غذای کمکی مقوی برای نوزاد

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذای کمکی

یکی از مراحل جذاب زندگی نوزادی، آغاز غذاهای کمکی است. در شرایطی که بسیاری از متخصصین معتقدند که شروع این دوره از شش ماهگی است، اما بسیاری دیگر معتقدند که بسته به کودک و اشتهایی که به غذاها نشان می‌دهد، می‌تواند از سنین کمتری نیز شروع شود. با وجود آنکه کارشناسان از نظر سن شروع غذای کمکی توافق ندارند، اما همگی معتقدند که باید از غذاهای سبک و راحت الهضم و در عین حال مقوی شروع کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد سه مورد از این غذای مفید برای شروع، توضیح دهیم.

غذای کمکی نوزاد چیست

از شش ماهگی یا زمانی که حس می‌کنید نوزاد شما دیگر با شیر مادر و شیر خشک سیر نمی‌شود و به دنبال غذای بیشتری است و می‌تواند سرش را بالا نگه دارد، نوبت شروع غذای کمکی اوست. برای تغییر رژیم غذایی کودک از شیر به غذای کمکی، باید غذاهایی را انتخاب کنید که بیشترین نزدیکی را به شیر دارند، غذاهایی مانند فرنی نوزاد، حریره، سویق و ... هر ماده‌ی دیگری که از اجزای پیچیده‌ای تشکیل نشده است و معده‌ی کودک می‌تواند آن را تحمل کند. با افزایش سن این نوزاد سبک غذاهای شما می‌تواند به سوپ، کته نرم و دیگر غذاهای جامد تغییر کند. این سیر تکاملی لازم است زیرا در غیر این صورت مشکلات گوارشی در نوزاد پدید آورده و منجر به انزجار غذا می‌شود. 

*سرلاک چیست + معرفی انواع سرلاک و فواید آنها

فرنی نوزاد

اولین گزینه که تهیه‌ی آن هم بسیار راحت است، فرنی نوزاد است. چرا تاکید داریم فرنی نوزاد؟ مگر این فرنی با فرنی‌های دیگر چه فرقی دارد؟ فرنی از چهار ماده‌ی اصلی تشکیل شده است: شیر، آرد برنج ( یا نشاسته)، شکر و گلاب. اما از آنجایی که توصیه شده است به کودکان زیر یک سال گلاب ندهید، در فرنی نوزاد این ماده را حذف می‌کنیم. درست است که طعم آن شاید برای بزرگسالان کمی عجیب باشد، اما مطمئن باشید کودک شما آن را دوست خواهد داشت.

فرنی نوزاد

مواد لازم برای تهیه فرنی نوزاد: ( با آرد برنج)

  • 2 قاشق غذاخوری آرد برنج
  • 1 قاشق غذاخوری شکر
  • 10 قاشق غذاخوری شیر

مواد لازم برای فرنی نوزاد: ( با نشاسته)

  • 7 قاشق غذاخوری شیر
  • 1.5 قاشق غذاخوری شکر
  • 1 قاشق غذاخوری نشاسته

مواد را با هم مخلوط کنید و در قابلمه‌ی کوچکی بریزید و روی شعله هم بزنید تا غلیظ شده و قوام بیاید. سپس آن را در ظرف ریخته و در یخچال بگذارید تا خنک شود. (فرنی داغ باعث رفلاکس می‌شود). 

نکات مهم در تهیه‌ی فرنی نوزاد

اگر فرنی نوزاد را با شیر مادر بپزید مقوی‌تر هم می‌شود.

برای کودکانی که به شیر گاو حساسیت دارند، دو انتخاب دارید: یا از شیرخشک مخصوص فرنی درست کنید (که ما این روش را پیشنهاد می‌دهیم.) یا آن را با آب بپزید. تنها کافی است در دستورهای بالا آب را جایگزین کنید. اما این فرنی به اندازه‌ی فرنی شیر مقوی نیست.

آرد برنج موجود در فرنی نوزاد، می‌تواند برای نوزادان رفلاکسی مضر باشد و علایم آنها را تشدید کند. از این رو اگر قصد تهیه‌ی فرنی برای این نوزادان را دارید بهتر است فرنی با نشاسته یا نشاسته‌ی ذرت را امتحان کنید.

حریره بادام

حریره بادام یکی دیگر از غذاهای سبک و مناسب برای نوزاد شش ماهه است. این غذای خوشمزه با وجود آنکه به سادگی و با کمترین مواد تهیه می‌شود، اما برای رشد کودک بسیار مناسب است و بار تغذیه‌ای زیادی دارد. روش‌های مختلفی برای تهیه‌ی حریره‌ی بادام وجود دارد که دست شما را در پخت آن باز می‌گذارد. درباره طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد 6 ماهه و بالاتر در این مقاله بیشتر بخوانید.

حریره بادام

مواد اولیه:

  • بادام درختی بدون نمک : شش عدد
  • آرد برنج: یک قاشق غذاخوری
  • شیر پرچرب: نصف پیمانه
  • شکر: به مقدار لازم
  • آب: به مقدار لازم

ابتدا بادام‌ها را به مدت چند دقیقه در آب جوش گذاشته و بعد با آب سرد آبکش کنید تا پوست آن به راحتی جدا شود. سپس آن را پودر کنید. حالا همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید تا مایع شیری رنگی بدست آید. آن را روی حرارت قرار دهید و هم بزنید تا غلیظ شود. سپس در ظرف مورد نظر بریزید و اجازه دهید خنک شود.

برای کودکانی که به شیر حساسیت دارند یا به مشکل عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند، می‌توانید حریره را بدون شیر بپزید. اگرچه شیوه‌ی تهیه‌ی آنها یکسان است، اما مواد اولیه‌ی آن به شرح زیر هستند:

  • آب : 1.5 لیوان
  • آرد برنج: یک قاشق غذاخوری سر پر
  • پودر بادام درختی: نصف قاشق غذا خوری
  • شکر: به مقدار لازم

نکات مهم در مورد تهیه حریره بادام

شما می‌توانید به جای شیر گاو از شیر مادر استفاده کنید که باعث می‌شود حریره‌ی بادام مقوی‌تر شود.

اگر کودک شما حریره را دوست داشت، برای راحتی کار خودتان بادام را در میزان زیاد تهیه کرده و پودر کنید و در پلاستیک در جای خشک نگه دارید.

مواظب حساسیت نوزاد به بادام باشید. بعضی نوزادان به این ماده‌ی غذایی حساسیت دارند و بعد از مصرف آن علایمی مانند کهیر، استفراغ، خس خس سینه و تنگی نفس را از خود نشان می‌دهند. روشی برای فهمیدن این موضوع قبل از خوراندن حریره به نوزاد وجود ندارد. با این حال اگر سابقه‌ی چنین آلرژی را در خانواده دارید، حتماً احتیاط کنید. ضمناً برای شروع حتماً با یک قاشق شروع کنید و مراقب بروز علائم باشید.

*طرز تهیه ماکارونی برای کودک ده ماهه 

سویق کودک

سویق کودک نیز یکی دیگر از بهترین غذاها برای شروع است. سویق به یک غذای خاص اتلاق نمی‌شود، بلکه طیف وسیعی از غلات و حبوبات را در برمی‌گیرد. اما منظور سویق کودک، ترکیب خاصی از غلات و حبوبات و مقوی‌ترین حالت سویق است. 

سویق کودک

به طور کلی برای تهیه‌ی سویق انواع غله یا حبوبات، یک روش کلی وجود دارد. آنها را تفت دهید، و سپس آسیاب کرده و پودر کنید و با کمی شکر مخلوط کنید. در مورد سویق کودک شما باید انواعی از حبوبات مانند عدس، ماش، نخود، گندم، برنج، جو، سنجد و ... را جداگانه تفت دهید ( زیرا میزان آب آنها متفاوت است و اگر با هم تفت دهید ممکن است یکی بسوزد درحالی که دیگری هنوز برشته نشده باشد.) در نهایت همه را آسیاب کرده و با هم مخلوط کنید. سپس به میزان دلخواه به آن شکر اضافه کنید تا سویق کودک یا سویق کامل بدست آید. 

سویق کودک را چطور به کودک خود بدهید؟ شما می‌توانید این سویق را در ماست بریزید و به کودک بدهید. می‌توانید آن را با کمی آب مخلوط کنید و مانند فرنی روی حرارت قرار دهید تا قوام بیاید. و بعد از یک سالگی می‌توانید آن را با عسل یا دیگر مواد خوراکی مانند سوپ مخلوط کرده و به کودک خود بدهید.