تاثیر خندیدن کودکان در رشد جسمی و روانی

دی ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تاثیر خندیدن کودکان در رشد

خنده ابزاری قدرتمند برای مثبت اندیشی، ایجاد شادی و تقویت تمایل به زندگی است. توانایی خندیدن و لبخند زدن یک تجربه ذاتی انسان است. بسیاری از کودکان در شش هفته اول زندگی، بازی با لبخند را شروع می‌کنند. آن‌ها گاهی اوقات در تمام روز و به خصوص در زمانی که اطرافیان به آن‌ها غذا می‌دهند یا آن‌ها را تشویق می‌کنند لبخند می‌زنند. لبخند زدن اولین زبان کودک است که بین چهار تا ده هفتگی تبدیل به خندیدن می‌شود. از سوی دیگر، زمان خندیدن نوزاد با صدای بلند و خنده صدادار نوزاد در حدود 3 تا 4 ماهگی است.

کودکان به طور غریزی می‌خندند تا به تفریح و بازی بپردازند و همچنین عشق دریافت کنند. مطالعات نشان می‌دهند کودکان می‌توانند تا روزی 300- 400 بار در روز بخندند اما در بزرگسالی میزان خنده افراد به کمتر از 15 بار در روز کاهش می‌یابد. از آنجایی که تاثیر خندیدن کودکان در رشد آن‌ها، بسیار مفید است لازم است والدین فرزندشان را به خندیدن تشویق کنند. در ادامه با فواید خندیدن برای کودکان بیشتر آشنا می‌شوید.

تاثیر خندیدن کودکان در رشد جسمی آن‌ها چیست؟

برخی والدین نگران نخندیدن نوزاد خود هستند. با این حال، لازم است بدانید برخی کودکان جدی‌تر از کودکان دیگر هستند و ممکن است به اندازه همسالان خود نخندند. با این حال، فواید خندیدن کودکان آن‌قدر زیاد است که می‌تواند تا نوجوانی و حتی بزرگسالی افراد ادامه داشته باشد. تاثیر خندیدن کودکان در رشد جسمی آن‌ها در مطالعات مختلفی نشان داده شده است. در ادامه با این تاثیرات بیشتر آشنا می‌شوید.

تقویت سیستم ایمنی کودکان

روانشناسان ایمنی شناسی ثابت کرده‌اند که احساسات منفی، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند. این در حالی است که احساسات مثبت، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند که خنده موجب افزایش تعداد سلول‌های کشنده طبیعی و سطح آنتی‌بادی در بدن می‌شود.

کاهش سطح استرس

خنده سطح هورمون استرس کورتیزول را کاهش می‌دهد و باعث جریان اندورفین از مغز می‌شود. در نتیجه، در این شرایط کل بدن آرام می‌شود و کودک، احساس خوبی پیدا می‌کند. خنده، پادزهر اضطراب، عصبانیت، تحریک‌پذیری و افسردگی است و همچنین موجب خواب خوب در کودک می‌شود.

تقویت اندام‌های حیاتی بدن

خندیدن از ته دل در کودکان موجب تقویت سیستم گردش خون با اکسیژن، فیلتر کردن سیستم لنفاوی و تقویت عضلات و دستگاه‌های تنفسی می‌شود که در نهایت، اندام‌های حیاتی بدن را قوی‌تر می‌کند.

ورزش کردن

خندیدن، شکلی موثر از ورزش هوازی است. مطالعات نشان می‌دهند که خنده از طریق تمام بدن تجربه می‌شود و یک دقیقه خندیدن برابر است با ده دقیقه استفاده از دستگاه پاروزنی در باشگاه ورزشی.

تاثیر خندیدن کودکان در رشد جسمی آن‌ها چیست؟

ماساژ اندام‌های شکم

اعضای بدن در ناحیه شکم، از جمله کبد، کیسه صفرا، طحال، لوزالمعده و کلیه‌ها برای عملکرد کلی بدن حیاتی هستند. خندیدن باعث می‌شود اندام‌های شکم ماساژ داده شود، جریان خون آن‌ها افزایش پیدا کند و در نهایت عملکرد بدن و همچنین عملکرد روده‌ها بهبود پیدا کند.

انرژی گرفتن مجدد بدن

خندیدن هوا را از ریه‌ها خارج می‌کند و باعث می‌شود کودک نفس عمیق بکشد. وقتی کودک نفس عمیق می‌کشد جریان اکسیژن در بدن او افزایش می‌یابد و در نتیجه احساس می‌کند دوباره انرژی گرفته است.

بهبود رشد کودکان

شوخ‌طبعی و خندیدن بخشی مهم از رشد کودکی است که باعث کاهش استرس می‌شود. خنده و شوخی می‌تواند انعطاف‌پذیری کودکان را نیز افزایش دهد؛ بنابراین، آن‌ها بهتر می‌توانند با مشکلات، فشارها و تهدیدها مواجه شوند. همچنین در مورد تاثیر خندیدن کودکان در رشد آن‌ها لازم به ذکر است که خنده می‌تواند خلاقیت کودکان را افزایش دهد زیرا به آن‌ها می‌آموزد که از دیدگاه‌هایی غیرمعمول به مسائل مبهم نگاه کنند.

تاثیر خندیدن کودکان در رشد روانی آن‌ها چیست؟

تاثیر خندیدن کودکان در رشد آن‌ها تنها به فواید جسمی ختم نمی‌شود. خندیدن در کودکان می‌تواند مزایای روانشناختی بسیاری نیز برای کودکان داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

بالا رفتن عزت نفس کودکان

خندیدن و شوخ‌طبعی به بچه‌ها کمک می‌کند که عزت نفس بالاتری داشته باشند و مهارت‌های اجتماعی و حل مسئله آن‌ها تقویت شود. از آنجایی که شوخ‌طبعی، ویژگی شخصیتی مطلوبی است افراد شوخ‌طبع بهتر می‌توانند دوست پیدا کنند که این امر باعث می‌شود آن‌ها احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند و در نتیجه، عزت نفسشان بالا برود.

کودکان، همچنین می‌توانند قدرت شفابخش خنده را یاد بگیرند. وقتی آن‌ها سعی می‌کنند دوستان و عزیزان غمگین خود را بخندانند در واقع، مهارت‌های اجتماعی و همدلی را نشان می‌دهند. از سوی دیگر، خندیدن به کودکان کمک می‌کند که بتوانند با شرایط استرس‌زا روبرو شوند و از آن‌ها در برابر اضطراب و افسردگی محافظت می‌کند.

افزایش تحمل درد

مطالعات نشان می‌دهند که تماشای فیلم‌های خنده‌دار و خندیدن می‌تواند برای کاهش درد موثر باشد. در واقع، پرت کردن حواس کودک با استفاده از خنده و شوخی می‌تواند در افزایش تحمل او نسبت به اقدامات دردناک تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

بهبود مهارت‌های اجتماعی

در ارتباط با تاثیر خندیدن کودکان در رشد لازم به ذکر است لبخند زدن، خندیدن و شوخ‌طبعی به کودکان کمک می‌کند که نحوه درک جهان پیرامون خود را بهبود ببخشند. خنده باعث می‌شود حواس کودک از احساسات منفی مثل احساس گناه، استرس و عصبانیت پرت شود.

تاثیر خندیدن کودکان در رشد روانی آن‌ها چیست؟

از آنجایی که شوخ‌طبعی موجب می‌شود کودکان از منظری متفاوت به مسائل نگاه کنند این کار باعث بهبود همدلی کودک و همچنین حل مسئله او می‌شود. از سوی دیگر، خندیدن کودک، روحیه همه اطرافیان را نیز بهبود می‌بخشد. از آنجایی که غالبا خندیدن مسری است، هنگامی که کودک می‌خندد دیگران نیز می‌خندند و در نتیجه همه افراد می‌توانند از مزایای خندیدن بهره‌مند شوند.

در نهایت، همان‌طور که مطرح شد تاثیر خندیدن کودکان در رشد جسمی و روانی آن‌ها در مطالعات مختلفی نشان داده شده است. به همین دلیل لازم است والدین به فرزندان خود کمک کنند که بیشتر بخندند. خندیدن بچه‌ها یکی از لذت‌های فرزندپروری است. اگر همه خانواده در خندیدن مشارکت کنند این امر موجب می‌شود لحظات شاد و به‌یادماندنی‌ای برای همه اعضای خانواده شکل بگیرد.

از سوی دیگر در ارتباط با تاثیر خندیدن کودکان در رشد شوخ‌طبعی و خنده می‌تواند زندگی را در شرایط استرس‌زا قابل تحمل تر کند و همچنین موجب شود کل زندگی خوشایندتر شود. همچنین لازم به ذکر است که خنده بی‌دلیل کودک و خنده بی‌جا در کودکان با موضوعی که در این مقاله مطرح شد متفاوت است و این‌ها می‌تواند نشانه‌ای از برخی بیماری‌ها از جمله صرع خنده در کودکان یا اوتیسم باشد. به همین دلیل، در این شرایط لازم است به پزشک مراجعه شود.