خواص برگ زیتون برای مو و درمان ریزش مو و پوست سر

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص برگ زیتون برای مو

وقتی صحبت از سلامت و طراوت موها می‌شود، بیشتر متخصصین استفاده از مواد طبیعی و تقویت کننده‌ای مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون را پیشنهاد می‌دهند. گیاه زیتون یکی از پرخاصیت‌ترین گیاهان جهان و نه تنها برای پوست و مو بلکه برای دیگر بخش‌های بدن محسوب می‌شود. بعلاوه خواص زیتون تنها محدود به میوه‌ی آن نمی‌شود. مشخص شده که برگ زیتون نیز دارای خواص درمانی زیادی برای سلامت پوست و موست. در این مقاله گهواره قصد داریم در مورد خواص برگ زیتون برای مو و شیوه‌ی مصرف آن بیشتر توضیح دهیم.

برگ زیتون چه تاثیری برای مو دارد؟

عصاره برگ زیتون به طرز باورنکردنی سرشار از اولئوروپئین، یکی از ترکیبات اصلی روغن زیتون و عصاره برگ روغنی و منبعی غنی از پلی فنول‌هاست. درواقع، با مقایسه‌ی برگ‌ها و میوه‌ی زیتون، مشخص شده است که برگها از نظر اولئوروپئین غنی‌تر بوده و به نوبه‌ی خود خواص درمانی بالقوه‌ای دارند. به منظور استخراج این مواد بیوشیمیایی، از جمله اولئوروپئین، تیروسول، و سایر مولکول های فعال، برگ زیتون عصاره‌گیری می‌شود.

برگ زیتون چه تاثیری برای مو دارد

اولئوروپین و متابولیت آن، معروف به هیدروکسی تیروزول، هر دو دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. در مطالعه‌ای که در مورد خواص این ماده برای تقویت مو انجام شد، مشخص شد که خود آن متابولیت‌هایش می‌توانند فاز تلوژن مو (یعنی مرحله‌ای سه ماهه که موی روی سر می‌ماند) را طولانی می‌کنند. به همین دلیل است که روغن زیتون اغلب برای افزایش حجم موی سر توصیه می‌شود. اگرچه این قوی‌ترین ترکیب فعال موجود در این عصاره است، اما برگ زیتون همچنین حاوی لوتئولین، روتین و هسپریدین است که همگی بیوفلاونوئیدهای مفیدی برای رشد و تقویت مو هستند. در ادامه بیشتر در مورد خواص روغن یا عصاره برگ زیتون برای مو توضیح خواهیم داد.

پشتیبانی از فولیکول‌های قوی‌تر مو با برگ زیتون

در حالت عادی سلول‌های پوست سر، رادیکال‌های آزادی تولید می‌کنند که در طول زمان تجمع پیدا کرده و باعث افزایش موهای سفید و نازک می‌شوند. یکی از خواص برگ زیتون برای مو این است که از این اتفاق جلوگیری می‌کند. در واقع فنل‌های موجود در برگ، فعالیت آنتی اکسیدانی قوی دارند که به مبارزه با این رادیکال‌های آزاد پرداخته و در نتیجه از ریزش و پیری موها جلوگیری می‌کنند.

فولیکول‌های موی از بخش‌های پوستی و اپیدرمی مختلفی تشکیل شده‌اند که بر چرخه‌ی رشد موها تأثیر می‌گذارد. به جز این تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که عصاره برگ زیتون توانایی افزایش اندازه و تعداد فولیکول‌های مو را دارد که در نتیجه منجر به شادابی و افزایش حجم موها می‌شود. از این عصاره می‌توانید به عنوان یک درمان خانگی ریزش موی شدید در زنان استفاده کنید. 

موهای براق‌تر، ضخیم‌تر و صاف‌تر با عصاره برگ زیتون

یکی دیگر از خواص برگ درخت زیتون برای مو، آبرسانی به فولیکول‌ها‌ست. وقتی فولیکو‌ل‌ها آبرسانی می‌شوند، ظاهر سالم‌تر وبراق‌تری به خود می‌گیرند. در واقع، بعضی مطالعات نشان می‌دهند که اولئوروپین توانایی تقویت و افزایش ضخامت تارهای مو را دارد. البته این تاثیر مستقیمی ست که عصاره و عرق برگ زیتون برای مو دارند. این عصاره می‌تواند به صورت غیرمستقیم نیز بر ظاهر مو تاثیر بگذارد.

به عنوان مثال یکی از دلایلی که موها کدر و شکننده به نظر می‌رسند، تضعیف وضعیت سلامتی آنهاست. عصاره‌ی برگ درخت زیتون با تاثیر غیر مستقیمی که بر بهبود سیستم ایمنی دارد، منجر به تقویت سلامت و در نتیجه ظاهر درخشنده و زیباتر موها می‌شود.

موهای براق‌تر، ضخیم‌تر و صاف‌تر با عصاره برگ زیتون

تسکین پوست تحریک شده‌ی سر با برگ زیتون

یکی دیگر از فواید روغن برگ درخت زیتون، تقویت پوست سر است که به طور غیرمستقیم به رویش موهای بهتر کمک می‌کند. یکی از آسیب‌رسان‌ترین عواملی که سلامت موها را به خطر می‌اندازد، اشعه‌های خطرناک خورشیدی ست.  عصاره‌ی این برگ می‌تواند از اشعه‌ی نور خورشید جلوگیری کند و در نتیجه با داشتن پوست بهتر، موی بهتری نیز خواهید داشت. 

از مهمترین خواص برگ زیتون برای مو که توسط تحقیقات از آنها پیشتیبانی می‌شود، خاصیت آبرسانی به پوست سر است. پوست‌هایی که به مدت زیاد در معرض عوامل آسیب‌زای محیطی قرار گرفته‌اند، خشک و تحریک شده‌اند و در نتیجه رویش مو در آنها کُند می‌شود. عصاره و جوشانده‌ی برگ زیتون این مشکل پوستی را از بین می‌برد. هچنین روغن زیتون و عصاره‌ی برگ آن خاصیت پاک کنندگی برای پوست دارد و جلوی آلودگی‌هایی که مانع از خروج تارهای مو از پوست می‌شود را می‌گیرد.

محافظت در برابر قارچ و باکتری‌ها

عوامل بیماری‌زای قارچی و باکتریایی منجر به کاهش رشد موها می‌شوند. یکی از مهمترین خواص برگ زیتون برای مو این است که با این عوامل مبارزه کرده و در واقع جلوی تاثیر مخرب آنها را گرفته و بنابراین منجر به رشد بیشتر موها می‌شود. اولئوروپئین موجود در این برگ‌ها بار دیگر مسئول بروز این اتفاق است. سه نوع عامل قارچی معروف مانند کاندیدا، E. coli و درماتوفیت‌ها از مهمترین قارچ‌های مخرب برای تارهای مو هستند که به کمک عصاره برگ زیتون می‌توان از آسیبشان جلوگیری کرد. به عنوان مثال اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن زیتون می‌توانند به طور قابل توجهی رشد درماتوفیت‌ها را در پوست سر شما سرکوب کنند. 

مبارزه با شوره سر از خواص برگ زیتون

شوره سر یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی ست که تاثیر منفی بر رشد موها می‌گذارد. یکی از اصلی‌ترین دلای بروز این اتفاق، رشد یک عفونت قارچی مانند قارچ مالاسزیا ست که با تولید سبوم بالا، منجر به بروز حساسیت پوستی می‌شود. همانطور که در بالا به عنوان یکی از خواص برگ زیتون برای مو گفتیم، این روغن می‌تواند با عفونت‌های قارچی مبارزه کند و در نتیجه مشکل شوره‌ی سر را نیز از بین ببرد. در نتیجه بعد از استفاده از آن موهای بهتری خواهید داشت.

مبارزه با شوره سر با عصاره زیتون

روش استفاده از برگ زیتون برای مو

حالا که از خواص برگ زیتون برای موی سر مطلع شدید، نوبت به این سوال رسیده که چطور می‌توان از این عصاره استفاده کرد. شما می‌توانید عصاره برگ زیتون را به عنوان یک دمنوش یا چای بخرید. با این حال اگرچه مصرف خوراکی آن، خاصیت برگ زیتون را برایتان دارد اما روش‌های حتی بهتری نیز وجود دارد. کافی است مقدار کمی از عصاره برگ زیتون را از عطاری‌ها دریافت کرده و به یک شامپو یا نرم کننده‌ی معمولی اضافه کنید، درب آن را ببندید و بطری را به خوبی تکان دهید، سپس این ترکیب را طبق معمول روی موها و پوست سر بمالید. هیچ توصیه رسمی برای حداکثر دوز مجاز در روز وجود ندارد، اما مطالعات نشان می‌دهد که اثرات تقویت‌کننده سلامتی و خواص برگ زیتون برای بدن با مصرف ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز رخ می‌دهد.

در این مقاله بیشتر بخوانید که برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم.