روغن کرچک ورای خواص و اثرات خارجی که برای پوست و مو دارد، بهترین گزینه برای غنی سازی و تغذیه کردن مو و پوست است. این روغن حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 6 و اسید ریسینولئیک است. اگر این روغن را روی ابروها، پوست سر و قسمت مژه‌ها ماساژ دهید، باعث افزایش گردش خون شده، به رشد موها سرعت بخشیده از ریزش مو جلوگیری می‌کند. ( به مقاله بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو مراجعه کنید) همچنین به دلیل وجود ویتامین E در این روغن به مرطوب سازی پوست کمک کرده و باعث تقویت و ضخیم شدن مو می‌شود.

  • ضد التهاب

از مهم‌ترین ویژگی‌های روغن کرچک، خاصیت ضد التهابی آن است. متخصصان درمانگاهی در ایالت کلیولند به این نتیجه رسیده‌اند که، روغن کرچک به دلیل داشتن مقدار زیادی مواد معدنی و مغذی مفید می‌تواند التهاب موجود در اطراف فولیکول‌های مو را از بین ببرد و به رشد مو سرعت ببخشد. همچنین با از بین بردن التهاب در اطراف تارهای مو، باعث ضخیم شدن آنها شده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

  • ضد میکروب و ضد باکتری

یکی از دلایلی که از روغن کرچک برای تقویت ابرو و مژه استفاده می‌کنند، خاصیت ضد باکتری و ضد میکروبی آن است. این روغن با بهره مندی از اسیدهای چرب و مواد معدنی فراوان به درمان انواع عفونت‌های پوستی کمک کرده و باعث رشد مو و تقویت آن می‌شود. همچنین روغن کرچک دارای خواص آنتی اکسیدان بوده و می‌تواند رادیکال‌های آزاد را که از طریق هوا روی پلک و پوست ایجاد می‌شود را از بین ببرد.

  • درمان درماتیت

درماتیت به حالتی گفته می‌شود که پوست متورم، خشک و قرمز می‌شود. این حالت ممکن است در ناحیه پوست سر و یا ابروها ایجاد شود و باعث خارش و ریزش مو شود. روغن کرچک به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری که دارد، می‌تواند این بیماری را کنترل کرده و علاوه بر اینکه از خارش و خشکی پوست جلوگیری می‌کند باعث تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو می‌شود. ( در مورد انتخاب بهترین روغن برای پوست خشک در این مقاله بیشتر بخوانید)

عکس روغن کرچک برای ابرو

عکس روغن کرچک برای ابرو

طرز استفاده از روغن کرچک برای مو

همانطور که گفته شد، از آنجایی که روغن کرچک غلظت بسیاری بالایی دارد، بهتر است از ترکیب این روغن با سایر روغن‌های طبیعی دیگر استفاده کرد. می‌توانید روغن کرچک را با ترکیب روغن‌های زیتون، بادام و نارگیل استفاده کنید و از فواید این روغن‌ها در کنار فواید روغن کرچک استفاده کنید.

*در مورد خواص روغن بادام تلخ برای ابرو در این مقاله بیشتر بخوانید.

برای استفاده از روغن کرچک برای مو کافیست تا مراحل زیر را انجام دهید:

  • برای اینکه بتوانید روغن را در تمام قسمت‌های سر بمالید، بهتر است تا موهای خود را تقسیم بندی کنید.
  • سپس با استفاده از دست و یا یک برس آغشته شده به روغن، به خوبی کف سر خود را به روغن آغشته کنید.
  • پس از اینکه تمام قسمت‌های سر به روغن آغشته شد، با انگشتان به صورت دورانی پوست سر خود را ماساژ دهید. این کار به افزایش گردش خون کمک کرده و بسیار آرامش‌بخش است.
  • از اضافه روغن می‌توانید برای چرب کردن ساقه‌های مو و درمان موخوره استفاده کنید.
  • پس از اینکه کارتان با روغن تمام شد، موهایتان را با یک حوله یا کلاه ببندید و اجازه دهید تا دو ساعت باقی بماند.
  • پس از گذشت حداقل دو ساعت موهای خود را بشویید.
  • برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، روغن را در طول شب روی موهای خود نگه دارید. این کار را به مدت 7 الی 10 روز انجام دهید.

اگر مایلید که از روغن برای تقویت ابروها و مژه‌های خود استفاده کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا چشم‌ها و ابروهای خود را کاملا تمیز کنید.
  • روغن کرچک را با استفاده از فرچه تمیز ریمل یا گوش پاک‌کن روی ابروها و مژه‌های خود قرار دهید.
  • دقت داشته باشید که بن مژه شما کاملا چرب شده باشد.
  • سپس به آرامی ماساژ دهید. مراقب باشید روغن وارد چشم‌ها نشود.
  • برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید شب‌ها قبل از خواب این کار را انجام داده و فردای آن، ابروها و مژه‌های خود را بشویید.
  • دقت داشته باشید، لازم نیست که از روغن زیادی استفاده کنید، همین که کمی بر روی پوست خود احساس چربی کردید، کافی است.

طرز استفاده روغن کرچک برای ابرو

عوارض و مضرات روغن کرچک بر روی ابرو

روغن کرچک در کنار فواید بیشماری که برای مراقبت از پوست و مو دارد، می‌تواند عوارض احتمالی هم داشته باشد. این روغن مانند هر روغن گیاهی دیگر می‌توانند برای برخی از افراد ایجاد حساسیت کند. همچنین ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد. همچنین توصیه می‌شود تا زنان باردار و شیرده از این روغن استفاده نکنند، زیرا ممکن است باعث زایمان زودرس و یا کاهش سیر مادر شود. بنابراین توصیه می‌شود قبل از مصرف حتما با پزشک طب سنتی مشورت کرده و مقدار کمی از ن را روی پوست خود امتحان کنید.

تجربه استفاده از روغن کرچک برای ابرو

بیشتر افرادی که از روغن کرچک به عنوان تقویت کننده و پرپشت کننده مو استفاده کرده‌اند به نتیجه قابل قبولی رسیده‌اند. این روغن را می‌توان به عنوان یک محصول بی‌خطر، طبیعی و مقرون به صرفه برای مراقب‌های پوست و مو استفاده کرد. با اینکه تاکنون هیچ تحقیق علمی در رابطه با فواید این روغن برای رشد و تقویت مو و ابرو صورت نگرفته است، اما شواهد نشان می‌دهد، مواد معدنی و مغذی موجود در روغن کرچک می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث تقویت مو شود.