بهترین زمان مصرف قرص زینک، چه زمانی است؟

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین زمان مصرف قرص زینک

بدن انسان برای رشد، سلامت و بازیابی خود به مکمل‌های غذایی ضروری برای جبران ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. یکی از مهم‌ترین مواد معدنی ضروری که بدن انسان چه کودکان و چه بزرگسالان به آن نیاز دارد، روی است. قرص زینک حاوی روی است و برای افرادی که بطور طبیعی نمی‌توانند روی را از رژیم غذایی معمولی خود بدست آورند و همچنین افرادی که پزشک برای آنها مصرف روی را تجویز کرده است، بسیار موثر است. کمبود این ماده معدنی می‌تواند منجربه دید ضعیف در شب، کاهش بویایی و چشایی، کاهش توانایی مبارزه با عفونت، رشد ضعیف اندام‌ها و غیره شود.  بسیار مهم است تا مکمل‌های غذایی در زمان مناسب مصرف شوند تا تاثیر بیشتری داشته باشند. در این مطلب از گهواره به بهترین زمان مناسب برای مصرف قرص زینک می‌پردازیم. همچنین می توانید به مقالات مشابه مانند مقاله عوارض قرص متادون برای مردان نیز مراجعه کنید.

اهمیت مصرف زینک برای سلامتی

رژیم غذایی متعادل و متنوع، برای سلامتی بسیار مهم است. یک رژیم غذایی سالم باید تمام مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کند. روی یا زینک یکی از این مواد معدنی ضروری است که در صورتی که برای بدن تامین نشود، می‌تواند عوارض ناخوشایندی را چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان به همراه داشته باشد. این ماده مغذی معمولا با یک رژیم غذایی متنوع و از طریق منابعی مانند گوشت قرمز، غلات، غذاهای دریایی و مرغ تامین می‌شود، اما اگر فکر می‌کنید که رژیم غذایی شما به اندازه کافی این ماده ضروری را تامین نمی‌کند، پس بهتر است مصرف مکمل‌های روی را شروع کنید. از خواص زینک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • موثر در ایجاد دی‌ان‌ای و تقسیم سلولی
  • موثر در تکامل اندام تناسلی و بلوغ جنسی
  • کمک به رشد سلول‌ها و ساخت پروتئین‌ها
  • بهبود بافت‌های آسیب دیده
  • درمان و بهبود سریع زخم‌ها
  • کمک به رشد طبیعی بدن
  • کمک به درمان سرماخوردگی
  • کمک رشد و سلامت مو، پوست و ناخن
  • کاهش التهاب در بدن

زینک و تمام مکمل‌های غذایی مانند هر ماده خوراکی دیگر باید به اندازه و در زمان مناسب مصرف شوند، زیرا در غیر این صورت علاوه بر اینکه تاثیر چندانی نخواهند داشت، می‌توانند عوارضی هم به همراه داشته باشند. بنابراین بسیار مهم است که قرص زینک را در چه زمانی مصرف می‌کنید. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

بهترین زمان مصرف قرص زینک

بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس برای خانم ها

زینک پلاس نوعی مکمل غذایی روی است که علاوه بر روی حاوی ویتامین‌های زیادی از جمله ویتامین گروه B (B1، B2، B3، B5، B6، B7 و B9)، ویتامین C، اسید فولیک، بیوتین و اسید پانتوتنیک است. زینک پلاس بصورت قرص، شربت و قرص جوشان در داروخانه‌ها یافت می‌شود. بسیار مهم است که مکمل‌های خوراکی زینک با دوز مناسب مصرف شود تا فرد دچار مسمومیت روی نشود. توصیه می‌شود مقدار دوز مصرفی توسط پزشک تجویز شود. بطور کلی مقدار دوز مصرفی برای خانم‌ها بصورت زیر است:

  • زنان بالغ 8 میلی‌گرم در روز
  • زنان باردار 15 میلی‌گرم در روز (در مورد مصرف زینک در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید)
  • زنان شیرده 16 تا 19 میلی‌گرم در روز

این اطلاعات تنها دوز مصرفی زینک در طول روز است، اگر دوز مصرفی شما طبق نظر پزشکتان این اطلاعات متفاوت است، آن را تغییر نداده و متناسب با تجویز پزشک به مصرف خود ادامه دهید.

بهترین زمان مصرف مکمل‌های زینک برای خانم‌ها حداقل یک تا دو ساعت بعد از صرف غذا است تا بیشترین تاثیر را داشته باشد. اما از آنجایی که مکمل زینک پلاس ممکن است در برخی افراد باعث ناراحتی معده شود، توصیه می‌شود تا آن را در کنار وعده غذایی خود و با آب فراوان مصرف کنند. در این صورت باید نحوه مصرف مکمل زینک پلاس را با پزشک خود در میان بگذارند. همچنین در این مقاله در مورد بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو بیشتر بخوانید.

بهترین زمان مصرف قرص زینک برای مردان

بدن انسان به تنهایی قادر به تولید روی نیست و برای تامین آن نیاز به یک رژیم غذایی متنوع و مصرف مکمل‌های روی دارد. همانطور که گفته شد زینک فواید بسیاری برای بدن انسان دارد، اما باید بدانید که مصرف این ماده مغذی ضروری برای مردان بیشتر توصیه شده است. دلایل مصرف قرص زینک برای مردان عبارتند از:

  • سلامت جنسی مردان
  • تحرک اسپرم
  • کمک به بهبود مشکلات جنسی
  • افزایش سطح تستوسترون
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات
  • جلوگیری از ریزش مو و طاسی

شما می‌توانید زینک مورد نیاز بدن خود را از طریق یک رژیم غذایی سالم و متنوع دریافت کنید، اما اگر مجبور به مصرف مکمل‌های زینک هستید، باید آن را در ساعت خاصی در روز مصرف کنید تا جذب و اثر بخشی بهتری داشته باشد. مقدار دوز مصرفی روزانه برای مردان بالغ و نوجوان 15 میلی‌گرم در روز است. همانطور که گفته شد، توصیه می‌شود تا قرص زینک را یک تا دو ساعت پس از صرف غذا و یا در صورت مشکلات مربوط به معده همراه با وعده غذایی مصرف شود. البته اگر با مصرف قرص زینک دچار حالت تهوع می‌شوید از مصرف آن در هنگام صبح خودداری کنید. همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف قرص زینک قبل از خواب به داشتن خوابی راحت کمک می‌کند.

بهترین زمان مصرف قرص زینک برای زنان و مردان

بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس و زینک پلاس ب کمپلکس

قرص زینک پلاس و زینک پلاس ب کمپلکس در برخی موارد می‌تواند باعث معده درد و حالت تهوع شود. از این رو ممکن است افرادی که این دو قرص را بعد از طرف غذا مصرف می‌کردند این عوارض را تجربه کنند. بنابراین توصیه می‌شود تا با مشورت پزشک، قرص زینک پلاس و زینک پلاس ب کمپلس همراه با وعده غذایی و با آب فراوان مصرف شود. همچنین توصیه می‌شود تا این قرص‌ها با معده خالی و ناشتا مصرف نشود.

بهترین زمان مصرف قرص زینک در بدنسازی

زینک فواید بسیاری دارد که از جمله آنها کمک به رشد و عضله سازی است. این ماده مغذی سه نقش اصلی در بدن ایفا می‌کند که عبارتند از:

  • واکنش شیمیایی عضله سازی را سرعت می‌بخشد.
  • ساختارهای پروتئینی را تثبیت می‌کند.
  • و سطح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند.

همچنین به جلوگیری از زوال سلول‌های بدن کمک کرده و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. بطور کلی زینک برای عضله سازی در هنگام بدنسازی بسیار مفید است. مکمل‌های زینک را باید یک تا دو ساعت بعد از صرف غذا مصرف کنید و همچنین از مصرف زینک با کلسیم و مس خودداری کنید.

طریقه مصرف قرص زینک برای مو

یکی از موارد استفاده قرص زینک، ترمیم و رشد مو و جلوگیری از ریزش آن است. روی کمک می‌کند تا غدد چربی اطراف فولیکول مو عملکرد خود را به نحو احسن انجام دهند. در واقع زینک بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو است. برای جذب حداکثری روی بهتر است که آن را با معده خالی و ناشتا مصرف کنید، اما اگر دچار عوارضی همچون حالت تهوع و معده درد می‌شویدف همانطور که گفته پس از صرف وعده غذایی مصرف کنید. مقدار دوز مصرفی زینک بسیار مهم است و تا زمانی که به صورت خود سر آن را افزایش نداده‌اید مشکلی برای شما پیش نخواهد آورد.

طریقه مصرف قرص زینک برای مو

زمان مصرف قرص زینک پلاس برای چاقی

یکی از سوالات متداولی که پرسیده می‌شود این است که آیا قرص زینک پلاس باعث چاقی می‌شود یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که قرص زینک بصورت مستقیم باعث چاقی نمی‌شود و هیچ تاثیری در افزایش وزن نخواهد داشت. اما در برخی موارد افرادی که دچار کمبود روی و ویتامین‌های گروه B بودند، با مصرف قرص زینک پلاس اشتهای بیشتری پیدا کرده و به دنبال آن افزایش وزن داشتند. اگر به دنبالافزایش وزن هستید، این قرص را همراه با وعده غذایی مصرف کنید تا باعث افزایش استها در شما شود. (در مورد شربت زینک سولفات برای اشتهای نوزاد و کودک در این مقاله بیشتر بخوانید. )

دوره مصرف قرص زینک پلاس چند ماه است؟

بطور کلی قرص زینک پلاس باید در یک دوره سه ماهه مصرف شود تا تاثیر خود را بگذارد. حال اگر شما این مکمل را برای درمان ریزش مو و یا سایر موارد استفاده می‌کنید، باید طبق دستور پزشک و تا زمانی که تعیین شده است مصرف کنید.